Ideiglenes külföldi kiküldetés

Kérdés: Költségvetési intézményként egyre gyakrabban találkozunk azzal a problémával, hogy az ideiglenes külföldi kiküldetés keretében a kiküldöttek – önhibájukon kívül – nem kapnak a szállásról az intézmény nevére és címére szóló számlát. A foglalás egy internetes szállásfoglaló portálon keresztül történik. Ilyen esetben (vagy a kiküldött nevére kiállított számlával rendelkezünk, vagy a foglalást igazoló bizonylattal, amin látszik a szállás összege, de számviteli bizonylatnak nem felel meg) megtéríthető-e a szállás költsége a kiküldöttnek? Amennyiben igen, milyen feltételekkel (von-e maga után személyijövedelemadó-, tb-járulék-fizetési kötelezettséget)?
Részlet a válaszából: […] ...hogy valóban az intézmény érdekében felmerült, szükséges kiadásról van-e szó. Vizsgálandó, hogy van-e lehetőség számla kérésére (egyes esetekben pl. helyi tömegközlekedés-menetjegy). Valóban reálisan előfordul, hogy nincs lehetőség számla vagy nyugta kérésére....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. szeptember 2.

Főállású polgármester költségtérítése

Kérdés: A polgármester költségtérítésének mértékéről a Mötv. rendelkezik a tiszteletdíjának 15%-ában. A képviselő-testület megállapíthat-e a fent említett 15%-on felül költségtérítést a főállású polgármesternek?
Részlet a válaszából: […] ...a foglalkoztatott a munkáltató érdekében megelőlegezett és indokolt költségek megtérítésére jogosult. A köztisztviselőket megillető egyes költségtérítéseket a Kttv. külön és kifejezetten szabályozza, ilyen például az illetmény átutalásának, a kötelező...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. szeptember 2.

Összeférhetetlenség sportegyesületi pályázatoknál

Kérdés: Egy önkormányzati képviselő jelezte, hogy egy sportegyesületnél elnöki pozícióra választotta meg a küldöttgyűlés. A sportegyesület pályázhat-e támogatásra az adott önkormányzathoz, ha a pályázat benyújtásával egyidejűleg az egyesület honlapján a 2007. évi CLXXXI. törvény 8. §-ának e) bekezdése szerinti közzétételi kötelezettségének eleget tesz?
Részlet a válaszából: […] ...Mötv. 36. §-a sorolja fel az összeférhetetlenség eseteit. A sportegyesületi elnöki tisztség nem összeférhetetlen az önkormányzati képviselői tisztséggel. Azonban figyelembe kell venni a pályázati pénzek esetében, hogy ha egy pályázó vagy a pályázóval...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. szeptember 2.

Képviselő külföldi tanulmányútja

Kérdés: Van-e lehetőség arra, hogy a társaság az egyik tiszteletdíjas (igazgatósági tag, fb-tag) képviselőjét külföldi tanulmányútra küldje? Elszámolhatjuk-e az általa kifizetett költségekről hozott bizonylatokat, kifizethetjük-e részére? Ha igen, milyen adóvonzata van?
Részlet a válaszából: […] ...az utazással kapcsolatban étkezési költségtérítésre is sor kerül, akkor az az Szja-tv. 70. §-a (1) bekezdésének a) pontja alapján egyes meghatározott juttatásnak minősül.Amennyiben a kiküldött részére napidíjat fizetnek, akkor az Szja-tv. 3. sz. melléklete II...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. augusztus 12.

Rehabilitációs hozzájárulás megállapítása

Kérdés: A tárgyévi átlagos statisztikai létszám megállapítása során a részmunkaidős munkavállaló is 1 főnek számít? A megbízási jogviszonyban foglalkoztatott személyt figyelembe kell venni (a megbízási szerződésben munkaidő nem került megállapításra, egyébként a fűtési rendszert felügyeli az érintett személy)? Amennyiben egy személyt a munkáltató két részmunkaidős közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatja (egy napi háromórás és egy napi ötórás jogviszonyban, két különböző kormányzati funkción, egy intézményen belül), akkor ez a munkavállaló 2 főnek számít? (A MÁK által kiadott havi munkaügyi jelentés 2 főként veszi figyelembe.)
Részlet a válaszából: […] ...hanem egy kinevezés keretében két munkakört kellene elláttatni a kérdéses munkavállalóval, meghatározva a teljes munkaidőn belül az egyes munkakörökre fordítandó munkaidő mértékét. Mivel a kérdéses esetben két, napi 3, illetve 5 órás részmunkaidőről van szó,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. augusztus 12.

Focilelátó nyilvántartása

Kérdés: Önkormányzatunk tulajdonában lévő sportpályán a helyi futballegyesület pályázott és támogatást nyert (tao) egy lelátó építésére. A lelátó elkészült, az egyesület térítésmentesen átadja az önkormányzat tulajdonába az épületet. Az egyesület bruttó értéken vette fel az épületet a könyveibe. Az önkormányzatnál az áfa nem része a bekerülési értéknek. Milyen értékkel vegyük be nyilvántartásunkba az épületet?
Részlet a válaszából: […] Az Áhsz. 15. §-ának (4) bekezdése alapján az Szt. 50. §-ának (4) bekezdése szerint kell meghatározni a térítés nélkül kapott eszközök bekerülési értékét. Ennek alapján a térítés nélkül (a visszaadási kötelezettség nélkül) átvett eszköz bekerülési...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. augusztus 12.

Helyi iparűzési adó

Kérdés: A helyi adónak nem alanya a magyar állam és annak költségvetési szerve. Tehát értelmezésünk szerint az állami tulajdont kezelő erdészet sem. Amennyiben az erdészetnek a Helyi adó-tv. értelmezése szerinti telephelye (pl. erdő, vasút) van településünkön, abban az esetben, ha az erdészet megbízásából dolgozók helyben szállnak meg, meg kell-e fizetniük az idegenforgalmi adót, vagy mentesülhetnek alóla annak ellenére, hogy az erdészeti zrt. nem alanya a helyi adónak?
Részlet a válaszából: […] ...Helyi adó-tv. 3. §-ának (2) bekezdése szerint adómentes valamennyi helyi adó alól – a (3) bekezdésben foglaltakra figyelemmel – az egyesület, az alapítvány, a közszolgáltató szervezet, a köztestület, az önkéntes kölcsönös biztosítópénztár,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. augusztus 12.

Költségvetési előirányzat módosítása

Kérdés: Az Áht. 23. §-a a következő (5) bekezdéssel egészült ki:
„(5) A költségvetési rendelet 34. § (4) bekezdése szerinti módosítása részletesen bemutatja a tárgyévet megelőző év rendelkezésre álló tényadatának feltüntetése mellett azonos szerkezetben, átlátható módon és észszerű részletezettséggel a tárgyévi előirányzat-módosítások, előirányzat-átcsoportosítások összegszerű változásait, valamint annak – szükségességének oka szerinti – indokait és tervezett hatását is.”
Szeretnénk értelmezést kérni, hogy ezt a gyakorlatban hogyan kellene a rendelet mellékleteiben szerepeltetni. A jelenlegi gyakorlat, hogy a rendelet módosítása eredményeképpen meghatározásra kerülő előirányzatok szerepelnek a rendelet mellékletében egy oszlop verzióban, tekintve, hogy az eredeti előirányzat módosulásáról van szó, mi nem szerepeltetjük az eredeti előirányzatot külön oszlopban. Az új rendelkezés szerint lennie kellene egy előző évi tényadat, eredeti előirányzat, majd egy módosítás ±, és végezetül ennek hatásaként egy módosított előirányzat oszlopnak? És akkor nem kerültek bele a módosítások indokai, ha egy kiemelt előirányzatot több okból kell módosítani.
Részlet a válaszából: […] ...közpénzek szabályozásával összefüggő egyes törvények, valamint a számvitelről szóló törvény módosításáról szóló 2025. évi XXI. törvény több ponton módosította a helyi önkormányzatok költségvetésére vonatkozó rendelkezéseket:7. § (1) Az Áht. 23...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. június 24.

Teljesítések igazolása

Kérdés: Országos hatáskörű központi költségvetési szerv vagyunk, egy adószámmal rendelkezünk. Van olyan szállítónk, aki egy teljesítési időszakra vonatkozóan egy (összesítő) számlát állít ki, amelyen a feltüntetett szolgáltatásokat több – egymástól elkülönülten működő – szakmai terület veszi igénybe. Az Ávr. 57. §-ának (1) bekezdése alapján a teljesítés igazolójának a teljesítés igazolása során ellenőrizhető okmányok alapján ellenőriznie és igazolnia kell a kiadások teljesítésének jogosságát, összegszerűségét, ellenszolgáltatást is magában foglaló kötelezettségvállalás esetében pedig – ha a kifizetés vagy annak egy része az ellenszolgáltatás teljesítését követően esedékes – annak teljesítését is. Az Ávr. fenti hivatkozásával összhangban van-e az, hogy az egy gazdasági eseményről kiállított számlát több teljesítésigazoló külön-külön igazol le az általuk igénybe vett szolgáltatás arányában (ezen teljesítésigazolások összessége adná ki a számlán szereplő végösszeget), vagyis a teljesítésigazolási jogkör osztható, vagy egy személyi aláírás a kritérium?
Részlet a válaszából: […] ...az Áht. és az Ávr. előírásaival nem ellentétes, ha több gazdasági eseményt tartalmazó számlát több teljesítésigazoló ír alá, az egyes részfeladatokra vonatkozóan.(Kéziratzárás: 2025. 06....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. június 24.

Önkormányzati óvoda megszűnése beolvadással II.

Kérdés: Önkormányzati költségvetési szerv (óvoda) jogutóddal való megszűnése esetén a NAV-hoz az adószám megszűnését milyen nyomtatványon kell bejelenteni? Illetve, a bankszámlaszámot milyen dátummal célszerű megszüntetni, vagy meg kell-e szüntetni, esetleg a jogutódra szállhat át a tulajdonos átírásával (gondolván a megszűnés utáni követelések beszedésére kiállított számlákra)?
Részlet a válaszából: […] ...nem állnak fenn.A költségvetési szerv általános jogutódlással történő megszüntetése átalakítással történhet, ami végrehajtható egyesítéssel, a szétválással vagy oly módon, hogy az alapító szerv a költségvetési szervet megszünteti, és az átalakítás során...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. június 24.
1
2
3
141