Földbérleti szerződésből származó bevétel

Kérdés: Költségvetési szervünk dolgozója földbérleti szerződést kötött. Adómentesnek minősül-e egy 2025. 01. 01-től 2029. 12. 31-ig tartó földbérleti szerződésből származó bevétel, vagyis megfelel-e az Szja-tv. 1. számú mellékletének 9.4.1. pontja szerinti azon feltételének, amely alapján akkor adómentes a termőföld-bérbeadásból származó bevétel, ha a termőföld haszonbérbe adása alapjául szolgáló, határozott időre kötött szerződés alapján a haszonbérlet időtartama az 5 évet eléri?
Részlet a válaszából: […] Az Szja-tv. 3. §-ának 53. pontja alapján e törvény alkalmazásában termőföld haszonbérbe adásának minősül a termőföld, illetve halastó magánszemély tulajdonosa vagy haszonélvezője által egy vagy több évre, írásban kötött megállapodás alapján, ellenérték fejében...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. február 11.

Családi adókedvezmény érvényesítése

Kérdés: Költségvetési szervünk alkalmazottja adóelőleg-nyilatkozatot kíván benyújtani. 3 gyermeke van, 6, 9 és 12 évesek. A 12 éves fia tartósan beteg személynek minősül. A tartósan beteg gyermek miatt összeget kell beírni a nyilatkozatba. Pontosan mekkora összegű családi kedvezményt érvényesíthet?
Részlet a válaszából: […] Az Szja-tv. 29/A. §-ának (1) bekezdése alapján a családi kedvezményt érvényesítő magánszemély az összevont adóalapját (29. §) a családi kedvezménnyel csökkenti.Az Szja-tv. 29/A. §-ának (2) bekezdése szerint a családi kedvezmény – az eltartottak...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. február 11.

Önkormányzati stratégia

Kérdés: A Bkr. 30. §-a (1) bekezdésének alapján az önkormányzat 2023. január 1-jén 4 évre stratégiai tervet készített (2026. 12. 31-ig). A 132/2023. Korm. rendelet beiktatta a Bkr. 30. §-ának (1a) bekezdését. Elegendő-e az új (5 éves) stratégiai terv készítése azután, miután a jelenleg érvényben lévő 2023. január 1-jén készített stratégiai terv érvényét veszti, azaz a jelen helyzetben 2027. január 1-jétől?
Részlet a válaszából: […] A 132/2023. Korm. rendelet 7. §-a szerint az Áht. 3. §-ának (3) bekezdésében meghatározott, az államháztartás önkormányzati alrendszerébe tartozó költségvetési szervnél, társulásnál, valamint a térségi fejlesztési tanácsnál ötévente, a helyi önkormányzat,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. február 11.

Iskolagyümölcs-programban részt vevő intézmény

Kérdés: Országos nemzetiségi önkormányzat vagyunk, iskolagyümölcs-programban részt veszünk, illetve az idei tanévtől az iskolatejprogramban is. A beérkezett szállítói számlákat kell-e könyvelni, ha igen, hogyan? Pénzforgalom nincs mögötte, csak megkapjuk a szállítólevelek alapján kiállított számlákat. 2018-as NGM tájékoztató alapján nem kerültek könyvelésre. Idézem: „11. Az iskolatej- és iskolagyümölcs-programban igényelhető támogatás számviteli elszámolásával kapcsolatos változások. Az óvoda- és iskolatejprogram szabályozásáról szóló 21/2017. (IV. 26.) FM rendelet és az iskolagyümölcs- és iskolazöldség-program végrehajtásáról szóló 29/2017. (VI. 7.) FM rendelet 2018. december 7-én hatályba lépett módosítása alapján a fenti rendeletek szerinti támogatások formája nem szállítói finanszírozás, így a programban részt vevő államháztartásba tartozó fenntartók és költségvetési szerveik 2018. évi számviteli elszámolásaiban sem jelenhetnek meg a fenti programokhoz tartozó bevételek és kiadások.” Viszont most lesz ellenőrzésünk, ahol nyilatkoznunk kell, hogy könyveltük-e és hogyan.
Részlet a válaszából: […] Az iskolagyümölcs- és iskolazöldség-program végrehajtásáról szóló 29/2017. FM rendelet 2018. december 7-én hatályba lépett módosítása értelmében már nem a kedvezményezett tanulók nevelését, oktatását végző köznevelési intézmény fenntartója a támogatás jogosultja,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. február 11.

Költségvetési szervek szabályzatai

Kérdés: Önkormányzatunknak több olyan gazdálkodással összefüggő szabályzata van, amit a hatálybalépése előtt a képviselő-testülettel jóváhagyatott a jegyző. A szabályzatok egy része csak az önkormányzatra vonatkozik, a többsége azonban ki van terjesztve a költségvetési szerveinkre is (pl. óvoda, szociális intézmény).
A szabályzatok többségében nevesítve vannak a feladatokat ellátó személyek, illetve a szabályzat mellékletében megbízással rendelkeznek az adott feladat elvégzésére (pl. selejtezési és leltározási bizottság tagjai). Időközben azonban több személyi változás történt (nyugdíjba vonulás, vezetőváltás stb.). Személyi változások esetében minden alkalommal ismét be kell vinni ezeket a szabályzatokat a képviselő-testület elé? Amennyiben a szabályzatnak érdemi része nem változik, akkor nincs lehetőség ezen szabályzatok testület nélküli módosítására?
Részlet a válaszából: […] A gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szerv önállóan gazdálkodik, előirányzatai felett önállóan rendelkezik. Ebből következően azokat a döntési lehetőségeket, amelyeket a jogszabály – pl. az Szt. – lehetővé tesz számukra, nem lehet elvenni az önállóan...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. február 11.

Musical-előadás és az áfa viszonya

Kérdés: Költségvetési szerv (művelődési központ) megvásárolt egy musical-előadást bruttó 10.000.000 forint összegben. A rendezvény belépőköteles mindenki számára. A helyi adottságok figyelembevételével a tervezett bevétel bruttó 8.000.000 forint, a különbözetet az intézménye számára az önkormányzat biztosítja intézményfinanszírozás formájában. Az intézmény könyvelésében teljeskörűen elkülöníthető a rendezvénnyel kapcsolatosan felmerült összes kiadás és összes bevétel. Az intézmény 2-es adószámos, tehát a bevétele után az áfát be kell neki fizetni. A kiadások milyen arányban helyezhetők levonásba a fenti esetben?
Részlet a válaszából: […] Az Áfa-tv. 120. §-a alapján az adóalany olyan mértékben vonhatja le a rá áthárított áfát, amilyen mértékben a beszerzés adóköteles bevételszerző tevékenységét szolgálja. Az áfa nem nyereségérdekelt adónem, nincs olyan szabály, hogy a levonható áfa nem haladja meg...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. január 14.

Intézményi kintlévőség behajtása

Kérdés: Milyen lehetősége van az intézménynek, ha a szolgáltatási díját (pl. bölcsődei gondozási díj, étkezési díj) nem fizetik meg? Mi ennek a menete?
Részlet a válaszából: […] Első lépésként tértivevényes fizetési felszólítást kell küldeni. A fizetési felszólításban közölni kell a tartozás jogcímét, összegét, a teljesítési határidőt, továbbá meg kell határozni azt a végső fizetési határidőt is, amelynek eredménytelen elteltét...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. január 14.

Tartós távolléten lévők bankszámla-hozzájárulása

Kérdés: Költségvetési szervként a közalkalmazottaknak havonta legfeljebb a tárgyévi központi költségvetésről szóló törvényben meghatározott mértékű bankszámla-hozzájárulást biztosítunk. A tartós távolléten lévők (táppénzben részesülők, GYED-en, GYES-en lévők), akik nem részesülnek illetményben, kaphatnak-e bankszámla-hozzájárulást?
Részlet a válaszából: […] A Kjt. 79/A. §-a egy kötelező és egy adható költségtérítést határoz meg. A (3) bekezdés szerint a munkáltató viseli az illetmény fizetési számlára történő átutalásának vagy készpénzben történő kifizetésének a költségét: ha tehát van illetménykifizetés (mert...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. január 14.

Intézményi engedélyezett létszám

Kérdés: Intézményünk egy önkormányzati fenntartású költségvetési szerv. Az alapító okirat szerint intézményünknél az alkalmazásban álló személyek lehetnek közalkalmazotti jogviszonyban, munkaviszonyban és megbízási jogviszonyban. Az engedélyezett létszámkeretbe melyik jogviszony tartozik bele? Megbízási szerződéssel csak nyugdíjast alkalmazunk. A megbízási szerződéssel alkalmazott az engedélyezett létszámban benne van?
Részlet a válaszából: […] Korábban az Áht. 23. §-ának (1) bekezdése, valamint a (2) bekezdés b) pontja alapján a helyi önkormányzatnak a költségvetési rendeletében kellett megállapítania az általa irányított költségvetési szervek engedélyezett létszámát, az Áht. hatályos szövege azonban ilyen...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. január 14.

Közterület-felügyelő alkalmazása

Kérdés:

Községünk önkormányzata közterület-felügyelőt kíván alkalmazni a Ktft. alapján. A jogszabály 1. §-a szerint a jogállása köztisztviselő. Az 1. § (2) bekezdése alapján van-e arra mód, hogy a közterület-felügyelő ne a Közös Hivatal köztisztviselő jogállású alkalmazottja legyen, hanem az önkormányzat köztisztviselő jogállású alkalmazottja? Ebben az esetben a munkáltatói jogkör gyakorlása és a közterület-felügyelő irányítása is polgármesteri hatáskör lenne. 

Részlet a válaszából: […] A Ktft. 1. §-ának (2) bekezdése értelmében „közterület-felügyeletet a községi (…) képviselő-testület (…) hozhat létre– a polgármesteri (…) hivatal belső szervezeti egységeként,– önálló költségvetési szervként vagy– költségvetési szerv belső szervezeti...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. december 17.
1
2
3
148