Köztisztviselő nyugdíjazása

Kérdés: A Ktv. 17. § (2) bekezdés f) pontja alapján 2008. január 1-jétől a köztisztviselő – kérelmére, amennyiben rendelkezik az előrehozott öregségi nyugdíjjogosultság feltételeivel – közszolgálati jogviszonyát felmentéssel meg kell szüntetni. A szükséges szolgálati időt a nyugdíj-biztosítási szerv határozatával kell igazolnia. Köztisztviselőnk (nő) 2008 második felében tölti be az 57. életévét. Rendelkezik a szükséges 38 év szolgálati idővel és a Nyugdíjbiztosítási Igazgatóság határozatával. 1. A felmentéshez elegendő-e a nyugdíjbiztosító szerv határozata és a felmentési idő alatt betöltött 57. életév, vagy a felmentés időpontjában már be kell hogy töltse az 57. életévét? 2. A Ktv. 49/E. § (5) bekezdése alapján közszolgálati jogviszony megszűnése esetén a köztisztviselőnek nyugdíjazásakor ki kell fizetni a törvényben meghatározott feltételek szerint a jubileumi jutalmat?
Részlet a válaszából: […] ...Ktv. 17. § (2) bekezdése értelmében a közszolgálatijogviszonyt felmentéssel meg kell szüntetni, ha az előrehozott öregséginyugdíj-jogosultság feltételeivel rendelkező köztisztviselő azt kérelmezi, ésrendelkezik a nyugdíj-biztosítási igazgatási szerv határozatával...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. január 15.

Munkáltatói döntésen alapuló illetményrész megvonása

Kérdés: Vissza lehet-e vonni jogszerűen a közalkalmazott részére határozatlan időre megállapított, munkáltatói döntésen alapuló – garantált összegen felüli – illetményrészt?
Részlet a válaszából: […] ...saját mérlegelési jogkörébenhozott döntése alapján állapítja meg, a megemelt összegű illetményre aközalkalmazottnak alanyi jogosultsága nem keletkezik. Ezen jogköréből adódóan amunkáltató meg is emelheti az illetmény összegét. Kérdéses helyzetet...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. január 15.

Korengedményes nyugdíj

Kérdés: Milyen feltételekkel lehet a korengedményes nyugdíjazást 2007-ben igénybe venni? Vannak-e korlátai a nyugdíj melletti munkavégzésnek?
Részlet a válaszából: […] ...született férfi esetében alkalmazható a fentemlített kormányrendelet által szabályozott korengedményes nyugdíjazásintézménye, mivel a jogosultsági feltételek fennállnak, a munkavállalórendelkezik a jogszabály által előírt szolgálati idővel (38 év), esetében...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. január 15.

Kedvezményes étkezésre jogosult fogyatékos gyermek normatíva igénylése

Kérdés: A gyermekek védelméről szóló 1997. évi XXXI. törvény 148. § (5) bekezdés d) pontja alapján kedvezményes étkeztetésre jogosult a fogyatékos gyerek. A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény 121. § (9) bekezdése alapján, ha jogszabály fogyatékos gyermekek részére kedvezményt állapít meg, a fogyatékos gyermek, tanuló fogalom alatt a sajátos nevelési igényű gyermeket, tanulót kell érteni. A sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló fogalmát meghatározó Közoktatási tv. 121. § (1) bek. 29. b) pontját a 2006. évi CXXI. törvény 29. § (5) bekezdése azonban 2007. január 1-jétől hatályon kívül helyezte, mely alapján a pszichés fejlődés zavarai miatt a nevelési, tanulási folyamatban tartósan és súlyosan akadályozott gyermekek már nem tartoznak bele a sajátos nevelési igényűek fogalmába. A Közoktatási tv. 2007. július 10-től hatályos 126. § (1) bekezdése alapján a szakértői és rehabilitációs bizottság 2007. december 31-ig megvizsgálja az érintett gyermekeket, de a vizsgálat eredményétől függetlenül a juttatások tekintetében 2008. augusztus 31-ig sajátos nevelési igényű gyerekeknek, tanulóknak kell tekinteni őket. A fentieknek ellentmond a 14/1994. (VI. 24.) MKM rendelet 2007. február 18-tól hatályos 26/A. § (4) bekezdése, mely alapján az érintett gyermekeket, tanulókat 2008. július 31-éig – a vizsgálat eredményétől függetlenül – megilletik azok a jogok, amelyek a sajátos nevelési igényű gyermekeket, tanulókat, beleértve a gyerekek, tanulók után igényelhető normatív hozzájárulásokat és támogatásokat. Fentiek alapján a 2007. január 1. és február 18. közötti időszakra vonatkozóan nem találtunk olyan jogszabályi előírást, mely alapján a kedvezmény megilletné a pszichés fejlődés zavarai miatt a nevelési, tanulási folyamatban tartósan és súlyosan akadályozott gyermekeket, tanulókat.
Részlet a válaszából: […] ...jogosultság eldöntésének vizsgálata alkalmával a törvényés a rendelet közül a törvényben leírtaknak megfelelően kell eljárni. Ebben azesetben az ellentmondás miatt a 14/1994. (VI. 24.) MKM rendelet helyett aközoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvényben leírtak...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. december 18.

Tankönytámogatás évközi lemondása, pótigénylése, elszámolása

Kérdés: A 23/2004. (VIII. 27.) OM rendelet 22. § szerint a tanulók tankönyvtámogatásának igényléséhez az iskola minden év november 15-ig köteles felmérni, hogy hány tanulónak kell biztosítania a normatív kedvezményt. A kedvezmény igénybevételéhez a rendelet 5. számú melléklete szerinti igénylőlap benyújtásával egyidejűleg be kell mutatni a normatív kedvezményre való jogosultságot igazoló iratot. A bemutatás tényét rá kell vezetni az igénylőlapra. Ha a tanuló 2006. november 15-ig jogosultságát bejelentette és igazolta, de ez 2007 első félévében megszűnt, a novemberi felmérés eredményeként megkaphatja-e a támogatást? A tanév kezdésekor a tankönyvek átvételét megelőzően a jogosultságok vonatkozásában kell-e ismételt felmérést készítenie, az igazolásokat bekérnie az intézménynek? Ha a tanuló a 2006. november 15-i felméréskor nem volt jogosult a tankönyvtámogatásra, és ezt a jogot csak 2007. szeptember elején (pl. 5-én) – miután megvásárolta a tankönyvet – szerzi meg, az iskola köteles-e számára visszatéríteni a tankönyvek árát, és az utólag igazolt jogosultság alapján köteles-e az ingyenes ellátást könyvtári kölcsönzéssel biztosítani? Ha a tanuló 2006. november 15-én még nem volt jogosult, de pl. 2007 májusában jogosultságot szerzett, és az igazolást csak a tankönyvcsomag megvásárlását követően, szeptember 10-én nyújtotta be az iskolának, az iskola köteles-e számára visszatéríteni a tankönyvek árát, és az utólagos igazolt jogosultság alapján köteles-e az ingyenes ellátást könyvtári kölcsönzéssel biztosítani? Az utólagosan megszerzett jogosultságot mely időpontig kell az intézményeknek figyelembe vennie? A 2001. évi XXXVII. törvény 8. § (7) bekezdése szerint: "Ha az igényjogosultság a tanulói tankönyvtámogatáshoz nyújtott normatív hozzájárulás igénylését követő időpont után áll be –, beleértve az iskolaváltást is – az iskola a tankönyvek kölcsönzésével, a napköziben, tanulószobán elhelyezett tankönyvek rendelkezésre bocsátásával teljesítheti az igényt." A jogszabályi hivatkozásban szereplő "teljesítheti" kifejezés kötelezést vagy választási lehetőséget ír elő az intézmény számára?
Részlet a válaszából: […] ...márkövetni.A tankönyvrendelést megelőző, korábbi igénybejelentéseket atanév megkezdésekor a szülővel meg kell erősíttetni, vagy a jogosultságmegszűnése esetén a jogosultságot vissza kell vonni. Esetleges pótigényeket azintézménynek be kell fogadnia, amely...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. december 18.

Óvodai nevelésben részesülő gyermekek után igényelhető normatíva

Kérdés: A 2007. évi költségvetésről szóló 2006. évi CXXVII. törvény 3. számú melléklete 15.1.1. pontja szól az óvodai neveléshez igényelhető normatív támogatás feltételeiről. E szerint igényelhető a támogatás "... azok után a gyerekek után, akik 2006. december 31-éig a harmadik életévüket betöltik és a 2006/2007. nevelési évben december 31-éig az óvodai nevelést igénybe veszik." Az után a gyerek után, aki október hónapban (vagy azt követően), a negyedik életéve betöltésekor kerül első alkalommal az óvodai képzésbe, igényelhető-e az alapnormatíva?
Részlet a válaszából: […] ...életévét. Az a gyermek, aki2007 októberében volt négyéves, már 2006. december 31-éig szintén betöltötte aharmadik életévét. A jogosultság mindkét esetben akkor áll fenn, ha a2006/2007. nevelési évben az óvodai nevelést legkésőbb december 31-éig igénybeis...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. december 18.

Tanügy-igazgatási dokumentumok és analitikus nyilvántartások alkalmazása a hozzájárulások igénybevételénél

Kérdés: A költségvetési törvény 3. számú melléklete kiegészítő szabályok 10. f) pontban foglaltak alapján: "Azoknál a jogcímeknél, ahol a létszám megállapítása a c) pont szerinti egyéb tanügy-igazgatási dokumentumokra, illetve analitikus nyilvántartásokra épül, az ezek alapján – tanévenként, költségvetési éven belül – számított mutató a tervezés és az elszámolás alapja. Azoknál a jogcímeknél, ahol a mutatót éves átlaglétszámra számítva kell meghatározni, a képletben mindkét tanévre azonos mutató szerepel." Melyek azok a konkrét jogcímek, amikre a fentiek szerint kell a létszámadatot meghatározni, illetve figyelembe venni? Mit kell az alatt érteni, hogy "a képletben mindkét tanévre azonos mutató szerepel"?
Részlet a válaszából: […] ...önkormányzat felé továbbítottlétszámadatoknak meg kell egyezniük a normatíva elszámolásánál használtlétszámadatokkal. Normatívajogosultság ellenőrzésekor ez az elsődlegesenhasználható, hiteles dokumentum, amely a normatívaelszámolás...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. december 18.

Köztisztviselő besorolása, jubileumi jutalma

Kérdés: Egyik köztisztviselőnk besorolásával kapcsolatos a kérdésünk. A dolgozó munkahelyei: 1977. augusztus 1.-1977. szeptember 15-ig raktáros nem közszférában. 1977. szeptember 16.-1990. december 31-ig a tanácsnál előadó. 1991. január 1-jétől máig önkormányzati hivatalnál köztisztviselő. Közben 1980. november 18-tól 1982. február 14-ig sorkatona volt. Iskolai végzettsége középfokú. Mikor jár neki a 30 éves jubileumi jutalom, illetve most milyen fizetési fokozatba kellene tartoznia?
Részlet a válaszából: […] ...Ktv. 49/E. §-a szabályozza a jubileumi jutalomra valójogosultság feltételrendszerét. A jogosultság időtartamának megállapításaszempontjából alapelv a köz szolgálatában eltöltött idő kiszámítása.A jogosultság megállapítása szempontjából...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. december 18.

Közalkalmazott jubileumi jutalma

Kérdés: Jelenleg közalkalmazottként dolgozó munkavállaló jubileumi jutalmának számításánál mely munkaviszonyok vehetők figyelembe az alábbi esetekben? 1. 1992. 07. 01. előtt a munkavállaló csak a közszférában dolgozott, azonban azt a fenti időpont előtt megszakította, majd ismét a közszférába került; 2. 1992. 07. 01. előtt a munkavállaló megszakítás nélkül a közszférában dolgozott, azonban munkaviszonyát a fenti időpont után megszakította, majd ismét a közszférába került; 3. 1992. 07. 01. előtt a munkavállaló megszakítás nélkül, de nem a közszférában dolgozott, majd áthelyezéssel a fenti időpont után közalkalmazotti jogviszonyba került, és munkaviszonyát csak ez után szakította meg.
Részlet a válaszából: […] ...előtti munkaviszony, valamint az aztkövető közalkalmazotti jogviszony időtartama a huszonöt évet eléri, fennáll ajubileumi jutalomra való jogosultság. Amennyiben a Kjt. hatálybalépése előtt fennállt, aközalkalmazott által a jubileumi jutalomra való...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. november 27.

Közalkalmazott tizenharmadik havi illetménye

Kérdés: A 2005. évi CXVIII. tv. 34., 36. és 38. §-ai szabályozták az egyhavi különjuttatás és a 13. havi illetmények kifizetését. Tudomásom szerint, ebben a jogszabályban nem lett rendezve azok 13. havi részarányos illetményének kifizetése, akiknek a közalkalmazotti jogviszonya 2005. január 1-jén fennállt és 2005. év közben szűnt meg. Kérem konkrét válaszukat, hogy fizethető-e erre az időszakra 13. havi részarányos illetmény annak, aki augusztus 31-éig volt alkalmazva?
Részlet a válaszából: […] ...Kjt. 68. § szabályozza a közalkalmazottak tizenharmadikhavi illetményre való jogosultságának feltételeit. A 68. § (1) bekezdéseszerint "a közalkalmazott tizenharmadik havi illetményre jogosult, ha atárgyévben tizenkét hónap közalkalmazotti jogviszonnyal rendelkezik...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. november 6.
1
48
49
50
65