Támogatás nyújtása, ellenőrzése
Kérdés
Önkormányzat által alapított és 100%-os önkormányzati tulajdonban lévő nonprofit kft.-vel – melynek alapító okiratban rögzített fő tevékenysége: egyéb sporttevékenység (közhasznú) – az önkormányzat támogatási szerződést köt az alapító okiratban rögzített közhasznú feladat ellátására. A kft. pályázatot ír ki, és ennek alapján támogatást kíván nyújtani (az önkormányzattól kapott támogatás terhére) önkormányzati fenntartású oktatási, nevelési intézmények (iskolák, óvodák) és más nem önkormányzati fenntartású sporttevékenységet ellátó szervezetek részére. Kérdéseink: – a kft. a működtetése és tevékenysége ellátására kapott támogatásból nyújthat-e további támogatásokat, – a fenti esetben hogyan biztosított az Áht. 13/A. § (2) bekezdése szerint a támogatott ellenőrzése a felhasználás és számadás tekintetében, tekintettel arra, hogy a továbbtámogatott szervezettel az önkormányzat nem áll semmilyen jogviszonyban sem?
Megjelent a Költségvetési Levelekben 2011. július 19-én (150. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 2943
[…] nyújtott pénz felhasználhatóságának módját. Önkormányzat által létrehozott gazdasági társaságról van szó, 100%-os tulajdonosa az önkormányzat lesz. Önkormányzati feladatellátás esetén a támogatás intézményfinanszírozásnak minősül, és a finanszírozó felé a finanszírozottnak az elszámolási kötelezettséget teljesítenie kell. A nonprofit kft. előterjesztésben készít egy üzleti tervet, amelyben a pénzügyi tervek között szerepel egy likviditási terv, eredményterv és a mérlegadatok is. Az üzleti tervben meg kell határozni, hogy a nonprofit kft. könyvvizsgálatra kötelezett, és az önkormányzat felé év végén beszámolási kötelezettséggel bír. Intézményfinanszírozásról abban az esetben lesz szó, ha ezt az önkormányzat a nonprofit kft.-nek általános jelleggel nyújtja, és nem pedig szolgáltatásnyújtás, termékértékesítés ellenszolgáltatásaként. Szolgáltatásnyújtás, termékértékesítés nem minősül intézményfinanszírozásnak. Az önkormányzat költségvetési rendeletében a feladatok ellátása mindkét módon történhet. Mivel 100%-os tulajdonú a nonprofit kft., ezért a támogatás erejéig, azaz 100%-ban az önkormányzatnak ellenőrzési jogosultsága van, a nonprofit kft.-nek pedig beszámolási kötelezettsége az önkormányzat felé. Ezért nem mond ellent, hanem ezzel összhangban van az Áht. szabályozása, miszerint az államháztartás alrendszereiből, továbbá az európai uniós forrásokból finanszírozott vagy támogatott szervezeteket, illetve magánszemélyeket számadási kötelezettség terheli a részükre céljelleggel – nem szociális ellátásként – juttatott összegek rendeltetésszerű felhasználásáról. A felhasználást és a számadást ellenőrizni kell. Amennyiben a kedvezményezett az előírt számadási kötelezettségének határidőben nem tesz eleget, e kötelezettségének teljesítéséig a további finanszírozást, támogatást fel kell függeszteni. A támogatások jogszabálysértő vagy nem rendeltetésszerű felhasználása esetén a kedvezményezettet – külön jogszabályokban meghatározottak szerint – visszafizetési kötelezettség terheli. Ennek megfelelően kell a megállapodási szerződést megkötni, és felhívni a figyelmet az elszámolási kötelezettségre. […]
Jelentkezzen be!
Elküldjük a választ e-mailen*