Nemzetközi közlekedés


Az adóalany személyszállítási szolgáltatást teljesít. Autóbusszal külföldi csoportot szállít, az utasok 8 napig tartózkodónak Magyarországon. 7 napon át csak belföldi utakra kerül sor, egy napon Budapest-Bécs és vissza utat teljesítenek. 1. Helyes-e az a vélemény, hogy az Áfa-tv. 12. § a) pontja hatálya alá csak a Budapest-Bécs és visszaút tartozik? 2. Az említett adóalany a km-díj mellett a gépkocsivezetői napidíjat külön tételben számlázza. Helyes-e az a vélemény, hogy áfa szempontjából a megtett utak arányában lesz ez az összeg adóköteles, illetve levonási joggal adómentes?


Megjelent a Költségvetési Levelekben 2006. szeptember 26-án (68. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 1491

[…] minősül nemzetközi személyszállításnak, tekintettel arra, hogy csak ezen útvonal tekintetében mondható el, hogy az indulási vagy a célállomás más tagállamban található. Fontos megjegyezni, hogy az Áfa-tv. 15. § (3) bekezdése értelmében a személyszállítás teljesítési helyének azt az útvonalat kell tekinteni, amelyet a szolgáltatásnyújtás teljesítése során ténylegesen megtesznek. Ez azt jelenti, hogy a Bécs-Budapest útvonalon csak a határ és Budapest közötti szakasz teljesül belföldön. Ebből következően a belföldi útszakasz az Áfa-tv. területi hatálya alá esik és adómentes nemzetközi személyszállításnak minősül, míg a külföldön megtett útszakasz áfa hatályán kívül esik. A nemzetközi személyszállításról szóló számlát tehát az előbb említettek szerint meg kell osztani külföldi és belföldi útszakaszra. Az ügylet áfarendszerbeli megítélését nem befolyásolja az a tény, hogy az utasok külföldiek. 2. Az Áfa-tv. 22. § (3) bekezdés b) pontja értelmében az adó alapjába beletartoznak a termékértékesítés és szolgáltatásnyújtás teljesítéséhez járulékosan kapcsolódó költségek. Így a gépkocsivezető napidíja is a személyszállítási szolgáltatásnyújtáshoz járulékosan kapcsolódik. A gépkocsi napidíja nem lehet önálló szolgáltatásnyújtás, hisz, ha az adóalany nem nyújtana személyszállítást, akkor a gépkocsivezető sem kapna napidíjat. Ez azt jelenti, hogy a gépkocsivezető díja is az adóalap részét képezi. Természetesen nem kifogásolható, ha az adóalany a személyszállítási szolgáltatás ellenértékének alkotóelemeit – így a gépkocsivezető napidíját - tájékoztató adatként külön is feltünteti a számlán. Ez azonban nem kötelező, elegendő, ha az adóalany az általa nyújtott szolgáltatás teljes adóalapjáról (amely […]
 
 

Elküldjük a választ e-mailen*

*
*ingyenes választ évente csak egyszer küldünk.
A *-gal megjelölt mezőket kötelező kitölteni.