Pénzkezelés szabályai
Kérdés
Pénzkezelési szabályzatunk fenntartói iratminta alapján készült, mely nincs figyelemmel a helyi sajátosságokra. Szabályzatunkat szeretnénk úgy módosítani, hogy megfeleljen mind a jogszabályi előírásoknak, mind a gyakorlatnak. Költségvetési szervünk 59 intézmény fenntartását látja el, akik rendszeresen kapnak kis összegű, váratlan kiadásaik fedezetére ellátmányt. Az ellátmánnyal 30 napon belül elszámolnak. Ezen intézmények területileg szétszórtan, többségük a központtól távol helyezkedik el. Az ellátmányokat az intézmények jellemzően a kincstári számláról átutalva postai úton kapják, vagy közvetlenül a meghatalmazottak csekkel, készpénzben veszik fel a kincstárból. A központban nagyon csekély készpénzforgalom fordul elő, melyet 1?db kincstári kártya használatával, vagy az intézményekhez hasonlóan ellátmányból fedezünk. A központunkban sajnálatosan jelenleg nincs is alkalmas helyiség pénztár működtetésére. Jelentős ráfordításokkal és a bérbeadó hozzájárulásával lenne csak kialakítható. Fenti körülmények okán jelenleg nincs házipénztárunk. Jelenleg az ellátmányok kiutalása, illetve a fel nem használt összeg csekken történő befizetése banki pénzforgalmi könyveléssel történik. Az ellátmány-elszámolás pedig pénzforgalom nélkül technikai bankon keresztül valósul meg. Úgy gondoljuk, hogy jelenlegi gyakorlatunk az adminisztratív terheket is jelentősen csökkenti. Jelenlegi gyakorlatunk (nincs házipénztár) megfelel-e a számviteli alapelveknek és a törvényi előírásoknak? Ha nem, akkor mi lenne a legegyszerűbb megoldás sajátos helyzetünkre?
Megjelent a Költségvetési Levelekben 2019. szeptember 24-én (281. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 5043
[…] bánó személyek ellenőrzése, az adminisztrációs feladatok optimalizálása szempontokra figyelemmel. A pénzkezelési szabályzatok előírásait a több évtizedes gyakorlat és tapasztalat alakította ki.A pénzkezelési szabályzatnak nemcsak a házipénztár és a készpénzes forgalom, hanem a bankszámla pénzkezelési szabályait is tartalmaznia kell, tehát szabályzatra akkor is szükség van, ha készpénzes forgalmat nem bonyolítanak.A pénztár könyvviteli vezetését meg kell különböztetni a házipénztár-helyiség működtetésétől. Ha bármilyen csekély készpénzforgalmuk van, akkor kötelező vezetni a pénztári bevételi és kiadási bizonylatokat és az időszaki pénztárjelentést. Meg kell határozni a pénztáros feladatait, a napi pénztárkeretet, a kiadási és bevételi jogcímeket, a zárás gyakoriságát, és ki kell alakítani a pénztárellenőrzést, továbbá biztosítani kell a pénz biztonságos tárolását. A házipénztár a készpénzes be- és kifizetések bonyolítására és a pénztárban őrizhető eszközök (értékpapírok, utalványok, bérletek, szigorú számadású nyomtatványok, céges bankkártya, csekkfüzet stb.) tárolására szolgál. A házipénztárban kell kezelni a pénzforgalmi számláról felvett készpénzt, a pénzforgalmi betétkönyvet, valamint az abból felvett készpénzt, a készpénzben teljesített befizetéseket.Nagyon sok olyan intézmény van, ahol egy irodában van a pénztár elhelyezve. A biztonsági berendezéseket az intézményeknek saját maguknak kell meghatározni a vagyonvédelmi, biztonsági szempontok alapján. Erre vonatkozóan nincs jogszabályi előírás, a lehetőségeik határán belüli megoldásokat kell keresni. Arra azonban figyelemmel kell lenni, hogy a pénztáros teljes anyagi felelősséggel tartozik a pénzért és a pénztárban őrzött egyéb értéktárgyakért, utalványokért, ezért olyan biztonsági körülményeket kell teremteni, hogy ez a felelősség vállalható legyen (minimum biztonsági zárral ellátott szekrény).Pénztárt a készpénzes fizetési formákra kell alkalmazni. A készpénzfizetés bankjeggyel és érmével történő fizetést jelent. Amennyiben Önöknél csak készpénzkímélő vagy készpénz nélküli fizetési módok vannak, és készpénzforgalom nincs, akkor bevételi […]
Jelentkezzen be!
Elküldjük a választ e-mailen*