Önkormányzati utcafelújítások

Kérdés: Önkormányzatunk az idei évben nyolc belterületi utca felújítását kezdte meg. A féléves aktiválási feladatok elvégzése során azonban az alábbi problémával szembesültünk:
A nyolc érintett utcából négynek a felújítása a fél év végéig befejeződött. A munkák lezárását műszaki átadás-átvételi jegyzőkönyv igazolja, amelyet a hatóságok is aláírtak, az utcák forgalomba helyezése megtörtént, tehát a beruházások üzembe helyezésre kerültek. A kivitelező a munkálatok előrehaladtával a fél év során több részszámlát is benyújtott. A 15-ös főkönyvi számlán (befejezetlen beruházások) azonban a fél év zárásakor nem állt rendelkezésre akkora összeg, amely a négy elkészült utca értékét fedezte volna. Ennek oka, hogy a kivitelező a vonatkozó számlát csak július végén nyújtotta be, hosszú fizetési határidővel. Amennyiben az aktiválást a főkönyvben is elvégeztük volna, a 15-ös számla követel egyenleget mutatott volna. A jogszabályi előírás szerint az aktiválás napja kizárólag az üzembe helyezés, rendeltetésszerű használatra alkalmassá tétel időpontjához kötődik, nem a pénzügyi teljesítéshez. Ilyen helyzetben – amikor a beruházás műszakilag lezárult, de a számlázás a következő időszakra tolódik – mi a helyes könyvelési és aktiválási eljárásrend?
Részlet a válaszából: […] Az Áhsz. 15. §-ának (1) bekezdése szerint – azonosan az Szt. 47. §-ának (9) bekezdésével –, a bekerülési (beszerzési) érték részét képező tételeket a felmerüléskor, a gazdasági esemény megtörténtekor (legkésőbb az üzembe helyezéskor) kell számításba venni...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. október 14.

Önkormányzati bírságbevételek

Kérdés: A közterület-felügyelők által kiszabott bírságok kit illetnek meg, a polgármesteri hivatalt, vagy minden esetben az önkormányzatot?
Részlet a válaszából: […] ...önkormányzat költségvetését illeti, például gépjárműadóhoz vagy helyi adókhoz kapcsolódóan.– A települési önkormányzat jegyzője által kiszabott környezetvédelmi bírság: Ezek teljes mértékben az illetékes önkormányzatot illetik, kivéve, ha...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. október 14.

Éves beszámoló és évközi adatszolgáltatások aláírása

Kérdés: Megyei jogú város polgármesteri hivatala gazdasági szervezettel rendelkezik, az Áht. 6/C. §-a alapján látja el a tervezési, gazdálkodási, ellenőrzési, finanszírozási, adatszolgáltatási és beszámolási feladatokat az önkormányzatnál, nemzetiségi önkormányzatoknál, társulásoknál, valamint – munkamegosztási megállapodás alapján – az önkormányzat és a társulások által fenntartott költségvetési szerveknél. Az Áhsz. 31. §-a rendelkezik az éves költségvetési beszámoló aláírásáról. Az eddigi gyakorlat szerint az éves költségvetési beszámolót a gazdasági vezető és a szerv vezetője (önkormányzat esetén a polgármester, társulás és nemzetiségi önkormányzat esetén az elnök, költségvetési szerv esetében a költségvetési szerv vezetője) írta alá. A belső ellenőrzés az egyik nemzetiségi önkormányzat ellenőrzése során feltárta, hogy az éves költségvetési beszámolót a szerv vezetője helyen nem az elnöknek, hanem a jegyzőnek kellett volna aláírnia az Áhsz. 31. §-a, az Áht. 6/C. §-a, valamint a MÁK kitöltési útmutatója alapján. Az évközi adatszolgáltatások (időközi költségvetési jelentés, mérlegjelentés) esetében is a fenti gyakorlatot alkalmazzuk, az adatszolgáltatásokat PIR-számonként nyomtatjuk és íratjuk alá a gazdasági vezetővel és a szerv vezetőjével. Az éves beszámolót és az évközi adatszolgáltatásokat, a fenti esetet tekintve, kinek kell aláírnia, helyes-e az aláírásokra vonatkozó eljárásunk?
Részlet a válaszából: […] ...adatszolgáltatásokat nem a nemzetiségi önkormányzat elnöke, hanem a gazdasági szervezetet működtető önkormányzati hivatal vezetője (a jegyző mint a hivatal vezetője) és a gazdasági vezető köteles aláírni.(Kéziratzárás: 2025. 10....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. október 14.

Önkormányzati személygépjármű

Kérdés:

Önkormányzatunk ajándékba kapott magánszemélytől egy személygépjárművet. Cégautóadó-fizetésre kötelezettek leszünk? Az önkormányzat olyan személyt kérne fel a személygépjármű vezetésére, akinek semmilyen jogviszonya nincs az önkormányzattal szemben (nem alkalmazott, nem tisztségviselő, nem intézményvezető). Milyen formában tudja az önkormányzat a személygépjármű vezetését ezzel a személlyel megoldani?

Részlet a válaszából: […] ...nem sérti a gazdálkodásra vonatkozó szabályokat. Kötelezettséget vállalni pénzügyi ellenjegyzést követően lehet, és a pénzügyi ellenjegyzőnek meg kell győződni arról, hogy a kötelezettségvállalás nem sérti a gazdálkodásra vonatkozó szabályokat, vagyis hogy a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. szeptember 23.

Főzőversenyen készült ételek értékesítése

Kérdés: Az önkormányzat kulturális intézménye gasztronómiai fesztivált rendez. A fesztiválon magánszemélyek, egyesületek, civil szervezetek főzőversenyen vetélkednek. Az elkészített ételt árusítani szeretnék a rendezvényre kilátogató vendégeknek. Milyen feltételekkel árusíthatnak? Értékesíthetik-e az elkészített ételt?
Részlet a válaszából: […] ...részére, és gondoskodniuk kell a hulladékgyűjtésről és a takarításról. A rendezvényt a területileg illetékes NÉBIH-nek és a jegyzőnek be kell jelenteni.Az ételértékesítés akkor tekintendő 5%-os áfamérték alá tartozónak, ha a szolgáltatásnyújtás...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. szeptember 23.

Önkormányzati személygépkocsi magáncélú használata

Kérdés:

Önkormányzatunknál (vármegyei) az elnök és alelnökök, valamint a jegyző is jogosult az önkormányzati vagy hivatali tulajdonban lévő személygépjárművek magáncélú használatára. Az önkormányzat a cégautóadót megfizeti. Dönthet-e úgy az önkormányzat, hogy ezen személygépjárművek magáncélú használatáért nem kér semmilyen ellenértéket, hanem azt természetbeni juttatásként nyújtja? Illetve, ha úgy dönt az önkormányzat, hogy a magáncélú használat ellenértékét megfizetteti, akkor a 60/1992-es Korm. rendeletben meghatározott üzemanyagnormán kívül milyen költségeket kell kötelezően beleszámolnia?

Részlet a válaszából: […] ...juttatásnak minősül, mely után sem a munkáltatónak, sem pedig a munkavállalónak közteherfizetési kötelezettsége nem keletkezik.A jegyző a hivatal dolgozója. A hivatal költségvetési szerv. A hivatal esetében figyelembe kell venni, hogy az Ávr. 13. §-ának...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. augusztus 12.

Új jegyző kinevezése

Kérdés: Településünk jegyzője felmentési idejét tölti, júliustól pedig mentesítve van a munkavégzés alól. Ez időszak alatt betölthető-e az állás? Ha nem, külsős jogi végzettséggel rendelkező személy (jegyző) megbízási díjjal betöltheti-e az állást, ha igen, milyen feladatokat láthat el?
Részlet a válaszából: […] ...akadálya nincs, hogy a jegyző munkavégzés alóli mentesítése alatt, amikor már nem látja el a feladatait, új jegyzőt nevezzenek ki a helyére. A Kttv. nem tartalmaz álláshely-gazdálkodásra vonatkozó szabályokat. A polgármesteri hivatal a 2025. évi Kvtv. 2...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. augusztus 12.

Kórházi letét kezelése

Kérdés:

Egy kórházban külföldi állampolgár beteg került felvételre, aki készpénzt helyezett euróban letétbe és arany ékszert megőrzésre. A beteg elhunyt, a kórházi ellátásának térítéséről kiállított számlát nem tudta az intézmény részére kifizetni. A kórház a követelésének behajtására, a letétbe helyezett pénz- és vagyontárgy rendezésére felvette a kapcsolatot a beteg által megadott magyarországi lakcíme szerinti illetékes önkormányzattal, az örökösök felkutatására. Az önkormányzat visszajelzése alapján a megadott lakcímre nem jelentkezett be az elhunyt magánszemély, illetőségéről, lehetséges örököséről/örököseiről semmilyen információval nem rendelkeznek. Jelenleg a kórház az elhunyt magánszemély országából próbál információt szerezni az ügy rendezésére. Amennyiben az eljárás nem vezet eredményre, akkor mi a teendője a kórháznak? A letéti összeget betudhatja-e a kórházi ellátás miatti követelésébe? Az átvett arany ékszert milyen értékkel veheti figyelembe a fennálló követelésének rendezésére?

Részlet a válaszából: […] ...hiányában a belföldi haláleset helye, illetve a vagyon fekvésének helye szerint illetékes önkormányzat leltárelőadója veszi föl a jegyző megbízásából az öröklésben érdekelt kérelmére, bizonyos esetekben a Hetv. 20. §-ának (1) bekezdése alapján...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. augusztus 12.

Behajthatatlan követelés leírása

Kérdés: Az Áhsz. 43. §-ának (2) bekezdése szerint a behajthatatlan követelés leírása esetén a behajthatatlanság tényét és mértékét bizonyítani kell. Magánszeméllyel szemben fennálló követelésünk behajthatatlanságát a magánszemély elhalálozása esetén milyen formában kell bizonyítani?
Részlet a válaszából: […] ...bizonyítani kell. Amennyiben nincs hagyatéki vagyon, nincs örökség, nincs mivel felelnie az örökösnek a tartozásokért. Szükséges a közjegyző részéről végzés vagy határozat, ami tartalmazza, hogy nem lehetett lefolytatni a hagyatéki eljárást örökhagyói...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. június 24.

Gazdasági vezető

Kérdés: Polgármesteri hivatal pénzügyi és adóügyi osztályvezetője az alábbi végzettségekkel és szakmai gyakorlatokkal rendelkezik. Megfelel az Ávr. 12. §-a szerinti kritériumoknak? Az óvoda, bölcsőde, hivatal, önkormányzat könyvelését, beszámolókészítését a polgármesteri hivatal végzi, melyeknek aláírása az osztályvezető feladata. Nincs külön pénzügyi-számviteli feladatokat ellátó önálló szervezeti egység (GESZ, GAMESZ).
Végzettségek:
Egészségügyi Főiskola (diploma),
OKJ-s 52-es Számviteli ügyintéző vállalkozási szak,
OKJ-s 54-es Mérlegképes könyvelő vállalkozási szak,
OKJ-s 54-es Társadalombiztosítási ügyintéző részszakképesítés,
OKJ-s 54-es Államháztartási mérlegképes könyvelő.
Szakmai gyakorlatok:
Költségvetési szerveknél szerzett 15 éves szakmai és vezetői tapasztalat.
Részlet a válaszából: […] ...könyvelői (vagy ezekkel egyenértékű) szakképesítést, vagy ötéves gazdasági vezetői, belső ellenőri, érvényesítői, pénzügyi ellenjegyzői, könyvviteli szolgáltatási vagy könyvvizsgálói szakmai gyakorlat mellett mérlegképes könyvelői szakképesítést...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. június 24.
1
2
3
36