Részletfizetéssel vásárolt ingatlan elszámolása

Kérdés: Főiskolánk központi beruházás keretében ingatlant vásárolt. A vételárat háromévi részletfizetéssel teljesítjük az eladónak (2002-2003-2004). Az adásvételi szerződés külön tartalmazza a telek értékét, azonban az épületek és a benne szereplő berendezési, felszerelési tárgyak értékét egy összegben állapították meg. Az átvételkor tételes leltár készült az átvett berendezési tárgyakról, amelyek között kisértékű eszközök és tárgyi eszközök is szerepelnek. Jelenleg az eddig kifizetett vételár összege folyamatban lévő beruházásként szerepel a főkönyvben. Ha az utolsó részletet is teljesítjük, hogyan kell majd a főkönyvben szerepeltetni a vételárat? Teljes összegben az ingatlan és a telek állományi számlájára kell felvezetni az értéket? A használtan átvett berendezések, felszerelések értéke is beleszámít-e az ingatlan értékébe? A berendezéseket csak mennyiségi nyilvántartásba kell venni és leltározni?
Részlet a válaszából: […] ...nem az 1. számlaosztályban kell nyilvántartani –, ha használatban vannak, akkor kizárólag mennyiségben kell nyilvántartani.Az eszközök leltározását az intézmény leltározási és leltárkészítési szabályzata alapján kell...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2003. június 3.

Szoftverek selejtezése

Kérdés: Hogyan lehet szoftvereket kiselejtezni: úgy, mint bármely nagy értékű tárgyi eszközt, vagy külön előírások vannak? Ha igen, hol lehet ezeket megtalálni?
Részlet a válaszából: […]

Az Szt-vhr. 37. § (5) bekezdés előírásai szerint a költségvetési szerv saját hatáskörben állapítja meg a selejtezés és leltározás szabályait. Ennek megfelelően a tárgyi eszközökre – ezen belül a szoftverekre – sincs központi, jogszabályi előírás.

[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2003. május 13.

Felújítás aktivált értékében szereplő berendezési tárgyak bekerülési értékének könyvviteli rendezése

Kérdés: Intézményünk konyháját 2002 nyarán felújították. A felújítás költsége 9 046 000 forint volt. A FŐBER jegyzőkönyv szerint átvette a munkát, a számlát kifizettük, a 2002. évi mérlegben a felújítást aktiváltuk a 11213. Épületek számlára. 2003 januárjában kaptunk a kivitelezőtől egy listát, amelyben a konyha berendezési eszközeit (tárgyait) (rozsdamentes mosogatók, villanytűzhely, hűtőszekrény stb.) 2 416 375 forint értékben felsorolja, mely összeg szerepel a felújítási 9 046 000 forintban. Mit kell tenni 2003-ban ezzel az összeggel (2 416 375 forinttal), melyre a 2 százalék écs-t 2002-ben elszámoltunk? Az előirányzatot felújítás címén kaptuk 2002-ben. A leltárba ezeket az eszközöket csak mennyiségben vettük fel.
Részlet a válaszából: […] Az építési felújítás költségei között elszámolt berendezési tárgyak bekerülési értékét 2003. évben – helyesbítésként – át kell vezetni a 13112. Egyéb gépek, berendezések és felszerelések állományi számlára, a 2 százalékos elszámolt értékcsökkenés...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2003. április 22.

Tárgyi eszköz megsemmisítése, selejtezése

Kérdés: Tárgyi eszközt, amelyik a 0-ban szerepel – és már annyira elhasználódott, hogy értékesíteni sem lehet – megsemmisítjük, kidobjuk, és kivezetjük a 0-ból. Kell-e előtte selejtezni, vagy valamiféle megsemmisítő jegyzőkönyvet készíteni? Hogyan bizonylatoljuk le, hogy már nincs? Egyébként már a mérlegben sem szerepel!
Részlet a válaszából: […] ...követendő eljárást a költségvetési szervnek saját hatáskörében kell szabályoznia. A szabályozás lehet az eszközök és források leltározási és leltárkészítési szabályzatának része, lehet azonban külön szabályozás (selejtezési szabályzat) is.A teljesen, 0-ig...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2003. április 1.

Belső ellenőrzés megállapításainak elszámolása

Kérdés: Intézményünk – központi költségvetési szerv – 2001. évi mérlegébe a vevőállományt (Mérleg: 27. sor.) adminisztrációs tévedés folytán helytelenül állítottuk be, nevezetesen a leltár szerinti 884 ezer forint helyett 1134 ezer forint szerepel a mérlegben. A tévedést a belső ellenőrzés most, a 2002. évi beszámoló elkészülte után tárta fel. Hogyan kell/lehet az ellenőrzés megállapításait könyvelni (megadva a könyvelési tételeket is)? A fentiekről kell-e tájékoztatnunk a felügyeleti szervet? A tévedéssel kapcsolatban van-e egyéb kötelezettségünk?
Részlet a válaszából: […] A kérdés pontos megválaszolásához feltétlenül ismerni kellene az adminisztrációs hiba jellegét is. Fontos, hogy a 2001. évi mérleget 2002. évben utólag már nem lehet módosítani!A vevőanalitikában a 2001. évi záró vevőállományt a feltárt hibaösszeggel módosítani kell. A...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2003. március 11.

Készpénzhiány könyvelése

Kérdés: Betöréses lopás történt az intézményben. Ellopták a páncélszekrényben őrzött készpénzt is. Hogyan kell könyvelni az így keletkezett készpénzhiányt?
Részlet a válaszából: […] A betörés által okozott készpénzhiányt, ha abban a pénztáros felelőssége nem állapítható meg, a következők szerint kell lekönyvelni:T 56324 – K 331 (közgazdasági osztályozás szerint)Egyéb dologi kiadásokT 7... – K 599 (funkcionális osztályozás...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2003. március 11.

Kedvezményes mobiltelefon-vásárlás könyvviteli elszámolása

Kérdés: A központosított közbeszerzéshez csatlakozva intézményeink dolgozóiknak kedvezményes mobiltelefon-készülékeket vásároltak, ennek következtében a dolgozók kedvezményes mobilszolgáltatásban részesülnek. Az intézmény könyvvitelében kell-e szerepelnie az intézmény által a dolgozóinak vásárolt mobiltelefon-készüléknek, illetve a szolgáltató által kiállított számlának, ha igen, akkor hogyan kell elszámolni, könyvelni? Kinek kell fizetni a közbeszerzés után a 125/1996. Korm. rendelet szerinti 2 százalékot, és milyen nyilvántartást kell vezetni róla?
Részlet a válaszából: […] ...azt kell eldönteni, hogy a készülékek kinek az állományába kerülnek. Ha az intézmény nevére szól a számla, és ezt véglegesen, leltározási kötelezettség nélkül átadják a dolgozónak, akkor az intézménynek nem kell nyilvántartania a készülékeket. Ebben az...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2003. február 18.

Pénztári leltári hiány könyvelése

Kérdés: Hogyan kell a pénztárban keletkezett készpénzhiányt lekönyvelni?
Részlet a válaszából: […]

A pénztárban keletkezett hiányt a főkönyvi könyvelésben nem szabad rögzíteni, mivel azt a pénztárosnak a hiányról felvett jegyzőkönyv alapján – ha a felelőssége egyértelműen megállapítható – készpénzben be kell fizetnie.

[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2003. január 28.

A leltári hiány elszámolása

Kérdés: Hogyan kell elszámolni a főkönyvi és analitikus nyilvántartásban a tárgyi eszközök leltárhiányát? Ha az eszköz bruttó értéke és értékcsökkenése kivezetésre kerül, a terven felüli értékcsökkenése nem, akkor az eszköz negatív nettó értékkel fog szerepelni a mérlegben? Ha a későbbiekben az adott tárgyi eszköz előkerül, milyen értéken kell újból nyilvántartásba venni?
Részlet a válaszából: […] ...tárgyi eszközök leltári hiányának elszámolását 2002. január 1-jétől a következők szerint kell elszámolni: a leltári hiány észlelésének időpontjáig kell elszámolni az adott negyedévben esedékes lineáris (terv szerinti) értékcsökkenés összegét; ezután a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2003. január 28.

Forgótőke elszámolása és a beszámolóban történő kimutatása

Kérdés: Hogyan kell számolni a központosított illetményszámfejtésnél a forgótőke összegét?
Részlet a válaszából: […] ...változását a Pénzforgalmi jelentés 06. űrlapjának megfelelő sora mutatja. Az átfutó kiadások év végi állományát a mérlegben leltárral kell...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2002. december 10.
1
9
10
11