40 cikk rendezése:
31. cikk / 40 Hivatali, üzleti utazás, illetve konferencián való részvétel elszámolása
Kérdés: Az Szja-tv. 3. § 10. pontja szerint "üzleti utazás a magánszemély jövedelmének megszerzése érdekében, a kifizető tevékenységével összefüggő feladat ellátása érdekében szükséges utazás – a munkába járás kivételével..." . Ha tehát egy az intézethez érkező kutató, vagy az intézet képviseletében külföldre utazó kutató, aki tőlünk ezért adóköteles jövedelmet kap (az Art. szerint ez szükséges ahhoz, hogy kifizetők legyünk), akkor az utazása üzleti útnak minősül. Mindehhez nem kell, hogy az illető velünk munkaviszonyban legyen, munkaviszony csak a kiküldetéshez szükséges. A kifizetéseknek persze valamilyen jogviszonyon kell alapulni, de ez lehet pl. megbízási szerződés vagy OTKA-szerződés is. Jellemző módon az intézethez érkező külföldi kutatók eleget tesznek ezen feltételeknek, hiszen jövedelem megszerzése érdekében érkeznek, tevékenységük a kutatóintézet tevékenységével szorosan összefügg. Ugyanez vonatkozik a külföldi konferenciákra stb. utazó magyarokra is, amennyiben tőlünk adóköteles jövedelmet (pl. napidíjat) kapnak. Rájuk tehát vonatkozik az Szja-tv. 7. § (1) bekezdésének q) és r) pontja – és hasonlóan a g) is –, mely szerint a jövedelem kiszámításánál nem kell figyelembe venni a hivatali, üzleti utazáshoz kapcsolódó utazási jegy és szállás ellenértékét, vagyis az adómentesen juttatható. Ugyanezen okból nem kell a szállás díját természetbeni juttatásnak – ezen belül is reprezentációnak – minősíteni az általunk rendezett konferenciák előadói tekintetében. A reprezentációt ugyanis az Szja-tv. 69. § (1) bekezdése úgy határozza meg, hogy a juttató tevékenységével összefüggő üzleti, hivatali, szakmai, ... rendezvény, esemény keretében ... nyújtott vendéglátás (étel, ital) és az ahhoz kapcsolódó szolgáltatás (utazás, szállás, szabadidőprogram stb.). A hozzánk érkező kutatók azonban nem vendégként vannak itt, hanem munkát végeznek, ezért rájuk az üzleti utazásra vonatkozó rendelkezéseket alkalmazhatjuk. A konferencián részt vevő kísérőknek pl. családtagoknak kifizetett utazás, szállás díja azonban már reprezentációnak számít. Ezt az értelmezést támasztja alá az APEH által kiadott 2003/128. Adózási kérdésben leírt állásfoglalás is. Kérdéseim e két témakört illetően a következők: Csak abban az esetben értelmezhető, illetve fizethető ki a hozzánk külföldről érkező kutató úti-, illetve szállásköltsége külföldi kiküldetésnek, amennyiben párhuzamosan adóköteles jövedelmet juttatunk számára? Amennyiben nem juttatunk adóköteles jövedelmet a hozzánk érkező kutatómunkát végző számára, a részére kifizetett úti- és szállásköltség milyen kategóriába tartozik? Helyesen járunk-e el, amennyiben az alábbi eljárást alkalmazzuk? A konferenciára meghívott külföldi kutatókat (akik azáltal, hogy az intézethez jönnek konferenciára, kutatómunkát végeznek) magyar szálláshelyeken helyezünk el, amelyet külföldi kiküldetés címén számolunk el.
32. cikk / 40 Étkezési utalvány
Kérdés: A Ktv. 49/F §-a rendelkezik az étkezési utalvány, ill. természetbeni hozzájárulás mértékéről. Megteheti-e a polgármesteri hivatal, hogy a köztisztviselőknek nem adja meg a 8000 Ft-ot havonta, csak 6000 Ft-ot, arra hivatkozva, hogy az önkormányzat anyagi helyzete nem teszi lehetővé a magasabb összeg kifizetését?
33. cikk / 40 Étkezési utalványok
Kérdés: Intézményünk néhány dolgozója készétel vásárlására jogosító "Készételutalványt" kap 4000 forint értékben. Jól tudom, hogy ez az utalvány 4000 forintig mentes, a fölött adóköteles? Van-e olyan étkezési utalvány, amely 8000 forintig adómentes?
34. cikk / 40 Vendéglátás és kis értékű ajándék elszámolása
Kérdés: Művelődési ház vagyunk, év végén több olyan programunk van, ahol édességet és üdítőt adunk a résztvevőknek, pl. karácsonyi program gyerekeknek, időseknek. A program ingyenes, csokoládét, szaloncukrot és egy kis ajándékot kapnak a résztvevők. Hová számoljuk el a beszerzés költségeit: 54-es számlacsoportba, szakmai anyagnak vagy 56-ba reprezentációnak? Dolgozóknak adott kisértékű ajándékot hová kell könyvelni (max. 5000 Ft)?
35. cikk / 40 Természetbeni étkeztetés adózási szabályai
Kérdés: 2004-ben a természetbeni étkezés 6000 forintig adómentesen adható. Az étkezési térítési díj (nyersanyagnorma + rezsi + áfa) összege x 21 nappal meg kell-e, hogy haladja a 6000 forintot, ha igen, milyen arányban?
36. cikk / 40 Étkezési hozzájárulás adózása
Kérdés: Költségvetési intézményben adható-e a természetbeni juttatásként adott étkezési hozzájárulás (2003-ban 4000 Ft) utalvány formájában, amit az egyén bármikor felhasználhat étkezésre? Az intézmény nem rendelkezik saját konyhával. Az étkezési hozzájárulás vagy étkezési utalvány jár-e az alkalmazottnak, amennyiben táppénzes állományban van?
37. cikk / 40 Étkezési utalványok adózási szabályai
Kérdés: Ha intézményünk 2004-ben TESCO-utalványt ad valamennyi dolgozójának, az adófizetési kötelezettség kit fog terhelni?
38. cikk / 40 Önkormányzati rendezvények minősítése
Kérdés: Szíveskedjenek minősíteni a következő önkormányzati rendezvényeinket: 1. Nemzetközi néptáncfesztivál, több szponzor (megyei önkormányzat, pénzintézet) támogatásával, 3-4 országból meghívott együttesek részvételével (10-12 együttes) egész napos, a testvértelepülésekről érkezetteknek többnapos kiadásai (utazási költség, étkeztetés, előadók, zenészek díja, a több napra érkező vendégeknek múzeumi és fürdőbelépők, tűzijáték). 2. Köztisztviselői napon a polgármester által szervezett utazás a köztisztviselőknek (múzeumi belépők, ebéd). 3. Részben önálló intézmény nappali szociális ellátás (idősek klubja) keretében működő nyugdíjasklubjának kirándulása (utazás, belépők), vacsorakiadásai.
39. cikk / 40 Reprezentációs költségek
Kérdés: Dolgozóink részére kávéautomatát üzemeltetünk. A kávéhoz, teához vásárolt cukor reprezentációs költségnek minősül-e, vagy a védőitalok között lehet elszámolni?
40. cikk / 40 Kötelező továbbképzés költségeinek adókötelezettsége
Kérdés: A polgármesteri hivatal dolgozói a megyei közigazgatási hivatal által szervezett továbbképzésen vesznek részt. A részvételt a polgármesteri hivatal a dolgozóknak kötelezővé teszi, a továbbképzéssel kapcsolatos költségeket az utazással összefüggő kiadások kivételével a közigazgatási hivatal viseli. Keletkezik-e adókötelezettség a továbbképzéssel összefüggésben felmerült költségek után?