Különadó

Kérdés: Beleszámít-e a különadó adóalapjába a magánszemély adóterhet nem viselő járandósága is?
Részlet a válaszából: […] ...bevallott vagy az adóhatóság adatszolgáltatásalapján történő adómegállapítása alapján megállapított összevont adóalapnak ajárulékfizetés felső határát meghaladó része (különadóalap) után kellmegfizetnie." A különadó alapja az összevont...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. október 16.

Túlvont járulék visszaigénylése

Kérdés: Munkáltatóm közalkalmazotti munkaviszonyomat 2006. 11. 04-vel kezdődő felmentési idővel 2007. 07. 03-án felmentéssel megszüntette. Munkáltatóm a felmentési béremből a nyugdíjjárulékot levonta 2006 novemberében. Ezzel a járulékösszeggel 2006-ban túlléptem a járulékfizetési kötelezettség felső határát, pontosan a 2007. 01. 01.-2007. 07. 03-ig elszámolt felmentési bérre jutó nyugdíjjárulékkal. Ezenkívül vonták a 2 százalék pénzbeli egészségbiztosítási járulékot is ebből a felmentési bérből. Nyugdíjazásomat a felmentési idő lejártakor beadtam 2007 júliusában (törvény által engedélyezett 6 hónapra visszamenőleg). Tehát 2007. 01. 01-jétől vagyok nyugdíjas. Munkáltatóm 2006. 12. 31-ével megszűnt. Kérdésem, hogy a túlvont járulék visszaigénylésére milyen lehetőségem van?
Részlet a válaszából: […] ...Art. 30. §-a rendelkezik a túlvont járulékokvisszaigénylésének módjáról és lehetőségéről. E szerint az adózó abban azesetben, amennyiben a munkáltatója már megszűnt, és emiatt a munkavállalótóllevont és bevallott járulékokat nem tudja...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. október 16.

Szociális ellátás áfája

Kérdés: Személyes gondoskodást nyújtó ellátásokat biztosító költségvetési intézmény vagyunk. A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény módosítása érintette az intézményi térítési díjak megállapítását. A nappali ellátásban részesülők esetében már nem csak az fizet az ellátásért térítési díjat, aki az étkezést igénybe veszi, hanem az is, aki nem veszi azt igénybe. Ezt figyelembe véve két intézményi térítési díjat kell meghatározni. Egy alacsonyabbat a csak "tartózkodók" számára, és egy magasabbat a teljes ellátást igénybe vevők számára. Az önkormányzat helyi rendeletében ennek megfelelően szabályozta az intézményi térítési díjat. Helyesen alkalmazzuk-e az Áfa-tv. 30. § (1) bekezdésében hivatkozott 2. sz. melléklet szerinti adómentességet – mint szociális ellátás (SZJ 85.3) – a teljes ellátást igénybe vevők részére megállapított térítési díjnál is, csakúgy, mint a bentlakásos intézményi ellátás komplex gondozási díjánál? Korábban, amíg a nappali intézményben csak az étkezésért lehetett térítési díjat megállapítani, az étkezést áfaköteles szolgáltatásnak tekintettük.
Részlet a válaszából: […] ...de komplex, étkezést is tartalmazó nappali ellátásról van szó. Ezutóbbi esetben, amennyiben az étkeztetési szolgáltatás járulékosan kapcsolódika nappali ellátást nyújtó intézmény szolgáltatásának teljesítéséhez, mivel azerre irányuló...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. október 16.
Kapcsolódó címkék:  

Melegétkezés adókötelezettsége

Kérdés: Az önkormányzat köztisztviselői részére nyújtott étkeztetés (2007. évben 10 000 Ft) esetén napi egyszeri melegétkeztetés (azaz munkanaponként egy-egy adag) jár-e? Ha naponta több adagot vesz igénybe a köztisztviselő, akkor az a fölötti részt vendégétkezésként kell figyelembe venni?
Részlet a válaszából: […] ...juttatássáválik, melyre az 54 százalék személyi jövedelemadót és az adóval növelt értékrea 29 százalék társadalombiztosítási járulékot a munkáltatónak meg kellfizetnie.A fentiek értelmében a napi egyszeri, illetve többszörimelegétkeztetés a tízezer...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. szeptember 25.

Térítési díj előírása követelésként

Kérdés: A 29/1993. (II. 17.) Korm. rendelet szerint személyes gondoskodást nyújtó intézmények térítési díjának megállapításával kapcsolatban kérdezzük, hogy amennyiben jelzálog terhére történik a térítési díj megállapítása, azt havonta elő kell-e írni, és követelésként (hátralékként) ki kell-e mutatni a mérlegben amellett, hogy a 0-s számlaosztályban az ingatlant terhelő jelzálog összegét szerepeltetni kell? Ha igen, mely jogszabályok írják elő a mérlegben való szerepeltetés kötelezettségét?
Részlet a válaszából: […] ...és az államháztartás szervezete által előírt, még be nem folytösszegek (ideértve a térítési díjak, a helyi adók, az illetékek, a járulékokmeg nem fizetéséből származó hátralékot is);"Az idézett rendelkezés értelmében a követelést elő kellírni....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. szeptember 4.

Cégtelefon magáncélú használata

Kérdés: Hivatalunknál a dolgozók nyilatkoztak írásban, hogy magáncélra nem használják a telefont. A magáncélú használatot a hivatal vezetője nem is engedélyezi. Ebben az esetben mentesülünk-e a magáncélú használat utáni adóbefizetési kötelezettség alól?
Részlet a válaszából: […] ...juttatásokra vonatkozó szabályok szerint – megkell fizetnie az 54 százalékos személyi jövedelemadót és valamennyi ezzelkapcsolatos járulékot.A cégtelefon magáncélú használata miatti adófizetésikötelezettség alól csak akkor mentesül a kifizető, ha vagy...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. szeptember 4.
Kapcsolódó címkék:  

Nonprofit társaságok társasági jogi státusa, adójogi megítélése

Kérdés: Társaságunk jelenleg közhasznú társasági formában tevékenykedik, nem végez vállalkozási tevékenységet, továbbá áfabevallásra és -fizetésre sem kötelezett. Kérdésünk, hogy milyen változást eredményez az adózás területén, ha társaságunk nonprofit zrt.-vé, vagy ha közhasznú nonprofit zrt.-vé alakul át?
Részlet a válaszából: […] ...még abban az esetben sem, ha a nonprofit gazdasági társaságközhasznú besorolással rendelkezik. Vagyis az illetékek, az innovációs járulék,a szakképzési hozzájárulás, a gépjárműadó – és tovább sorolhatnánk – általánosadóalanynak tekinti a nonprofit...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. július 24.
Kapcsolódó címke:

Vizitdíj alóli mentesség adókötelezettsége

Kérdés: A 2006. évi CXV. tv. 7. § (7) bekezdése alapján saját dolgozóinknak (közalkalmazottak) szabályzatunk szerint vizitdíj és kórházi napidíj fizetése alól mentességet adunk. Kérdésünk az, hogy mint természetbeni juttatás, élvez-e szja-mentességet? Ha adózni kell e juttatás után, akkor mennyi az adó mértéke, és az adóval növelt alap után kell-e megfizetni a 29 százalék tb-járulékot, és az alap után a 3 százalékos munkaadói járulékot?
Részlet a válaszából: […] ...az 54 százalékos személyijövedelemadó. A juttatás értékének az adóval növelt összege után 29 százalékostársadalombiztosítási járulékot és 3 százalékos munkaadói járulékot is fizetnikell.Abban az esetben, ha a juttatást – az előzőekben...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. július 24.
Kapcsolódó címkék:  

Színházjegyjuttatás adókötelezettsége

Kérdés: Intézményünk dolgozóinak színházlátogatását tekinthetjük-e szakmai útnak vagy nem? Fizetheti-e az intézmény, és ha igen, minek a terhére, milyen járulékos kihatásai vannak?
Részlet a válaszából: […] ...akkorez adómentes természetbeni juttatásnak minősül, amely után sem az intézményt,sem a magánszemélyt nem terheli adó-, illetőleg járulékfizetési kötelezettség.Ebből a szempontból tehát nincs jelentősége annak, hogy a színházlátogatástszakmai útnak tekintik...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. július 24.
Kapcsolódó címke:

Több partner által elnyert EU-s pályázat támogatásának könyvelése

Kérdés: Költségvetési szervként európai uniós pályázaton nyertünk, de van egy támogatásban részesülő partner is, aki rajtunk keresztül bonyolít mindent. Az elszámolás utófinanszírozással történik, a támogatási szerződés szerint a nettó összeg 95 százalékig a támogatott fizeti az 5 százalék önrészt, valamint a teljes áfát, mivel azt vissza kell igényelni. Hogyan kell az alábbi gazdasági eseményeket könyvelni? Elkülönített számlára (35261-K?) megérkezik a támogatás a főtámogatott és támogatásban részesülőknek. A támogatásból a felügyeleti (mint számfejtő) hely részére át kell adni a megbízási díjat és azok járulékait, hogyan kell ezt a könyvelésben kezelni? Ők egy másik költségvetési szerv, előirányzat-átadás történik? Vannak olyan kifizetések, melyek nem az elkülönített számlán bonyolódnak (elszámolható-e pl. a telefonköltség egy része a pályázattal kapcsolatos kiadásokban), utólag megérkezik a támogatás erre a költségre, milyen rendezési és könyvelési kötelezettség van? A tárgyieszköz-beszerzésnél a támogató a fentiek szerint (95 %-ot) fizet a szállítónak, nálunk a maradék jelentkezik a pénzforgalomban.
Részlet a válaszából: […] A kérdésre nem adható egyértelmű válasz, egyrészt azért,mert ez elszámoláshoz kevés az információ, másrészt azért, mert zavaros a leírtgazdasági esemény. (Például a hivatkozott 35261 főkönyvi számla nem hozhatóösszefüggésbe az EU-s támogatásokkal, a számla a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. július 3.
1
…
61
62
63
…
78