Kötelezettségvállalás pénzügyi ellenjegyzésére feljogosított személyek
Kérdés
Az Ávr. 55. §-ának (3) bekezdése határozza meg a kötelezettségvállalás pénzügyi ellenjegyzésére feljogosított személyek körét, miszerint a kötelezettségvállalás pénzügyi ellenjegyzésére feljogosított személynek a felsőoktatásban szerzett gazdasági szakképzettséggel vagy legalább középfokú iskolai végzettséggel és emellett pénzügyi-számviteli képesítéssel kell rendelkeznie. A pénzügyi-számviteli képesítés fogalma nem kerül egyértelmű meghatározásra, ezért a kérdésünk az lenne, hogy intézményünk dolgozói az alábbi végzettséggel megfelelnek-e a törvény által előírt pénzügyi-számviteli képesítési követelménynek:
– középfokú iskolai végzettség + 5234401 azonosító számú pénzügyi-számviteli ügyintézői szakképesítés (végzettség megszerzésének éve: 2014);
– középfokú iskolai végzettség + 5434401 azonosító számú pénzügyi-számviteli ügyintézői szakképesítés (végzettség megszerzésének éve: 2024)?
Megjelent a Költségvetési Levelekben 2025. március 25-én (369. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 6569
[…] szakképesítésen, az Ávr. olyan értelemben nem válaszolja meg, hogy felsorolná azokat a konkrét szakképesítéseket, amelyeket elfogadhatónak tart. Ezért egyfelől a szakképesítés elnevezéséből, másfelől a szakmai és vizsgakövetelményeiből lehet kiindulni, és ez alapján lehet eldönteni, hogy az említett két szakképesítés magában foglalt-e pénzügyi, számviteli ismereteket.A 23/2008. PM rendelet az 52 344 01 azonosító számú pénzügyi-számviteli ügyintéző szakképesítés kapcsán kimondta, hogy az e szakképesítéshez tartozó szakmai követelménymodulok a következők: gazdálkodási feladatok; pénzügyi feladatok; könyvvezetés és beszámolókészítés; számítógépes programcsomag használata. A szakképesítéssel ellátható pénzügyi feladatok között nevesítette többek között a bankszámlakezelést, a bevételi és kiadási bizonylatok kiállítását, a pénztárnapló vezetését, a számlanyilvántartást, a fizetési határidők és fizetési felszólítások intézését, a késedelmi kamattal kapcsolatos intézkedéseket, a hitelügyintézést, az adózási és járulékfizetési kötelezettségek teljesítésével kapcsolatos ügyintézést stb. A könyvvezetési és beszámolókészítési feladatok között felsorolta a különböző gazdasági események könyvelését, az elszámolásokat, a nyilvántartások vezetését, a kalkulációkészítést, a zárlati munkálatok elvégzését, a mérleg összeállításában való közreműködést stb.A 27/2012. NGM rendelet az 54 344 01 azonosító számú pénzügyi-számviteli ügyintéző szakképesítés kapcsán azt tartalmazta, hogy „a pénzügyi-számviteli ügyintéző alkalmas a vállalkozások működésével összefüggő számviteli és pénzügyi feladatok elvégzésében való közreműködésre, részfeladatok önálló elvégzésére. A vállalkozás valamennyi […]
Jelentkezzen be!
Elküldjük a választ e-mailen*