Melegétkeztetés mint béren kívüli juttatás
Kérdés
Az Szja-tv. 71. §-a (1) bekezdésének ba) pontja értelmében béren kívüli juttatásnak minősül a munkahelyi (üzemi) étkezés. Jogosult-e a polgármesteri hivatal – mint munkáltató – (amely önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv, de konyhát nem üzemeltet) dolgozója ilyen jogcímen étkezési szolgáltatást igénybe venni olyan konyhától, amely önkormányzati fenntartású, de nem közvetlenül a polgármesteri hivatalhoz tartozik (tehát a konyhai szolgáltatást nyújtó intézmény nincs feltüntetve a polgármesteri hivatal alapító okiratában telephelyként), a polgármesteri hivatal ugyanakkor székhelyén/telephelyén tud(na) étkezőhelyet biztosítani (kiszállítással), továbbá a konyha nemcsak a saját dolgozóit szolgálja ki, hanem akár külső vendégeket is? Konkrétan: a polgármesteri hivatal dolgozói szeretnék igénybe venni az önkormányzat által fenntartott iskola/városi kincstár konyhája által nyújtott étkezési szolgáltatást a polgármesteri hivatal étkezdéjében (kiszállítással) béren kívüli, kedvezményes adózású juttatásként maximum havi 12 500 Ft értékben. (A konyhát üzemeltető iskola/városi kincstár önállóan működő, illetve önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv.) Van-e erre lehetőség a vonatkozó jogszabályi keretek között, ha igen, milyen feltételekkel (nyilvántartás, elszámolás stb.)? Ha nem, akkor melegétkezés tekintetében kedvezményes adózású béren kívüli juttatásként csak az Erzsébet-utalvány, illetve a SZÉP kártya adható 2012-ben?
Megjelent a Költségvetési Levelekben 2012. március 20-án (161. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 3129
[…] formájában juttatott jövedelem. Abban az esetben, ha a munkáltató telephelyén kizárólag az adott munkáltató munkavállalóit ellátó munkahelyi étkezőhely van, akkor az étkeztetés megvalósulhat olyan formában, hogy a munkáltató vagy az étkezőhelyet üzemeltető olyan utalványt bocsát ki, amely csak az említett étkezőhelyen, kizárólag a munkáltató munkavállalói használhatnak fel étkezés céljából. Ebben az esetben a konyhát "üzemeltető" és a polgármesteri hivatal közötti elszámolás feltételrendszerét kell kidolgozniuk. Praktikusnak látszik a saját "belső" utalvány formájában történő juttatás, hiszen az étkeztetést nyújtó által befogadott utalványok értékét (mellékletként csatolva az utalványt) havi utólagos leszámlázással adott havi melegétkeztetési szolgáltatásként el tudják számolni. Az elszámolás módját a felek maguk állapítják meg, az az eset is elképzelhető, hogy nem utalványt bocsátanak ki, hanem kialakítanak egy belső elszámolási rendszert a szolgáltató és a polgármesteri hivatal között a napi melegétkezés nyilvántartására, és a szolgáltató a menü árából pl. havi 22 munkanapot feltételezve (12 500/22 = 568 Ft) 568 forint megfizetését nem kéri a munkavállalóktól, a meg nem térített értéket pedig utólag leszámlázza a hivatal felé. Abban az esetben, ha a hivatal konyhájában nemcsak a munkavállalók étkeznek, hanem bárki igénybe veheti a szolgáltatást, a saját utalvány kibocsátásával […]
Jelentkezzen be!
Elküldjük a választ e-mailen*