START munkaprogram

Kérdés: Önkormányzatunk a START munkaprogramon belül konyhakerti terményeit értékesíteni kívánja a lakosság részére. Milyen feltételekkel lehet ezt megtenni? Vállalkozónak is értékesítünk, ebben az esetben az önkormányzatnál nem minősül-e ez vállalkozási tevékenységnek?
Részlet a válaszából: […] ...az eszközök (immateriális javak, tárgyi eszközök, készletek) előállítása, üzembe helyezése, bővítése, rendeltetésének megváltoztatása, átalakítása, eredeti állagának helyreállítása során közvetlenül felmerültek,b) az előállítással, továbbá...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2014. szeptember 23.

Start munkaprogram

Kérdés: Hogyan történik a Start munkaprogram keretében, a saját előállítású mezőgazdasági növénytermesztésnek, a megtermelt termények készletre vételének számviteli elszámolása?
Részlet a válaszából: […] ...az eszközök (immateriális javak, tárgyi eszközök, készletek) előállítása, üzembe helyezése, bővítése, rendeltetésének megváltoztatása, átalakítása, eredeti állagának helyreállítása során közvetlenül felmerültek,b) az előállítással, továbbá...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2013. október 29.

Önkormányzat által termelt mezőgazdasági termékek értékesítése

Kérdés: Önkormányzatunk teljes mértékben támogatásból mezőgazdasági termékeket állít elő. Ha a támogatási részt levesszük, az így megtermelt termékek önköltsége nulla lesz. A megtermelt termék (zöldség) egy részét saját konyhának szeretnénk átadni, a megmaradó részt értékesítjük, illetve szociális juttatásként használjuk fel. A konyhát nem az önkormányzat, hanem egy általa alapított költségvetési szerv üzemelteti.
Milyen áron és hogyan adjuk át az így megtermelt zöldségeket (térítésmentesen vagy számlázva)? Hogyan történik ennek a számviteli, könyvviteli elszámolása?
Részlet a válaszából: […] ...érdekében azeszközök (immateriális javak, tárgyi eszközök, készletek) előállítása, üzembehelyezése, bővítése, rendeltetésének megváltoztatása, átalakítása, eredetiállagának helyreállítása során közvetlenül felmerültek;b) az előállítással, továbbá...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2012. július 3.

Önkormányzati kisbusz üzemeltetése

Kérdés: Községi önkormányzatunk kisbuszt vásárolt. A jogszabályoknak megfelelő üzemeltetéssel kapcsolatban szeretném megkérdezni, hogy milyen szabályzatokat, dokumentumokat szükséges használnunk. A szabályzatokat kinek kell meghoznia? A képviselő-testületnek vagy a jegyzőnek? Milyen szabályzatokat szükséges készíteni abban az esetben, ha az önkormányzat a feladatai ellátására használja (pl. idősek számára gyógyszerbeszerzés, szakorvoshoz történő szállítás stb.), illetve ha bérbe adja? Önköltség-számítási szabályzat szükséges-e, vagy "elég" csak az üzemeltetési? Bérbeadás esetén a bérbeadás összegének meghatározása kinek a hatáskörébe tartozik: testület, polgármester vagy jegyző? Vállalkozási tevékenységnek számít-e ez, és kell-e az alapító okiratot módosítani? Mi a teendő az ingyenes (pl. sportegyesület részére) vagy kedvezményes bérbeadás esetén? Összességében egy önkormányzat tulajdonában lévő kisbusz üzemeltetésével és bérbeadásával kapcsolatos mindenfajta szabályozási, dokumentumhasználati, hatásköri kérdésekben kérném segítségüket.
Részlet a válaszából: […] ...Az önkormányzatok külön adószáma számos adójogi ésszámviteli problémát vet fel, és ebben a kérdésben jogszabályi változás isvárható a közeljövőben, ezért hacsak egyes pályázatok miatt nem kötelező, neváltsanak külön adószámot...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2011. június 28.

Étkeztetések áfakötelezettsége II.

Kérdés: Önkormányzati fenntartású, önállóan gazdálkodó általános iskolánk főzőkonyhával rendelkezik. Főzünk a saját diákjainknak (menzások, napközisek), és a szintén önkormányzati fenntartású óvodáknak, öregek otthonának, szociális étkezőknek, vendégeknek és saját dolgozóinknak. A többi intézmény étkeztetését a GAMESZ-nek számlázzuk. Az alapító okiratunkban szerepel ez a tevékenységünk. Az új Áfa-tv. 85. §-a szerint mely tevékenységünk mentes az adó alól, hogyan alakul a gyerekektől beszedendő térítési díj (eddig nyersanyagnorma+áfát szedtünk), a raktárra bevételezett élelmiszer áfájának levonhatósága (a mentes és köteles tevékenységhez való felhasználás aránya csak utólag derülhet ki), a fenntartó által nettóban meghatározott nyersanyagnormát kell-e változtatni (a le nem vonható áfát bele kell-e venni)? Ez az esetleges mentesség választható, vagy kötelező érvényű? Ha mentes a diákétkeztetés, akkor a gyermekvédelmi törvény 148. § (4) bekezdését miért nem változtatták meg?
Részlet a válaszából: […] Az általános iskola főzőkonyháján készült, ön általfelsorolt valamennyi étel értékesítése adóköteles az új Áfa-tv. 85. § (1)bekezdés i) pontja és az APEH február 1-jén közzétett tájékoztató anyagaalapján. Ezért a beszerzések adótartalma a jövőben is levonható...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. március 18.

Étkeztetés áfája

Kérdés: A 2008. évi Áfa-tv. változása szerint az önkormányzatnak mely étkeztetés bevételére kell áfát rászámítani? 1. Szociális étkeztetés 2. Óvodai és iskolai étkeztetés 3. Saját dolgozók étkeztetése (munkahelyi étkezés) 4. Vendégebéd A felszámított áfa visszaigényelhető-e?
Részlet a válaszából: […] Az új Áfa-tv. 85. § (1) bekezdés i) pontja alapján aközszolgáltató által teljesített termékértékesítés, ha az közoktatáshozkapcsolódik, adómentesnek minősül, amelyhez adólevonási jog nem társul. Az f)pont alapján a szociális étkeztetés szintén adómentes, ha...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. február 26.