287 cikk rendezése:
131. cikk / 287 Önállóan működő költségvetési szerv
Kérdés: Kérdésünk az önállóan működő és gazdálkodó iskola önállóan működő intézménnyé történő átalakításával kapcsolatos számviteli feladatokra, beszámoló aláírására vonatkozik. Átszervezés esetén az iskolában dolgozó két fő pénzügyes dolgozót köteles-e a polgármesteri hivatal az állományába átvenni, és az átszervezés jelenti-e az alapító okirat módosítását? A gazdasági önállóság megszüntetése esetén van-e beszámolókészítési kötelezettsége az önállóan működő és gazdálkodó iskolának, illetve a hozzá tartozó önállóan működő óvodának?
132. cikk / 287 Közalkalmazotti jubileumi jutalom – áthelyezések "szakadatlan láncolatának" megszűnése
Kérdés: 1979. augusztus 6-tól 1983. június 30-ig a Csepel Vas- és Fémművekben dolgoztam, majd áthelyezéssel kerültem a Vasas Szakszervezethez, ahol 1983. július 1-jétől 1986. június 14-ig tartott a munkaviszonyom. Onnan áthelyeztek a kerületi tanácshoz, ahol 1986. június 15-től 2011. május 24-ig dolgoztam. Közös megegyezéssel jöttem el, és 2012. május 25-től jelenleg is a települési polgármesteri hivatal a munkáltatóm. 25 éves jubileumi jutalmat 2004-ben, 30 éveset 2009-ben kaptam. Szeretném megtudni, megillet-e 2014-ben a 35 éves jubileumi jutalom?
133. cikk / 287 Utalványozás
Kérdés: Körjegyzőséghez tartozó önkormányzat házipénztárából kifizetett, a Szoc-tv. alapján megállapított, alanyi jogon járó juttatásokat (időskorúak járadéka, rendszeres szociális segély, FHT, lakásfenntartási támogatás), melyek megállapítása a jegyző hatásköre, kinek kell a pénztárbizonylaton/utalványrendeleten utalványozni? Korábban a 292/2009. Korm. rendelet erre külön kitért, de a 368/2011. Korm. rendelet (Ávr.) szerint önkormányzat esetében alapvetően a polgármester jogosult utalványozni, bár a jogszabályban van meghatározott kivétel. Ez kivételnek minősül, és a jegyző utalványoz? Esetleg ha a jegyző megbízza az osztályvezetőt, akkor az osztályvezetőnek kell utalványozni? Más a helyzet a polgármesteri hivatal esetében, ahol a költségvetésében kell megtervezni, és ilyenkor egyértelműen a jegyző utalványoz, de önkormányzatnál – szerintünk – nem egyértelmű az utalványozás. A meghozott határozat kötelezettségvállalásnak minősül, melyet ellenjegyezni szükséges?
134. cikk / 287 Önkormányzattal közalkalmazotti jogviszony létesítése
Kérdés: A muzeális intézményekről, a nyilvános könyvtári ellátásról és a közművelődésről szóló 1997. évi CXL. tv. 91/A. §-ának (1) bekezdése szerint "a tizenötezer fő alatti lakosságszámú településeken – a feladatellátás veszélyeztetése nélkül – a települési önkormányzat a muzeális intézményekkel, a nyilvános könyvtári ellátás biztosításával és a közművelődés támogatásával összefüggő feladatait közös szervezetben láthatja el". A településünk lakosságszáma 3300 fő, ezért nem indokolt a külön költségvetési szerv (intézmény) létrehozása a fenti feladatok ellátására. A képviselő-testület azt tervezi, hogy 2013. január 1-jétől a nyilvános könyvtári feladatot önálló szakmai intézményegységként működteti az önkormányzat (nem a polgármesteri hivatal) költségvetésén belül. A muzeális intézmény továbbra is szakfeladatként szerepelne az önkormányzat költségvetésében. Azért nem a polgármesteri hivatal költségvetésén belül tervezi a nyilvános könyvtár bevételi és kiadási előirányzatait megtervezni, mert közalkalmazott felett a munkáltatói jogkört a jegyző nem gyakorolhatja, így a közalkalmazott személyi juttatása terhére történő kötelezettséget sem vállalhatja.
Kérdéseink:
1. A fenti megoldásnak van-e jogszabályi akadálya?
2. A nyilvános könyvtár intézményegység-vezetője vezető beosztásnak minősül-e, ha igen, a pályázatot a polgármester írja ki?
3. Településünk esetében – figyelembe véve a lakossági igényeket – nincs szükség napi 8 órában könyvtárosra. Lehet-e úgy teljes munkaidős közalkalmazottat kinevezni, hogy a dolgozó munkaidejének egy részében könyvtárosi (egyben vezetői) feladatokat, a fennmaradó munkaidejében más önkormányzati feladattal kapcsolatos ügyintézői munkát látna el?
Kérdéseink:
1. A fenti megoldásnak van-e jogszabályi akadálya?
2. A nyilvános könyvtár intézményegység-vezetője vezető beosztásnak minősül-e, ha igen, a pályázatot a polgármester írja ki?
3. Településünk esetében – figyelembe véve a lakossági igényeket – nincs szükség napi 8 órában könyvtárosra. Lehet-e úgy teljes munkaidős közalkalmazottat kinevezni, hogy a dolgozó munkaidejének egy részében könyvtárosi (egyben vezetői) feladatokat, a fennmaradó munkaidejében más önkormányzati feladattal kapcsolatos ügyintézői munkát látna el?
135. cikk / 287 Választott tisztségviselők járulékkötelezettsége
Kérdés: Polgármesteri hivatal által nyugdíjas önkormányzati képviselő és nyugdíjas bizottsági tagok részére számfejtett tiszteletdíj esetén milyen járuléklevonások terhelik a tiszteletdíjat?
136. cikk / 287 Köztisztviselő jubileumi jutalmának számítása 2003. július 1-jét megelőző "munkajogi átadás" alapján
Kérdés: Kérem szíves tájékoztatásukat, hogy köztisztviselői jogviszonyban foglalkoztatott munkavállaló jubileumi jutalomra jogosító időinek beszámításánál mely időket lehet figyelembe venni! Egyik köztisztviselőnk munkaviszonya 1987. 09. 07.-1994. 10. 25-ig állt fent a városi tanács költségvetési üzemnél, mely 1991. július 1-jén városgazdálkodási kft.-vé alakult. 1994. 10. 26.-2007. 12. 31-ig a városgazdálkodási intézménynél (költségvetési szerv) dolgozott, munkaviszony-megszűnés a Kjt. 25/A. §-ának (1) bekezdése alapján. 2008. január
1-jétől a polgármesteri hivatalnál dolgozik. A városgazdálkodási kft. 1995. évben felszámolásra került, a dolgozó a jogviszony megszűnésének módját nem tudja igazolni (feltehetően közös megegyezés). Az bizonyos, hogy nem felmentés volt, hiszen a dolgozó a városgazdálkodási kft.-nél végzett feladatait vitte át a városgazdálkodási intézménybe, ahol folyamatosan, megszakítás nélkül, továbbra is ugyanazt a munkakört látta el. Végkielégítésben nem részesült. Jól gondoljuk-e, hogy mivel az 1992. évi XXII. törvény (Mt.) hatálya alá tartozó munkáltató egy részének átadása az 1992. évi XXXIII. törvény (Kjt.) hatálya alá tartozó munkáltató számára 2003. július 1-jét megelőzően történt, ezért nem lehet a költségvetési üzemnél, illetve a városgazdálkodási kft.-nél eltöltött munkaviszony időtartamát a közalkalmazotti jogviszonyban eltöltött időnek tekinteni jubileumi jutalom szempontjából? [1992. évi XXII. törvény 86/C § (4) bekezdés, 2003. évi XX. törvény 14 §, EBH 2007. 1632.]
1-jétől a polgármesteri hivatalnál dolgozik. A városgazdálkodási kft. 1995. évben felszámolásra került, a dolgozó a jogviszony megszűnésének módját nem tudja igazolni (feltehetően közös megegyezés). Az bizonyos, hogy nem felmentés volt, hiszen a dolgozó a városgazdálkodási kft.-nél végzett feladatait vitte át a városgazdálkodási intézménybe, ahol folyamatosan, megszakítás nélkül, továbbra is ugyanazt a munkakört látta el. Végkielégítésben nem részesült. Jól gondoljuk-e, hogy mivel az 1992. évi XXII. törvény (Mt.) hatálya alá tartozó munkáltató egy részének átadása az 1992. évi XXXIII. törvény (Kjt.) hatálya alá tartozó munkáltató számára 2003. július 1-jét megelőzően történt, ezért nem lehet a költségvetési üzemnél, illetve a városgazdálkodási kft.-nél eltöltött munkaviszony időtartamát a közalkalmazotti jogviszonyban eltöltött időnek tekinteni jubileumi jutalom szempontjából? [1992. évi XXII. törvény 86/C § (4) bekezdés, 2003. évi XX. törvény 14 §, EBH 2007. 1632.]
137. cikk / 287 Ügykezelő jubileumi jutalomra való jogosultsága 2001. július 1-jével munkaviszonnyá alakult jogviszony esetében
Kérdés: Kérem szíves tájékoztatásukat arra vonatkozóan, hogy azon dolgozók esetében, akiknél a fizikai alkalmazotti közszolgálati jogviszony munkaviszonnyá alakult 2001. évben, hogyan kell számítani a jubileumi jutalomra jogosító időt, mikor jár az alábbi példában szereplő dolgozónak jubileumi jutalom?
Állami gazdaság 1979. 03. 14.-1983. 12. 31., megszűnés módja: felmondás;
Tsz 1984. 01. 02.-1985. 09. 30., megszűnés módja: felmondás;
Nagyközségi tanács 1985. 10. 01-től folyamatos (jelenlegi polgármesteri hivatalunk), melyben az ügykezelői, fizikai alkalmazotti jogviszony 2001. július 1-jén munkaviszonnyá módosult.
Állami gazdaság 1979. 03. 14.-1983. 12. 31., megszűnés módja: felmondás;
Tsz 1984. 01. 02.-1985. 09. 30., megszűnés módja: felmondás;
Nagyközségi tanács 1985. 10. 01-től folyamatos (jelenlegi polgármesteri hivatalunk), melyben az ügykezelői, fizikai alkalmazotti jogviszony 2001. július 1-jén munkaviszonnyá módosult.
138. cikk / 287 Jubileumi jutalomra való jogosultság áthelyezés esetén
Kérdés: 1977 óta folyamatosan alkalmazásban állok, az említett évben egy vállalatnál helyezkedtem el, ahol a munkaviszonyom 1987-ig állt fenn. Ez utóbbi évben kerültem áthelyezéssel a jelenlegi munkahelyemre, ami korábban tanács vb szakigazgatási szerve volt, jelenleg pedig a polgármesteri hivatal. 1987-ben – az akkori jogszabályi rendelkezés szerint – államigazgatási munkaviszonyt létesítettem, ami a Ktv. 1992. július 1-jei hatálybalépésekor közszolgálati jogviszonnyá alakult át. A Ktv. 49/E. §-a (2) bekezdésének c) pontja és (3) bekezdése értelmében ez évben kaptam volna meg a 35 éves jubileumi jutalmamat, azonban jelenlegi információim szerint a hatályos törvényi rendelkezések – a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény (Kttv.) előírásai – alapján nem jár a részemre. A Költségvetési Levelek 2012. június 12-i szám 3192. pontjában írt magyarázat utolsó bekezdése azonban éppen az én "esetemre" (is) utal, miután 1992 előtt, 1987-ben áthelyezéssel kerültem a jelenlegi munkahelyemre. Mindezek alapján – álláspontom szerint – 2012. augusztus 1-jén, amikor a 35 éves időszakom lejárt, a négyhavi jubileumi jutalom megilletett volna engem. Ha így van, kérem ennek a részletes jogszabályi levezetését.
139. cikk / 287 Közalkalmazotti jogviszonyban töltött idő számítása jubileumi jutalom szempontjából
Kérdés: Az alábbi munkaviszony-kimutatás alapján jól értelmezzük-e, hogy a dolgozó nem jogosult a 35 éves jubileumi jutalomra? ÁFÉSZ-jogviszony nem számít be. Hány éves jubileumi jutalomra lesz jogosult és mikor? 30 éves jubileumi jutalmát 2007. április 22-én kapta meg.
– -1976. 08. 02.-1980. 08. 31., ÁFÉSZ, közös megegyezés, 4 év 0 hó 30 nap;
– -1980. 09. 01.-1990. 12. 09., napközi otthonos óvoda (közalkalmazott, határozott idő lejárta, 10 év 3 hó 9 nap;
– -1990. 12. 10.-1991. 08. 31., munkanélküli, 0 év 6 hó 0 nap;
– -1991. 09. 01.-2005. 06. 30., napközi otthonos óvoda (közalkalmazott), áthelyezés, 13 év 10 hó 0 nap;
– -2005. 07. 01-jétől folyamatosan polgármesteri hivatal (köztisztviselő).
– -1976. 08. 02.-1980. 08. 31., ÁFÉSZ, közös megegyezés, 4 év 0 hó 30 nap;
– -1980. 09. 01.-1990. 12. 09., napközi otthonos óvoda (közalkalmazott, határozott idő lejárta, 10 év 3 hó 9 nap;
– -1990. 12. 10.-1991. 08. 31., munkanélküli, 0 év 6 hó 0 nap;
– -1991. 09. 01.-2005. 06. 30., napközi otthonos óvoda (közalkalmazott), áthelyezés, 13 év 10 hó 0 nap;
– -2005. 07. 01-jétől folyamatosan polgármesteri hivatal (köztisztviselő).
140. cikk / 287 Egyesületnek, civil szervezetnek adott kölcsön
Kérdés: A 2012. évi jogszabályi előírásokat figyelembe véve önkormányzat vagy polgármesteri hivatal adhat-e kölcsönt egy egyesületnek vagy egyéb civil szervezetnek? A kölcsön célja Leader-pályázaton elnyert támogatásból megvalósuló rendezvények előfinanszírozása. A kölcsönre kötelező-e kamatot felszámítani?