Bérelt ingatlan felújítása
Kérdés
Az önkormányzat a tulajdonában lévő ingatlant bérbe adja úgy, hogy két bérlő van az ingatlanban, akik 1/3, illetve 2/3 arányban bérelnek. Az önkormányzat döntése szerint bérleti díjat nem fizetnek, csak a rezsiköltség kerül nekik kiszámlázásra a bérletük arányában. Az egyik bérlő 1-es adószámos, a másik bérlő 2-es adószámos. Az önkormányzat 2-es adószámos, de a bérletre nem választott adókötelezettséget. A bérlők, saját költségen, felújítást szeretnének a bérelt ingatlanon. Ablakokat cserélnének, laminált padlóznának stb.
1. Az önkormányzati tulajdonban lévő, bérelt ingatlanon a bérlő(k) által elvégzett felújításnak milyen szabályai vannak?
2. Hogyan kell a fentieket számvitelileg helyesen elszámolni, könyvelés és számlázás egyaránt?
3. Keletkezik-e áfafizetési kötelezettsége a tulajdonos önkormányzatnak vagy a bérlőknek?
Megjelent a Költségvetési Levelekben 2025. november 4-én (379. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 6838
[…] kapcsolatban felmerült rezsiköltségeket az ingatlan használatáért térítik a bérlők, ebből következően az önkormányzat adómentes ingatlan-bérbeadási szolgáltatást nyújt a bérlők részére, és ezt a szolgáltatást kell számláznia.A bérlők felújítást végeznek az önkormányzat ingatlanján, ez főszabály szerint áfás szolgáltatás, de az alanyi adómentes adóalany – amennyiben az alanyi adómentes értékhatárt nem lépi át – áfamentesen számláz. Az áfaalany (2-es adószámú) bérlő a rá eső részt áfásan kell, hogy számlázza.Első lépésként meg kell állapodni a bérlőkkel, hogy az önkormányzat a bérlők által végzett felújítást milyen összegben […]
Jelentkezzen be!
Elküldjük a választ e-mailen*
