Áfa levonhatósága védőital beszerzése esetén

Kérdés: Az Áfa-tv. 33. § (2) bekezdés c) pontja szerint nem vonható le az áfa élelmiszerek és italok beszerzése esetén. Tekinthető-e kivételnek a védőitalként beszerzett és juttatott ásványvíz, illetve a cukor és a tea?
Részlet a válaszából: […] Az Áfa-tv. 33. § (2) bekezdése a 33. § (1) bekezdés a) pontjához képest különös (elsőbbrendű) szabály, ami azt jelenti, hogy a kizárólag gazdasági tevékenység érdekében való használat sem mentesít a levonási tilalom alól. Tekintve, hogy az Áfa-tv. 33. § (2)...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2003. május 13.
Kapcsolódó címke:

Tankönyvellátással kapcsolatos könyvviteli elszámolások

Kérdés: Az iskola vásárolja meg az összes tankönyvet. Melyek a tankönyvellátással kapcsolatos könyvviteli elszámolások (vásárlás, tanulói támogatás, tankönyvterjesztő jutaléka, tanulói befizetés stb.)?
Részlet a válaszából: […] ...tanulói tankönyvellátással kapcsolatos bevételeket az iskola működési bevételei között, a beszerzés kiadását készletbeszerzésként kell kimutatni. A tankönyvterjesztő jutalékát az értékesítési bevétel és a tankönyvkiadónak kifizetett kiadás különbözete...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2003. május 13.
Kapcsolódó címke:

Nullára leírt tárgyi eszköz ingyenes átadásának adókötelezettsége

Kérdés: Kell-e áfát fizetni a nullára leírt tárgyi eszköz ingyenes átadásakor?
Részlet a válaszából: […] ...az Áfa-tv. 7. § (1) bekezdés a) pontja alapján, ezért az értékesítést adófizetési kötelezettség terheli, feltéve hogy a termék beszerzéséhez, kitermeléséhez, előállításához, feldolgozásához, átalakításához, felújításához kapcsolódó...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2003. május 13.
Kapcsolódó címkék:  

Az arányosítás szabályai

Kérdés: Nem világos, hogyan kell az arányosítás szabályait alkalmazni, ha nemcsak tárgyi mentes és adóköteles, hanem ingyenes tevékenységet is végez egy költségvetési szerv (például: egyetem).
Részlet a válaszából: […] ...rendeltetési egység oktatási célú bérbeadása stb.) – függetlenül attól, hogy származik-e belőle bevétele –, és vannak-e olyan beszerzései, amelyeket mindkét tevékenységéhez használ.Ha vannak ilyen tételek, akkor e beszerzések tekintetében arányosítani szükséges...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2003. május 13.

Felújítás aktivált értékében szereplő berendezési tárgyak bekerülési értékének könyvviteli rendezése

Kérdés: Intézményünk konyháját 2002 nyarán felújították. A felújítás költsége 9 046 000 forint volt. A FŐBER jegyzőkönyv szerint átvette a munkát, a számlát kifizettük, a 2002. évi mérlegben a felújítást aktiváltuk a 11213. Épületek számlára. 2003 januárjában kaptunk a kivitelezőtől egy listát, amelyben a konyha berendezési eszközeit (tárgyait) (rozsdamentes mosogatók, villanytűzhely, hűtőszekrény stb.) 2 416 375 forint értékben felsorolja, mely összeg szerepel a felújítási 9 046 000 forintban. Mit kell tenni 2003-ban ezzel az összeggel (2 416 375 forinttal), melyre a 2 százalék écs-t 2002-ben elszámoltunk? Az előirányzatot felújítás címén kaptuk 2002-ben. A leltárba ezeket az eszközöket csak mennyiségben vettük fel.
Részlet a válaszából: […] ...nyilvántartásban mennyiségben és értékben is ki kell mutatni.A kérdésből nem derül ki, hogy az egyes berendezési tárgyak egyedi beszerzési értéke meghaladja-e az 50 ezer forintot vagy sem. Ha nem, a kis értékű tárgyi eszközök elszámolására vonatkozó szabályok...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2003. április 22.

Üres CD-k, flopik nyilvántartása

Kérdés: Az üres CD-ket, illetve flopikat melyik 54-es főkönyvi számlára kell könyvelni? A beszámoló 59-es űrlapján a szállítókat meg kell-e bontani többek között termékvásárlással, illetve szolgáltatással kapcsolatosan? Mi a termék, az, amit az 54-es számlákra könyvelünk, vagy az, aminek vámtarifaszáma van (pl. ásványvíz, ami termék, de reprezentációra könyveljük)?
Részlet a válaszából: […] ...üres CD-k, illetve flopik beszerzését az 5442. Könyv-, folyóirat-, egyéb információhordozó-beszerzés kiadási előirányzat-teljesítése főkönyvi számlára kell elszámolni.A költségvetési beszámoló 59-es űrlapján a szállítói kötelezettségek megbontásánál nem...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2003. április 22.
Kapcsolódó címke:

Központi költségvetési támogatások áfarendszerbeli megítélése

Kérdés: Mint költségvetési szerv, többféle támogatást kapunk a központi költségvetésből. Szeretnénk tisztán látni: mitől függ az, hogy kell-e utána áfát fizetni, és az abból finanszírozott beszerzések utáni mikor illet meg az áfalevonási jog?
Részlet a válaszából: […] ...feladatot, működést, intézményt finanszírozza.5. A törvény szándékoltan a pályázaton elnyert pénzösszeg kifejezést használja, a közbeszerzési pályázatok útján juttatott megrendelések esetén pedig nem a pénzösszeget nyeri el pályázat útján az adóalany, csupán...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2003. április 1.
Kapcsolódó címkék:  

Számla tételeinek elkülönítése

Kérdés: Egy bejövő számla tárgyi mentes és adóköteles tevékenységhez kapcsolódó szolgáltatások, beszerzések áfáját is tartalmazza. Meg lehet-e bontani a számlát részben nem levonható, illetve arányosításba bevonható adóra?
Részlet a válaszából: […] ...áfalevonás során a beszerzések minősítését az Áfa-tv. 32. § (1) bekezdés a) pontjából következően termékértékesítésenként, szolgáltatásnyújtásonként – vagyis tételenként – kell elvégezni, és nem számlánként.Ha a számlán több tétel szerepel, és...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2003. április 1.

Áfa-visszaigénylés lehetősége

Kérdés: A saját adóköteles bevétel meghaladja az alanyi adómentesség határát, de nem éri el az áfa-visszaigénylési határt. Mikor nyílik lehetőség a visszaigényelhető áfa kiutalására? Az adóköteles tevékenységhez kapott – de adóalapot nem képező – költségvetési támogatás figyelembe vehető-e a visszaigénylési értékhatárnál?
Részlet a válaszából: […] ...Vagy az áfa hatálya alá tartozó adóév elejétől göngyölített adóalapjának kell meghaladnia a 4 millió forintot, vagy a tárgyi eszköz beszerzéséhez, saját rezsis beruházás megvalósításához kapcsolódó levonható, korábban vissza nem igényelt adó...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2003. március 11.

Tárgyi eszköz értékesítésének áfaelszámolása (tárgyi mentes tevékenység esetén)

Kérdés: Kizárólag tárgyi mentes tevékenységet végző költségvetési szerv vagyunk. Egyik tárgyi eszközünket eladjuk. Kell-e áfát fizetni?
Részlet a válaszából: […] ...élvez mentességet.)Az Áfa-tv. 39. § (3) bekezdése szerint azonban a tárgyi eszköz értékesítésekor – amennyiben az a beszerzést követő 60 hónapon belül (ingatlan esetében 120 hónapon belül) történik – az értékesítés évére, valamint a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2003. március 11.
1
…
108
109
110
…
114