Vevőkövetelés

Kérdés: Milyen szabályok vonatkoznak a vevő­követelés könyvelésére és nyilvántartására?
Részlet a válaszából: […] ...Vevők számla a költségvetési szerv áruszállításból, szolgáltatás teljesítéséből származó, vevőkkel szembeni követelésállomány kimutatására szolgál. A követelés összege magában foglalja a felszámított általános forgalmi adó összegét is. Vevőkkel...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2013. május 21.

SZÉP kártya

Kérdés: Önkormányzatunknak van egy rendezvény- és turisztikai központja. Az intézmény SZÉP kártya-elfogadóhely szeretne lenni. A következő kérdésekre szeretnék választ kapni:
- Milyen nyilvántartást kell vezetni erről?
- Hogyan történik az ebből befolyó bevétel könyvelése?
Részlet a válaszából: […] ...fenn a kártyakibocsátó bank felé a szolgáltatásnyújtásbiztosítása okán. A gazdasági műveletek számviteli elszámolása:A SZÉP kártya-követelés előírása:   T 289 - K 41331 SZÉP kártya elfogadóhelyen történő elfogadása és az...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2012. augusztus 28.

Követelések besorolása

Kérdés: A Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal közhatalmi tevékenységet ellátó szerv. Tevékenységét jogszabályok alapján látja el, és szabad kapacitását kihasználva, megrendelésre is szolgáltat. A közhatalmi tevékenységért igazgatási-szolgáltatási díjat szed, és bírságbevétele is van. A díjakat nem lehet adók módjára behajtani. A követeléseket adós és vevő kategóriákba soroljuk. Mivel az év végi követelés elismerésénél különbözően kell dokumentálni, fontos, hogy a kategóriákat jól alkalmazzuk [Áhsz. 34. § (6) bek., 22. § (1) bek.]. Hová kell sorolni a nem adók módjára behajtható, de jogszabályon alapuló követeléseket?
Részlet a válaszából: […] ...szóló 249/2000. (XII. 24.) Korm. rendelet 22.§-a határozza meg a vevők és az adósok fogalmát. E szerint: "22. § (1) Akövetelések között kell kimutatnia) azokat a szerződésekből jogszerűen eredő, pénzértékbenkifejezett (és kiszámlázott) –...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2011. szeptember 20.

Érvényesítés

Kérdés: Kell-e érvényesíteni a bevételeket, és ha igen, akkor a bevétel beszedése előtt, vagy a pénzforgalmilag már teljesült bevételt?
Részlet a válaszából: […] ...bizonylatok meglétére. Számla kiállításakor az analitikában előírásként kerülfelvitelre az adósokkal, illetve vevőkkel szembeni követelés, és ekkor adokumentumok az utalványrendelettel együtt felszerelésre kerülnek, a kontírozásés a szükséges aláírások, így...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2011. augusztus 30.

Hitelképesség megállapítása

Kérdés: A 46/2009. (XII. 30.) PM rendeletben előírtak szerint a K-11-es beszámolótáblázat 25. számú űrlapja "A helyi önkormányzatok adósságot keletkeztető Ötv. 88. § (2) bek. szerinti éves kötelezettségvállalásának (hitelképességének) felső határa" sorai és kitöltési útmutatója véleményem szerint nem teljesen egyértelműen fogalmazza meg a hitelképesség megállapításához szükséges információkat.
Az előző év(ek)ben keletkezett, tárgyévet terhelő fizetési kötelezettség (12-20. sorok) kitöltése során nem értelmezhető a 13. sor adatigénye, mivel a hosszú lejáratú kötelezettségekből a tárgyévet terhelő összeget a rövid lejáratú fizetési kötelezettségként kell minősíteni, bemutatni, elszámolni. Amennyiben a teljes hosszú lejáratú hitel még hátralévő teljes összegét kell bemutatni, akkor a hitel összege teljesen felborítja a számítást, hiszen csak egyévi bevétellel szemben lehetne kimutatni a hátralévő hitelösszeget.
A 14. sorban a tárgyévet megelőző évben felvett rövid lejáratú hitelek adatait kellene kimutatni. Problémát okoz, hogy a számviteli törvény szerint rövid lejáratú kötelezettségnek kell minősíteni – többek között – az egy üzleti (költségvetési) évet meg nem haladó lejáratra kapott kölcsönt, tehát amelyet abban az évben – december 31-e előtt – kell visszafizetni, amelyben a hitel felvételre került. Amennyiben a likvid hitelt nem kell ideszámítani, akkor minden éven belül visszafizetendő hitelt likvid hitelnek lehet minősíteni, és nincs adat ehhez a sorhoz. Az éven túli hitel nem rövid lejáratú hitel! A rulírozó hitel viszont inkább hosszú távú hitelnek nevezhető, hiszen a bank felé a rendelkezésre álló díjat folyamatosan kell fizetni, akár folyósítja a hitelt, akár nem. Amennyiben sor kerül a rulírozó hitel folyósítására, akkor annak a visszafizetése akár több éven keresztül is gördülhet, a folyamatos felvét és visszafizetés miatt. Viszont itt gond, hogy mely összeget kell bemutatni. A rendelkezésre álló hitelkeretet, vagy épp az adott pillanatban (december 31-én?) kimutatott, felhasznált hitelösszeget kell kimutatni?
A 18. sorba csak azokat a garancia- és kezességvállalásból származó fizetési kötelezettségeket kell beírni, amelyek nemcsak mint kötelezettség merültek fel, hanem mint pénzforgalom, biztosan megjelennek a könyvekben. Az egyezőség csak így állhat fel a mérleg hivatkozott sorával. Így viszont a valós, vállalt kötelezettség nincs bemutatva!
A 20. sor szállítói tartozások során is csak a számlával és nemcsak szerződéssel alátámasztott kötelezettséget kell kimutatni, bár a folyamatos szerződések számla nélkül is fizetési kötelezettséget eredményeznek. Ugyanakkor a ki nem fizetett számlák ellenértékének fedezete lehet a pénz (előirányzat)-maradvány is, és nem biztos, hogy azt a tárgyévi saját bevételből kell fedezni.
A táblázat nem tartalmazza teljeskörűen azokat a kifizetési kötelezettségeket, amelyeket a saját bevétel terhére vállalt a költségvetési szerv, csak azokat, amelyeket elvileg a saját bevételéből kellene fizetnie. Így egy saját bevételi forintot többször is elkölthet az önkormányzat, hiszen a táblázat adata – a gazdálkodásra jogosult képviselő-testület felé – azt sugallhatja, hogy hitelképes az önkormányzat.
Részlet a válaszából: […] ...a pénzügyi rendezés, akkor valóban van pénzforgalmi mozgás, ami akönyvekben megjelenik, de ezzel egyidejűleg az eredeti adóssal szembenikövetelést is állományba kell venni. Amikor az eredeti adós tartozásarendezésre kerül, akkor ismételt pénzmozgás történik, beérkezik...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2011. augusztus 30.

Változások a 2009. évi CXXX. törvényben

Kérdés: Mik az önkormányzati költségvetés tervezéséhez kapcsolódó főbb változások a 2009. évi CXXX. törvényben?
Részlet a válaszából: […] ...ennél kisebb értékhatárt is meghatározhat.Az Áht. 108. §-ának (4) bekezdésében foglaltak alkalmazásasorán a kis összegű követelés értékhatára 100 000 forint. A helyi önkormányzatokat együttesen az állandó lakóhelyszerint adózók által 2008. évre...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. február 2.

Gazdasági szervezet, gazdasági vezető körjegyzőségnél

Kérdés: A községi önkormányzatunk egy másik községi önkormányzattal körjegyzőséget alapított. A gesztor (irányító szerv) a mi önkormányzatunk. A körjegyzőség – a leendő változásokat tekintve (2008. évi CV. tv.) – önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv. A szerv vezetője a körjegyző. Gazdasági vezetője a körjegyzőségnek nincs. A költségvetést, beszámolót én készítem el. Az iskolai végzettségem Pénzügyi és Számviteli Főiskola, adótanácsadó, és közigazgatási szakvizsgát tettem le, jelenlegi besorolásom: I/16. Kérdéseim a következők: Aláírhatom-e a költségvetést és a beszámolót a gazdasági vezető megjelölésnél, vagy azt inkább hagyjuk üresen? Tekintettel a várható változásokra, kötelező lesz-e, vagy csak lehetőség gazdasági vezetőt kinevezni a körjegyzőségnél, ha igen, mikortól, mi az előírás a végzettségre, és a kinevezés kinek lesz a hatásköre, és kié lesz a munkáltatói jog? A köztisztviselői illetményben mit jelent a gazdasági vezetői kinevezés (pótlék, illetménykiegészítés stb.)?
Részlet a válaszából: […] ...írásban kijelölt személyellenjegyzése nélkül a költségvetési szervet terhelő gazdasági kihatású kötelezettségnem vállalható, követelés nem írható elő, és ilyen intézkedés nem tehető.Tehát ha a körjegyzőség nem rendelkezik gazdaságiszervezettel,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. szeptember 29.

Önkormányzati támogatás áfájának megítélése

Kérdés: Önkormányzatunk saját tulajdonú kht.-je részére támogatást nyújt. Kérem, segítsenek annak eldöntésében, hogy a támogatás után kell-e a kht.-nak áfát fizetnie!
Részlet a válaszából: […] ...Áfa-tv. 13. § (1) bekezdés 1. pontja szerint ellenérték atartozás kiegyenlítésére fordított vagyoni érték, ideértve a meglévő követelésmérséklésére elismert vagyoni értéket, de ide nem értve a kártérítést. Ezekszerint az önkormányzat által a saját...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. június 10.

Követelés kimutatása a mérlegben

Kérdés: A költségvetési szerv megrendelésre adatszolgáltatást végzett. A vevő nem fizetett, a fizetési felszólításra sem válaszolt. Az év végén a könyvviteli mérlegben szerepelhet-e a tartozás, mint követelés?
Részlet a válaszából: […] ...költségvetési szerv az Szt-vhr. 22. § (1) bekezdés a) pontja szerint a követelések között azokat a szerződésekből jogszerűen eredő, pénzértékben kifejezett, (kiszámlázott) áfát is tartalmazó fizetési igényeket mutathatja ki, amelyek a költségvetési szerv által...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2004. augusztus 31.

Költségvetési szervek analitikus nyilvántartási kötelezettsége és az árajánlat és a szerződés közötti különbség

Kérdés: Milyen kötelezően előírt nyilvántartásokat kell vezetni a költségvetési intézményeknek, illetve a vállalkozásoknak (szállító, vevő stb.)? Egy munka elvégzésére adott árajánlat helyettesíti-e a vállalkozói szerződést, és fordítva, vagy mindkettőre szükség van? Vannak-e előírt összeghatárok, hogy mely esetben kell az árajánlat, a szerződés, vagy mindkettő?
Részlet a válaszából: […] ...részletező/analitikus nyilvántartást vezetni.A kérdésben konkrétan a szállítókra, ill. a vevőkre történt utalás. Ennek megfelelően a követelésekről (idetartoznak a vevők) év közben folyamatosan analitikus nyilvántartást kell vezetni. A követelések állományát...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2004. február 24.