Önkormányzattól bérelt iroda albérlete


Többcélú Kistérségi Társulásként irodát bérlünk a helyi önkormányzat hivatalától. Az iroda egy részét megállapodás alapján egy egyesület munkaszervezete használja bérleti díj fejében. Mi a helyes eljárás számlázáskor? 1. A bérleti díjat továbbszámlázom, vagy simán leszámlázom bérleti díjként a megállapodás szerinti összeget? 2. Az adószámunk 1-es, közhatalmi tevékenység miatt adómentesek vagyunk. Folytathatunk-e egyáltalán ilyen tevékenységet? A helyi humánszolgáltató központ megállapodás alapján ellátja a jelzőrendszeres házi segítségnyújtás kistérségi feladatait. A telefonkészülékekhez kapcsolódó számla hozzánk fog érkezni, amit tovább kell számláznom a részükre. Mivel áfát nem számíthatok fel, ezért hogyan kell helyesen kiállítanom a számlát?


Megjelent a Költségvetési Levelekben 2009. március 17-én (110. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 2309

[…] minősül. A tevékenység megkezdésével egyidejűleg azonban az adóalany adókötelessé teheti a bérbeadási szolgáltatást, mely választása a bejelentés évét követő 5. év végéig köti. Ilyen esetben tehát az általános szabályok szerint áfával terhelten számlázhatja a szolgáltatást, és a hozzá kapcsolódó beszerzések során előzetesen felszámított adót levonásba helyezheti. Abban az esetben azonban, ha e választási jogával nem élt a tevékenység megkezdésekor, adómentesen köteles nyújtani a szolgáltatást. Ebben az esetben bizonylatkiállítási kötelezettségét számviteli bizonylattal is teljesítheti az Áfa-tv. 165. § (1) bekezdése alapján. Az adómentes bérbeadásról kiállított bizonylaton utalni kell az ügylet adómentességi jogcímére. A legegyszerűbb megoldás, ha "adómentes az áfatörvény 86. § (1) bekezdés l) pontja alapján" szöveget vezetik fel a bizonylatra, szolgáltatásként pedig bérbeadást tüntetnek fel. 2008. május 1-je óta a bizonylatnak nem kötelező tartalmi eleme a tevékenység megnevezése, azonban tájékoztató jelleggel bármilyen megjegyzés szerepelhet rajta. Itt hívnánk fel a figyelmet arra, hogy az Áfa-tv. 70. § (1) bekezdés b) pontjával összhangban a termék értékesítése, szolgáltatás nyújtása esetén az adó alapjába beletartoznak a felmerült járulékos költségek, amelyeket a termék értékesítője, szolgáltatás nyújtója hárít át a termék beszerzőjére, szolgáltatás igénybevevőjére. A fenti rendelkezés alapján, amennyiben bérbeadás történik, és ehhez kapcsolódóan számláznak tovább közüzemi költséget, akkor az minden esetben az Áfa-tv. 70. § (1) bekezdés b) pontja szerinti járulékos költség, és mint ilyen, osztja a főszolgáltatás, azaz a bérbeadás áfarendszerbeli megítélését, függetlenül attól, hogy a közüzemi költségek összegének meghatározása elkülönített mérőóra segítségével, vagy pedig vetítési alappal került meghatározásra. A bérbeadás során felmerült közüzemi szolgáltatások ugyanis nem önmagukban, önállóan minősülnek, hanem a bérbeadáshoz szorosan kapcsolódnak, a bérbeadás teljesítéséhez elengedhetetlenül szükségesek, hiszen amennyiben a bérlő nem veszi bérbe az ingatlant, rá áthárítható közüzemi költség föl sem merül, így elmondható, hogy akár van elkülönített mérésre lehetőség, akár nincsen, a közüzemi költségek a bérbeadás adóalapjának részét képezik, így nem számlázhatók önálló szolgáltatásként még akkor sem, ha a szolgáltatás mérése az adott bérleményben elkülönített mérőórával történik. A helyi humánszolgáltatóval történt megállapodással kapcsolatos telefonkészülékek üzemeltetésével összefüggő kérdés nem ítélhető meg a leírtak alapján. Részben azért, mert nem egyértelmű, hogy az ügylet pontosan milyen […]
 
 

Elküldjük a választ e-mailen*

*
*ingyenes választ évente csak egyszer küldünk.
A *-gal megjelölt mezőket kötelező kitölteni.