Elektromos gépjármű költsége

Kérdés: Az önkormányzati hivatal tulajdonában van egy lágyhibrid Suzuki gépjármű. A 60/1992. Korm. rendelet alapján a gépjárművet nem tudjuk az 1/a melléklet szerint besorolni, ezért az alapnorma-átalányt kell alkalmaznunk. Az átalány szerinti fogyasztást a gépjármű a használat során folyamatosan átlépi. Mivel az 1/a mellékletbe nem sorolható az autó, ezért nem alkalmazhatunk korrekciós tényezőket. A gépjárműszervizt több alkalommal megkerestük, de szakértői véleményt nem, csak tájékoztató adatot kaptunk. Helyesen járunk el, ha műszaki szakértő állásfoglalását kérjük?
Részlet a válaszából: […] adható adómentesen.A hivatal tulajdonában álló gépjárművek üzemanyagköltsége a hivatal nevére szóló számla alapján számolható el. Tölthető elektromos autók esetében ez a töltésről szóló számlát, tankolás esetén (a lágyhibrid autók nem tölthetők) a tankolásról szóló számlát jelenti.Természetesen szükséges és indokolt vizsgálni a hivatali gépjárművek fogyasztását, és túlfogyasztás esetén annak okait ki kell vizsgálni. A hivatali gépjárművek fogyasztási normájának ellenőrzésére irányadónak tekinthetik a 60/1192. Korm. rendeletben alkalmazható normákat, de erre vonatkozóan nincs jogszabályi előírás.A[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. július 16.

Adománygyűjtés magánszemély számára

Kérdés: Önkormányzatunk egy, a településhez kötődő kiskorú, súlyos beteg gyermek szülei részére támogatást kíván nyújtani, jótékony céllal, a gyermek külföldi gyógykezelésének megteremtése érdekében. Egy alapítványon keresztül történő adományozás lehetősége merült fel, ez esetben kérdeznénk, hogy a Mötv. 41. §-ának (9) bekezdése alapján alkotott rendelet szerint az államháztartáson kívüli forrás átadásáról és átvételéről szóló önkormányzati rendelet alapján kell-e eljárni?
Illetve, hogy maga az alapítvány hogyan tud elszámolni a számára nyújtott adománnyal? Elégséges-e, ha egy bizonylaton átadják a család számára a pénzösszeget, amit az önkormányzattól kaptak? (Az önkormányzat 1.000.000 forint adományt kíván nyújtani.) Az önkormányzat hogyan, milyen feltételekkel tud a településen gyűjtést szervezni? (Gondolunk itt a pár száz forintos lakossági készpénz-adománygyűjtés megszervezésére.) Továbbá, van-e arra lehetőség, hogy az önkormányzat közvetlenül adja át a támogatást, s annak mi a jogi formája? Az adóhatósághoz a támogatásgyűjtést milyen feltételek alapján kell bejelenteni, s azt hogyan kell megtenni? A magánszemélynek kell-e bármiféle kötelezettséget teljesítenie a jótékonysági szándékkal gyűjtött pénzadomány elfogadása esetén, amennyiben a támogatás meghaladja az akár több millió forintot is?
Részlet a válaszából: […] alapítványnak a számviteli beszámolója közhasznúsági mellékletében kell elszámolni az adományok felhasználásáról.A fenti kormányrendelet előírja, hogy az adományozott köteles tájékoztatni az adományozót az adománygyűjtés pontos céljáról, és ha az adományozó kiléte ismert, akkor őt az adomány felhasználásáról tájékoztatni kell. A jogszabály rögzíti, hogy az adomány felhasználása és az erről szóló beszámolás során érvényesülnie kell a nyilvánosság és az átláthatóság feltételeinek. Azaz a civil szervezet az általa használt tájékoztatási eszközökön keresztül – így különösen honlapján, hírlevélben – ad tájékoztatást a működéséről és az adományok felhasználásáról.2010. január 1-jétől a magánszemélyek az adományaik (pénz, szolgáltatás, tárgyi adomány) után semmilyen adókedvezményre nem jogosultak, így jogszabályi kötelezettség nincs arra, hogy a magánszemély adományozóknak igazolást állítsanak ki. A magánszemély részére a banki kivonata rendelkezésre áll, amelyen látszik, hogy milyen célra és mennyi adományt adott.Amennyiben közhasznú szervezet, közérdekű kötelezettségvállalás szervezője vállalkozástól (társasági adó hatálya alá tartozó adóalany) kap adományt, akkor az adományozó részére – az adókedvezmény érvényesítéséhez – igazolást szükséges kiadni. Az igazolás kötelező tartalmi kellékeit a társasági adóról szóló törvény rögzíti.Az önkormányzat, illetve költségvetési szervei által gyűjtött pénzösszeg (magánszemélyektől, gazdálkodó szervezetektől) esetében nagyon fontos, hogy jótékony célú közadakozásból származzon. Közadakozásnak pedig az tekinthető, ha nyilvánosan meg van hirdetve a gyűjtés, bárki számára hozzáférhető, aki adakozni szeretne. Nyilvános meghirdetésnek tekinthető például az önkormányzat hirdetőtábláján történő közzététel, saját honlapon vagy a közösségi oldalon történő felhívás, a (helyi) rádióban, televízió-ban való meghirdetés. Nagyon fontos, hogy a szervezett gyűjtést a képviselő-testület is jóváhagyja határozattal.Az adományozók felé nem kell elszámolni, hanem az adomány célja szerinti felhasználásról nyilvános úton kell tájékoztatni a lakosságot úgy, ahogy a felhívás történt (pl. helyi rádió, televízió).Az Ávr. 145. §-a (3) bekezdésének d) pontja szerint a helyi önkormányzat döntése vagy jogszabály rendelkezése alapján egyéb, meghatározott célú pénzeszközök elkülönítésére szolgáló alszámlát nyithat. Javasoljuk, hogy az adomány céljára elkülönített számlát nyissanak.Amennyiben a lakossági adományokat urnában gyűjtik, akkor annak felnyitásáról jegyzőkönyvet kell készíteni, és legalább két személynek kell végezni a felnyitást. A magánszemélyek által adott adományokról az adományozó részére nem kell bizonylatot kiállítani.A lakosságtól gyűjtött adományok adómentesek az Szja-tv. 1. sz. mellékletének 7.2 pontja alapján. A magánszemélyek által adott adomány adómentes az Szja-tv. 1. sz. mellékletének 7.2. pontja szerint: a magánszemély részére más magánszemély(ek) által ingyenesen vagy kedvezményesen juttatott (fizetett) vagyoni érték; nem alkalmazható e rendelkezés, ha a juttatás (a fizetés) a magánszemély vagy más által teljesített termékértékesítésre (vagyoni érték átengedésére), szolgáltatásnyújtásra tekintettel vagy azzal összefüggésben történik.Amennyiben az önkormányzat az alapítványnak adja adományként az 1 millió forintot, akkor szja-kötelezettség nem merül fel, tekintve, hogy az alapítvány nem magánszemély.A közérdekű kötelezettségvállalásból, a közhasznú egyesületből, alapítványból, közalapítványból a közhasznú cél szerint címzett magánszemélynek nem pénzben adott juttatás értéke is adómentes, kivéve a béren kívüli juttatásokat. Ugyanakkor a pénzbeli juttatások legfeljebb a minimálbér 50 százalékát meg nem haladó havi összegben adómentesek. Ezen adómentesség[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. július 16.

Képernyő előtti munkavégzés

Kérdés: Költségvetési intézmény (helyi polgárőrség) belső szabályzatában az alábbit rögzítette: „Azon munkavállalók számára, akik képernyő előtti munkavégzők szakorvos vagy optometrista javaslatára a képernyő előtti munkavégzéshez szükséges szemüveglencséhez támogatást kaphatnak.” A 50/1999 (XI. 3.) EüM rendelet nem rendelkezik az optometrista fogalmáról, a rendelet szemészeti szakvizsgálatról tesz említést. Véleményünk szerint a belső szabályzat hibásan rendelkezik/teszi lehetővé, hogy egy optometrista általi javaslat elegendő legyen a szemüveglencséhez való támogatáshoz. Kérjük szíves állásfoglalásukat az ügyben.
Részlet a válaszából: […] szemészeti szakvizsgálatra. A beutalóban fel kell tüntetni a képernyő előtti éles látást biztosító szemüveg használatát szükségessé tevő munkakör megnevezését, és annak a szakvizsgálathoz szükséges mértékű leírását is. Ha szemészeti szakvizsgálat eredményeként indokolt, illetve a munkavállaló által használt szemüveg vagy kontaktlencse a képernyő előtti munkavégzéshez nem megfelelő, a munkáltató a munkavállalót ellátja a minimálisan szükséges, a képernyő előtti munkavégzéshez éles látást biztosító szemüveggel (EüM rendelet 6. §).A 60/2003. ESzCsM rendelet alapján az optometrista optikai szaküzletben lát el feladatokat, melynek során biztosítani kell a szemész szakorvosi konzultáció lehetőségét, azaz a szemész szakorvos nem kell, hogy jelen legyen a szaküzletben. A szaküzletben az optometrista kizárólag látásélesség-vizsgálatot végezhet, kompetenciája egyéb szemészeti elváltozások vizsgálatára nem terjed ki, diagnosztikai szakvizsgálatot nem végezhet.Mindezekre tekintettel az EüM rendelet 6. §-a alapján előírt, éles látást biztosító[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. július 16.

Szociális intézmény vezetői posztjának betöltése

Kérdés: A szociális intézményünk vezetőjét 2019-ben neveztük ki, és adtunk számára 5 évre szóló magasabb vezetői megbízást. A polgármester és a testület is elégedett a munkájával, szeretnék, ha további 5 évvel meg lehetne hosszabbítani a vezetői megbízását új pályázat kiírása nélkül. Van lehetőség erre, vagy kötelező a pályázat kiírása?
Részlet a válaszából: […] kell kiírnia a megbízási jogkör gyakorlójának. A 20/B. § (5) bekezdése szerint a magasabb vezető és a vezető beosztás ellátása – a munkáltató vezetője kivételével – pályázat kiírása nélkül is betölthető bizonyos esetekben.Az ágazati szabályokat tartalmazó Szoc-tv., valamint a 257/2000 Korm. rendelet sem fogalmaz meg kivételt a Kjt. kötelező pályáztatást előíró szabálya alól. (Más ágazatokban, pl.[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. július 16.

Közüzemi díj továbbszámlázása

Kérdés: Költségvetési szerv vagyunk (áfaalany). A közüzemi díjakat továbbszámlázzuk a helyi önkormányzat részére. A megállapodás szerint a közüzemi díj 25%-a kerül továbbszámlázásra. A távhőszolgáltatást 5%-os áfával számlázzák részünkre, ezt mi 27% áfával számláztuk tovább: a nettó összeg 25%-át számláztuk tovább, erre a 27% áfát számítottuk fel. Ezt az önkormányzat kifogásolta. Szerintük a bruttó összeg 25%-át kellene fizetniük, és nekünk abból visszaszámolnunk a 27% áfát. Helyesen gondoljuk-e, hogy a nettó összeg 25%-át kell továbbszámláznunk az önkormányzat részére?
Részlet a válaszából: […] esetében ez akkor következhet be, ha a felek között nincs bérleti szerződés, nincs bérleti jogviszony, pl. egy épületet közösen használ két intézmény, és a társintézményre eső részt számlázzák ki.Az Áfa-tv. 3. sz. melléklete II. fejezetének 1. pontja szerint a távhőszolgáltató számlázhat 5%-os áfával, ha távhődíjat számláz tovább az áfaalany, akkor 27%-os áfamértékkel kell számlázni. Ez úgy történik, hogy a kapott számla adóalapjára (áfa nélküli összegére, illetve a kérdéses esetben annak továbbszámlázott 25%-ára) kell a 27%-os áfát rászámolni.Abban az esetben, ha a költségvetési szerv és a helyi önkormányzat között bérleti jogviszony van, tehát az önkormányzat által bérelt ingatlan távhődíját számlázzák ki az önkormányzat felé, akkor az Áfa-tv. 70. §-a (1) bekezdésének b) pontja alapján beleépül a bérleti díj mint fő szolgáltatás adóalapjába.Az ingatlan-bérbeadás főszabály[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. július 16.

Közműves ivóvízhálózat kiépítésének támogatása

Kérdés: A település zártkerti részén nincs kiépítve a közműves ivóvízhálózat, azonban néhány zártkerti ingatlantulajdonos (magánszemélyek) részéről felmerült az igény annak kiépítésére. A tulajdonosok összefogtak, a gerincvezeték kiépítését megterveztették, a kezdeményező személy vízjogi engedélyt kapott. A kivitelezésre kapott árajánlat alapján a beruházás bruttó 5 millió forint. A megvalósítást követően a hálózat a magyar állam tulajdonába és a közszolgáltató cég kezelésébe kerül. A tulajdonosok az önkormányzathoz fordultak annak érdekében, hogy az önkormányzat nyújtson támogatást a hálózat megépítéséhez. A Mötv. 10. §-ának (1) bekezdése alapján a helyi önkormányzat ellátja a törvényben meghatározott kötelező és az általa önként vállalt feladat- és hatásköröket. A 13. § (1) bekezdésének 21. pontja szerint az önkormányzat a helyi közügyek, valamint a helyben biztosítható közfeladatok körében ellátandó feladatok közül ellátja a víziközmű-szolgáltatást, amennyiben a víziközmű-szolgáltatásról szóló törvény rendelkezései szerint a helyi önkormányzat ellátásért felelősnek minősül. Önkormányzatunk esetében ez nem áll fenn, mivel az önkormányzat a fel-adatot és a feladatellátást szolgáló vagyont átadta az államnak. Tehát az önkormányzat számára ez nem kötelező feladat, csak mint önként vállalt feladat jelentkezhet. Az is megoldás lehetne, hogy a tervek és a vízjogi engedély az önkormányzat nevére kerülnek, az önkormányzat valósítja meg a beruházást, megállapodást köt a magánszemélyekkel az önkormányzati támogatáson felüli költségek vállalásáról, a magánszemélyek befizetik az önkormányzatnak a vállalt önerőt, és a megvalósult beruházást az önkormányzat átadja az államnak? A kérdés az, hogy amennyiben segíteni akarunk, milyen formában tehetjük ezt meg? Az államháztartáson kívüli források átvételéről, az államháztartáson belülre és kívülre nyújtott támogatásokról szóló rendeletünk (R.) alapján van lehetőség természetes személyek támogatására kérelem alapján. Ilyen esetben támogatási megállapodást kötünk, a támogatott elszámolási kötelezettséggel tartozik. Azonban felmerült, hogy egy esetleges támogató döntés esetén precedenst teremtünk, és az önkormányzat anyagi lehetőségeit figyelembe véve nem tudna támogatni minden jövőbeni kérelmezőt, aki ivóvízhálózatot kíván kiépíteni. Az önkormányzati támogatással épült ivóvízhálózat miatt a magántulajdonban lévő ingatlanok értéke növekszik, a beruházás pedig állami tulajdonba kerül. Megtehetjük-e azt, hogy most adunk támogatást, egy későbbi kérelmezőnek pedig nem adunk? Kell-e rendeletben szabályozni a feltételeket, vagy elegendő a R. általános szabályozása? Magánszemélynek keletkezik-e adófizetési kötelezettsége az önkormányzat támogatása esetén?
Részlet a válaszából: […] tárgyévi költségvetés nem nyújt fedezetet céljellegű támogatásra, akkor az önkormányzat abban az évben nem tud támogatást nyújtani. Sajnos költségvetésiforrás-hiány esetén előfordulhat, hogy jövőbeni kérelmezőknek nem tudnak támogatást nyújtani. Ez azonban nem zárja ki azt, hogy a jelenlegi kérelmezőknek adjanak támogatást. A rendelet általános feltételei véleményünk szerint elegendőek, amennyiben az előző feltételek benne vannak.Megoldás lehet, hogy a tervek és a vízjogi engedély az önkormányzat nevére kerülnek, az önkormányzat valósítja meg a beruházást, megállapodást köt a magánszemélyekkel az önkormányzati támogatáson[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. július 16.

Parkosítás áfájának elszámolása

Kérdés: Önkormányzatunk szolgáltatóházat épített bérbeadási céllal, mely beruházás áfáját visszaigényelte. A szolgáltatóház parkosítására vonatkozó számla áfája is levonásba helyezhető?
Részlet a válaszából: […] értékét beruházásként kell elszámolni, és a használatbavételkor (a parkosítás befejezésekor) az egyéb építmények között kell aktiválni. Az Szt. 23. §-ának (4) bekezdése szerint a befektetett eszközök közé kell a parkosítást besorolni. A parkosítás azon a helyrajzi számú ingatlanon történt, amelyen a szolgáltatóház áll, tehát nem önálló funkciójú[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. július 16.

Utazási kedvezmény

Kérdés: Jár-e az önkormányzati hivatal (polgármesteri hivatal) munkavállalói részére a 38/2024. Korm. rendelet 1. számú mellékletében meghatározott kedvezmény? A 7. §-ban nincs nevesítve külön a köztisztviselők köre. Jár-e ugyanez a kedvezmény a polgármesteri hivatalban azon foglalkoztatottaknak, akik az Mt. hatálya alá esnek?
Részlet a válaszából: […] szakképzési oktatói, közszolgálati, kormányzati szolgálati, adó- és vámhatósági szolgálati, rendvédelmi igazgatási szolgálati, honvédelmi alkalmazotti, szerződéses határvadász, hivatásos szolgálati, bírói, igazságügyi és ügyészségi szolgálati viszonyban áll, valamint a közigazgatási szerveknél ügykezelőként, illetve fizikai alkalmazottként foglalkoztatott dolgozó. A felsorolásban szerepel a közszolgálati jogviszonyban állók köre, tehát nem igaz, hogy nincsenek nevesítve a köztisztviselők. A Kttv. 1. §-a (1) bekezdésének a) pontja értelmében a Kttv. személyi hatálya kiterjed a helyi önkormányzat képviselő-testületének polgármesteri hivatala, közterület-felügyelete, a közös önkormányzati hivatala köztisztviselőjének és közszolgálati ügykezelőjének közszolgálati jogviszonyára. A köztisztviselők tehát beleértendők a kormányrendelet 7. § (1) bekezdésének a) pontjában felsorolt, közszolgálati jogviszonyban állók körébe.Ugyanitt említve vannak továbbá a közigazgatási[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. július 16.

Pedagógusok illetményemelése

Kérdés: A pedagógusok 2024. január 1-jétől átlagosan 32,2%-os illetményemelést kaptak. Pedagógus I./12-es fizetési fokozattól a számítás alapját képező összeg meghaladja a 410 000 forintot. Ezen pedagógusok részére a 2023. novemberi illetményt kell alapként figyelembe venni, és ennek az összegnek a 31,2%-át szükséges a bérhez adni? Tehát a 14-es fokozatban lévő pedagógus 2023. novemberi illetménye 446 153 forint. Ennek a 31,2%-a 139 200 forint. Így a 2024. januári illetménye 585 353 Ft lesz?
Részlet a válaszából: […] kapcsán megjegyezzük, hogy a levélben szereplő 31,2% helytelen.)Másfelől az egyes személyek tekintetében az illetmények 2024. évben történő megállapításánál a munkáltatónak alapvetően két elvet kellett betartania:– minden érintett foglalkoztatottnak legalább olyan illetményemelést kellett biztosítania, amely a rá irányadó besorolási fokozathoz tartozó illetménysáv alsó határát legalább elérte, és emellett– a 2024. január 1-jétől megállapított havi illetmény nem lehetett kevesebb, mint az érintett 2023. december 31. napján érvényes pótlékok nélküli illetményének és köznevelési szakmai ágazati pótlékának együttes összege [Púétv. 98. §, 159. § (2) bekezdés].Ez utóbbi szabály az adott pedagógus kinevezés szerinti illetményéhez viszonyítva írta elő az emelést, amely lehet, de nem feltétlenül egyezett meg a törvényes[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. július 16.

Bérbe adott ingatlan rezsijének továbbszámlázása

Kérdés: Védőnő által használt ingatlannal kapcsolatban felmerült költségek számlázásában kérem szakmai állásfoglalásukat. Önkormányzatunk áfakörös, egyéb ingatlanok bérbeadása tekintetében éltünk az adókötelessé tételi lehetőséggel. A kórház a megállapodás (nem bérleti szerződés) értelmében közüzemi és további dologi kiadások megtérítésére vállalt kötelezettséget. Továbbszámlázni kívánt kiadások: áram-, víz-, gázdíj, mobilinternet és telefondíj, veszélyeshulladék-szállítás, kémény- és tűzoltókészülék ellenőrzési díja, számítástechnikai szolgáltatás díja, biztosítások díja, takarítónő (önkormányzati dolgozó) időarányos munkadíja. Helyes-e, ha ezeket a tételeket a szolgáltatókkal kötött szerződések, illetve a kapott számlák áfatartalmának (27%, 5%, mentes) megfelelően számlázzuk tovább? A takarítónő bérköltségének időarányos részét is térítené a kórház. Milyen jogcímen, milyen rovaton szerepeltethető a megtérített bér mint bevétel? Ezt ki kell-e számlázni? Ha igen, milyen áfatartalommal? A törzskönyvi nyilvántartásban, ehhez kapcsolódóan szükséges-e az adóalanyisággal összefüggésben TEÁOR-kódot felvenni?
Részlet a válaszából: […] kötelezettnek.Az adóhatóság álláspontja szerint a kórház részére megállapodás, nem bérleti szerződés alapján történő közüzemi költségek, amelyek az ingatlan használatához szorosan kapcsolódónak, mint az áram-, víz- és gázdíj, a bérbeadás szabályai szerint számlázandó, vagyis az önkormányzat esetében 27%-os áfamértékkel.Azok a költségek, amelyek a védőnői feladatellátással kapcsolatosak, pl. telefon, internet, veszélyeshulladék-elszállítás számítástechnikai szolgáltatás díja, továbbszámlázásként kerülnek kiszámlázásra szintén 27%-os áfatartalommal. A takarítónő[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. július 16.
1
2