Egyedi szennyvíztisztítók kiépítése

Kérdés: A települési önkormányzat egyedi szenny-víztisztítók kiépítését végezte el magántulajdonú ingatlanokon a település egy részén, ahol nincs mód közműves szennyvízcsatorna-hálózat kiépítésére. A beruházás még nem ért teljesen a végére, a végelszámolás még nem történt meg. Van-e mód közműfejlesztési hozzájárulás kivetésére azokra az ingatlanokra, ahol ez a fejlesztés megvalósult? Ha igen, mely jogszabály alapján, kié a hatáskör, ki állapítja meg, és mikor vethető ki ez a közműfejlesztési hozzájárulás?
Részlet a válaszából: […] önkormányzat, hogy vissza nem térítendő támogatást ad az érintett lakosoknak az egyedi szennyvíztisztítók kiépítésének meghatározott százalékáig, de legfeljebb meghatározott összegig, vagy pályázatot ír ki, és a nyerteseket a pályázatban meghatározott összeggel támogatja.Másik megoldás, hogy együttműködési megállapodást kötnek a lakosokkal, amelyben megállapodnak abban, hogy mekkora önerőt vállal a magánszemély, és mekkora vissza nem térítendő támogatást ad az önkormányzat a beruházáshoz.Véleményünk[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. március 25.

Belső ellenőri feladatok ellátása nyugdíj mellett

Kérdés: Egy önkormányzati hivatal megbízási szerződéssel kíván foglalkoztatni egy már öregségi nyugdíjkorhatárt elért magánszemélyt belső ellenőri feladatok ellátására. A nyugdíjhatározat rendelkezésre áll. A megbízási díj meghatározott időszakonként kerülne számfejtésre és kifizetésre, pl. negyedévente. A kérdés az, hogy a magánszemély ilyen jellegű foglalkoztatása együtt jár-e a nyugdíj folyósításának a szüneteltetésével? Vagy pedig megilleti a nyugdíj és a megbízási díja is együtt?
Részlet a válaszából: […] belső ellenőr megbízási szerződés keretében történő alkalmazásakor figyelemmel kell lenni a Kttv. 8. §-ának (3) bekezdésében foglaltakra is, mely szerint a nem közjogi feladatra kötött megbízási szerződés csak olyan feladatra köthető, amely eseti jellegű, tehát egy adott ügyhöz kapcsolódik, nem egy munkakör folyamatos ellátásának felel meg; a foglalkoztatót csak a megbízási szerződésnél szokásos általános utasítási jog, nem pedig a munkaviszony jellegű jogviszonyokban érvényesülő, a munkavégzés minden részletére kiterjedő utasítási jog illeti meg; a feladatot a megbízott a saját anyagainak, eszközeinek használatával teljesíti; végül a munkavégzés helyét a megbízott maga választja meg, az nincs kötve a közigazgatási szerv székhelyéhez, telephelyéhez. Tehát a belső ellenőr munkavégzésének mindezeknek a feltételeknek meg kell felelni ahhoz, hogy vele a megbízási szerződés kötése jogszerű legyen.Amennyiben a megbízási szerződés a fentiek alapján jogszerű, és a belső ellenőri feladatokkal megbízott öregségi nyugdíjas jogállású személy, akkor a megbízási díj és a nyugdíj együttfolyósítása tekintetében egyfelől azt kell figyelembe venni, hogy a Tny. 18. §-a a nyugdíjjogosultság feltételei között nem írja elő, hogy csak az szerezhetne öregségi nyugdíjjogosultságot, aki nem áll munkavégzésre irányuló jogviszonyban, pl. megbízási jogviszonyban. Másfelől pedig a Tny. 83/C. §-ának (1) bekezdéséből kell kiindulni, mely a következőket tartalmazza: „A Kormány rendeletében – a közfeladatellátás biztosítása érdekében – meghatározott kivétellel az öregségi nyugdíj folyósítását – az öregségi nyugdíj kezdő időpontjától, öregségi nyugdíjasként létesített jogviszony esetén pedig a jogviszony létesítésének hónapját követő hónap első napjától a jogviszony megszűnése hónapjának utolsó napjáig – szüneteltetni kell, ha a nyugdíjas közalkalmazotti jogviszonyban, költségvetési intézménynél[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. március 25.

Kamatkedvezményből származó jövedelem

Kérdés: Munkáltató lakáscélú kölcsönt utalt egyenesen a munkavállalójának, a szerződés a munkáltató és a munkavállaló között lett megkötve, a kamat 5%-ban lett meghatározva, ezenkívül bank vagy az államkincstár nem lett bevonva. Kell-e kamatkedvezményből származó jövedelem után adót fizetni? Ha igen, a jegybanki alapkamat+5% után, vagy ilyenkor figyelembe lehet venni, hogy a lakáshitelek kamata alacsonyabb, és az után fizetni a kamatkedvezményt?
Részlet a válaszából: […] (kamatkedvezmény). A kamatkedvezményt a kifizető követelése révén a magánszemélyt terhelő kötelezettség összegére – ha a követelés értékpapír-kölcsönzésből származik, akkor az értékpapírnak a szerződés megkötésének napjára megállapított szokásos piaci értékére – vetítve kell kiszámítani.A kamatkedvezmény-adó alól az olyan lakáshitelt mentesíti a törvény, amely megfelel az Szja-tv. 72. §-a (4) bekezdésének f) pontjában foglalt feltételeknek. A feltételek közé tartozik az is, hogy a munkáltató a munkavállalójának hitelintézet vagy a Magyar Államkincstár útján folyósítsa a lakáshitelt.A kérdés szerint a munkáltató által nyújtott hitel nem felel meg az Szja-tv. 72. § (4) bekezdése f) pontjában foglaltaknak, ezért a kamatkedvezményből származó jövedelem után adót kell fizetni. A törvény szerint nem felel meg[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. március 25.

Áfa levonhatósága a szakképzési centrumban

Kérdés: Intézményünk egy szakképzési centrum, mely több középiskola fenntartását végzi. Minden iskolánkban működik tálalókonyha vagy főzőkonyha, régebben úgy jártunk el, hogy kizárólag az élelmiszer-alapanyag (a főzőkonyhákhoz) beszerzésének áfáját vettük levonhatónak, a konyhák egyéb felmerülő költségeit (pl. tisztítószerek vagy karbantartási anyagok, tálalókonyháknál a vásárolt élelmezés) nem levonhatóként kezeltük. Nemrég arra a döntésre jutottunk, hogy tulajdonképpen a konyhák minden költsége levonható lenne. Jól gondoljuk? Szinte minden iskolánknál működik valamilyen tanüzem (mezőgazdasági, állatokkal, földekkel), amely a jellegéből adódóan nemcsak az oktatásra szolgál, hanem a tanórákon kívül is gazdálkodunk vele, mivel az állatok folyamatos gondozást igényelnek, és a földeken is a legtöbb munka a nyári szünetben van, a terményeladásból és a szaporulateladásból pedig működési bevételeink keletkeznek. Itt a takarmányokat, vegyszereket, műtrágyát, vetőmagokat szoktuk levonhatóként kezelni, minden mást nem levonhatóként, de ugyanúgy felmerült a kérdés itt is, hogy minden egyéb költség levonható lehetne? Továbbá a közüzemi díjakat és a gáz-olajbeszerzést kezeltük arányosan levonhatóként, viszont úgy gondolnánk, hogy az iskolák körül felmerülő minden költségarányosan levonható lenne, kivéve azokat, amelyek egyértelműen közvetlenül az oktatáshoz kapcsolódnak, mert azok nem levonhatóak lennének. Jól gondoljuk ezeket? Hogyan kezeljük helyesen az áfalevonhatóságot?
Részlet a válaszából: […] nem jogosító (ingyenes, adómentes, áfa hatályán kívüli) tevékenységet, akkor arányosan vonható le.Az Áfa-tv. 123. §-a szerint abban az esetben, ha az adóalany egyaránt teljesít a 120. és 121. § szerint adólevonásra jogosító termékértékesítést, szolgáltatásnyújtást (a továbbiakban: adólevonásra jogosító termékértékesítés, szolgáltatásnyújtás) és arra nem jogosító termékértékesítést, szolgáltatásnyújtást, az előzetesen felszámított adó kizárólag az adólevonásra jogosító termékértékesítésének, szolgáltatásnyújtásának betudható részében vonható le.Az Áfa-tv. 123. §-a alapján azok a beszerzések vonhatók le arányosan, amelyekről megállapítható, hogy legalább részben adóköteles tevékenység érdekében merültek fel. Ez azt jelenti, hogy a kizárólag oktatási célú beszerzések áfája arányosítással sem vonható le.A tálalókonyha vagy főzőkonyha esetében azt kell az adólevonás szempontjából figyelembe venni, hogy van-e ingyenes étkezés. Amennyiben nincs, akkor levonható az élelmiszer-alapanyag (a főzőkonyhákhoz) beszerzésének áfája és a konyhák egyéb felmerülő költségeinek (pl. tisztítószerek vagy karbantartási anyagok, tálalókonyháknál a vásárolt élelmezés) áfája is.A kedvezményes étkezési térítési díj nem befolyásolja az áfalevonást, tehát az áfalevonást akkor is érvényesíthetik, ha vannak 50%-os kedvezményes térítési díjat fizetők. Amennyiben a főző- és tálalókonyha rezsiköltségei elkülöníthetők, mert van külön mérő-óra, akkor a rezsikiadások áfáját is levonásba helyezhetik. Ha nincs külön mérőóra, akkor arányosan, pl. négyzetméter, fűtött légköbméter, vagy energetikus által a konyhai gépek, berendezések energiafelhasználásának kalkulációja alapján is megállapítható[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. március 25.

Demens idősek otthona

Kérdés: Önkormányzatunk támogatást kap idősek és demensek nappali ellátásának férőhelybővítésére. A támogatásból saját forrással kiegészítve idősotthont épít. A megépült idősek otthonát bérbe fogja adni az önkormányzat társulása által alapított költségvetési szervnek, amelyért bérleti díjat számláz a költségvetési szerv részére. Az adott költségvetési szervnek van saját bevétele (amelynek egy része áfaköteles, egy része pedig áfamentes), és kap támogatást is az őt fenntartó társulástól (normatív támogatás és működési hozzájárulás). Önkormányzatunk bérbeadás tekintetében az Áfa-tv. 88. §-a (1) bekezdésének b) pontja alapján adókötelessé tette a bérbeadást. A támogatási okiratban az alábbi pont szerepel: A Projekt Európai Bizottság felé el nem számolható, le nem vonható áfatartalma 0 Ft, azaz nulla forint. Ez a pont azt jelenti, hogy a beruházás során keletkezett számla összegében szereplő áfát nem számolhatjuk el a támogatásban? Az Áfa-tv. 85. §-a (1) bekezdésének f)* pontja szerint mentes az adó alól az a szolgáltatásnyújtás – az étkeztetés kivételével, ha az ennek fejében járó ellenérték külön térítendő meg – és az ahhoz szorosan kapcsolódó termékértékesítés, amelyet szociális ellátás keretében közszolgáltató – ilyen minőségében – teljesít. Tehát a szolgáltatásnyújtás, amely támogatással érintett, mentes az adó alól.
Jól gondoljuk, hogy:
– A létrehozott beruházást bérbe adhatjuk az önkormányzat társulása által alapított költségvetési szervnek a feladat ellátása érdekében?
– A bérbeadás összege után áfát kell felszámítani, függetlenül attól, hogy a bérbe adott épületben végzett szolgáltatás az Áfa-tv. 85. §-a (1) bekezdésének f) pontja szerint mentes az adó alól?
– A beruházás során keletkezett áfát visszaigényelheti az önkormányzat, tekintettel arra, hogy bérbe fogja adni, amely során áfás bevétele keletkezik?
Részlet a válaszából: […] kiszámlázott bérleti díj áfáját az adómentes tevékenysége [Áfa-tv. 85. § (1) bekezdés f) pont] okán nem vonhatja le.Az önkormányzatnak a pályázat benyújtásakor a hasznosítási terv figyelembevételével nyilatkoznia kellett arról, hogy az áfa levonható-e vagy sem. A támogatási okirat szerint „a Projekt Európai Bizottság felé el nem számolható, le nem vonható áfatartalma 0 Ft, azaz nulla forint”. Ez azt jelenti, hogy úgy nyilatkoztak, hogy a beruházás megvalósulása esetén adóköteles bevételszerző tevékenységet folytatnak, ezért az áfa visszaigényelhető, azaz nettó (áfát nem tartalmazó) finanszírozást kaptak.Ingatlan esetében az aktiválástól számított 240 hónapig kell az adóköteles bevételszerző tevékenységet folytatni ahhoz, hogy a beruházás levont áfájának időarányos részét ne kelljen visszafizetni.A fenntartónak az államháztartási törvény szabályai szerint biztosítani kell az általa fenntartott intézmény alapfeladatainak ellátásához szükséges eszközöket. Arra a kérdésre, hogy bérbe adhatja-e az idősotthont az önkormányzat a társulás intézményének, a társulá-si megállapodás alapján lehet választ adni. A társulási megállapodásban[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. március 25.

Hobbifestő festményeladása

Kérdés: Vásárolhat-e az önkormányzat magánszemélytől „festményt” számla nélkül, adásvételi szerződéssel? A hivatalunk egyik dolgozója hobbiszinten festeget. Képei semmiféle hivatalos nyilvántartásban nem szerepelnek. Tevékenységét magánszemélyként végzi, adószámmal nem rendelkezik, számlát adni nem tud. Vásárolhat-e az önkormányzat tőle adásvételi szerződés keretében – vagy bármilyen más formában – képet, amelyet az önkormányzat nyilvántartásba nem vesz, mert nem saját tulajdonba akarja, hanem például testvérvárosi látogatás alkalmával ajándékként adná?
Részlet a válaszából: […] festményt.Személyi jövedelemadót érintően a magánszemélynek ez ingó értékesítés, amely után az Szja-tv. 58. §-a szerint kell az adókötelezettséget megállapítani. Az 58. § (9) bekezdése szerint nem kell a jövedelmet megállapítani az ingó vagyontárgyak átruházására tekintettel megszerzett bevételből – ide nem értve, ha a bevételt a magánszemély egyéni vállalkozóként szerzi meg –, ha a bevétel az adóév elejétől összesítve nem haladja meg a 600 ezer forintot.A kérdés szerint nem magánszemély, hanem a testvérvárosi önkormányzat kapná az ajándékot, ezért az ajándék után személyi jövedelemadót és szociális hozzájárulási[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. március 25.

Bölcsődei kisgyermeknevelő besorolása

Kérdés: A bölcsődei kisgyermeknevelő dolgozó szakközépiskolai érettségivel és 54 761 02 (kisgyermekgondozó, nevelő) OKJ-s végzettséggel rendelkezik. A kinevezésében 5221 FEOR-t rögzítettünk. A dolgozó kéri ennek módosítását „2432 Csecsemő- és kisgyermeknevelő, óvodapedagógus” FEOR-számra. A FEOR ’08-hoz a KSH által kiadott módszertani útmutató 9. oldalán található táblázat szerint a „2 – Felsőfokú végzettség önálló alkalmazását igénylő foglalkozások” egyetemi vagy főiskolai végzettséget igényelnek, amivel álláspontunk szerint a dolgozó nem rendelkezik. Helyesen jártunk-e el a dolgozó FEOR-számának meghatározásakor?
Részlet a válaszából: […] gyógypedagógiai asszisztens (OKJ) [kizárólag csecsemő- és gyermekgondozó (OKJ) képesítéssel rendelkező személy esetén].A felsoroltak közül egyedül a csecsemő- és kisgyermeknevelő (BA) szakképzettség a felsőfokú.A Gyvt. 15. §-ának (10a) bekezdése úgy rendelkezik, hogy „a (…) bölcsődében (…) a Kjt.-nek a szociális, valamint a gyermekjóléti és gyermekvédelmi ágazatban történő végrehajtásáról szóló kormányrendeletben meghatározott – pedagógus-munkakörben foglalkoztatott felsőfokú végzettségű (a továbbiakban: pedagógus-munkakörben foglalkoztatott) személy tekintetében e törvény bérpótlékra vonatkozó rendelkezéseit is alkalmazni kell”. Azaz pedagógus-munkakörben dolgozó személynek a kisgyermeknevelő munkakörben foglalkoztatottak közül egyedül az minősül, akinek felsőfokú végzettsége van, vagyis aki csecsemő- és kisgyermeknevelő (BA) szakképzettséggel tölti be a kisgyermeknevelő munkakört.A „2432 Csecsemő- és kisgyermeknevelő, óvodapedagógus” FEOR-szám a FEOR rendszerében a „2 Felsőfokú képzettség önálló alkalmazását igénylő foglalkozások” főcsoportba, ezen belül a „24 Oktatók, pedagógusok” csoportba, ezen belül a „243 Óvodai és alapfokú nevelési-oktatási intézményi tanárok, oktatók, nevelők” alcsoportba tartozik. A nem csecsemő- és kisgyermeknevelő (BA) szakképzettséggel rendelkező kisgyermeknevelő a fent kifejtettek szerint nem felel meg sem a felsőfokú képzettséggel[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. március 25.

Kiválással kapcsolatos könyvelési lépések

Kérdés: 2025. január 1-jével a képviselő-testület döntése alapján szervezetünkből a sporttal kapcsolatos szervezeti egység beolvadásos jogutódlással átkerült egy másik költségvetési szervbe. A decemberi számlákat és a bérekkel kapcsolatos könyvelési anyagot melyik intézmény könyveiben kell helyesen szerepeltetni? A testületi döntés alapján a mi szervezetünk kormányzati funkcióiból január 1-jével már kivezették a sporttal kapcsolatos funkciókat. A decemberi bér a szervezetünk bérfeladási anyagában szerepel a MÁK-feladási alapján.
Helyes-e az, hogy a decemberi számlákat az intézményünkben szállítói hátralékként tüntettük fel, majd a kötelezettségeket átadjuk a jogutód intézménynek, és ők teljesítik pénzügyileg?
Részlet a válaszából: […] juttatásokkal kapcsolatos elszámolások fejezet D) December havi személyi juttatásokkal és közterheikkel kapcsolatos elszámolások cím szerint. A januárban szükséges könyvelési feladatokat pedig az átvevő költségvetési szervnél kell elszámolni.Az Áhsz. 1. §-a (1) bekezdésének 9. pontja alapján végleges kötelezettségvállalásként, más fizetési kötelezettségként a könyvekben az az összeg mutatható ki, amely kifizetésének feltételeit[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. március 25.

Szociálpedagógus besorolása

Kérdés: Szociálpedagógus diplomával rendelkező óvodai pedagógiai asszisztenst (köznevelési foglalkoztatottként, önkormányzati fenntartású óvodában) a hatályos jogszabályok alapján be lehet sorolni a pedagóguséletpálya-modell szerint pedagógus I. fokozatba? Több mint 6 év munkaviszonya egyéb munkakörben adott. Bérezésének alapja a 401/2023. Vhr. szerinti bruttó 538.000 Ft?
Részlet a válaszából: […] kisgyermeknevelő képzés,b) az óvó- és tanítóképzés, valamint a konduktor és gyógypedagógus-képzés,c)d) a tanárképzés.”Ezek között társadalomtudományi képzés tehát nem szerepel.A Púétv. 96. §-ának (2) bekezdése értelmében: „ha a nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő munkakört betöltőa) pedagógus szakképesítéssel vagy szakképzettséggel rendelkezik, az (1) bekezdés (azaz a pedagógus előmeneteli rendszer) szerint,b) nem rendelkezik pedagógus-szakképzettséggel, a 99. § szerint (azaz legalább a garantált bérminimum 107%-ának megfelelő illetménymegállapítás szabályai szerint)jogosult besorolásra és a havi illetményre.”Mindezen joghelyek együttes értelmezéséből az következik, hogy a szociálpedagógus-szakképzettséggel rendelkező óvodai asszisztens nem tartozik a pedagógus-szakképzettséggel rendelkező, nevelő- és oktatómunkát közvetlenül segítő (NOKS) munkakörben foglalkoztatottak közé. Rá a pedagógus-előmenetel[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. március 25.

Bedolgozói munkaviszony

Kérdés: Munkavállalóval szeretnénk az Mt. 198–200. §-a szerinti bedolgozói munkaviszonyt létesíteni. Az Mt. 200. §-ának (1) bekezdése szerinti átalány-költségtérítést terheli valamilyen közteher? Van-e összegszerű korlátja az átalány--költségtérítésnek?
Részlet a válaszából: […] nem kell költségeket igazolni.Amennyiben a bedolgozó kimutatható költsége az Szja-tv.-ben meghatározott 30%-os mértéket elérte, akkor választhatja a tételes költségelszámolást. Ebben az esetben a költségeit számlával kell igazolni, és nyilván kell tartani a költségeket. Ez tételes költségelszámolásnak tekintendő, ami azt is jelenti, hogy más tevékenységéből származó bevételével (pl. bérbeadás, megbízási díj stb.) szemben is tételes költségelszámolást kell alkalmaznia a tárgyévben, tehát a 10% vélelmezett költséghányadot nem alkalmazhatja.A bedolgozó nevére számlázott kiadásokra (pl. rezsi) fizetett költségtérítés viszont olyan bevétel, amellyel szemben az Szja-tv. 3. számú melléklete szerint számolhatók el a költségek. Ennek egyik módja a tételes költségelszámolás, ami meglehetősen sok adminisztrációval és önadózóként történő adóbevallási kötelezettséggel jár, a munkáltatónak az adóelőleget a bedolgozó költségelszámolásra vonatkozó nyilatkozata szerint kell megállapítania. Mindezek miatt érdemesebb költségtérítési[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. március 25.
1
2
3
7