Táppénzen lévő köztisztviselő jubileumi jutalma

Kérdés: A polgármesteri hivatalnál dolgozó köztisztviselő letöltött évei alapján jogosult lenne a 35 éves jubileumi jutalomra. A dolgozó több mint hat hónapja táppénzen van. Kérdésem, hogy ettől függetlenül kifizethető a jutalom?
Részlet a válaszából: […] ...Kttv. 150. §-ának (1) bekezdése alapján a köztisztviselő „25, 30, 35, illetve 40 évi kormányzati szolgálati jogviszonyban (közszolgálati jogviszonyban) töltött idő után jubileumi jutalomra jogosult. A jubileumi jutalom az említett jogviszonyban töltött idő...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. június 3.

Orvos nyugdíjas jogállása a nyugdíj folyósításának szüneteltetése időszakában

Kérdés: Az önkormányzati egészségügyi szakellátásban jelenleg az orvosokat vagy egészségügyi szolgálati jogviszonyban, vagy közreműködői szerződéssel tudjuk már csak foglalkoztatni. A korábban bevált gyakorlat, mely szerint személyes közreműködői szerződéssel voltak foglalkoztatva, már nem alkalmazható az új orvosokra, tekintettel arra, hogy új személyes közreműködői szerződés megkötését már tiltja a jogszabály. A munkát vállaló orvosok egy része már nyugdíjas, és azért nem szívesen vállalják az egészségügyi szolgálati jogviszonyt, mert a nyugdíjukat ez esetben fel kell függeszteni, és bár megilleti őket jövedelemkiegészítésként a nyugdíjjal megegyező összegű kiegészítés, de a legtöbben attól félnek, hogy ha valami baj történik velük, akkor a házastársuk majd nem lesz jogosult utánuk özvegyi nyugdíjra. Ha az egészségügyi szolgálati jogviszonyban dolgozó nyugdíjas orvos elhalálozik (és jogviszonyánál fogva a nyugdíja helyett a Magyar Államkincstár jövedelemkiegészítést ad neki), abban az esetben a házastársát ugyanúgy megilleti-e az özvegyi nyugdíj, mintha nem lenne jogviszonyban, és nyugdíját a nyugdíjfolyósító nyugdíj jogcímen folyósította volna?
Részlet a válaszából: […] ...érdekében – meghatározott kivétellel az öregségi nyugdíj folyósítását (...) szüneteltetni kell, ha a nyugdíjas közalkalmazotti jogviszonyban, (...) egészségügyi szolgálati jogviszonyban (...) áll”. A Tnyvhr. 73/B. §-ának (1) bekezdése tartalmazza a kivételeket...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. június 3.

Polgármester ki nem vett szabadságának megváltása

Kérdés: Települési önkormányzat polgármestere a 2024. évi októberi választáson ismételten polgármester lett. Technikailag a polgármesternek a munkaviszonya megszüntetésre került 2024. szeptember 30. nappal, és új kinevezése készült 2024. október 01. napjával. A korábbi ciklust (2019–2024) érintően a polgármesternek 177 nap ki nem vett szabadsága van nyilvántartva, melynek kifizetése a munkaviszony megszűnésével egyidejűleg lett volna aktuális. Sajnos a település anyagi helyzete nem tette lehetővé a munkaviszony megszüntetésekor a szabadság pénzbeli megváltását, ezért annak sem számfejtése, sem kifizetése nem történt meg. A képviselő-testület tárgyalta a polgármester szabadságmegváltását, és azt a döntést hozta, hogy amennyiben a település pénzügyi helyzete lehetővé teszi, de legkésőbb 2027. 09. 30-ig kifizeti a szabadságát. Helyes volt ez az eljárásrend? Mivel a szabadság pénzbeli megváltását a jogszabály alapján csak a munkaviszony megszűnésekor lehet eszközölni. Polgármester úr a napokban jelezte, hogy szeretné, ha végre kifizetésre kerülne a szabadság megváltása. Jogszerűen járunk el, ha azt most számfejtjük és kifizetjük részére?
Részlet a válaszából: […] ...Ehhez kapcsolódóan a Kttv. 225/B. §-ának (2) bekezdése azt tartalmazza, hogy „a főállású polgármester foglalkoztatási jogviszonya megszűnik a tisztségének megszűnésével, a tisztség megszűnése napján”. A Mötv. 146/J. §-ának (1)–(2)...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. június 3.

Munkaviszony megszüntetése a GYES ideje alatt

Kérdés: GYES-en lévő anyuka munkahelye felszámolás alá került. A GYES egy hónap múlva jár le, az édesanya ellenőrizve a biztosított jogviszonyát szembesül vele, hogy 5 hónapja kijelentette a munkahelye. Ebben az esetben a felszámolóval kell felvenni a kapcsolatot, vagy érdemes egyből munkaügyi bírósághoz fordulni? Mivel az édesanya a gyermek születése óta folyamatosan gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés nélküli szabadságon van, így a munkaviszony megszüntetése jogellenesnek minősül, de igazából felmondást sem kapott. Milyen lépéseket lenne tanácsos tenni az ügyben?
Részlet a válaszából: […] Az Mt. 22. §-ának (3) bekezdése, 65. §-a, 66. §-ának (1) bekezdése alapján a munkaszerződést a munkáltató egyoldalúan írásba foglalt és indokolt felmondással szüntetheti meg, jogellenes azonban a felmondás a gyermek gondozása céljából igénybe vett fizetés...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. június 3.

Bíróság által megítélt juttatások adózása

Kérdés: Egy védőnő 2022 őszén munkaviszonya megszüntetését kérte munkáltatójától (önkormányzat), nők 40 korkedvezményre hivatkozva, valamint kérte a 40 éves jogviszonyra járó jubileumi kifizetést is. A munkáltató ezt elfogadta, illetve rendelkezett ennek kifizetéséről. A védőnő utolsó munkában töltött napja 2023. április 28. volt, munkaviszonyát a 2023. május 8. napján kelt munkáltatói felmondással 2023. július 31. napjával megszüntette azzal, hogy a felmondási ideje 2023. május 2-től 2023. július 31-ig tart, a munkáltató a munkavégzés alól 2023. június 17. napjától 2023. július 31-ig mentesítette. Elrendelte továbbá a jogszabály alapján járó szolgálati elismerés jubileumi juttatás kifizetését. A 90 napos felmondási ideje első részében, 2023. május 2-től 2023. június 16-ig az éves rendes szabadságát, illetve a részére járó 10 nap Covid-szabadságát töltötte, a felmondási idő fennmaradó részében pedig a munkáltató mentesítette a munkavégzés alól. A felmondási idő alatt – az időközben bekövetkezett jogszabály-módosítás folytán – a munkáltatójának személyében változás következett be, amelynek értelmében 2023. július 1-jével a települési önkormányzatok helyett a területileg illetékes irányító vármegyei intézmények váltak a védőnők munkáltatójává. Emiatt az önkormányzat nem akarta kifizetni a juttatásokat. A védőnő perre vitte, amit megnyert, és az önkormányzat kifizette 2024-ben a már időközben nyugdíjas védőnő részére a végkielégítést, szolgálati elismerést, perköltséget és ennek kamatát. A kifizetés bruttó összegben történt. A kérdésem az, ebben az esetben milyen adófizetési kötelezettsége keletkezik a védőnőnek, és mely időszakra kell azt bevallania?
Részlet a válaszából: […] ...új M30-as adatlapot a 2024. évre.A magánszemélytől utólag nem tudják levonni az adót és járulékot, mivel már nem áll fenn a jogviszony.Ha a munkáltató az összesített igazolás kiállítását követően, illetőleg a kifizető a kifizetésről szóló...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. június 3.

Iskolai étkeztetés kedvezménye

Kérdés: Önkormányzatunknál az iskolai étkeztetési feladatot az önkormányzat látja el. Jelenleg teljes térítési díjat és 50%-os kedvezményes díjat fizető étkezők vannak. Önkormányzati testületünk kedvezményesebb díjakkal kívánja segíteni a településen iskolába járók családjait. Milyen jogszerű módja van annak, hogy az iskolai étkeztetést teljesen ingyenessé tegyük a településen, vagy egy olyan verziónak, hogy aki eddig 50%-ot fizetett, az ingyenes legyen, aki teljes díjat fizetett, az pedig 50%-os kedvezményt kaphasson belőle?
Részlet a válaszából: […] ...c) pontja nem alkalmazható, akkor az előzőekben kifejtettek alapján összevonandó, egyéb jövedelem keletkezik, amely biztosítotti jogviszony hiányában nem keletkeztet járulékfizetési kötelezettséget.Az Szja-tv. 4. §-a (2) bekezdésének c) pontja szerint bevétel...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. június 3.

Nyugdíjas polgármester

Kérdés: Községünk polgármestere (férfi) főállású polgármester, 2025 februárjában betöltötte a 65. életévét, kérelmezte az öregségi nyugdíj megállapítását. Választott tisztviselőként jogosult-e a nyugdíjösszeg igénybevételére úgy, hogy kapja a főállású polgármesteri illetményét? Vonatkozik-e rá a Tny. 83/C. §-ának (1) és (2) bekezdése? Nem szeretnénk, ha a polgármester jogalap nélkül venné fel az öregségi nyugdíjat, és a későbbiekben vissza kellene fizetnie.
Részlet a válaszából: […] ...Kttv. 225/A. §-ának (1) bekezdése definiálja a főállású polgármester foglalkoztatási jogviszonyát: ez a képviselő-testület és a polgármester között választással létrejövő, sajátos közszolgálati jogviszony.A Tny. 83/C. §-ának (1) bekezdése...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. június 3.

Iskolaőr anyagi támogatása

Kérdés: Önkormányzatunk háromoldalú megállapodást szeretne kötni az iskolaőr anyagi támogatására (rendőrség – önkormányzat – munkavállaló). A rendőrség alkalmazza a munkavállalót, az önkormányzat pedig külön, közvetlenül támogatja a rendőrség alkalmazottját a megállapodásban szereplő havi összeggel. (Közvetlenül a munkavállalónak szeretnénk utalni.) Munkaszerződés, munkaköri leírás, jelenléti ívek másolatát megkapjuk a rendőrségtől. Milyen jogcímen tudunk támogatást biztosítani a magánszemély részére, milyen rovaton? Ha csak számfejtett összeg adható, milyen jogcímen? Ha a támogatást nem számfejtett bérként utaljuk, akkor a támogatott hogyan adózik utána? Ekkor milyen rovatra könyveljük?
Részlet a válaszából: […] ...a jövedelem kiszámításánál nem kell figyelembe venni.A „támogatás” jövedelem. Az önkormányzat és az iskolaőr között nincs jogviszony, ebből következően járulékfizetés nem terheli a magánszemélyt. A „támogatás” összegéből le kell vonni 15%...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. június 3.

Illetményeltérítés időtartama

Kérdés: A Kjt. 66. § (7)–(8) bekezdése alapján egyes közalkalmazottaknak a garantált illetménynél magasabb összegű illetményt állapít meg a munkáltató. Van-e lehetőség arra, hogy a munkáltatói döntésű illetményrészt a munkáltató határozott időre adja (pl. az adott költségvetési év végéig)?
Részlet a válaszából: […] ...66. § (7)–(8) bekezdése ennek a feltételeit határozza meg: legalább „alkalmas” szintű minősítés alapján, vagy a közalkalmazotti jogviszony létesítésekor az egy év múlva esedékes első minősítésig szólóan állapítható meg a garantált illetménynél...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. június 3.

Határozott időre szóló munkaviszony meghosszabbítása

Kérdés: Határozott idejű, 2025. 01. 01-től 2025. 05. 31-ig tartó jogviszony meghosszabbítását szeretnénk 2025. 12. 31-ig. Mi lenne ennek a módja: 1. munkaszerződés-módosítás, melyben csak a határozott idő 12. 31-ig történő hosszabbítása szerepel a szerződésben, vagy 2. új határozott idő 2025. 06. 01. – 2025. 12. 31-ig? Ezt azért nem szeretnénk, mert a szabadságokat nyáron vennék ki a dolgozók, és nem akarnánk 05. 31-ig kivetetni a dolgozókkal vagy pénzben megváltani. Mi a helyes megoldás?
Részlet a válaszából: […] Az Mt. a határozott időre szóló munkaviszony meghosszabbításával kapcsolatosan a következő korlátokat támasztja:– a határozott idejű munkaviszony tartama az 5 évet nem haladhatja meg, ideértve a meghosszabbított és az előző határozott időre kötött munkaszerződés...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. június 3.
1
5
6
7
169