Iskolai étkeztetés kedvezménye


Önkormányzatunknál az iskolai étkeztetési feladatot az önkormányzat látja el. Jelenleg teljes térítési díjat és 50%-os kedvezményes díjat fizető étkezők vannak. Önkormányzati testületünk kedvezményesebb díjakkal kívánja segíteni a településen iskolába járók családjait. Milyen jogszerű módja van annak, hogy az iskolai étkeztetést teljesen ingyenessé tegyük a településen, vagy egy olyan verziónak, hogy aki eddig 50%-ot fizetett, az ingyenes legyen, aki teljes díjat fizetett, az pedig 50%-os kedvezményt kaphasson belőle?


Megjelent a Költségvetési Levelekben 2025. június 3-án (372. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 6632

[…] biztosítása.A kifizetői adózás lehetőségét az alábbiak szerint vizsgáltuk.Az Szja-tv. 70. §-a (6) bekezdésének b) pontja szerint egyes meghatározott juttatásnak minősül az olyan ingyenes vagy kedvezményes termék, szolgáltatás révén juttatott adóköteles bevétel, amelynek igénybevételére egyidejűleg több magánszemély jogosult, és a kifizető – jóhiszemű eljárása ellenére – nem képes megállapítani az egyes magánszemélyek által megszerzett jövedelmet, továbbá az egyidejűleg több magánszemély (ideértve az üzleti partnereket is) számára szervezett, ingyenes vagy kedvezményes rendezvénnyel, eseménnyel összefüggésben (ha a rendezvény, esemény a juttatás körülményeiből megítélhetően döntő részben vendéglátásra, szabadidőprogramra irányul) a kifizető által viselt költség (beleértve az ilyen rendezvényen, eseményen a résztvevőknek adott ajándéktárgyra fordított kiadást is, feltéve, hogy az ajándéktárgy egyedi értéke személyenként nem haladja meg a minimálbér 25 százalékát).A gyermekek étkeztetéséről készül név szerinti nyilvántartás a normatíva elszámolásához, ezért nem igazolható az, hogy nem tudja kimutatni, hogy kinek mennyi juttatást adott az önkormányzat.Az Szja-tv. 70. §-a (6) bekezdésének c) pontja szerint a kifizető által törvény vagy törvény felhatalmazása alapján más jogszabály rendelkezése következtében a magánszemélynek ingyenesen vagy kedvezményesen átadott termék, nyújtott szolgáltatás révén juttatott adóköteles jövedelem. Ez a pont sem alkalmazható, mert nem törvény vagy törvényi felhatalmazás alapján adott juttatásról van szó, hanem az önkormányzat által önkéntesen elhatározott juttatásról. Ha azonban az önkormányzat rendeletet alkot a juttatásról, akkor alkalmazható az Szja-tv. 70. §-a (6) bekezdésének c) pontja. Ebben az esetben a juttatás áfával növelt, 1,18-cal felszorzott összege után az önkormányzat fizeti a személyi jövedelemadót és a szociális hozzájárulási adót.Amennyiben az Szja-tv. 70. §-a (6) bekezdésének c) pontja nem alkalmazható, akkor az előzőekben kifejtettek alapján összevonandó, egyéb jövedelem keletkezik, amely biztosítotti jogviszony hiányában nem keletkeztet járulékfizetési kötelezettséget.Az Szja-tv. 4. §-a (2) bekezdésének c) pontja szerint bevétel a magánszemély által bármely jogcímen és bármely formában – pénzben (e törvény alkalmazásában ideértve […]
 
 

Elküldjük a választ e-mailen*

*
*ingyenes választ évente csak egyszer küldünk.
A *-gal megjelölt mezőket kötelező kitölteni.