Étkezőhelyi vendéglátás áfája

Kérdés: Egy önkormányzati tulajdonú cég több telephellyel rendelkezik. Az egyik telephely éttermi szolgáltatást nyújt, saját konyhája van. Egy másik telephelyen táboroztatás és szálláshely-szolgáltatás történik. Az ételt az első telephelyről átszállítják a táborba. Ez esetben is él-e a kedvezményes áfakulcs? Számlázhatok-e 5%-os áfakulccsal annak, aki az étkeztetést a táborhelyen veszi igénybe? Vagy ez már nem minősül helyben fogyasztásnak, és 27%-kal kell számláznom?
Részlet a válaszából: […] lehet= TESZOR’15 56.10.11 Ételszolgáltatás teljes kiszolgálással (a 2019. június 30-áig alkalmazandó besorolás szerint SZJ 55.30.11 Éttermi, cukrászdai szolgáltatás)= TESZOR’15 56.10.12 Ételszolgáltatás vasúti étkezőkocsiban, hajón (a 2019. június 30-áig alkalmazandó besorolás szerint SZJ 55.30.12 Étkeztetés járművön)= TESZOR’15 56.10.13 Önkiszolgáló ételszolgáltatás (a 2019. június 30-áig alkalmazandó besorolás szerint SZJ 55.30.13 Önkiszolgáló étkeztetés)= TESZOR’15 56.10.19 Egyéb ételszolgáltatás (a 2019. június 30-áig alkalmazandó besorolás szerint SZJ 55.30.14 Egyéb étkezőhelyi szolgáltatás)– a szolgáltatás étel- és/vagy helyben készített, nem alkoholtartalmú italforgalomra vonatkozik.Az üzemi étkeztetés, közétkeztetés statisztikai besorolása TESZOR’15 56.29.20, így az üzemi vagy munkahelyi étkeztetés, ha jellegét tekintve szolgáltatásnyújtásnak is minősül az áfa rendszerében, a fentiekből következően nem tartozhat az 5%-os adómérték alá, az az általános, 27%-os adókulccsal adózik. Az Áfa-tv. értelmében a szolgáltatásnak minősüléshez nemcsak[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. június 3.

Helyettesítés a közös önkormányzati hivatalban

Kérdés: Közös hivatal pénzügyén 4 fő az engedélyezett létszám. Előző év június 30-án elment egy dolgozó, azóta 2 pénzügyes helyettesítésben végzi el a feladatokat. Megteheti-e az új jegyző, hogy nem vesz fel továbbra sem senkit, megszünteti a helyettesítést, és új munkaköri leírást ad a két dolgozónak, akik így is túl vannak terhelve? Köteles-e a két dolgozó elfogadni az új munkaköri leírást? A jegyző többletfeladatot adhat, de milyen mennyiségben? Továbbá visszamenőleg módosíthat-e?
Részlet a válaszából: […] §-a alapján nem minősül a kinevezés módosításának, ha a köztisztviselő – az önkormányzati hivatal hatékony működéséhez szükséges munkaszervezési okból, ideiglenesen – a jegyző írásbeli utasítása alapján eredeti munkaköre helyett, vagy eredeti munkaköre mellett más munkakörbe tartozó feladatokat lát el (átirányítás). Ha a munkáltató intézkedése alapján munkakörébe nem tartozó munkát végez, s emellett az eredeti munkakörét is ellátja, illetményén felül külön díjazás (helyettesítési díj) is megilleti.A Kttv. 52. §-a a más munkakörbe való feladatoknak csak az ideiglenes elláttatását teszi lehetővé egyoldalú munkáltatói utasítással. Ezért a helyettesítés véglegesítése oly módon, hogy a köztisztviselő munkaköri leírásába rögzítik az általa korábban helyettesítés alapján ellátott másik munkakör feladatait is, felveti a kinevezés egyoldalú módosíthatóságának kérdését. A Kttv. 48. §-a (1) bekezdésének főszabálya szerint a kinevezés tartalmát módosítani csak a közigazgatási szerv és a köztisztviselő közös megegyezésével lehet. A (2) bekezdés ugyanakkor felsorolja azokat az eseteket, amikor a kinevezés módosításához nem kell a köztisztviselő beleegyezése. A (2) bekezdés d) pontja szerint idetartozik, „ha a munkakör megváltoztatása indokolja a kinevezés módosítását”. A 48. § (4) bekezdése kimondja, hogy „a (2) bekezdés d) pontjában meghatározott okból a kinevezést abban az esetben módosíthatja a munkáltató a köztisztviselő beleegyezése nélkül, ha az új munkakör megfelel a köztisztviselő iskolai végzettségének, szakképzettségének vagy szakképesítésének, szakmai tapasztalatának”.Vélelmezhetően jelen esetben a pénzügyi ügyintézői feladatokra tekintettel ez a feltétel megvalósul, hiszen a helyettesítés alapján ellátott munkakör feladatai is pénzügyi ügyintézői feladatok voltak. Az (5) bekezdés pedig egy olyan korlátozást fogalmaz meg, hogy a (2) bekezdés d) pontjában meghatározott okból „a kinevezést abban az esetben módosíthatja a munkáltató a köztisztviselő beleegyezése nélkül, ha a köztisztviselőre nézve – különösen egészségi állapotára vagy családi körülményeire tekintettel – aránytalan sérelemmel nem jár”. Jelen esetben épp erről beszélhetünk, ugyanis[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. június 3.

Nemzetiségi önkormányzati képviselő tiszteletdíja

Kérdés: Országos nemzetiségi önkormányzat vagyunk. A képviselőink tiszteletdíjat kapnak, mely nem önálló tevékenységből származó jövedelem. A KIRA-ban erre van lehetőség. A költségvetés tervezése során felmerült, hogy ők miért nem kaphatják úgy a tiszteletdíjukat, mint a helyi önkormányzati képviselők, önálló tevékenységből származó jövedelemként. Tudnának nekünk ebben a kérdésben segíteni?
Részlet a válaszából: […] különösen az egyéni vállalkozó, a mezőgazdasági őstermelő, a bérbeadó, a választott könyvvizsgáló tevékenysége, az európai parlamenti, valamint a helyi önkormányzati képviselői tevékenység.Az országos nemzetiségi önkormányzat képviselőinek tiszteletdíjáról az Njt. 109. §-ának (2) bekezdése úgy rendelkezik, hogy az országos önkormányzat közgyűlése, amennyiben nem társadalmi megbízatású elnököt, elnökhelyettest vagy elnökhelyetteseket választ, illetményt állapít[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. június 3.

Gépkocsijavítási költségek elszámolása

Kérdés: Szakszervizben javíttatjuk az autót. A számlában anyag, alkatrész és munkadíj is szerepel. Helyesen járunk-e el, ha az anyagot, alkatrészt anyagköltségként, a munkadíjat igénybe vett szolgáltatásként könyveljük, vagy az a helyes, ha az egészet együtt javítási költségként számoljuk el? Ugyanez a kérdés akkor is, ha a gumiszerelő műhelyben gumit vásárolunk, és ezt fel is szereltetjük, a kerekeket centríroztatjuk, szabályoztatjuk. Ebben az esetben is van anyagköltség és szolgáltatás-igénybevétel, vagy csak a javítás (K334)?
Részlet a válaszából: […] terméket vásárol, hanem szolgáltatást vesz igénybe, illetve a szerviz sem terméket értékesít, hanem a szolgáltatás teljesítéséhez alkatrészt használ fel. Ennek megfelelően, a szolgáltató által kiállított számlán feltüntetett javítási díjon kívül a javításhoz felhasznált anyag költségét és a kiszállási díjat is a K334. Karbantartási, kisjavítási szolgáltatások rovaton kell kimutatni, mivel azok is a szolgáltatás részét képezik.Az Áhsz. 10. §-ának (1) bekezdése alapján a mérlegben a nemzeti vagyont nemzeti vagyonba tartozó befektetett eszközök és nemzeti vagyonba tartozó forgóeszközök bontásban kell kimutatni. Az autógumi-beszerzést, függetlenül attól, hogy a beszerzéssel egy időben szerelési szolgáltatás is megrendelésre kerül-e vagy sem, fel kell venni a költségvetési szerv könyveibe.A gumiabroncsok beszerzése tartozéknak[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. június 3.

Gépkocsivezető napidíja

Kérdés: Polgármesteri hivatalnál gépjárművezető munkakörben foglalkoztatott – Mt. hatálya alá tartozó – munkavállaló belföldi kiküldetése napidíjának megállapítása során a 437/2015. Korm. rendelet figyelembevételével milyen mértékű napidíjátalány állapítható meg?
Részlet a válaszából: […] munkáltató havi átalányt állapíthat meg. Ennek összegét az egy napra megállapított napidíjátalány és a havi átlagban kiküldetésben töltött naptári napok figyelembevételével kell meghatározni (3. §).A másik megoldás, hogy a hat órát meghaladó kiküldetés esetén a belföldi közúti árufuvarozásban és személyszállításban gépkocsivezetőként és árukísérőként foglalkoztatott magánszemély részére adható napidíjátalány[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. június 3.

El nem ismert követelés kivezetése

Kérdés: Központi költségvetési szerv részéről 2021. 09. 14-én kiállításra került összesen 50 800 Ft értékben két számla, melyeket a partnerek visszaküldtek azzal az indoklással, hogy kárenyhítés körében végzett tevékenységgel összefüggésben felmerült költség került feléjük kiszámlázásra, ezért azt nem ismerik el. Nem történt meg a számlák 2021. évben történő sztornózása, illetve – az azóta eltelt időszaki beszámolók készítésekor – azok kivezetése sem, vagyis követelésként jelenleg is szerepelnek a könyvekben. 2025. évben hogyan lehet a számlákat szabályosan kivezetni a könyvekből?
Részlet a válaszából: […] ilyennek minősül a bevallás alapján megállapított közhatalmi bevételre irányuló, valamint az olyan követelés is, amelyet a kötelezett vitat, de jogszabály alapján azt a fellebbezésre vagy perindításra tekintet nélkül teljesítenie kell, továbbá az állami adó- és vámhatóság által beszedett közhatalmi bevételek esetén az állami adó- és vámhatóságnak bevallás nélkül megfizetett összeg elszámolása során előírt követelés.Az el nem ismert követelést 2021. évben már, és az azt követő években nem szerepeltethették volna a mérlegben, így a kivezetés 2025. évben hibajavításként történhet meg az Áhsz. 54/B. §-ának előírásai szerint. A hibajavítás során a feltárás időszakának könyvelése keretében kell a hibát okozó tételt javítani, vagyis 2025. évben a folyó könyvelés során kell az eredeti[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. június 3.

Polgármester összeférhetetlensége

Kérdés: Önkormányzatunknál a polgármester főállású jogviszonyban áll. Az önkormányzat működtet saját konyhát. A konyha üzemeléséhez szükség van élelmezésvezetőre. Az önkormányzatnál főállású jogviszonyban álló polgármester ugyanazon önkormányzatnál állhat-e megbízási jogviszonyban élelmezésvezetői feladatok ellátására? Az érintett személy rendelkezik a szakmai végzettséggel.
Részlet a válaszából: […] összeférhetetlenséget rendezik. A polgármester összeférhetetlenségére tehát nem a Kttv., hanem a Mötv. vonatkozik.A 3000 fő és az az alatti lakosságszámú település polgármesterének összeférhetetlenségére az önkormányzati képviselők összeférhetetlenségére vonatkozó Mötv. 36. §-át kell alkalmazni [Kttv. 72. § (1) bekezdés]. Ez kimondja, hogy ilyen lakosságszámú település polgármestere nem lehet ugyanazon önkormányzat polgármesteri hivatalának vagy közös önkormányzati hivatalának (beleértve a polgármesteri hivatal keretein belül működő saját konyhát) köztisztviselője, alkalmazottja, amelynél polgármesterként működik [Mötv. 36. § (1) bekezdés e) pont].Ha a település lakosságszáma legalább 3001, akkor a polgármester összeférhetetlenségére a Mötv. 72. §-a alkalmazandó. A 72. § (2) bekezdése értelmében a 3000 fő feletti lakosságszámú[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. június 3.

Önkormányzati közfeladatok

Kérdés: Önkormányzatunk 100%-os tulajdonú gazdasági társasága a következő feladatokat végzi:
1. a Mötv. 23. §-a (5) bekezdésének 14. pontja szerint önkormányzati tulajdonú ingatlanokkal, lakás- és helyiséggazdálkodással kapcsolatos feladatok,
2. a Mötv. 23. §-a (5) bekezdésének 1. pontja szerint önkormányzati tulajdonban lévő közterületek fenntartásával, városüzemeltetéssel kapcsolatos feladatok,
3. a Mötv. 23. §-a (5) bekezdésének 16. pontja szerint piacüzemeltetési feladatok,
4. a Mötv. 23. §-a (5) bekezdésének 10., 11., 11.a. pontjai szerint intézményi ingatlanok karbantartásával kapcsolatos feladatok,
5. a Mötv. 23. §-a (5) bekezdésének 3. pontja szerint a Budapest egyik kerületében az önkormányzat közigazgatási területén az önkormányzat és a főváros tulajdonában lévő közterületi várakozóhelyek üzemeltetésével, karbantartásával kapcsolatos feladatok.
A felsorolt feladatokat a gazdasági társaság az önkormányzat helyett – az önkormányzat vagyonrendelete (annak 3. számú melléklete) alapján – kizárólagossággal végzi. E feladatokra eddig éves közszolgáltatási szerződés került megkötésre az önkormányzat és a gazdasági társaság között. Az éves szerződésekben került rögzítésre, hogy az önkormányzat az adott évre milyen összeget szán a gazdasági társaság által ellátandó közszolgáltatási feladatokra. A feladatok elvégzéséhez szükséges munkavállalókat a gazdasági társaság alkalmazza, az igénybe vett szolgáltatások, feladatellátás érdekében megvásárolt termékek szerződéseit saját nevében köti meg (valamennyi feladat tekintetében), ezeket finanszírozza a kapott kompenzációból, mellyel évente elszámol. Az ellátott feladatok alapvetően az önkormányzat által kötelezően ellátandó feladatok.
Fentiek alapján az alábbi kérdéseink vannak:
1. Várjuk azzal kapcsolatos állásfoglalásukat, hogy a gazdasági társaság részére az önkormányzat helyett végzett közfeladatok finanszírozása a közszolgáltatási keretszerződés szerint mikor esik az Áfa-tv. hatálya alá, és mikor adható áfamentes támogatásként?
2. A lakásgazdálkodási és a helyiséggazdálkodási feladatkör, illetve az ehhez kapcsolódó egyéb feladatok (ingatlanszolgáltatási, üzemeltetési, műszaki, épülettakarítási és tulajdonosi képviseleti feladatok) – melyeket a gazdasági társaság az önkormányzat részére közszolgáltatásként végez – finanszírozása az Áfa-tv. hatálya alá esik-e, vagy áfamentes támogatásként nyújtható?
Részlet a válaszából: […] kompenzáció nem minősül állami támogatásnak, s mivel nem termékértékesítés és nem szolgáltatásnyújtás, így nem képez áfaalapot sem az Áfa-tv. 65. §-a alapján.Az Európai Unió Bírósága által meghatározott négy feltétel:1. A kedvezményezett vállalkozást szerződésben vagy jogszabályban kell feljogosítani a szolgáltatás végzésére.2. A kompenzáció alapját képező paramétereket előre, objektív és átlátható módon rögzíteni kell.3. A kompenzáció mértéke nem haladhatja meg a közszolgáltatási kötelezettségek végrehajtása során felmerült szükséges költségeket, figyelembe véve a bevételeket és az észszerű nyereséget.4. Ha a kiválasztás nem közbeszerzés alapján történik, akkor egy átlagos, jól vezetett és a szükséges eszközökkel megfelelően felszerelt vállalkozásnál felmerülhető költségek alapján kell a kompenzáció mértékét meghatározni.A fenti feltételeknek megfelelő kompenzáció áfamentes, ezért a kompenzált tevékenységből nem szár-mazik áfás bevétele a közfeladatot ellátó zrt.-nek, tehát ezen tevékenység előzetesen felszámított áfája nem vonható le.Nagyon fontos, hogy a közfeladat-ellátási szerződésben meg kell határozni pontosan az ellátandó közfeladatokat és a kompenzáció mértékét és számítási módját.A közfeladat-ellátási szerződés keretében végzett, kompenzált tevékenységet és a számlás tevékenységet élesen el kell különíteni szerződés szerint is és a könyvekben is.A közfeladat-ellátási[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. június 3.

Örökölt ingatlan és tartozás

Kérdés: Önkormányzatunk egy településen élt lakostól egyéb örökös hiányában lakóingatlant és hozzá kapcsolódó tartozásokat, köztük számlatartozást, folyószámlahitel- és jelzáloghitel-tartozást örökölt. Az önkormányzatnak mint örökösnek milyen gazdasági, könyvelési eseményeket kell könyvelnie, milyen rovatokon a lakás átvétele esetén, valamint a tartozások kifizetése esetén?
Részlet a válaszából: […] nélkül, ajándékként, hagyatékként kapott, többletként fellelt immateriális javak, tárgyi eszközök elszámolása cím előírásai szerint kell elszámolni. Az ingatlan bekerülési értéke az Áhsz. 15. §-ának (4) bekezdése alapján az eszköznek az állományba vétel időpontjában ismert piaci értéke.A hagyatékkal átvett tartozást az Áhsz. 26.[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. június 3.

Menekültek szállásának étkezési támogatása

Kérdés: Az önkormányzat a 104/2022. Korm. rendelet alapján támogatást igényel az ukrajnai menekültek ellátására. A támogatás terhére kell biztosítani a menekültek szállását és étkezését. Étkeztetés tekintetében az önkormányzat háromszori étkezést biztosít a jogosultak részére, ezt a támogatás terhére elszámolja. A szállás tekintetében együttműködési megállapodást kötött az önkormányzat a szállásadó magánszeméllyel, a szállásért a szállás-adó bérleti díjat nem kér. A közüzemi költségeket az ingatlanban lakó ukrajnai menekültek fizetik. A támogatás terhére az önkormányzat a menekültek részére lakhatási célú szociális támogatást biztosít havi 50.000 Ft összegben. A lakhatásra biztosított szociális támogatás elszámolható-e a támogatás terhére, és a fentiekben vázolt ellátási formában megfelelünk-e a támogatás felhasználására vonatkozó szabályoknak?
Részlet a válaszából: […] határozatlan időre, legalább heti húsz órában történő foglalkoztatásra jön létre ésd) a munkaadó megfelel az e rendeletben, valamint a munkaerőpiaci programban foglalt feltételeknek.3/F. § (1) A támogatás a munkaszerződés megkötését követően, a kérelem benyújtását és az elszállásolási szerződés keltét követő időszakra állapítható meg.(2) A támogatás köztehermentes, legfeljebb a jogviszony fennállásának idejére adható, a munkaadó részére havonta utólag kerül folyósításra.(3) A támogatás mértéke az elszállásolási szerződés szerinti havi szállásdíj összegével egyező összeg, de ha a szálláshelya) a 17/2016. Korm. rendelet 2. mellékletében meghatározott preferált kistelepülésen található, legfeljebb havonta 120 000 forint,b) egyéb településen található,[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. június 3.
1
2
3
6