Kataalanyiság változása

Kérdés: Önkormányzatunk 2020 decemberében szerződést módosított az (akkor áfás és katás) egyéni vállalkozóval, mely szerint az egyéni vállalkozó a 2021. év folyamán a szerződésben vállaltakat továbbra is teljesíti. A vállalkozó 2020 decemberében a NAV felé jelezte, hogy az áfakötelezettség tekintetében az alanyi adómentességet választja a 2021. évre. Az önkormányzatot nem tájékoztatta a változásról. Az egyéni vállalkozó a 2021. január 1-jétől hatályos Katv. 32/E. §-ának (2), valamint a 13. §-ának (2) bekezdései értelmében nyilatkozati kötelezettségének nem tett eleget az önkormányzat felé, pedig a kata jogállásában nem történt változás. Az egyéni vállalkozó 3 millió forint feletti szolgáltatást nyújtott az önkormányzat részére.
1. Az önkormányzat felé elmulasztott nyilatkozatok leadása miatt milyen szankció terheli az egyéni vállalkozót?
2. Az egyéni vállalkozó arról adott tájékoztatást, hogy 21T101E nyomtatványt nyújt be a NAV részére, melyben kéri, hogy 2021. január 1-jétől nem katás egyéni vállalkozóként működik. A kiállított számláit helyesbíti, a mulasztási bírságot kifizeti, a többlet-járulékfizetési kötelezettségének eleget tesz. Megteheti ezt az egyéni vállalkozó?
Részlet a válaszából: […] ...miatt a szerződést módosítani kell. Az alanyi adómentesség a vállalkozó adószámából is kiderül, amit önkormányzatuk ellenőrizhet az adóhatóság nyilvános adatbázisában.Megszűnik a kataalanyiság a bejelentés hónapjának utolsó napjával, ha az adóalany bejelenti,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2021. november 23.

Hiánypótlás ellenőrzés során

Kérdés: Az ellenőrzés során átadtuk a vizsgált időszakkal kapcsolatos anyagokat az ellenőrnek, de felszólítást kaptunk további iratok csatolására. A végzésben a teljesítésre ötnapos határidőt kaptunk. Vannak olyan dokumentumok, amelyeket a szállítóktól kell beszerezni, azokat biztosan nem tudjuk öt napon belül becsatolni. Milyen következménye lehet, ha a kérésre nem tudunk válaszolni?
Részlet a válaszából: […] ...ellenőrzés során (vagy egy esetleges kérelem elbírálásakor) a tényállást az adóhatóságnak kell tisztáznia, ezért ha a rendelkezésre álló adatok nem elegendőek az ügy érdemi elbírálásához, az ellenőrnek további iratanyagot kell beszereznie.Az Air. 61. §-ának...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2021. október 12.

Igazolási kérelem

Kérdés: Ha a vállalkozó megbízott könyvelője elérhetetlen, mert igazoltan koronavírus-fertőzött, és nála vannak a bevalláshoz szükséges iratok, dokumentumok, ezért a bevallást benyújtani nem lehet, élhet-e igazolási kérelemmel az adózó?
Részlet a válaszából: […] ...megszűnését követő tizenöt napon belül, a bevallás pótlásával egyidejűleg lehet előterjeszteni. Az igazolási kérelemről az az adóhatóság dönt, amelynek eljárása során a mulasztás történt.Ha a NAV az igazolási kérelemnek helyt ad, az egyenértékű az...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2021. szeptember 21.

Adóbírság kiszabása

Kérdés: Az adóhatósági ellenőrzés adóhiányt és adóbírságot állapított meg a vállalkozásunk ellenőrzésekor. A határozatban megállapított adóbírság mértéke a törvényben meghatározott 50% alatt maradt. Ha lemondanánk a fellebbezési jogról, akkor a bírság felét elengedné az adóhatóság. Ekkor azonban később semmiféle jogorvoslati kérelmet nem tudunk benyújtani. Nincs más lehetőség az adóbírság csökkentésére?
Részlet a válaszából: […] ...függ össze." Ez utóbbi esetet figyelmen kívül is hagyhatjuk, hiszen a konkrét esetben 50 százalék alatti bírságot szabtak ki, az adóhatóság nem állapított meg szándékos adóeltitkolást.Az adóbírság megállapítása mindig egyedileg, az eset összes...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2021. augusztus 31.

IFRS-re történő áttérés esetén kedvezőbb adófizetésre benyújtható kérelem

Kérdés: Társaságunk 2019. január 1-jével tért át az IFRS-ek alkalmazására, és csatlakozott egy taocsoporthoz, ezért vonatkozik ránk a Tao-tv. 18/D. §-ának (7) és (8) bekezdése. A taocsoport a 2019-es társaságiadó-bevallását határidőben benyújtotta, elmulasztotta viszont akkor a Tao-tv. 18/D. §-ának (8) bekezdése szerinti kérelmet előterjeszteni. Van-e lehetőség a kérelem utólagos benyújtására?
Részlet a válaszából: […] ...fizetendő adója az áttérés adóévét megelőző adóévi fizetendő adó összege.Ugyanezen jogszabályhely (8) bekezdése szerint az adóhatóság a (7) bekezdés hatálya alá tartozó adózó társaságiadó-bevallásával egyidejűleg adóévenként előterjesztett...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2021. augusztus 10.

Falunapon szervezett tombola­- játékra vonatkozó előírások

Kérdés: Falunapon a helyi önkormányzat tombolát szervez. A tombolatárgy milyen költség? Kell utána adót, járulékot fizetni?
Részlet a válaszából: […] ...500 ezer forint (a kerekítési szabályok alkalmazásával 1000 forintban meghatározva). A díj megfizetésén túl be kell nyújtani az adóhatósághoz a megfizetésről szóló nyilatkozatot is (SZF36-os nyomtatvány). A nyilatkozat elmulasztása esetén bírságnak van helye,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2014. november 25.

Késedelmes számlakibocsátás szankciója

Kérdés: A 2008. évi Áfa-tv. január 1-jétől a számla kiállítását határidőhöz köti. Idevonatkozó 163. §-a szerint: "Az adóalany a számla kibocsátásáról legkésőbb a) a teljesítésig, b) előleg fizetése esetében a fizetendő adó megállapításáig, de legfeljebb az attól számított 15 napon belül köteles gondoskodni". Milyen szankció sújtja a számla kibocsátóját és a befogadóját, ha ezt időben nem tudja teljesíteni?
Részlet a válaszából: […] ...közreműködik, 10 ezer forinttól 50 ezer forintig terjedőmulasztási bírsággal sújtható. Az Art. 174. § (1) bekezdése szerint az adóhatóságmulasztási bírság kiszabása mellett az adóköteles tevékenység célját szolgálóhelyiséget 12 nyitvatartási napra...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. május 20.

Bevallás késedelmes benyújtása

Kérdés: Már másodszor fordult elő, hogy könyvelőnk a bevallás benyújtását megelőzően kórházba került, így késve tudtuk elküldeni az esedékes bevallást. Kérhetjük-e ilyenkor az adóhatóságtól a bevallási határidő meghosszabbítását, nem szeretnénk ugyanis mulasztási bírságot kapni a késés miatt?
Részlet a válaszából: […] ...Arra semmifélerendelkezést nem találunk, hogy az adózó akadályoztatása esetén a bevallásraelőírt határidő meghosszabbítását az adóhatóságtól kérhetnék, illetve azadóhatóság a kérelemnek helyt adhatna. Álláspontunk szerint azonbanjóhiszeműségüket bizonyítja...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. február 5.

Lezárt időszak bírságolása

Kérdés: 2007-ben átfogó adóellenőrzést tartott az adóhivatal. Mindent rendben találtak, július 25-én jogerőre emelkedett a kiadott elsőfokú határozat. Szeptemberben kaptunk egy újabb határozatot, amely a 2006. évi társaságiadó-előleg feltöltésének elmulasztása miatt mulasztási bírságot állapított meg. A december 20-ai feltöltés helyett valóban csak márciusban fizettünk, de ismereteim szerint a lezárt időszakot ismételten nem lehet ellenőrizni, ezért szerintem jogtalan az "elfelejtett" bírság kiszabása.
Részlet a válaszából: […] ...abevallás utólagos ellenőrzésére irányuló vizsgálat során kiadott határozatjogerőre emelkedésétől számított egy év eltelt, az adóhatóság szakmai hibájátmár nem tudja korrigálni. Ha a revizor szakszerűtlen eljárása során "nem vetteészre" az adózó...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. november 27.

KIR rendszerbe tartozók felelőssége a bevallások, adatszolgáltatások elektronikus úton történő teljesítésekor

Kérdés: Igazgatóságunk, mint költségvetési szerv illetményszámfejtését a 172/2000. (X. 18.) Korm. rendelet alapján a Magyar Államkincstár kijelölt igazgatósága végzi. Távoli felhasználóként az elektronikus kormányzati gerinc adatátviteli vonalain keresztül csatlakozunk az üzemeltetést végző központi illetményszámfejtő szerv szerverére. A havi illetményszámfejtéshez szükséges adatok felvitelén túlmenően nincs befolyásunk a központosított illetményszámfejtő rendszer (KIR) működésére, beleértve a számfejtést, a bevallást és a kapcsolódó egyéb adatszolgáltatásokat. A KIR működtetése során szerzett gyakorlati tapasztalat igazolja, hogy a kifizetésekkel, juttatásokkal összefüggő adókról készített bevallás időben nem, vagy késve, hibásan készül el, s emiatt nem tudunk eleget tenni törvényben előírt bevallási kötelezettségünknek. A kérdés feltevésének időpontjáig még a 0708-as havi bevallást készítő program tesztelése folyik. Egyértelmű, hogy a hiányos, késedelmes bevallás érdekkörünkön kívül eső ok(ok)ra vezethető vissza. Megállapodásunk a KIR üzemeltetőjével arra vonatkozóan nincs, hogy a számfejtést és a bevallást meghatalmazottként (megbízottként) készíti. Kérdés tehát, hogy lehet-e (és minek alapján) szankcionálni a KIR körébe tartozó adózókat a 0708-as bevallás hibás, késedelmes benyújtásáért? Miben jut kifejezésre a KIR-rendszert üzemeltető szervezet felelőssége? Tekinthető-e a KIR-t üzemeltető szervezet a bérszámfejtés és a kapcsolódó bevallások elkészítése tekintetében azon szervezetnek, amely az Art., illetve a 172/2000. (X. 18.) Korm. rendelet alapján az adózó megbízottjaként látja el feladatát?
Részlet a válaszából: […] ...azt hiányosan,valótlan adatok közlésével nyújtották be, vagy a benyújtást elmulasztották.Tehát 2007. július 1-jéig ezt a szankciót az adóhatóság nem alkalmazhatta.A másik szempont a kérdező által is hivatkozott 172/2000.(X. 18.) Korm. rendeletben előírt...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. szeptember 25.
1
2