Mezőgazdasági erőgép üzemanyag-fogyasztásának elszámolása

Kérdés: Önkormányzatunk vásárolt egy rendszámos, használt kistraktort. Az értékesítő cég által rendelkezésünkre bocsátott dokumentum nem tartalmaz az erőgép fogyasztási normájával kapcsolatos adatot. A traktorhoz tartozik egy tolólap, melyet a külterületi utak talajegyengetéséhez vesszük igénybe, illetve személygépkocsi-utánfutó vontatására használjuk üresen és rakottan egyaránt. Hogyan állapítsuk meg a fogyasztási normát? Egy szakember azt ajánlotta, hogy tapasztalati adatok alapján saját magunk, mégpedig órára vetítve, tolólapozásra, az utánfutó üres és rakott vontatására vonatkozóan. A mért fogyasztást jegyzőkönyvben rögzítsük, legyen aláíratva a polgármesterrel, és a továbbiakban ez a dokumentum szolgál a fogyasztási norma alátámasztására. Elfogadható-e ez a megoldás, vagy a 60/1992. (IV. 1.) Korm. rendelet 4. mellékletében foglaltak szerint kell eljárni? Ebben az esetben ki állapítja meg a területi kategóriát?
Részlet a válaszából: […] A kistraktor mezőgazdasági erőgépnek minősül, így a 60/1992. (IV. 1.) Korm. rendelet – mezőgazdasági erőgépek üzemanyag- és kenőanyag-felhasználását szabályozó – 3. és 4. számú mellékletében meghatározottak szerint kell megállapítani az üzemanyag-felhasználást. A...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2013. október 8.

Jegyző által át nem ruházható jogkör

Kérdés: Polgármesteri hivatal gazdasági szervezete által ellátott feladatok tekintetében melyek azok az ügyek, amelyek aláírását a jegyző a kiadmányozás szabályozásakor nem adhatja át a gazdasági vezetőnek? Mi alapján lehet megállapítani, hogy például a Magyar Államkincstárhoz küldött havi elszámolások, jelentések esetében melyek azok, amelyeket a jegyzőnek kötelező aláírni, és melyek azok, amelyek aláírásával megbízható a gazdasági vezető?
Részlet a válaszából: […] ...keletkezett ügyiratokat,– az önkormányzat rendeleteit,– belső szabályzatokat,– a képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyvet, melyet csak a polgármesterrel együttesen jogosult kiadmányozni,– a felsőbb szintű közigazgatási szervekkel...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2013. szeptember 17.

Tárgyi eszközök üzembe helyezése

Kérdés: A könyvvizsgáló a beszámoló ellenőrzésekor észrevételezte, hogy a tárgyi eszközeink üzembe helyezése nem helyesen történt, mivel a tárgyi eszköz beszerzésekor a számla kifizetésének időpontjával megegyező időponttal aktiváltuk azokat. Az lenne a kérdésünk, hogy valóban helytelenül jártunk-e el, és ha igen, akkor milyen szabályok szerint kell a beszerzéseket üzembe helyeznünk?
Részlet a válaszából: […] ...amelyek használatbavétele előtt üzembe helyezési eljárást kell lefolytatni. Az üzembe helyezés dokumentuma lehet üzembe helyezési jegyzőkönyv, egyszerűbb esetben a tárgyi eszköz nyilvántartó lapja is. Abban az esetben, amikor a beruházás, beszerzés produktumát...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2013. május 21.

Étkeztetési normatíva

Kérdés: Melyek a 2010/2011. évi költségvetésből származó kedvezményes étkezési normatíva igénylésének jogosultságára, feltételeire, elszámolására és a jogtalanul igénybe vett normatíva visszafizetési feltételeire vonatkozó szabályok? Az étkeztetést kiegészítő tevékenységként végeztük, és ezért az alapító okiratban nem szerepel, 2009. szeptember 15-e előtt pedig kisegítő tevékenységet végeztük.
Részlet a válaszából: […] ...alakulását, az igénylés megalapozottságát. A vizsgálat eredményéről a kincstár külön jogszabályban meghatározott tartalmú jegyzőkönyvet vesz fel, melyben szükséges esetben felhívja az önkormányzatot, hogy a következő elő­irányzat-módosítási...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2013. április 9.

Negyedéves mérlegjelentés

Kérdés: Mik a negyedéves mérlegjelentés leadásának főbb időpontjai, és mi a negyedéves mérleg­jelentés oszlopainak tartalma?
Részlet a válaszából: […] ...szerepelnek, ahol nem ismeretes a partner. Ilyen partner nélküli tranzakció lehet a selejt, a megsemmisülés. Lopás, eltűnés esetén a jegyzőkönyv felvétele után állományváltozást, állománycsökkenést kell elszámolni. Leltározáskor a leltártöbbletet a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2013. március 19.

Önállóan működő költségvetési szerv

Kérdés: Kérdésünk az önállóan működő és gazdálkodó iskola önállóan működő intézménnyé történő átalakításával kapcsolatos számviteli feladatokra, beszámoló aláírására vonatkozik. Átszervezés esetén az iskolában dolgozó két fő pénzügyes dolgozót köteles-e a polgármesteri hivatal az állományába átvenni, és az átszervezés jelenti-e az alapító okirat módosítását? A gazdasági önállóság megszüntetése esetén van-e beszámolókészítési kötelezettsége az önállóan működő és gazdálkodó iskolának, illetve a hozzá tartozó önállóan működő óvodának?
Részlet a válaszából: […] ...(7) bekezdése. Az éves tartalmú elemi költségvetési beszámoló (1. beszámoló), illetve a vagyon átadás-átvételről készített jegyzőkönyv ("0. jelentés", 2. beszámoló) egy-egy aláírt példányát – az átszervezést elrendelő irányító szerv...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2013. február 26.

Garanciális javítás adózása

Kérdés: Kérdésünk arra irányulna, hogy ha létrehozunk egy ingatlant, amely beruházásról a számlát a fordított adózás szabályai szerint állítják ki, a felmerült garanciális javításról a számlát az egyenes vagy a fordított szabályok szerint kell-e kiállítani?
Részlet a válaszából: […] ...az ingatlan építésihatóságiengedély-köteleslétrehozatala, bővítése, átalakítása vagy egyéb megváltoztatása az ingatlanjegyzőkönyvvel igazolt átadásával lezárult, az alvállalkozó szolgáltatása, vagyisa garanciális, szavatossági javítás nem irányul...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2012. január 10.

Kormányhivatalok vagyonátvétele

Kérdés: A 288/2010. (XII. 21.) kormányrendelet előírásai szerint 2011. január 1-jével megalakultak a kormányhivatalok, amelyek átvették a központi költségvetési szervek jogszabályban meghatározott egyes feladatait és hatásköreit. Az általunk vizsgált költségvetési szervnél a kormányrendelet 28. § (2) bekezdés alapján a központi költségvetési szerv önálló jogi személyiséggel nem rendelkező területi egységei a megyei kormányhivatalok szakigazgatási szervévé váltak 2011. január 1-jétől. A feladat- és hatáskörök, valamint a feladatellátáshoz kapcsolódó jogviszonyok tekintetében ettől kezdve a kormányhivatal tekinthető az azonos feladatot ellátó, megszűnt területi szerv jogutódjának. A kormányrendelet szerint az átvett feladathoz tartozó ingó és ingatlan eszköz, valamint az infrastruktúra-állomány is térítésmentesen átadásra kerül a jogutód részére, a jogutódlás egyes kérdéseit az átalakulásban érintett szerveknek megállapodásban kell rögzíteni, a megállapodás megkötésére előírt határidő 2010. december 28-a volt. A rendelet 34. § (2) bekezdése szerint a jogutódlás során a vagyonállományt illetően a 2010. november 30-ai időpontot kellett figyelembe venni.
A megállapodások megkötésére egy kormányhivatallal sem került sor határidőre, ugyanakkor a feladatellátáshoz szükséges ingó és ingatlan eszközöket, immateriális javakat a kormányhivatalok használatba vették 2011. január 1-jétől. Az átadás-átvétellel kapcsolatos megállapodásokat 2011 második félévében fogják megkötni, az első aláírt szerződés 2011. június 30-i keltű. A központi költségvetési szerv a fent említett immateriális javakat és tárgyi eszközöket nem 2011. január 1-jével, hanem a megállapodások aláírásának napját követően, 2011. július 1-jével vezetné ki a könyveiből, és az értékcsökkenést is ő számolná el a megállapodás aláírásáig.
Az eszközök kivezetésének időpontja helyes-e? Az eszközöket a kormányrendelet szerinti jogutódlás napjával, azaz 2011. január 1-jével kell-e kivezetni a könyvekből, vagy arra csak a megállapodások aláírását követően kerülhet sor?
Részlet a válaszából: […] ...Hiába voltmár 2011. január 1-jétől a vagyonállomány a kormányhivatalok használatában, haezt semmilyen megállapodás, átadás-átvételi jegyzőkönyv, könyvelés nemtámasztotta alá. Az átvevő költségvetési szerv könyveiben nem kerültbevételezésre az ingó és...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2011. október 11.

Térítésmentes átadás

Kérdés: Intézetünk a már nem használt számítástechnikai eszközeit térítésmentesen átadná egy másik EU-tagországban található iskolának. Van-e ennek valami akadálya? Vonatkozik-e erre külön szabály, vagy a hazánkban szokásos módon bizonylatoljuk és számoljuk el?
Részlet a válaszából: […] ...amagyarországi számviteli szabályok szerint tőkeváltozással szemben vezeti ki azeszközeit a könyveiből az átadás-átvételi jegyzőkönyv szerinti dátummalmegegyező időponttal. Ha intézetük a számítástechnikai eszközök beszerzésekor azelőzetesen...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2011. szeptember 20.

Tárgyi eszközök nyilvántartása

Kérdés: Szakképző iskola részére mit javasolnak a Szakképzés-szervezési Társulás által beszerzett eszközök használatba adását követő nyilvántartására (elegendő-e analitikus nyilvántartás, milyen főkönyvi számon célszerű szerepeltetni, értékben ki kell-e mutatni stb.)?
Részlet a válaszából: […] ...történik, egyik költségvetési szerv ad át tárgyi eszközöket egymásik költségvetési szervnek, akkor az átadás egy átadás-átvételi jegyzőkönyvelkészítésével egyidejűleg történik, amin a tárgyi eszközök bruttó értéke ésértékcsökkenése, továbbá az...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2011. február 1.
1
5
6
7
9