Pénzkezelés
Kérdés
Önkormányzatunk tervezi ügyfélkártya bevezetését. Mivel nálunk ilyen még nem volt, szeretnénk segítséget kérni ahhoz, hogy milyen módon lehet ezt kivitelezni? Mik a feltételek, a bevezetés mikéntje, illetve a könyvelés módja? Önkormányzatunknak részben önálló intézményei vannak, melyek pénzellátása jelenleg elszámolásra kiadott előleggel megoldott. Ezenkívül saját dolgozók részére is így oldjuk meg a különböző célú vásárlási előlegeket. (Pl. a polgármester és jegyző reprezentációs kiadásai stb.) Pénzügyi osztályvezetőnk a házipénztár pénzforgalmának csökkentését tűzte ki célul, melynek egyik eleme lenne az ügyfélkártya bevezetése. Elgondolása a következő: Az érintettek, akik eddig az elszámolási előleget kapták, most egy limitált összegű ügyfélkártyát kapnának, mellyel készpénzfelvétel is lehetséges, illetve megoldható vásárláskor a kártyával történő fizetés is. Mivel én kezelem a házipénztárt, eddig az én dolgom volt az előlegek kiadása, illetve elszámolása. Kérdésem, hogy ha pl. az iskola igazgatója felvesz készpénzt az ügyfélkártyával, majd azt elkölti, milyen könyvelési tételek állnak elő? Nem ugyanazt kell végigvinni, mintha én vettem volna fel a készpénzt? (Készpénz-bevételezés a házipénztárba, majd a számlák kiadásba helyezése?) Ha jól gondolom, ebben az esetben nem csökken a pénztárban a munka. A másik eset, amikor pl. az iskola igazgatója vásárlás esetén az ügyfélkártyájával fizet. Ilyenkor csak a bankszámlánkon jelenik meg a tranzakció. Itt viszont nem készpénzfelvételt kell könyvelni, hanem a számlát kell lekönyvelni, mint utalásnál. Milyen feltételekkel lehet bevezetni az ügyfélkártyát, jók-e a fenti elgondolások, illetve ahol használják már, ott hogyan működik, mi a tapasztalat?
Megjelent a Költségvetési Levelekben 2012. január 10-én (158. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 3068
[…] ügyfélkártya egy olyan készpénz-helyettesítő fizetési eszköz, ahol a kártya egy megjelölt személyhez kötődik, ő teljesítheti a készpénzfelvételt, illetve a vásárlást. A limitált összegű kártya esetében a felhasználható pénzösszeg kerül meghatározásra, ez még pénzforgalmat nem jelent, a valós pénzforgalom maga a pénzfelvétel és a vásárlás lesz. Az ügyfélkártyás készpénzfelvételt – a pénztári bevételezést követően – kiadásba kell helyezni, és azt a jogosult személynek kiadott előlegnek kell tekinteni az Szja-tv. 72. § (4) bekezdésének c) pontja figyelembevételével. A vásárlási előleg kiadása a pénztárból történik, pénzforgalomban realizálódik, és a 39-es átfutó kiadások alszámlán kerül kimutatásra az előleg elszámolásáig. Az ügyfélkártyával történő vásárlás viszont a bankszámlán jelenik meg terhelésként. Az államháztartás működési rendjéről szóló 292/2009. (XII. 19.) Korm. rendelet (továbbiakban: Ámr.) szerint a költségvetési szervek lehetnek önállóan működő és gazdálkodó, illetve önállóan […]
Jelentkezzen be!
Elküldjük a választ e-mailen*