Étkeztetési tevékenység áfája

Kérdés: Az új áfatörvény alapján hogyan alakul az étkezési tevékenység adózása 2008. január 1-jétől, illetve 2008. május 1-jétől? Az élelem áfáját hogyan igényelhetem vissza? A hivatal üzemeltet egy konyhát, onnan látjuk el élelemmel az óvodát, az iskolát, a külső étkezőket, a szociális étkeztetésben részesülőket és az alkalmazottakat. Kérdésem továbbá, hogy az önkormányzati telek értékesítése áfaköteles-e?
Részlet a válaszából: […] ...hogy a 2008-as módosító törvény33. § (1) bekezdése értelmében az a szociális, gyermekjóléti, illetvegyermekvédelmi intézményt fenntartó, aki (amely) az Áfa-tv. 2008. január 1-jénhatályos 85. §-a (1) bekezdésének f), h) és i) pontjaira...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. május 20.

Iskolai étkeztetés biztosítása

Kérdés: A napközis gyerekeknek kötelező-e a háromszori étkezés, vagy – a szülő kérésére – engedélyezheti-e az iskola, hogy csak ebédet kérjenek, tízórait, uzsonnát nem?
Részlet a válaszából: […] ...vagya részletekben való fizetésre. Az éves költségvetési törvényben kellmeghatározni annak a támogatásnak az összegét, amelyet a fenntartó kap agyermekek kedvezményes étkeztetésének megszervezéséhez, figyelembe véve agyermekvédelmi törvény 148. §-ának...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. április 29.

Étkeztetések áfakötelezettsége II.

Kérdés: Önkormányzati fenntartású, önállóan gazdálkodó általános iskolánk főzőkonyhával rendelkezik. Főzünk a saját diákjainknak (menzások, napközisek), és a szintén önkormányzati fenntartású óvodáknak, öregek otthonának, szociális étkezőknek, vendégeknek és saját dolgozóinknak. A többi intézmény étkeztetését a GAMESZ-nek számlázzuk. Az alapító okiratunkban szerepel ez a tevékenységünk. Az új Áfa-tv. 85. §-a szerint mely tevékenységünk mentes az adó alól, hogyan alakul a gyerekektől beszedendő térítési díj (eddig nyersanyagnorma+áfát szedtünk), a raktárra bevételezett élelmiszer áfájának levonhatósága (a mentes és köteles tevékenységhez való felhasználás aránya csak utólag derülhet ki), a fenntartó által nettóban meghatározott nyersanyagnormát kell-e változtatni (a le nem vonható áfát bele kell-e venni)? Ez az esetleges mentesség választható, vagy kötelező érvényű? Ha mentes a diákétkeztetés, akkor a gyermekvédelmi törvény 148. § (4) bekezdését miért nem változtatták meg?
Részlet a válaszából: […] Az általános iskola főzőkonyháján készült, ön általfelsorolt valamennyi étel értékesítése adóköteles az új Áfa-tv. 85. § (1)bekezdés i) pontja és az APEH február 1-jén közzétett tájékoztató anyagaalapján. Ezért a beszerzések adótartalma a jövőben is levonható...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. március 18.

Gazdasági vezető fizetési osztályának megállapítása

Kérdés: Helyi önkormányzat által fenntartott költségvetési intézmény, szociális foglalkoztató vagyunk. Az intézmény gazdasági vezetője mérlegképes könyvelő képesítéssel látja el feladatát 1995 óta. Főiskolai tanulmányainak befejezéséig másfél év van hátra. Átsorolható-e 2008. január 1-jétől az "E" fizetési osztályból az "F" fizetési osztályba?
Részlet a válaszából: […] A Kjt.-ben szereplő közalkalmazottak előmeneteli ésilletményrendszere szerint az "E" fizetési osztályba azok sorolhatók be, akikegyetemi, főiskolai végzettséget nem tanúsító felsőfokú szakképesítéshez kötöttmunkakörben, valamint a középiskolai végzettséghez kötött...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. március 18.

Közalkalmazottak előresorolása

Kérdés: A Kjt. hatálya alá tartozó megyei önkormányzat által fenntartott intézmény vagyunk. A Kjt. 65. § (1) bekezdése szerint a közalkalmazott a közalkalmazotti jogviszonyban töltött idő alapján háromévenként eggyel magasabb fizetési fokozatba lép. Évekkel ezelőtt néhány dolgozónk munkakörére, illetve jó munkavégzésére tekintettel munkáltatói többlet címén kapott illetményemelést. Az idei évben a fenntartó levele alapján, amennyiben egy dolgozó rendelkezik ilyennel, a soros előrelépés összegét, illetve a minimálbérre történő kiegészítést (2008. január 1-jétől) csak a munkáltatói döntésen alapuló többlet beszámításával lehet figyelembe venni. Így tehát, akinek van többlete (eddig megérdemelte), az rosszul jár, mert nem növekszik az illetménye, akinek nincs (mert eddig is magasabb volt a fizetése, vagy munkája alapján nem érdemelte ki), az pedig jól jár, mert megkapja a magasabb fokozatért járó többletet. Önök szerint így jogszerűen jár el a munkáltató?
Részlet a válaszából: […] A közalkalmazottak a Kjt. szabályai értelmében, aközalkalmazotti jogviszonyban töltött idejük alapján – általában három évvárakozási idő eltelte után – eggyel előrébb lépnek a fizetési fokozat szerintiilletményrendszerben.Az előrelépés a Kjt. melléklete szerinti...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. január 15.

Tankönytámogatás évközi lemondása, pótigénylése, elszámolása

Kérdés: A 23/2004. (VIII. 27.) OM rendelet 22. § szerint a tanulók tankönyvtámogatásának igényléséhez az iskola minden év november 15-ig köteles felmérni, hogy hány tanulónak kell biztosítania a normatív kedvezményt. A kedvezmény igénybevételéhez a rendelet 5. számú melléklete szerinti igénylőlap benyújtásával egyidejűleg be kell mutatni a normatív kedvezményre való jogosultságot igazoló iratot. A bemutatás tényét rá kell vezetni az igénylőlapra. Ha a tanuló 2006. november 15-ig jogosultságát bejelentette és igazolta, de ez 2007 első félévében megszűnt, a novemberi felmérés eredményeként megkaphatja-e a támogatást? A tanév kezdésekor a tankönyvek átvételét megelőzően a jogosultságok vonatkozásában kell-e ismételt felmérést készítenie, az igazolásokat bekérnie az intézménynek? Ha a tanuló a 2006. november 15-i felméréskor nem volt jogosult a tankönyvtámogatásra, és ezt a jogot csak 2007. szeptember elején (pl. 5-én) – miután megvásárolta a tankönyvet – szerzi meg, az iskola köteles-e számára visszatéríteni a tankönyvek árát, és az utólag igazolt jogosultság alapján köteles-e az ingyenes ellátást könyvtári kölcsönzéssel biztosítani? Ha a tanuló 2006. november 15-én még nem volt jogosult, de pl. 2007 májusában jogosultságot szerzett, és az igazolást csak a tankönyvcsomag megvásárlását követően, szeptember 10-én nyújtotta be az iskolának, az iskola köteles-e számára visszatéríteni a tankönyvek árát, és az utólagos igazolt jogosultság alapján köteles-e az ingyenes ellátást könyvtári kölcsönzéssel biztosítani? Az utólagosan megszerzett jogosultságot mely időpontig kell az intézményeknek figyelembe vennie? A 2001. évi XXXVII. törvény 8. § (7) bekezdése szerint: "Ha az igényjogosultság a tanulói tankönyvtámogatáshoz nyújtott normatív hozzájárulás igénylését követő időpont után áll be –, beleértve az iskolaváltást is – az iskola a tankönyvek kölcsönzésével, a napköziben, tanulószobán elhelyezett tankönyvek rendelkezésre bocsátásával teljesítheti az igényt." A jogszabályi hivatkozásban szereplő "teljesítheti" kifejezés kötelezést vagy választási lehetőséget ír elő az intézmény számára?
Részlet a válaszából: […] ...tanulói létszámon alapszik. A feladatmutatók alapján megállapítottnormatív hozzájárulások és támogatások évközi változásai a fenntartó felényújthatók be. Évközi lemondásra, illetve pótigénylésre a határidők akövetkezők:Lemondás: április 30., július 31....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. december 18.

Intézményfinanszírozás áfája

Kérdés: Intézményünk működési körébe iskolák, bölcsődék és szociális intézmények étkeztetése tartozik. Tevékenységünkhöz az önkormányzati támogatást intézményi finanszírozásként kapjuk. Többek között a Költségvetési Levelek év elején megjelent számaiban az jelent meg, hogy ebben az esetben a támogatás nem adóalap, csak az ellátottak étkezési térítési díja és kapcsolódó beszerzése előzetesen felszámított áfája teljes egészében levonható. Esetünkben az önkormányzat képviselő-testülete az ellátottak térítési díját határozza meg (ha közben árváltozás történik, azt a rendelet nem követi le). Az intézményfinanszírozás nem étkezési finanszírozás, nincs lejelentve a tényleges adagfogyasztás az önkormányzat felé, a felügyeleti támogatást intézményfinanszírozásként kapjuk. Jól értelmezzük, hogy a támogatás ebben az esetben nem adóalap?
Részlet a válaszából: […] ...is, ha a térített összegés a forgalmi érték közti különbözetet egyébként intézményfinanszírozásbólfedezik.Amennyiben azonban a fenntartó önkormányzat az ellátottakszemélyi térítési díját az intézmény elszámolása alapján egészíti ki azintézményi...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. november 27.

Önkormányzat áfa-visszaigénylési joga

Kérdés: Önkormányzatunk 2006 szeptemberében részletvételre értékesített több tulajdonában álló ingatlant, mellyel kapcsolatosan kb. 10 millió forint áfafizetési kötelezettsége keletkezett, amit meg is fizetett. 2007-ben azonban a szerződés módosult, melynek következményeként az önkormányzat tulajdonában maradt az eladásra kínált ingatlanok egy része, így számlahelyesbítésre került sor, és 2 millió forinttal csökkent a fizetendő adó összege. Az önkormányzat ezen összeget a vevő tartozásába elszámolni nem tudja, hiszen ezt az összeget az állam javára a törvényi rendelkezés alapján befizette. Ez az áfa viszont az ingatlaneladás csökkentése miatt már nem olyan befizetés, ami mögött az állam jogos követelése állhatna. Önkormányzatunk részéről ez az ingatlanértékesítés egyedi volt, és a közeljövőben (5 éven belül) a meglevő tulajdoni érték figyelembevételével hasonlóra nem lehet számítani. De csak jövőre tervezünk olyan értékesítést, melynek kapcsán a bevallásban a negatív fizetendő áfa, illetve annak alapja pozitívra változna, és azt 4 millió Ft-tal meg is haladja. Idén tehát nincs olyan tevékenységünk, melyből származó bevétel elegendő lenne ahhoz, hogy 2007-ben a visszaigénylés árbevételalapon megnyílna. Tudomásunk szerint tárgyieszköz-beszerzés alapján lehetne még az áfát visszaigényelni, de nem vagyunk tisztában azzal, hogy a fenti ügyletünk minősíthető-e annak. Hogyan kaphatjuk vissza azt az áfaösszeget, amelyre már jogszerűen nem tarthat igényt az állam?
Részlet a válaszából: […] ...részletfizetési konstrukcióban "értékesített" ingatlanok tulajdonjogátaz eladó önkormányzat a vételár teljes kiegyenlítéséig fenntartotta).Tekintettel arra, hogy az Áfa-tv. egyéb rendelkezései nemállapítanak meg a beadványban előadott tényállásra...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. november 27.

Beszámolókészítési kötelezettség feladat megszűnésekor

Kérdés: Településünkön a részben önálló jogkörrel gazdálkodó általános iskola 2005 szeptemberétől intézményfenntartó társulásban, tagiskolaként működött. Ez azt jelentette, hogy a személyi juttatások normatíván felüli részét, valamint a tagiskola dologi kiadásait a fenntartó önkormányzatnak kellett fizetni. Mivel a fenntartó nem változott (csak a munkáltatói jogkör gyakorlója a pedagógusoknál), ezért nem készítettünk erről az időszakról beszámolót. 2007. augusztus 31-ével a tagiskola jogutód nélkül megszünik, a tanulók a székely iskolába fognak járni. A megszűntető okirat mellett a 249/2000. (XII. 24.) Korm. rend. 13/A. §-a alapján a beszámoló készítése hogyan valósul meg a gyakorlatban? Eddig részben önálló intézményként az önkormányzati beszámoló részeként, szakfeladatokon történt a féléves, éves beszámolás. Milyen egyéb teendője van még a megszüntető önkormányzatnak?
Részlet a válaszából: […] ...sajátos számviteli (könyvviteli) feladata nincsen. Ha a székelyiskolában tovább tanulókkal szemben az önkormányzatnak vagy azintézményfenntartó társulásnak követelése áll fenn, akkor a követelésmegfizetését a vonatkozó szabályok szerint természetesen...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. november 6.

Gyermekotthonban gondozottak részére történő kedvezményes jegy- és bérletvásárlás

Kérdés: Állami gondozottakat ellátó gyermekotthonban gondozott gyermekek részére megvásárolhatja-e a fenntartó helyi önkormányzat az önkormányzat nevére szóló számla alapján a kedvezményes jegyet, bérletet?
Részlet a válaszából: […] ...kifejezetten a nevelési-oktatásiintézmények (gyermekotthonok) részére teszi lehetővé a kedvezményes jegy- ésbérletvásárlást, ezért a fenntartó a saját nevére szóló számla alapján nemvásárolhat kedvezményes jegyet és...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. október 16.
1
26
27
28
33