Köztisztasági szolgáltatás nyújtására vonatkozó szerződés


Önkormányzatunk a MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt.-vel köztisztasági szolgáltatás nyújtására vonatkozó egyedi szerződést kötött, melyre a települési önkormányzatok köztisztasági feladatellátása körében összegyűjtött hulladék átvételére vonatkozó szolgáltatás nyújtására irányadó általános szerződési feltételekben (ÁSZF) foglaltak szerint történik a számlázás. Az ÁSZF 6. pontja rendelkezik az alábbi fizetési kötelezettségről és megillető díjról:
– ÁSZF 6.1.1–6.1.6 pontjai szerint a települési önkormányzat a köztisztasági szolgáltatás ellátásáért, azaz a beszállított hulladékért a MOHU-nak szolgáltatási díjat fizet tételes elszámolás alapján.
– ÁSZF 6.1.7. pontja rendelkezik a kiterjesztett gyártói felelősségi díj (EPR) települési önkormányzatokat megillető díjáról.
2024/3. Adózási kérdés – A kiterjesztett gyártói felelősségi (EPR) díj és az önkormányzatokat az EPR-díjból megillető összeg áfamegítélése NAV-állásfoglalás alapján az önkormányzatokat megillető EPR-díj ellenérték fejében nyújtott szolgáltatásként az Áfa-tv. hatálya alá tartozik, tehát a MOHU által kiállított teljesítésigazolásban közölt nettó értékre 27% áfa kerül felszámításra, melyet a települési önkormányzatoknak negyedévente kell kiszámlázniuk a MOHU felé.
1. Milyen TEÁOR-szám alapján történjen a települési önkormányzatokat megillető díj (önkormányzati EPR-illetmény) kiszámlázása? Ugyanis a 8411 TEÁOR-szám alapján mentes lenne az önkormányzat, viszont ez után a NAV-állásfoglalás alapján áfát kell felszámítani.
2. A MOHU által kiszámlázott szolgáltatási díj (hulladékkezelési díjként szerepel a számlán) és az önkormányzatok által kiszámlázandó EPR-díj között fennáll-e a közvetlen kapcsolat, azaz ez alapján az önkormányzat a MOHU által kiszámlázott szolgáltatási díj áfatartalmát visszaigényelheti-e?


Megjelent a Költségvetési Levelekben 2025. június 3-án (372. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 6651

[…] különösen jog vagy kötelezettség megállapítására, jogvita eldöntésére, ellenőrzésre, a közhatalmi tevékenységet ellátó szervezetre és az azonkívüli személyekre is kötelező döntést állapít meg, amelynek állami kényszereszközök útján is érvényt lehet szerezni.A vizsgált szolgáltatásnyújtással kapcsolatban egyrészt kijelenthető, hogy a köztisztasági feladatok ellátása nem szerepel az Áfa-tv. 2. számú mellékletében foglalt, a közhatalmi tevékenységnek nem minősülő tevékenységek listáján.Kijelenthető továbbá az is, hogy a Magyarország Alaptörvényének felhatalmazása alapján megalkotott, a Mötv. 13. §-a (1) bekezdésének 5. pontja rögzíti, hogy a helyben biztosítható közfeladatok körében ellátandó helyi önkormányzati feladatok közé tartozik a környezet-egészségügy (köztisztaság, települési környezet tisztaságának biztosítása) is.Mindezekből következően az önkormányzat a köztisztasági feladatok ellátása révén közfeladatot lát el, ugyanakkor e tevékenységével összefüggésben nem jelenthető ki, hogy azt hatósági jogkörében eljárva teszi. Ebből következően – álláspontunk szerint – a vizsgált szolgáltatásnyújtás nem minősül közhatalmi tevékenységnek.Álláspontunk szerint az önkormányzat kérdéssel érintett tevékenysége gazdasági tevékenységnek minősül, mivel azt az önkormányzat rendszeresen, tartós jelleggel végzi, és a tevékenység ellenérték elérését eredményezi. Ebből következően az önkormányzat ezen szolgáltatását adóalanyként nyújtja. Mindezekből az is következik, hogy a szolgáltatás az Áfa-tv. hatálya alá tartozik. Az érintett szolgáltatásnyújtás tekintetében az általános szabályok érvényesek, ezáltal a szolgáltatásnyújtás adóköteles, amelyre a 27 százalékos adómérték alkalmazandó. (Ha az önkormányzat alanyi adómentességet választott, az esetben értelemszerűen adófizetési kötelezettség ezzel összefüggésben nem terheli.)A Mötv. jelenleg hatályos rendelkezései szerint a hulladékgazdálkodás kikerült az önkormányzat által ellátandó közfeladatok közül. A jelenleg hatályos rendelkezések szerint az önkormányzatok környezet-egészségügyi feladatokat (köztisztaság, települési környezet tisztaságának biztosítása) látnak el, amelynek keretében a közterületen elhagyott hulladék begyűjtéséről gondoskodnak. E feladatok – egyebek mellett – kiterjednek a kiterjesztett gyártói felelősségi körbe tartozó termékekből származó hulladék közterületről történő eltávolítására […]
 
 

Elküldjük a választ e-mailen*

*
*ingyenes választ évente csak egyszer küldünk.
A *-gal megjelölt mezőket kötelező kitölteni.