Önkormányzat által nyújtott támogatás


Az önkormányzatok által nyújtott támogatások elszámolási kötelezettségéről szeretnék kérdezni. 2012. január 1-jétől nem hatályos az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény. Ennek a törvénynek a 13/A. §-ának (2) bekezdése szabályozta többek között azt is, hogy az önkormányzati forrásból nyújtott céljellegű támogatások felhasználására vonatkozóan számadási kötelezettséget kellett előírni. A 2012. január 1-jétől hatályos, 2011. évi CXCV. törvényben erre vonatkozóan nem találunk rendelkezést. Igaz, hogy a törvény VI. fejezete foglalkozik a költségvetési támogatásokra vonatkozó szabályokkal, azonban a 2. § (1) bekezdésének n) pontja alapján az önkormányzati forrásból nyújtott támogatások nem tartoznak ide (a nemzeti vagyonról szóló törvény hatálya nem terjed ki a pénzvagyonra). Jelenleg melyik jogszabály írja elő a céljellegű támogatások számadási kötelezettségét? Ehhez kapcsolódik még az a kérdésem, hogy az önkormányzatok által alapított nonprofit kft. (TDM szervezet) részére, az önkormányzat által nyújtott működési támogatás (átadott pénzeszköz) felhasználására vonatkozóan milyen elszámolási kötelezettséget kell előírni, és mi alapján? Kötelező-e még az a szabály, hogy az önkormányzat csak olyan szervezetben vehet részt, vagy olyat alapíthat, amelyben többségi befolyással bír?


Megjelent a Költségvetési Levelekben 2012. július 3-án (166. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 3214

[…] pályázhat támogatásra olyan egyesület, egyház vagy szakszervezet, illetve ezek önálló jogi személyiséggel rendelkező azon szervezeti egysége, amely a pályázat kiírását megelőző öt évben együttműködési megállapodást kötött vagy tartott fenn Magyarországon bejegyzett párttal, amely a pályázat kiírását megelőző öt évben párttal közös jelöltet állított országgyűlési, európai parlamenti vagy helyi önkormányzati választáson, akinek a részvételből való kizártságának tényét a honlapon közzétették. A pályázónak a törvény szerinti nyilatkozatot kell tennie. A pályázati anyaghoz csatolva írásban nyilatkoznia kell arról, hogy nem esik korlátozás alá, nem áll végelszámolás, felszámolás alatt, ellene nem folyik csődeljárás és megszüntetés. Az Áht. 50. §-a szerint nyilatkoznia kell a rendezett munkaügyi kapcsolatokról, szervezet átláthatóságáról, és arról, hogy összeférhetetlenség nem áll fenn. A nyilatkozat csatolása nélkül a pályázat érvénytelen. A nyilatkozatnak tartalmaznia kell a természetes személy pályázó nevét, lakcímét, születési idejét és helyét, a pályázó gazdasági társaság cégnevét, székhelyét, cégjegyzékszámát, adószámát, képviselőjének nevét, a pályázó egyéb szervezet nevét, székhelyét, képviselőjének nevét, nyilvántartásba vételi okiratának számát, a nyilvántartásba vevő szerv megnevezését, a törvény szerinti érintettségét, összeférhetetlenség tényét vagy ezek hiányát, körülmények leírását. Mivel a támogatás konkrét célra adható, az önkormányzatnak feltétlenül és értelemszerűen ellenőriznie kell az adott célra adott közpénz szabályos felhasználását. Másként nincs bizonyosság arról, hogy a támogatás miként került felhasználásra. A belső ellenőrzés keretén belül is van jogosultság a támogatások felhasználásának, nyilvántartásának, beszámolásának ellenőrzésére. Az önkormányzatnak rendeletben kell szabályoznia a támogatások számadási kötelezettségét és az elszámolás határidejét. Amennyiben a támogatott a rendeletben meghatározott számadási kötelezettségének nem tesz eleget a konkrét határidőig, illetve a támogatás felhasználása szabálytalanul történt, akkor a támogatottnak visszafizetési kötelezettsége keletkezik. A támogatások odaítéléséről, illetve szabálytalanság miatti visszafizetéséről nyilvántartás vezetése szükséges. A támogatásban meghatározott, adott célra felhasználható kiadások elszámolásának feltételeit és […]
 
Kapcsolódó címke:
 

Elküldjük a választ e-mailen*

*
*ingyenes választ évente csak egyszer küldünk.
A *-gal megjelölt mezőket kötelező kitölteni.