Éles látást biztosító szemüveg

Kérdés: Költségvetési intézmény vagyunk. Munkavállalóink képernyő előtt végzik a munkájukat. A Költségvetési Levelek 358. számában a 6327-es számú kérdésre adott válaszukban említik az adómentes szemüveg-költségtérítést, amit a minimálisan szükséges éles látást biztosító szemüveghez kaphat a munkavállaló. Még ha a szemész szakorvos meg is mondja, hogy mi a „minimálisan szükséges”, azt ki mondja meg, hogy ez minimálisan mennyibe kerül? A szemüvegárakat kutatva igen sokféle áron lehet megkapni a „minimálisan szükséges szemüveget”. A munkáltató által fizethető összeget szabályozza le a munkáltató egy alapos piackutatás után?
Részlet a válaszából: […] ...előtti munkavégzéshez éles látást biztosító szemüveggel. A rendelet 7. §-a értelmében az 5–6. §-ban foglalt rendelkezések végrehajtásából eredő költségek a munkavállalóval szemben nem érvényesíthetők. A rendelet 2. §-ának d) pontja szerint...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. november 5.

Karbantartó alkalmazása

Kérdés: Önkormányzati fenntartású családsegítő központban nyugdíjast lehet-e alkalmazni munkaviszonyban határozott időre, a keresőképtelenség miatt tartós távolléten lévő karbantartó kolléga helyére?
Részlet a válaszából: […] ...tartozó munkakörök betöltői járulnak hozzá, hanem az ún. funkcionális, működtetési területen dolgozók is. A Kjt. ágazati végrehajtási rendeletei, így a 257/2012. Korm. rendelet is, tartalmaznak besorolási szabályokat ezen munkakörök vonatkozásában is....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. október 15.

Ajándékok elfogadására vonatkozó belső szabályzat

Kérdés: A polgármester egy önkormányzati beruházásban kivitelezőként közreműködő vállalkozótól 350.000 forint értékben ajándékot fogadott el. Az ajándékok elfogadására vonatkozó szabályzatban az elfogadható ajándékok maximális értéke 20.000 forintban van meghatározva, az értékhatárt meghaladó ajándékot az önkormányzat részére juttatott ajándéknak kell tekinteni. A képviselő-testület határozatában megállapította, hogy a polgármester megszegte a szabályzatot, és felszólította, hogy a 20.000 forint feletti összeget a határozatban megállapított határidőig az önkormányzat számlájára fizesse be. A polgármester részéről a megadott időpontig befizetés nem történt. Letiltható-e ebben az esetben a tartozás a polgármester tiszteletdíjából? Amennyiben igen, milyen intézkedést kell tenni a képviselő-testületnek ennek érdekében? Amennyiben nem, milyen módon tudja a munkáltatói jogkört gyakorló képviselő-testület behajtani ezt a tartozást?
Részlet a válaszából: […] ...megillető ajándéknak tekintendő juttatás pénzben kifejezett ellenértéke felett az önkormányzat rendelkezésének biztosítása – végrehajtásakor a társadalmi megbízatású polgármesterre értelemszerűen a Kttv.-ben az illetményből való levonásra vonatkozó...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. október 15.

Késedelmes adó-visszatérítés

Kérdés:

Az önkormányzatunknak helyiiparűzésiadó-visszafizetési kötelezettsége van, előre látjuk, hogy valószínűleg késve tudjuk ezt visszafizetni. Ezért az Art. 65. §-a értelmében késedelmi kamatot kell fizetnünk az utalásnál. Az adózóknál a helyi iparűzési számlájukon nyilvántartó programból technikailag csak az eredeti túlfizetés utalható kamat nélkül. A kamatot az önkormányzat költségvetési számlájáról utaljuk külön feljegyzés alapján? Ha a kamatot külön utaljuk, akkor ebben az esetben van-e kiutalási összeghatár, mert a kiutalási összegtől függően a kamat összege változó?

Részlet a válaszából: […] ...külön adóbeszedési alszámla, a késedelmi pótlék befizetésére pótlékbeszedési alszámla, a bírságok, önellenőrzési pótlék és a végrehajtási költség befizetésére bírságbeszedési alszámla, a talajterhelési díj befizetésére talajterhelésidíj-beszedési alszámla...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. szeptember 24.

Illetménynövekedés megállapítása

Kérdés: Kjt. hatálya alatt gazdasági ügyintéző munkakörben dolgozó közalkalmazott részére (feladatai: illetmények, jogviszonyok rögzítése keresőképtelen igazolások kezelése) elfogadható további szakképzettségnek a Személyügyi gazdálkodó és fejlesztő 54 345 06 0000 00 00 azonosító számú, illetve a Társadalombiztosítási szakelőadó 54 3435 04 azonosító számú végzettség?
Részlet a válaszából: […] ...is. A munkakörbe tartozó feladatok körét a munkáltató állapítja meg a munkaköri leírásban, hiszen arra nézve egyik Kjt. ágazati végrehajtási rendelete sem tartalmaz előírást, hogy az egyes munkakörökbe konkrétan milyen részfeladatok tartoznak. A kérdésben...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. szeptember 24.

Gazdasági ügyintéző besorolása

Kérdés: Középfokú végzettségű D08 besorolású gazdasági ügyintéző (Kjt. hatálya alatt dolgozik) adminisztratív és fizikai csoportvezető feladatokat végez, előre sorolható-e?
Részlet a válaszából: […] ...alapján tagozódnak fizetési osztályokba. Azt, hogy melyik munkakör mely fizetési osztályokba sorolható, az adott ágazatra vonatkozó Kjt.-végrehajtási rendelet állapítja meg. (Arra nézve, hogy Önökre melyik rendelet vonatkozik, levelük nem adott támpontot.)A másik...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. szeptember 24.

Pedagógusok átlagos béremelése

Kérdés: A Púétv. és a Púévhr. a pedagógusok sávos illetményét tartalmazza: Gyakornok, pedagógus I., Pedagógus II., Mesterpedagógus, Kutatótanár vonatkozásában 2024. január 1. naptól. Ennek eleget is tett önkormányzatunk az önkormányzat irányítása alá tartozó 7 óvoda pedagógusainak tekintetében. A médiában a 32,2%-os emelésről lehetett hallani, ami számításaink szerint csakis a gyakornokokra igaz. Sajnos erre vonatkozóan semmi jogszabályt nem találunk, ami előírná az egyénenkénti 32,2% emelést. Az idősebb pedagógusaink ezt nehezményezik. Egy online előadáson az előadó a 662/2023. Korm. rendelet (3) bekezdésére hivatkozott: „(3) A (2) bekezdés szerinti tanárbéremeléshez szükséges központi költségvetési támogatás alapján a munkáltató átlagos 32,2%-os béremelést biztosít.” Ez tényleg a 32,2%-os kötelező béremelést jelenti? Tanárbéremelés? És hogyan kell végrehajtani, ha átlagosan érti?
Részlet a válaszából: […] ...tett lehetővé. Az idézett szabály a munkáltató számára állapított meg kötelezettséget az illetménymegállapítás végrehajtására nézve úgy, hogy nem minden egyes általa foglalkoztatott, pedagógus-előmenetel alá tartozó köznevelési...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. szeptember 3.

Bölcsődei pótlék számítása

Kérdés: A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdése alapján járó bölcsődei pótlék számításának mi az alapja? Az alapilletmény vagy az alapilletmény + bölcsődei pótlék?
Részlet a válaszából: […] ...pótlék, címpótlék, egészségkárosító kockázatok között végzett munkáért járó pótlék, idegennyelv-tudási pótlék, valamint végrehajtási rendelet által megállapított további ágazati pótlék. A Gyvt. 15. §-ának (10) bekezdésében szereplő – nevezzük...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. július 16.

Többcélú intézmény vezetői

Kérdés: Többcélú intézmény esetén (óvoda-bölcsőde) a főigazgató és a főigazgató-helyettes mellé kötelező-e a bölcsődébe egy szakmai vezetőt jelölni, és pótlékot is adni részére?
Részlet a válaszából: […] ...vezetője és helyettese a köznevelési ágazathoz tartozik, akkor nincs olyan személy, aki vezetői szinten felkészült lenne a Gyvt. és végrehajtási rendeletei által a gyermekjóléti intézmény vezetője számára meghatározott szakmai feladatok ellátására...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. június 25.

Nyugdíjazás, szolgálati elismerés

Kérdés:

A Kit. 145. § (3) bekezdése b) pontjának értelmezésében kérném szíves segítségüket. Egy kormánytisztviselő a rendes nyugdíjkorhatárt 2024. július 14. napján fogja elérni, és előreláthatóan a kormányzati szolgálati jogviszonya a Kit. 107. § (1) bekezdése e) pontjának megfelelően – miután 2024. július 14-étől már nyugdíjasnak fog minősülni – felmentéssel fog megszűnni. Az érintett kormánytisztviselő a Debreceni Orvostudományi Egyetem elvégzését követően
– 1984. október 1-jétől 1999. október 31-ig kórházban főfoglalkozásban orvosként közalkalmazottként, illetve közszolgálati jogviszony keretében,
– 1999. november 1-jétől 2011. május 1-jéig központi költségvetési szervnél (NRSZH) főfoglalkozásban orvosként közalkalmazotti, közszolgálati jogviszonyban,
– 2011. május 2-ától 2019. február 18-ig az Országos Vérellátó Szolgálatnál főfoglalkozásban orvosként közalkalmazotti jogviszonyban, majd
– 2019. február 19-étől jelenleg is egy megyei/vármegyei kormányhivatalnál főfoglalkozásban orvosként kormányzati szolgálati jogviszony keretében dolgozott/dolgozik.
Az érintett kormánytisztviselő 2019. évben jogosulttá vált a harmincöt év kormányzati szolgálati jogviszonyban töltött idő esetén járó szolgálati elismerésre (jubileumi jutalom). Az elismerésre jogosító szolgálati jogviszony megállapítása során az 1984. október 1-jétől eltelt megszakítás nélküli közalkalmazotti, közszolgálati és kormányzati szolgálati jogviszonyban eltöltött idő került figyelembevételre. A kormánytisztviselő a nyugdíjkorhatár elérésekor 1984. október 1-jétől 2024. július 14-ig számítottan még nem éri el a 40 év kormányzati szolgálati jogviszonyt. Ugyanakkor az érintett kormánytisztviselő az egyetemi tanulmányai megkezdését megelőző években munkaviszony keretében, teljes munkaidőben, igazoltan
– 1974. június 24-e és 1974. augusztus 15-e között óvodában (foglalkoztató: BM HBM. TÁKISZ) 53 napot,
– 1975. július 7-e és 1975. augusztus 7-e között óvodában (foglalkoztató: BM HBM. TÁKISZ) 32 napot,
– 1976. július 1-je és 1976. augusztus 7-e között óvodában (foglalkoztató: DB MVT Költségvetési Elsz. Hivatal) 38 napot dolgozott.
A Kjt. hatálybalépése előtt – ha jól gondolom – a közalkalmazottak is munkavállalók voltak, és az akkor hatályos Mt. alá tartoztak. Az érintett dolgozó 1974–1975–1976. években – bár évente csak 1-2 hónapot – olyan jogi személynél (megyei TÁKISZ) dolgozott, mely a Kjt. hatálya alá került mint munkáltató. Helyesen értelmezzük-e a Kit. 145. §-a (3) bekezdésének b) pontjában foglaltakat, miszerint a kormányzati szolgálati jogviszonyban töltött elismerésre jogosító idő megállapítása során a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény hatálya alá tartozó szervnél munkaviszonyban, közalkalmazotti jogviszonyban töltött időbe beleszámít a Kjt. hatálya alá került jogelődnél (megyei TÁKISZ) munkaviszony keretében ledolgozott idő is? Azaz a megyei TÁKISZ foglalkoztatónál eltöltött 123 munkanap figyelembevételével már 2024. július 14-én – a nyugdíjazást megelőzően – teljesülnek a szolgálati elismerés feltételei?

Részlet a válaszából: […] ...1992. július 1-jét követően a Kjt. hatálya alá tartozó szervnél munkaviszonyban eltöltött időt lehet figyelembe venni. Ilyennek csak a végrehajtási rendeletben meghatározott, Kjt. hatálya alá tartozó intézménynél vezető állású munkavállalóként,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. június 4.
1
2
3
41