Alkalmi munkavállalók közteherjegyének elszámolása

Kérdés: Önkormányzati költségvetési intézmény vagyunk. Egy külsős segítséget alkalmi munkavállalói könyvvel foglalkoztattunk. Hova kell könyvelnem a foglalkoztatásért vásárolt bélyeg árát, amely tartalmazza a tb-járulékot, a munkaadói járulékot, a dolgozótól levont 12,5% járulékot és az szja-t?
Részlet a válaszából: […]

Az alkalmi munkavállalók közterheinek megfizetése céljából vásárolt közteherjegy összegét a személyi juttatások között, az állományba nem tartozók juttatásai között kell elszámolni.

A főkönyvi számla száma: 52224.

 

[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. június 6.

Intézményvezető telefonköltségének átvállalása

Kérdés: Egy intézmény a vezetőjének telefonköltségéből havi bruttó 10 000 Ft-ot és további 3 főnek a havi előfizetési díját vállalja át. Ez természetbeni juttatásnak minősül-e, és a munkáltatót milyen adó- és járulékfizetési kötelezettség terheli?
Részlet a válaszából: […] ...A természetbeni juttatásokután az intézménynek 44 százalék személyi jövedelemadót (és 29 százaléktársadalombiztosítási járulékot is) kell...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. május 16.

Nem hivatali rendezvény keretében nyújtott vendéglátás adója és járulékai

Kérdés: Az Szja-tv. 69. §-a (1) bekezdés b) pontja értelmében természetbeni juttatásnak minősül a több magánszemély számára szervezett rendezvény keretében nyújtott vendéglátás, ha az nem minősül reprezentációnak (mert pl. nem minősül hivatali tevékenységhez kapcsolódó rendezvénynek), és nem lehet megállapítani az egyes magánszemélyek által megszerzett bevétel összegét. Ilyenkor a kifizetőnek 44%-os mértékű szja-t kell fizetnie. A Tbj-tv. alapján a biztosítottak (munkavállalók) részére nyújtott ilyen természetbeni juttatások után 29%-os mértékű tb-járulékot is kell fizetni, melynek alapja a személyi jövedelemadóval növelt adóalap. Nem biztosítottak (külső vendégek, hozzátartozók) esetében azonban az Eho-tv. 3. §-a (1) bekezdés ba) pontja alapján 11%-os egészségügyi hozzájárulást kell fizetni. Hogyan kell/lehet eljárni a járulék-, illetve eho-fizetési kötelezettség alapjának megállapítása során, amennyiben a rendezvényen biztosítottak, illetve nem biztosítottak is rész vesznek, és értelemszerűen az általuk igénybe vett vendéglátás mértékét nem lehet megállapítani? Megengedett-e a meghívottak létszámának arányában megosztani a kiadásokat, és a biztosítottakra jutó összeg után a 29%-os tb-járulékot, míg a nem biztosítottak arányának megfelelően az eho-t fizetni?
Részlet a válaszából: […] ...járulék- és az egészségügyihozzájárulás-fizetésikötelezettség megállapításánál a meghívottak létszámarányát semmiképpen semlehet irányadónak tekinteni. Kétséges lenne még az is, ha a ténylegesenmegjelent és regisztrált vendégek arányában számítanák ki az...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. május 16.

Vezető beosztású dolgozó telefonköltségének átvállalása

Kérdés: Munkáltatóm 1 fő vezető beosztású dolgozónak (igazgató) havonta a telefonköltségéből (bruttó) 10 000 Ft-ot, 3 fő vezető beosztású dolgozónak a telefon havi előfizetési díját átvállalja, a telefon a dolgozók saját tulajdona. Azt szeretném megkérdezni, hogy ez a juttatás a munkáltató vagy/és a munkavállalók részére adóköteles természetbeni juttatásnak minősül-e? A munkáltató milyen mértékű adót, járulékot köteles fizetni?
Részlet a válaszából: […] ...vagy kollektívszerződésben, a juttatások után a munkáltatónak 44 százalék személyijövedelemadót, továbbá 29 százalék tb-járulékot is kell fizetnie.Abban az esetben viszont, ha a juttatás nem az előzőekbenismertetett [az Szja-tv. 69. §-ának (1) bekezdés...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. április 25.

Munkaviszony megszűnéséből adódó elszámolások adókötelezettsége

Kérdés: Az önkormányzat alkalmazásában állt mezőőr munkaviszonya 2005. december 31-én közös megegyezéssel megszűnt. A megegyezés alapján a volt mezőőrnél maradt a részére 2005 szeptemberében vásárolt több – 24 hónap kihordási időre szóló – munkaruha, illetve a munkakörének betöltéséhez szükséges és szintén az önkormányzat által megvásárolt fegyver. Kérdésünk az, hogy a munkaviszony megszüntetésekor részére térítés nélkül átadott ezen tárgyak után ki és mennyi adót, járulékot köteles fizetni?
Részlet a válaszából: […] A mezőőr munkaviszonyának megszűnésekor a munkaruhakihordási ideje még nem járt le. Ilyen esetekben a munkavállalónak vagy visszakellene adnia a munkaruhát, vagy a munkaruhának a kihordási időfigyelembevételével kiszámított nyilvántartási értékét meg kellene térítenie....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. április 4.

Életbiztosításokhoz kapcsolódó adókedvezmények

Kérdés: Munkáltatóként az intézetünk vezetőire életbiztosítást kötöttünk. Ezekben a szerződésekben szerződő fél az intézet, biztosított a munkavállaló, elérési kedvezményezett az intézet. A szerződéseket lejárati időre kötöttük. Mi a teendő, ha lejárati idő előtt az intézet átengedi ezeket a szerződéseket a munkavállalónak? (Szerződő fél is a munkavállaló lesz?) Milyen adó- és járulékterhe lesz a munkáltatónak, munkavállalónak? – Milyen adóterhe lesz a dolgozónak, ha lejárati idő előtt, és milyen, ha lejárati idő után veszi fel az így átadott biztosítást? – Ha kockázati (halál) eseményre kötött élethosszig tartó biztosítást kötöttünk, hogyan kell eljárni kifizetőként, amikor ezeket a szerződéseket átengedjük dolgozóinknak? – A biztosítás kockázati jellegét (melyre az Szja-tv. többször hivatkozik) kell-e kifizetőként bizonyítanom, illetve milyen feltételeknek kell eleget tennie ezeknek a biztosításoknak, hogy adómentesen átadhatók legyenek? (Mit jelent az Szja-tv. VII. számú melléklet 2. pontjának utolsó mondata?)
Részlet a válaszából: […] Amennyiben az intézet úgymódosítja az életbiztosítási szerződést, hogy annak a kedvezményezettje és aszerződője (a díj fizetője) is a munkavállaló lesz, akkor a munkáltató által (aszerződéskötéstől annak módosításáig) befizetett biztosítási díj összege...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. március 14.

Nyugdíjas közalkalmazott besorolása

Kérdés: Nyugdíjas dolgozó foglalkoztatása esetén a közalkalmazotti besoroláshoz a nyugdíjas határozatában szereplő minden időt be kell-e számítani?
Részlet a válaszából: […] ...(1) bekezdésemeghatározza, hogy e törvény alkalmazásában szolgálati időnek minősül az azidőszak, amely alatt a biztosított nyugdíjjárulék fizetésére kötelezett volt,illetve megállapodás alapján nyugdíjjárulékot fizetett. Majd ezt követően aTny....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. március 14.

Utazásiköltség-térítés 2006-os szabályai

Kérdés: Intézetünk a vidékről bejáró dolgozóinak az eddig fizetett közlekedési térítés helyett (busz 80 százaléka, vasút 86 százaléka, bérlet és számla leadásával) szeretné az összeg 100 százalékát kifizetni. A jövőben fizethetjük-e adómentesen a bérletek összegének 100 százalékát? A személygépkocsival vidékről bejáró dolgozó részére fizethető-e a közlekedés költségtérítésének 100 százalékával megegyező összeg, bérlet hiányában milyen bizonylat alapján?
Részlet a válaszából: […] ...munkahely és a lakóhely között közforgalmi úton mértoda-vissza távolság figyelembevételével kilométerenként 9 forintot kaphat adó-és...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. március 14.

Illetményelőleg elszámolása

Kérdés: Amikor anyagilag megszorulnak a köztisztviselőink, illetményelőleget kérnek. A Ktv. 49/H §-a erre visszafizetési kötelezettséggel lehetőséget ad. Kérdés, hogy a kifizetés pillanatában keletkezik-e szja-köteles bevétele a dolgozónak? Érdekességként említem, hogy APEH-állásfoglalásból már van kétféle válaszunk. Az egyik szerint bevételnek kell tekinteni, mert ilyenkor tulajdonképpen a bért előlegezi meg a munkáltató, a "törlesztés" hónapjaiban pedig a tényleges bérnél a törlesztéssel kevesebb bérhez jut, és ezekben a hónapokban ez a csökkentett összeg lesz az szja alapja. (Véleményem szerint erre a megoldásra a bérszámfejtő programok nem készültek fel, mert a törzsadatként kinevezési okirattal alátámasztott bért kellene felülírni.) A másik vélemény szerint az Szja-tv. 7. § (1) bekezdése miatt amit visszafizetési kötelezettséggel adunk, nem adóköteles bevétel. Mi a helyes eljárás?
Részlet a válaszából: […] ...munkabérre adott előlegtulajdonképpen kölcsön, amelyet a munkavállalónak a későbbiekben az őt megillető,adóval és járulékokkal csökkentett munkabéréből kell visszafizetnie. Ennekmegfelelően történik a kifizetett munkabérelőleg könyvelése is, azt amunkáltató...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. március 14.

Pénzeszközök átadásának új szabályai

Kérdés: Az Ötv. 107. § (2) bekezdése értelmében, a törvény hatálybalépésének napján, 1990. szeptember 30-án a megyei tanács kezelésében lévő székházépület a megyei önkormányzat tulajdonába került. Az 1991. szeptember 1. napján hatályba lépett, az egyes állami tulajdonban álló vagyontárgyak önkormányzati tulajdonba adásáról szóló 1991. évi XXXIII. törvény 40. § (3) bekezdése rendelte el a következőket: "A köztársasági megbízott hivatalának használatba kell adni az (1) bekezdésben megjelölt vagyont, ha a volt tanács és szervei, illetve tisztviselői, valamint a (2) bekezdésben felsoroltak feladatait jogutódként a köztársasági megbízott látja el." Hivatalunk jogelődje, a Köztársasági Megbízott Hivatala ekkor a feladatellátás céljára egy adott számú irodára, valamint közös használatú helyiségekre (folyosó, termek stb.) nézve a megyei önkormányzattal kötött megállapodás alapján használati jogot szerzett. Az épület üzemeltetésével kapcsolatban jelentkező költségeket a házban elhelyezkedő, az 1991. évi XXXIII. törvény 40. § (2) bekezdése alapján használati jogot szerzett közhivatalok közösen viselik, az üzemeltetési feladatokat az önkormányzat gazdasági szolgáltató szervezete látja el. Bár a használati joggal rendelkező szervezeteket nem tekintjük úgy, mint önkormányzati társulások tagjait, az épület fenntartása a társulások által fenntartott közös intézményekhez hasonló módon történik. Az a kérdésünk, hogy az épület üzemeltetésével kapcsolatban jelentkező, egyébként áfatartalommal nem rendelkező közös költségek hivatalunkra eső részét (gazdasági szolgáltató szervezetben az épület üzemeltetésével kapcsolatban felmerülő bér és annak járulékai) teljesíthetjük-e átadott pénzeszközként?
Részlet a válaszából: […] 2006. év január 1-jei hatálybalépéssel változott az Áht-vhr.A rendelet 8. §-ának (3) bekezdése is módosult. Az újraszabályozáskövetkeztében az "átvett pénzeszköz" fogalom tartalma változott. Aköltségvetési szerv működésének és fejlesztésének forrása lehet–...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. február 21.
1
60
61
62
71