Arányosítás szabályai

Kérdés: Egészségügyi intézmény vagyunk. Főtevékenységünk tárgyi adómentes. Adóköteles tevékenységünk elenyésző az adómentes bevételünk és a működést finanszírozó támogatás mellett. Tételesen nem tudjuk elkülöníteni az adóköteles tevékenységhez kapcsolódó beszerzéseinket. Az előzetesen felszámított áfa megosztása arányosítással kötelező, vagy az intézmény dönthet, hogy él-e az arányosítás lehetőségével? Közvetített szolgáltatás áfája közvetlenül levonható, vagy az arányosításnál kell figyelembe venni?
Részlet a válaszából: […] Amennyiben az adóalany az e tevékenységhez szükséges beszerzéseket tételesen nem tudja elkülöníteni, a levonható adót az arányosítás szabályai szerint állapítja meg. Figyelembe kell azonban venni, hogy 2004. január 1-jétől nem csak akkor és azon beszerzéseket kell...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2004. július 20.

Minőségbiztosítás elszámolása

Kérdés: 2003-ban egy továbbképzésen azt a tájékoztatást kaptuk, hogy a 2003. évi beszámoló mérlegében az alapítás-átszervezés 1111 főkönyvi számon kell állományba venni a HACCP és a Kockázatértékelés értékelését. Ezzel szemben a könyvvizsgálónk ezt a számviteli törvénnyel ellenkezőnek nyilvánította. Mi erről a véleményük?
Részlet a válaszából: […] Az Szt. 25. §-ának (2) és (3) bekezdése rögzíti, hogy az alapítás-átszervezés aktivált értékét képezik a minőségbiztosítási rendszer bevezetésével kapcsolatos tevékenység költségei is. Lényegében ugyanezt a szabályozást tartalmazza az Szt-vhr. 17. § (2)...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2004. július 20.

"0-ig" leírt eszközök nyilvántartása

Kérdés: Központi költségvetési szervünknél revízió kifogásolta, hogy a még használatban lévő, "0-ig" leírt tárgyi eszközök kivezetése nem történt meg. Kötelező-e a kivezetés, törvény előírja-e, s ha igen, hogyan történik a kivezetés? (Az év végi beszámoló készítésekor kivezettük a bruttó értéket, de a K 11 program hibát jelzett a mérleg és a 38. űrlap között.)
Részlet a válaszából: […] Az Szt. 53. §-a (2) és (4) bekezdésének együttes értelmezése alapján a tárgyi eszközöket akkor kell kivezetni a könyvekből, ha azok rendeltetésüknek megfelelően nem használhatók, illetve használhatatlanok. A már "0-ig", teljesen leírt tárgyi eszközöknél terven felüli...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2004. július 20.

Idegen nyelven kiállított számla

Kérdés: Intézményünkhöz egyre gyakrabban érkezik nem magyar nyelvű számla. Felhívásunkra a szállítók egy része küld magyar nyelvű számlát, mások erre nem hajlandóak. Tudomásom szerint a bizonylatokat magyar nyelven kell kiállítani. Amennyiben le kell fordíttatni a bizonylatot, azt kell-e hitelesíttetni? Hogyan kell helyesen eljárni?
Részlet a válaszából: […] A bizonylatokkal kapcsolatos követelményeket az Szt. 166. §-ának (2) és (4) bekezdése a következők szerint szabályozza:(2) A számviteli bizonylat adatainak alakilag és tartalmilag hitelesnek, megbízhatónak és helytállónak kell lenniük. A bizonylat szerkesztésekor a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2004. július 20.

Szállásköltség bizonylata külföldi kiküldetésnél

Kérdés: Intézményünk dolgozói rendszeresen teljesítenek külföldön munkavégzést. Mivel a munkavégzés több napig tart, szállodai szolgáltatást is igénybe kell venniük. A szállodák a számlákat nem a kiküldő költségvetési szerv nevére (címére) állítják ki, hanem annak a magánszemélynek a nevére (lakáscímére), aki a szolgáltatást igénybe veszi, illetve arra a névre (címre), ami a bejelentkezési lapon (útlevélben) szerepel. A számla kellékei közé tartozik a vevő neve, címe, közösségi adószáma (adóigazgatási száma), amely adott esetben a költségvetési szerv. Az előbbiek szerinti számlák ennek a követelménynek nem felelnek meg. Elfogadható-e a dolgozó nevére kiállított szállodai számla?
Részlet a válaszából: […] A költségvetési szervek a külföldi kiküldetési költségek elszámolásához, összesítéséhez alkalmazzák a "Külföldi kiküldetési utasítás és költségelszámolás" (jele: 7300-260, 7300-261) kereskedelmi forgalomban beszerezhető nyomtatványt. A nyomtatvány felhasználásával...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2004. július 20.

Számviteli bizonylat kellékei

Kérdés: Tárgyi adómentes tevékenységgel kapcsolatban a fizetés teljesítéséhez az eladó számviteli bizonylatot küldött, amelyet nem bélyegzett le és nem írt alá. A költségvetési szerv az ilyen bizonylatot hitelesnek tekintheti-e?
Részlet a válaszából: […] Az Szt. 166. §-ának (1) bekezdése tartalmazza a könyvviteli elszámolást közvetlenül alátámasztó bizonylat alaki és tartalmi kellékeit. A kellékeket rögzítő felsorolás nem tartalmazza az aláírást és a bélyegzőlenyomatot. Így a törvényi előírás értelmében nem...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2004. július 20.

Nettó vagy bruttó?

Kérdés: Intézményünk az Áfa-tv. 4/A. §-a szerint 2004-ben nem áfaalany. Az intézményünkben étkező növendékek a Fővárosi Főpolgármesteri Hivatal tájékoztatója alapján napi 575 forint áfa nélküli összeget fizetnek, plusz 15 százalék áfát, összesen bruttó 661 forint/nap, illetve ennek 50 százalékát. Az alkalmazottak úgyszintén ezen összegért plusz 15 százalék rezsiköltségért veszik igénybe az étkezést. Hogyan kell bizonylatolnunk? A kibocsátott számlán bruttó összeget tüntetünk fel (bruttó és áfamegbontás nélkül) "alanyi mentes" megjelöléssel. A bevételi bruttó összeget a 9-es számlaosztályban, mint intézményi ellátási díjat és alkalmazottak térítését könyveljük. Helyesen járunk-e el?
Részlet a válaszából: […] A hivatalos tájékoztató azon esetekre vonatkozik, amikor az intézmény adóalanyisága az Áfa-tv. 4/A. § (3) bekezdése értelmében nem szűnt meg, és az étkeztetés kiszámlázására áfásan kerül sor. A kérdésből nem derül ki, miként rendelkezik a hivatalos tájékoztató...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2004. július 20.

Anyakönyvvezető ruházatiköltség-térítése

Kérdés: Kötelezi-e valamilyen jogszabály az önkormányzatot, hogy a nem főállású anyakönyvvezetőnek (egyébként szociális előadó) a köztisztviselőket megillető ruházatiköltség-térítésen felül további ruházatiköltség-térítést fizessen?
Részlet a válaszából: […] Az önkormányzatokkal foglalkoztatási viszonyban lévő személyek munkaviszonyára, az ellátott feladat jellegétől függően is, más-más jogszabályi előírás vonatkozik. A Kjt. hatálya alá tartozik a helyi önkormányzati költségvetési szerveknél, valamint a helyi önkormányzat...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2004. július 20.

Alanyi adómentes költségvetési szerv számlájában szereplő térítési díj és forgalmi adójának elszámolása

Kérdés: Intézményünk adóalanyisága a közhatalmi tevékenység, illetve a jelentéktelen bevétel miatt az Áfa-tv. 4/A. §-a alapján 2004. január 1-jétől megszűnt. A Főpolgármesteri Hivatal által kiadott tájékoztatóban foglalt térítési díjakat szedjük be az étkezést igénybe vevő növendékektől, illetve a dolgozóktól, ami a megjelölés szerint 15 százalék áfát is tartalmaz. Helyesen járunk-e el, ha a kibocsátott számlán bruttó összeget szerepeltetünk (nettó és áfamegbontás nélkül), "alanyi mentes" megjelöléssel?
Részlet a válaszából: […] Az Áfa-tv. 4/A. §-ában foglalt rendelkezések alapján az adóalanyiságát elvesztő szervezet áfa felszámítására, áthárítására, számla, nyugta kibocsátására nem kötelezett. Elégséges egy, a gazdasági esemény dokumentálására alkalmas bármilyen más számviteli...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2004. június 29.

Térítésmentesen átvett, 0-ra leírt tárgyi eszköz állományba vételének elszámolása

Kérdés: Költségvetési intézmény vagyunk, egy rt. egy alapítványon keresztül használt számítógépeket adott térítés nélkül. Az átadási jegyzőkönyvben ugyanannyi a bruttó érték és az értékcsökkenés, a nettó érték nulla, de kimutatott áfaalapot és áfát. Mi a teendőnk, be kell-e venni az áfaelszámolásunkba?
Részlet a válaszából: […] Amennyiben ez az ingyenes juttatás az átadónál áfaköteles termékértékesítésnek minősült az Áfa-tv. 7. §-a alapján, akkor őt ezen ellenérték nélküli átadás után – melynek alapja főszabályként a forgalmi érték – áfafizetési kötelezettség terheli, amit Önökre...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2004. június 29.
1
138
139
140
156