Önkormányzati uszodatámogatás áfája


Y Kft. éves szinten 58 millió forint árbevételt ér el független felek részére történő jegyeladásokból, 23 millió forint árbevételt pedig a városi önkormányzat által igénybe vett szolgáltatásokból. Az önkormányzat által igénybe vett szolgáltatások a tanulók által "ingyenesen" igénybe vett tanórákra vetített uszodahasználatból, illetve a sportrendezvények uszodahasználatából tevődik össze. Az önkormányzat mint kapcsolt vállalkozás a kft. transzfer­ár-nyilvántartása alapján – összehasonlító árak módszerével – kialakított transzferárszabályzatban kimutatott áfával növelt árat fizet meg a tanulók és a sportolók uszodahasználata után, amely árak a konkurens uszodák áraihoz igazodnak. Az önkormányzat az uszoda működési költségeinek fedezetére 70 millió forint vissza nem térítendő támogatást biztosít a kft. részére. A társaság eredménye kevéssel a nulla fölött realizálódik. Az Áfa-tv. 123. §-ának (3) bekezdése szerinti a működési költségekre jutó levonható áfa összegét úgy arányosítjuk, hogy az 5. számú melléklet 2. pontja szerint a levonási hányad nevezőjében a működési költségekre kapott támogatás összegét szerepeltetjük, tehát a működési költségek levonható áfaösszegét csak a támogatási összeg figyelembevételével [(58+23)/(58+23+70)], 53,64% arányban vonjuk le. A fenti eljárásunk az Áfa-tv. szerint szabályos-e?


Megjelent a Költségvetési Levelekben 2012. augusztus 28-án (168. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 3240

[…] választott. Ebben az esetben a kft. bérbeadási szolgáltatása mind a független feleknek, mind a tanulóknak/sportolóknak, illetve az önkormányzatnak ellenérték fejében valósul meg. A tanulók/sportolók által igénybe vett uszodahasználatért az önkormányzat ellenértéket fizet a kft.-nek, ezért ez a szolgáltatás is az általános szabályok szerinti adóköteles szolgáltatásnyújtásnak minősül. Az önkormányzat által a kft.-nek nyújtott támogatás, amennyiben az a közölt információknak megfelelően a kft. működési költségeinek fedezésére nyújtják (az nem valamely, a kft. által nyújtott szolgáltatás ellenértéke, és nem is befolyásolja közvetlenül az önkormányzat és a kft. között megvalósuló szolgáltatásnyújtás ellenértékét), akkor – az Áfa-tv. 65. §-ára figyelemmel – nem minősül ellenértéknek. 2. Adólevonási jog gyakorlása és az Áfa-tv. 5. számú melléklete szerinti arányosítási kötelezettség Az Áfa-tv. 120. §-ának a) pontja alapján abban a mértékben, amilyen mértékben az adóalany – ilyen minőségében – a terméket, szolgáltatást adóköteles termékértékesítése, szolgáltatásnyújtása érdekében használja, egyéb módon hasznosítja, jogosult arra, hogy az általa fizetendő adóból levonja azt az adót, amelyet termék beszerzéséhez, szolgáltatás igénybevételéhez kapcsolódóan egy másik adóalany – ideértve az eva hatálya alá tartozó személyt, szervezetet is – rá áthárított. A vázolt tényállás alapján a kft. kizárólag adóköteles tevékenységet végez, mely a fent idézett, az Áfa-tv. 120. §-ának a) pontjában írt szabály alapján adólevonásra jogosító tevékenység. Ebből adódóan a kft. az ezen szolgáltatásához beszerzett termékek, igénybe vett szolgáltatások előzetesen felszámított adóját teljes egészében levonásba helyezheti. Az előzetesen felszámított adó megosztására vonatkozó, az Áfa-tv. 123. §-ában foglalt főszabály az, hogy az előzetesen felszámított adó kizárólag az adólevonásra jogosító termékértékesítés, szolgáltatásnyújtás érdekében felmerült részében vonható le, ha az adóalany vegyes tevékenységet - adólevonásra jogosító és arra nem jogosító tevékenységet egy­aránt – végez, és az egyes tevékenységek közötti megosztást főszabály szerint tételes elkülönítéssel kell biztosítani. Ez azt […]
 
 

Elküldjük a választ e-mailen*

*
*ingyenes választ évente csak egyszer küldünk.
A *-gal megjelölt mezőket kötelező kitölteni.