Külföldi egyszeri megbízási díjának adó- és járulékkötelezettsége

Kérdés: Román állampolgárságú, Romániában élő – Magyarországon adószámmal, taj-számmal nem rendelkező – előadóművésznek zsűrielnöki tevékenységért (egyszeri alkalom) megbízási díjat fizettünk ki. Milyen adó- és járulékfizetési kötelezettsége keletkezik a magánszemélynek, illetve a kifizetőnek?
Részlet a válaszából: […] A Magyar Köztársaság és Románia között a kettős adóztatáselkerülésére létrejött, Magyarországon az 1996. évi XCIX. törvénnyelkihirdetett egyezmény 15. cikke alapján a Romániában belföldi illetőséggelrendelkező magánszemély részére – a kérdésben megjelölt...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. július 1.

Foglalkoztatottak utazásibérlet-térítése

Kérdés: 1. A bejáró köztisztviselők távolsági bérletét az adómentes határig térítjük (busz 80%, vonat 86%), kifizetés a bérletszelvény leadása ellenében történik. Kell-e a munkavállalónak a munkáltató nevére szóló számlát is leadni, vagy elégséges a saját felhasználás igazolása a bérletszelvénnyel? 2. Helyi bérletet térítünk megbízással foglalkoztatottak részére, köztük nyugdíjasok is vannak. Mi az elszámolás helyes módja? Teljes árú bérletről szóló számla a megbízó nevére bérletszelvény leadása mellett, vagy elégséges bérlet, illetve számla? Nyugdíjasbérletről csak magánszemély nevére adnak számlát. Az önálló tevékenység költségtérítésekor minden esetben nyilatkoztatni kell a megbízottat a költségtérítés mértékéről? Ez esetben a megbízott a bérlet teljes árát felmerült költségként a bevételből levonásba helyezheti? Kifizetőként terhel-e járulék- és adófizetési kötelezettség?
Részlet a válaszából: […] ...teháta bérlet teljes árát megjelölheti költségként a nyilatkozaton. Ebben az esetben– adóalap hiányában – nem kell adóelőleget és járulékot levonni, illetvefizetni a költségtérítés után. A megbízott személy az adóbevallásában önállótevékenységből...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. július 1.

Légkondicionáló beszerelésének áfája

Kérdés: Polgármesteri hivatalunk légkondicionálót szereltetett be áprilisban a hivatalba. Azt szeretnénk tudni, hogy jól állították-e ki számunkra a számlát. A fordított adózás szabályai szerint kellett kiállítani, vagy nem?
Részlet a válaszából: […] ...adózás szabályai. Azonban létezhetnek olyanrendszerek, amelyeknél a készülék értékesítés, csak az építési-szerelésiszolgáltatás járulékaként értelmezhető. Ez tehát az esetben lehetséges, ha azépítési-szerelési szolgáltatás meghatározóbb...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. június 10.
Kapcsolódó címkék:  

Önkormányzati bérlakások közös költsége

Kérdés: Az önkormányzat nevében bérbe adtunk lakásokat egy társasházban. Kérdésünk az lenne, hogy a közös költséget hogyan kell számláznunk a lakóknak?
Részlet a válaszából: […] ...Az Áfa-tv. 70. § (1) bekezdés b) pontjaértelmében ugyanis szolgáltatás nyújtása esetében az adó alapjába beletartoznaka felmerült járulékos költségek, amelyeket a szolgáltatás nyújtója hárít át aszolgáltatás igénybevevőjére. Ha az önkormányzat adómentesen...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. június 10.

Egyéni vállalkozó önkormányzati képviselő tiszteletdíja után fizetendő járulékok

Kérdés: Önkormányzati képviselő tiszteletdíjából (130 000 Ft) kell-e vonni a pénzbeli egészségbiztosítási járulékot, amennyiben nincs legalább heti 36 órás foglalkoztatással járó munkaviszonya, azonban egyéni vállalkozó? A Tbj-tv. 31. § (3) bekezdése alapján úgy gondolom, hogy mind a természetbeli, mind a pénzbeli egészségbiztosítási járulékot vonni kell a tiszteletdíjból, mivel az egyéni vállalkozó saját magával nem áll munkaviszonyban. Jól értelmezem-e?
Részlet a válaszából: […] ...§ (1) bekezdése főszabályként azt mondja ki,hogy a több biztosítási kötelezettséggel járó jogviszony egyidejű fennállásaesetén a járulékalap után mindegyik jogviszonyban meg kell fizetni atársadalombiztosítási járulékot, a nyugdíjjárulékot (tagdíjat)...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. április 29.

Saját jogú öregségi nyugdíjban részesülő személy foglalkoztatása

Kérdés: Milyen feltételekkel alkalmazható a költségvetési intézményekben egy saját jogon öregségi nyugdíjban részesülő gépkocsivezető? Gondolok itt a 2008. évi személyijövedelemadó-változásokra, bérezésekre. Vonatkozik-e alkalmazására a minimálbér tizenkétszeresének megfelelő maximum, amely összeghatár feletti éves kereset esetén választania kell a nyugdíj és a bérkereset között?
Részlet a válaszából: […] ...egészségügyi szolgáltatásra jogosult.Saját jogú nyugdíjas alkalmazása esetén a foglalkoztatóáltal fizetendő társadalombiztosítási járulék mértéke 29 százalék, ebből anyugdíj-biztosítási járulék 24 százalék, az egészségbiztosítási járulék 5százalék...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. április 29.

Szóróajándékok szétosztása esetén keletkező közteher-fizetési kötelezettség

Kérdés: Intézményünk alaptevékenységként lát el marketing-, promóciós és reklámtevékenységet, így különösen idegenforgalmi szakfeladatunk keretében. Ennek keretében különböző szóróajándékokat készíttetünk, melyeket ingyenesen osztunk szét különféle rendezvényeken, kiállításokon. Ezzel kapcsolatban milyen személyijövedelemadó-, illetve társadalombiztosítási közterheink keletkezhetnek? Tekinthetők-e ezek üzletpolitikai ajándéknak vagy üzleti ajándéknak?
Részlet a válaszából: […] ...részére történik – 11%-osegészségügyihozzájárulás-fizetési kötelezettség keletkezik. (Az adókötelesüzleti ajándék nem képez járulékalapot.) – A 10 ezer forint egyedi értéket meg nem haladó üzletiajándékok adóköteles, tehát az értékhatárt meghaladó...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. április 29.

Magánszemélyt terhelő különadó meghatározása

Kérdés: A különadóról szóló törvény a 2. § (5) bekezdés a) pontjaiban határozza meg, hogy a kifizetőnek vagy a munkáltatónak mikor kell a különadó-előleget levonnia. Nem egyértelmű számunkra, hogy a törvényben felsorolt egyes esetek között van-e választási lehetősége a munkáltatónak, illetve a munkavállalónak. Például, ha a munkatársunk éves jövedelme várhatóan több lesz a különadó-fizetési kötelezettség szempontjából meghatározott összegnél (a járulékfizetési felső határnál), megteheti-e a munkáltató, hogy csak abban a hónapban kezdi levonni a különadó-előleget, amelyben az év elejétől kifizetett jövedelem ténylegesen eléri az összeghatárt?
Részlet a válaszából: […] A különadóról szóló törvény 2. § (5) bekezdés aa)-ac)pontjaiban meghatározott esetek bármelyikének fennállása esetén köteles akifizető (a munkáltató) a különadó-előleget megállapítani és levonni. Ebbőlkövetkezően, ha a kifizető által juttatott rendszeres bevétel...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. április 29.
Kapcsolódó címke:

Utólag számfejtett munkabér bevallása

Kérdés: Oktatási intézményünknél egyházi személyek is tanítanak – főállásban –, akik munkájukért bruttó 69 000 forint munkabért kapnak havonta. Sajnálatos módon 2008. évben az új bérprogramunk nem tudta "értelmezni" az ő jogviszonyukat, emiatt nem történt részükre bérszámfejtés annak ellenére, hogy munkaviszonyuk nem szűnt meg. Az adóbevallást – természetesen – így küldtük be, hisz nem sikerült számukra bért számfejteni, tehát a bevallásban nulla forint szerepelt. Szeretném megjegyezni, hogy az egyházi személyek részére nekünk csak szja-levonási és megfizetési kötelezettségünk van, mert a járulékokat és az ehót központilag rendezi a Magyar Katolikus Egyház a mindenkori minimálbér összegéig. Kérdésem a következő: Február hónapban kifizettük "duplán" az egyházi személyek részére a munkabért – tehát bruttó 138 000 forintot, az szja-t levontuk, megfizettük (igaz, az adójóváírást csak egyszer vehetjük figyelembe, emiatt adójuk is magasabb lett) az adóbevallásban – nyilvánvalóan – ez az összeg szerepel. Kell-e önrevízióval élni mindkét hónapra vonatkozóan (januárra, februárra), hogy "helyére kerüljenek" az adók, járulékok, vagy rendben van ez így? A bevallásunkban ugyan csak az szja-ról tudnék javítást elvégezni.
Részlet a válaszából: […] ...kérdésből nem derül ki világosan, hogy az egyházi személymilyen jogviszonyban áll az oktatási intézménnyel. Ennek a járulékfizetésszempontjából lenne jelentősége. A Tbj-tv. 26. §-ának (3) bekezdése nemvonatkozik arra az esetre, ha az egyházi személy az...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. április 29.

Önkormányzati képviselő tiszteletdíjának személyijövedelemadó-vonzata

Kérdés: Önkormányzatunknál azon települési képviselő, aki a képviselői tiszteletdíjat nem veszi igénybe, annak éves összege felett községi célok megvalósításának támogatására minden év október 31. napjáig írásban rendelkezik. Ebben az esetben adófizetési kötelezettség keletkezik-e?
Részlet a válaszából: […] ...tekintettel megszerez. Ilyennek minősül a nemönálló tevékenység ellenértékeként tiszteletdíj címén megszerzett bevétel. Azadó- és járulékfizetési kötelezettség az Szja-tv. 25-27. § szerint és azátmeneti rendelkezések szerint kerül megállapításra...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. április 8.
Kapcsolódó címke:
1
…
59
60
61
…
78