2461 cikk rendezése:
2271. cikk / 2461 Követelések nyilvántartásból való kivezetése, törlése
Kérdés: Önállóan gazdálkodó önkormányzati intézményként működünk. Saját bevételeinknél meglévő követeléseket milyen módon és milyen jogszabályok alapján lehet nyilvántartásunkból kivezetni? A követeléseink bérleti díjból, földbérletből, szakipari szolgáltatásból, közkutak vízdíjából, temetkezési szolgáltatásból állnak. Mi tekintendő elévült követelésnek, és változtat-e az elévülés tényén az, hogy az utóbbi években is felszólítottunk az érintettek közül néhányat tartozásának megfizetésére?
2272. cikk / 2461 Kis létszámú intézmény gazdálkodási jogkörének meghatározása
Kérdés: Kis létszámú intézményben hogyan érvényesíthető az az előírás, hogy az érvényesítő-ellenjegyző nem igazolhatja a teljesítést?
2273. cikk / 2461 Kötelezettségvállalás könyvelési lépései
Kérdés: Kérem, szíveskedjenek közölni a kötelezettségvállalás könyvelési lépéseit! Mit kell könyvelni, melyik számla melyik oldalára?
2274. cikk / 2461 Költségvetési szerv pénzforgalmibankszámla-nyitási és -bejelentési kötelezettsége
Kérdés: Terheli-e önálló pénzforgalmibankszámla-nyitási és -bejelentési kötelezettség a költségvetési szervet, ha adókapcsolattal rendelkezik?
2275. cikk / 2461 Véglegesen átadott támogatás elszámolása
Kérdés: Hogyan kell elszámolnia, könyvelnie a költségvetési szervnek (minisztérium), ha közhasznú társaság részére fejezeti kezelésű előirányzat terhére mind működési, mind felhalmozási célra véglegesen átadott támogatást nyújt? A támogatási szerződésben előírták az elszámolási kötelezettséget a támogató felé.
2276. cikk / 2461 Ingatlanok analitikus nyilvántartásának rendje
Kérdés: Az önkormányzat vagyonát a Vagyon Rt.-vel felértékeltette (az intézmény kezelésében lévő vagyont is). Az intézmény kezelésében lévő ingatlanok analitikáját az egyes intézmények vezetik, ám nem tüntetik fel a piaci értéket, mivel azt az önkormányzat nem adja meg. Helyes-e, ha a kartonon nincs feljegyezve a piaci érték?A törvényben előírt nyilvántartási kötelezettségnek nem tud maradéktalanul eleget tenni az intézmény. Pl. 1970-ben épült iskola szétbontása: telek, iskola, kerítés, kerékpártároló, garázs, számítástechnikai hálózat, riasztórendszer. Ebben az esetben ki a felelős a hiányosságért? A fenntartó, a gazdasági és kisegítő feladatokat ellátó GAMESZ vezetője, vagy a részben önálló intézmény vezetője? Az utóbbi kettőnek nincs anyagi lehetősége olyan szakember megbízására, aki ezt az értékelési feladatot elvégezné.
2277. cikk / 2461 Mérlegképes könyvelő regisztrálási díjának átvállalása
Kérdés: Az egyik szaklapban olvastam, hogy a munkáltató a mérlegképes könyvelő regisztrálási költségét a dolgozótól átvállalhatja. Hogyan lehet átvállalni, ha a PM a dolgozó nevére állította ki a számlát? Milyen kiadásként számolható el, és mi a kifizetés bizonylata?
2278. cikk / 2461 Osztatlan közös tulajdon elszámolása
Kérdés: Hogyan történik az osztatlan közös tulajdon elszámolása?A Költségvetési Levelek 79. kérdésében szereplő önkormányzatok osztatlan közös tulajdonában lévő közmű számviteli analitikus és főkönyvi nyilvántartása hol történik? A gesztornál egy összegben, vagy meg kell osztani az önkormányzatok között? Ha meg kell osztani a nyilvántartásokban a tulajdont (jelenleg a gesztor tartja nyilván), az milyen gazdasági eseményt jelent?
2279. cikk / 2461 Költségvetési beszámoló nyomtatványa
Kérdés: A mérlegbeszámoló üres adatlapjait a számítógépről ki tudjuk nyomtatni. A K-11-es programmal dolgozunk, melynek más formátumú űrlapjai is kinyomtathatók. Ezen a K-11-es űrlapon az adatok ellenőrzöttek és hibátlanok. A mérlegbeszámoló űrlapjait számítógépen keresztül nem tudjuk kitölteni. Az űrlapok ceruzás kitöltése, valamint gépelése sok hibára ad lehetőséget. Kérjük szíves közbenjárásukat, hogy szinkronban legyenek a K-11-es és a mérlegbeszámoló űrlapjai. A kinyomtatott K-11-es űrlapokat nem fogadják el a mérlegbeszámoló űrlapjaiként. Országosan nagyon sok időt lehetne megtakarítani azzal, ha az egyszer kitöltött és hibamentes K-11 adatlap importálható lenne a mérlegbeszámoló adatlapjaira is.
2280. cikk / 2461 Költségvetési szervek kis értékű tárgyi eszközeinek elszámolására vonatkozó szabályok
Kérdés: Felsőoktatási intézményben (központi költségvetési szerv) a revízió kifogásolta az 50 ezer forint alatti tárgyi eszközök leltárhiánylistáját, amelyben csak darabszámban tüntettük fel a hiányt, tételesen értékben nem. Szeretnénk teljes körű magyarázatot kapni – törvényi hivatkozással – az 50 ezer forint egyedi beszerzésű eszközökre vonatkozóan:- az Szt. melyik paragrafusa vonatkozik erre a kérdésre,- milyen analitikus nyilvántartást kell vezetni (mennyiségben, értékben, mindkettőt?),- milyen időközönként kell leltározni,- a leltárhiányt hogyan kell elszámolni?