192 cikk rendezése:
101. cikk / 192 Beállási díj áfája
Kérdés: A társasház közös képviselője a ház udvarába parkoló tulajdonosoktól és külsősöktől beállási díjat szed. Költségvetési szervünk úgyszintén használja a társasház udvarát. Nem értjük, hogy a beállási díjról szóló számlán miért van áfa, ha a lakók áfa nélkül kapják a számlát?
102. cikk / 192 Alapítványi iskola konyhájának étkezési szolgáltatása
Kérdés: Alapítvány által működtetett iskola melegítőkonyhával rendelkezik, egy kft.-től vásárolják az ebédet, amiről az iskola áfás számlát kap. Étkeztetésre önkormányzati támogatásban (bizonyos kerületektől a rászoruló gyermekek részére külön helyi rendelet határozata alapján), valamint állami étkezési normatív támogatásban is részesül az iskola. Az étkeztetéssel kapcsolatos áfás bevételek, költségek tételesen elkülönítésre kerülnek, az iskola vállalkozási tevékenységet nem végez. Kérdéseink: A diákok részére az ebéd befizetésekor nyugtát állítanak ki, szükséges lenne-e számla kiállítása? Az iskolának az önkormányzat részére a kapott térítésről kell-e számlát kiállítani, vagy elég a határozat? Ennek a pénzösszegnek, illetve az állami normatívának is van áfatartalma? A fenti esetben milyen módszerrel, milyen mértékben vonható le a beszerzés áfája? Amennyiben a levonható áfa megállapításánál arányosításról van szó, mi számít bele a bevételekbe, és mi kerül pontosan a képletbe? Az étkeztetéshez kapcsolódó további eszközök beszerzésének áfája levonható-e, ha igen, milyen mértékben (edények, poharak, tányérok)?
103. cikk / 192 Meghiúsult ügyletre adott előleg kezelése
Kérdés: Cégünk takarítási szolgáltatás nyújtását vállalta el, amelyre tekintettel partnerünk előleget fizetett. Az előlegszámla kibocsátásra került. Azonban az ügylet – még a teljesítést megelőzően – meghiúsult, így a kiállított előlegszámlát storníroztuk. Helyesen jártunk-e el?
104. cikk / 192 Ingatlan bérbeadása és számlázás
Kérdés: Intézményünk többek között bérbeadási tevékenységgel is foglalkozik. Az egyéb ingatlan bérbeadására nem választottunk adókötelezettséget, így ezen szolgáltatásokat tárgyi adómentesen kellett volna számlázni. Adminisztratív hiba miatt egyik ingatlanunk bérbeadását adókötelesen számláztuk. A pénzügyi osztályunk ezen bérbeadáshoz kapcsolódó előzetesen felszámított adót is levonásba helyezte. Hogyan kell korrigálni a hibát? Kell-e önellenőrizni?
105. cikk / 192 Közművelődési feladatok számlázása
Kérdés: Az önkormányzatnál a közművelődési feladatokat megállapodás keretében egy betéti társaság látja el. A megállapodás alapján megbízási díjra jogosult a bt. A megbízási díj kifizetésének alapja a bt. által kibocsátott számla. A számla összege az alábbi bontásban került feltüntetésre: – kulturális szolgáltatótevékenység áfa nélküli egységára + áfa, – költségtérítés áfa nélküli egységára + áfa összege. Helyes-e a bt. által kiállított számla? Milyen jogszabályi alapja van a számlázásnak?
106. cikk / 192 Közüzemi költségek áthárítása bérbeadás esetén
Kérdés: Intézményünk ingatlant ad bérbe különböző cégeknek. A közüzemi díjakat mérőórával mérjük, de a ténylegesen lefoglalt alapterület arányában számlázzuk ki a bérlőknek. Közüzemi díjakat is tárgyi adómentesként számlázzuk. Helyesen járunk-e el?
107. cikk / 192 Támogatás elszámolása
Kérdés: Intézményünk részt vesz a Tempus Alapítvány által meghirdetett "Comenius" projektben. A szerződésben a pályázati pénz felhasználásánál táblázatban jelölik meg a résztvevőkre felvehető megélhetési, napi költséget. Ezekről számlát (külföldi) nem tudnak az elszámoláskor leadni, ezért a kifizetéshez alapbizonylatot nem tudnak mellékelni. Kérem az állásfoglalásukat a helyes elszámolásról, mert nem tudunk közös nevezőre jutni! Kérem arról is szíves véleményüket, hogy áfás-e a pénzösszeg!
108. cikk / 192 Pénztárgép használata
Kérdés: Iskolánkban saját étkezdét működtetünk, kötelező-e az étkezdében a pénztárgép használata?
109. cikk / 192 Szolgáltatás díjának kiszámlázása
Kérdés: Több képviseletünkön az ingatlan üzemeltetését gazdasági társaság végzi, így a közüzemi díjakat, illetve a közös területek bizonyos költségeit a hivatal által használt hasznos alapterület arányában számlázzák tovább hivatalunknak. A szerződésben megfogalmazott "közös tulajdonban lévő részeket érintő egyéb javítási, karbantartási, felújítási jellegű költségek"-en belül szereplő karbantartási költségek alatt a gazdasági társaság a karbantartó bérét érti. Ezért a cég kiszámlázza "karbantartási költség" címén a hivatalnak a tb-járulékkal, munkaadói járulékkal, étkezési utalvány értékével és az eho-val megnövelt bruttó bér arányos részét úgy, hogy az szerepel nettó értékként a számlán, és erre még rászámolják a 20 százalék áfát. Helyes-e, hogy a kiszámított bérköltségre áfát számítanak fel? Milyen jogszabályi alapja van a számlázásnak? Ilyen esetben mi szerepeljen számlamellékletként, lehet-e bérösszesítőt mellékelni? 1.
110. cikk / 192 Fantázianév a számlán
Kérdés: Óvodai konyhánk egyik beszállítója számláján a vállalkozás fantázianevét tünteti fel. Elfogadható-e a számla hiteles bizonylatként?