Selejtezett termékek értékesítése. SZJ-szám vagy vámtarifaszám?


Az intézmény által selejtezett tárgyi eszköz vagy készlet értékesítésénél milyen vámtarifaszámot és milyen áfakulcsot kell a számla kiállítása során alkalmazni. A vásárláskor az intézmény az áfát nem igényelte vissza, mivel közoktatási tevékenységet végez. A vámtarifaszám, illetve SZJ-számok között ilyen tevékenység nincs. Az intézményeknek feleslegessé vált tárgyi eszköz vagy készlet értékesítésekor (új vagy használt) milyen vámtarifaszámot és milyen áfakulcsot kell a számla kiállítása során használnia? Minden esetben kötelező-e a számlára vámtarifaszámot, SZJ-számot írni, vagy vannak kivételek?


Megjelent a Költségvetési Levelekben 2005. március 16-án (42. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 1007

[…] vámtarifaszámot kell szerepeltetni. A számlában az értékesítendő termék vámtarifaszámát kell szerepeltetni, így termékenként ez a szám változó. Az Áfa-tv. 13. § (1) bekezdés 16/g. pontja értelmében a termék vámtarifaszámát csak abban az esetben kötelező szerepeltetni, ha az Áfa-tv. erre a termékre kifejezetten hivatkozik (pl. a személygépkocsi vagy az 1. számú mellékletben szereplő kedvezményes adókulcs alá tartozó termékek értékesítése esetén). Ha az Áfa-tv. a szóban forgó termékre kifejezetten nem hivatkozik, akkor a vámtarifaszám szerepeltetése a számlában nem kötelező. Hasonló a helyzet az SZJ-számok esetén is: az SZJ-számot csak abban az esetben kell a számlában szerepeltetni, ha az Áfa-tv. erre az SZJ-számra kifejezetten hivatkozik (pl. lakóingatlan bérbeadása). A selejtezett termékek értékesítése után abban az esetben keletkezik adófizetési kötelezettség, ha a terméket értékesítő intézmény adóalany. Az Áfa-tv. 4/A. § értelmében azon intézmények, költségvetési szervek és más személyek, amelyek közhatalmi tevékenységet folytatnak, e tevékenységük tekintetében nem minősülnek adóalanynak. A közhatalmi tevékenységnek nem minősülő egyéb gazdasági tevékenység tekintetében az intézmények abban az esetben minősülnek adóalanynak, ha ebből a tevékenységből származó bevételük eléri a 4 millió forintot. Így, ha az intézmény a selejtezett vagy szükségtelenné vált termékeket, tárgyi eszközöket értékesíti, akkor adófizetési kötelezettség csak akkor keletkezik, ha az intézmény elérte az említett összeghatárt. A 2005. január 1-jétől hatályos Áfa-tv. szerint, amennyiben az intézmény év közben eléri az összeghatárt, akkor év közben köteles adóalanyként bejelentkezni. Ilyenkor az az értékesítés, amelylyel az intézmény elérte az összeghatárt, még nem lesz adóköteles, ám az ezt követő értékesítéseket már áfásan kell kiszámlázni. Selejtezett tárgyi eszköz vagy más termék értékesítése tipikusan olyan termékértékesítés, amelynek ellenértéke beleszámít a 4 millió forintos összeghatárba. Az értékesítés időpontjában az Áfa-tv. 39. § (3) bekezdése értelmében – ha a rendeltetésszerű használatbavételtől számítottan 60 hónap még nem telt el – a tárgyi adómentesség miatt korábban le nem vonható adó azon része utólag levonhatóvá válik, amely – a használatbavételtől számítva a 60 hónapot – az értékesítéstől a 60 hónapból hátralévő időszakra […]
 
 

Elküldjük a választ e-mailen*

*
*ingyenes választ évente csak egyszer küldünk.
A *-gal megjelölt mezőket kötelező kitölteni.