Az otthoni szakápolási tevékenység finanszírozása

Kérdés: Önkormányzati fenntartású költségvetési intézményünk a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelővel szerződés alapján otthoni szakápolási tevékenységet végez. A NEAK részére havi összesítőt küldünk az otthoni szakápolásban elszámolt vizitekről, amely alapján kapjuk az intézményfinanszírozást a NEAK-tól. Az előbbi bevételt a B16 Egyéb működési célú támogatások bevételei államháztartáson belülről, illetve a B25 Egyéb felhalm. célú támogatások bevételei államháztartáson belülről rovatokra számoljuk el, természetesen a tervezett felhasználás alapján. Az adott évben fel nem használt bevételekre kell-e alkalmazni a 441 Eredményszemléletű bevételek passzív időbeli elhatárolás, illetve 443 Halasztott eredményszemléletű bevételek szabályait, vagy elszámolhatók az adott évben a felhasználástól függetlenül a 9-es számlaosztályban? Visszafizetési kötelezettsége az intézménynek nincs.
Részlet a válaszából: […] Az otthoni szakápolási tevékenység finanszírozása az egészségügyi szolgáltatások Egészségbiztosítási Alapból történő finanszírozásának részletes szabályairól szóló 43/1999. (III. 3.) Korm. rendelet alapján a vizitdíj alapján történik. A vizitdíjat a 7000 forintos...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. június 24.

Információs rendszer biztonságáért felelős szolgáltatás

Kérdés: Polgármesteri hivatal kötött IBF szolgáltatási szerződést egy céggel, információs rendszer biztonságáért felelős szolgáltatás nyújtására, ahol a szolgáltatás hatálya alá tartozó szervezetek a polgármesteri hivatal és az önkormányzat. Egy megbízási szerződést kötött szintén a polgármesteri hivatal, amelyben megbízza a céget a GDPR eljárásrend bevezetésére az önkormányzatnál, az önkormányzat intézményeinél, a polgármesteri hivatalnál, a nemzetiségi önkormányzatnál, a társulásnál és a családsegítő szolgálatnál. A polgármesteri hivatal továbbszámlázhatja a kiszámlázott díjat arányosan a szolgáltatás hatálya alá tartozó szervezetekre? Az alábbi polgármesteri hivatal SzMSz-ében foglaltak elegendőek-e ahhoz, hogy a szolgáltatást továbbszámlázzuk?
„A polgármesteri hivatal ellátja: önkormányzatra, család és gyermekjóléti szolgálatot fenntartó társulására, továbbá a településen működő Német Nemzetiségi Önkormányzatra és a gazdasági szervezettel nem rendelkező
– óvoda és bölcsőde
– művelődési ház
– városüzemeltetési közszolgáltató intézmény
– család és gyermekjóléti szolgálata költségvetési szervek pénzügyi, gazdasági és munkaügyi feladatait.
A hivatal mint a család és gyermekjóléti szolgálatot fenntartó társulás székhelyének polgármesteri hivatala ellátja a társulási tanács munkaszervezeti feladatait (döntések előkészítése, végrehajtás szervezése).
A hivatal útján teljesíti az önkormányzat az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvényben meghatározott Elektronikus ügyintézés biztosítására vonatkozó kötelezettségét.”
Részlet a válaszából: […] ...kötött IBF szerződés, illetve a GDPR eljárásrend bevezetésének intézményeket terhelő részének az intézményekre történő kiszámlázása.A továbbszámlázásnak azonban nem a polgármesteri hivatal SZMSZ-ében rögzített feladatok a jogalapjai, hanem a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. június 24.

Készletmozgás könyvelése raktárral nem rendelkező szerv esetén

Kérdés: Raktárral nem rendelkező költségvetési szervnél a beszerzett, működéshez szükséges anyagok (irodaszer, tisztítószer, informatikai és egyéb anyagok) azonnal kiosztásra, illetve felhasználásra kerülnek. Fenti eljárásrend a gazdasági szervezet ügyrendjében, az értékelési szabályzatban és az anyag- és eszközgazdálkodási szabályzatban is rögzítésre került. A beszerzést tartalmazó számlán „felhasználásra kiadva” bélyegző használatával tüntetjük fel az azonnali felhasználás tényét. Hosszú évek óta kialakult gyakorlat szerint év végén az utolsó anyagbeszerzések számláin szereplő tételeket – belső használatú leltárív alapján (tételes bevételi bizonylatok használata nélkül) – december 31-ével rögzítjük a könyveinkben a 2. számlaosztály megfelelő számláin, amit a következő év végén visszavezetünk, és az új készletleltár alapján ismét felrögzítjük az aktuális összegben. Év közben készletmozgást nem könyvelünk. Helyes a kialakult eljárásrend? A 2. számlaosztály használata hogyan szabályos raktárral nem rendelkező intézmény esetén? Szükséges egyáltalán a 2. számlaosztály használata? Milyen jogszabály írja elő?
Részlet a válaszából: […] ...igénybevétellel elhasználódott készleteket.Mindezek alapján tehát azokat az anyagokat, amelyek nem kerülnek azonnal felhasználásra, a 2. számlaosztályban kell kimutatni, és ezekről kötelező a mennyiségi és értékbeni nyilvántartás vezetése. Azokat a vásárolt anyagokat...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. június 24.

Levonható áfa arányosítása

Kérdés: Önkormányzatunk kettes adószámmal rendelkezik. Bérleti díj tekintetében áfabevallásra és -fizetésre kötelezettségünk van. Az önkormányzat tulajdonában és fenntartásában működő, a költségvetésben kormányzati funkción kezelt művelődési házat gyakran bérbe adjuk különböző rendezvényekre. A kiszámlázott bérleti díj után az adót bevalljuk és befizetjük. Az érintett tevékenységgel kapcsolatban, valamint az épület fenntartásával kapcsolatban felmerült kiadások után hogyan tudjuk visszaigényelni az előzetesen felszámított áfát? Szükség van-e arányosításra, ha igen, milyen alapon tegyük ezt? Nagyobb beruházást végeztünk a múlt hónapban, szeretnénk érvényesíteni a júniusi bevallásnál a visszaigénylést.
Részlet a válaszából: […] Az Áfa-tv. 120. §-a alapján az adóalany olyan mértékben jogosult az előzetesen felszámított adó levonására, amilyen mértékben a beszerzés adóköteles bevételszerző tevékenysége érdekében merült fel.Az adóalany, amennyiben nem tisztán adóköteles bevételszerző...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. június 24.

Cégtelefon utáni adózás

Kérdés: Egy községi önkormányzatnak, illetve annak költségvetési szerveinek milyen esetben kell cégtelefon után adót fizetni? Milyen szabály alapján kell a cégtelefont számfejteni?
Részlet a válaszából: […] ...után a kifizetőnek 15% személyi jövedelemadót és 13% szociális hozzájárulási adót kell fizetni. Az adófizetési kötelezettséget a számla szerinti teljesítési időpontot követő hónap 12-ig kell bevallani és megfizetni.A KIRA számfejtési körbe tartozó intézményeknek...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. június 24.

Külföldi befektetési szolgáltatótól származó kamatjövedelem

Kérdés: Önkormányzatunk dolgozója egy észtországi befektetési szolgáltatótól szerzett kamatjövedelmet. Milyen adókötelezettsége keletkezik?
Részlet a válaszából: […] ...adóztatásához vezet.Ha egy magyar adóügyi illetőségű magánszemély Észtországban székhellyel rendelkező brókercégnél vezetett folyószámlán kamatjövedelmet szerez, a bevétel adóztatási helyének meghatározására a Magyar Köztársaság és az Észt Köztársaság...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. június 24.

Mezőgazdasági termékfelvásárlási jegy kitöltése

Kérdés: Költségvetési szervünknél általánosságban kérdésként merült fel, hogy egy mezőgazdasági termékfelvásárlási jegy kitöltése esetén, amennyiben a mezőgazdasági tevékenységet folytató adóalany rendelkezik adószámmal, abban az esetben is kötelező-e, illetve kötelezhető-e a felvásárló az eladó/őstermelő születési helyének és édesanyja nevének kitöltésére?
Részlet a válaszából: […] ...személy adóazonosító jelét, társadalombiztosítási azonosító jelét (tajszám), születési helyét, anyja nevét.Amennyiben az őstermelő számla alapján értékesíti az őstermelői terméket a felvásárlónak, a kifizetett ellenértéket, azaz áfakörös őstermelő esetén...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. június 24.

Terembérlet díjának bizonylata

Kérdés: Szabályos-e az a gyakorlat, ha terembérlet díját a tényleges igénybevétel előtt átutalással rendezi a bérlő, és majd a jóváírás után pár nappal nyugta kerül róla kiállításra? Amennyiben nem helyes ez a gyakorlat, hogy tudnánk a bizonylatadási kötelezettségünket teljesíteni az átutalással befizetett bérleti díjak után?
Részlet a válaszából: […] ...szabályai függenek attól, hogy adómentes vagy áfás az ügylet.Az Áfa-tv. 165. §-a (1) bekezdésének a) pontja szerint mentesül a számlakibocsátási kötelezettség alól az adóalany abban az esetben, ha termék értékesítése, szolgáltatás nyújtása a 85. §...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. június 24.

Díjbekérő/előlegszámla/végszámla kiállítása

Kérdés: Költségvetési szervünk informatikai terméket vásárolt, amelyre az értékesítő díjbekérőt állított ki. A díjbekérő alapján az ellenérték átutalásra került. Az átutalást követően kaptunk egy díjbekérő alapján kiállított számlát. A számla sora a megvásárolt terméket tartalmazza értékkel, de nem kerül feltüntetésre a már kifizetett díjbekérő összege negatív előjellel. Hogyan kell pontosan eljárni a díjbekérő/előlegszámla/végszámla kiállítása során?
Részlet a válaszából: […] ...juttatott előleg esetében annak jóváírásakor, kézhezvételekor, egyéb esetben annak megszerzésekor kell megállapítani.Az Áfa-tv. számlakibocsátási kötelezettségről rendelkező 159. §-ának (2) bekezdés a) pontja pedig előírja: hogy az adóalany köteles...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. június 24.

Közművelődési kötelező feladatok

Kérdés: Közművelődési kötelező feladatok ellátására több kistelepülés együttműködési megállapodást kötött. A felmerült költségeket (bér, járulék, utazás) a lakosság arányában viselik. Kell számlát kibocsátani a „gesztor” önkormányzatnak (milyen áfatartalommal), vagy átadott pénzeszközként kezelhető?
Részlet a válaszából: […] ...nyújtanak egymás felé, hanem a felmerült költségeket osztják meg lakosság arányában. Ez nem szolgáltatás ellenértéke, nem kell számlázni, nem merül fel áfafizetés, hanem támogatásként kell kezelni.Az Áhsz. szerint a K506. „Egyéb működési célú...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. június 24.
1
3
4
5
295