Önkormányzati ingatlan felújítása

Kérdés: A 2014. április 29-én megjelent 3686. kérdéshez kapcsolódóan szeretnék kérdezni. A kérdés arra vonatkozott, hogy az intézmény saját költségvetése terhére újítja fel az önkormányzat tulajdonában lévő épületet, és ezt hogyan tudja az önkormányzat mint tulajdonos aktiválni? A válaszadó azt írja, hogy adójogilag és számvitelileg is kezelhetőbb lenne, ha a kivitelező közvetlenül a tulajdonos önkormányzatnak számlázná a felújítást, annak kiadásait az önkormányzatnál terveznék meg. Vegyünk egy konkrét példát. Az önkormányzat tulajdonában van a konyha épülete, amelyben a közétkeztetési feladat ellátása történik. A közétkeztetési feladat ellátására a képviselő-testület az általa alapított intézményt jelölte ki, amely feladat az intézmény alapító okiratában szerepel. Az intézmény költségvetésében kerülnek megtervezésre a konyha üzemeltetésével kapcsolatos bevételek és kiadások, szükség esetén az épület felújításához, korszerűsítéséhez szükséges előirányzat is, amely feladatok ellátásához intézményfinanszírozást kap. Az intézmény áfaalany, nincs önálló gazdasági szervezete, pénzügyi, számviteli feladatait a polgármesteri hivatal látja el. Mivel önálló jogi személy, külön adószáma van, végzett adóköteles tevékenységei miatt az áfakörbe bejelentkezett. Ha az intézmény a konyha épületének felújítását külső vállalkozóval elvégezteti, a felújítással kapcsolatban felmerült kiadások után előzetesen felszámított áfát az intézmény levonhatja. Hogyan alakul az áfa elszámolása az intézmény által történő felújítás esetén, illetve ha az önkormányzat mint tulajdonos újítaná fel az épületet (aki áfakörbe tartozik, azonban nem ő látja el az étkeztetési tevékenységet)?
Részlet a válaszából: […] Önmagában abból a tényből, hogy a közétkeztetést az önkormányzat az intézmény feladatává tette, még nem következik az is, hogy az épület felújítása is az intézmény feladata. Nem elegendő az intézmény alapító okiratából kiindulni. Az önkormányzat vagyonrendeletét is...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2014. július 15.

IFA-elszámolás

Kérdés: Intézményünk az ellátottai részére szállót, illetve üdülőt üzemeltet, ahol eseti jelleggel vendégszoba vehető igénybe. Az ott töltött vendégéjszakák után intézményünk beszedi az idegenforgalmi adót, amit havonta befizet az illetékes önkormányzat részére. 2013-ig ez a beszedett bevétel átfutó bevételként (482.) került elszámolásra. A kiállított számlán eddig szerepeltettük az idegenforgalmi adó összegét. 2014-től a megváltozott számviteli jogszabályok szerint hogyan, milyen főkönyvi számlán kerül elszámolásra az IFA összege?
Részlet a válaszából: […] ...szóló 4/2013. (I. 11.) Korm. rendelet (továbbiakban: Áhsz.) 48. §-a (10) bekezdésének c) pontja részletezi az ilyen jellegű bevételeket. E szerint:"A kötelezettség jellegű sajátos elszámolások között kell elszámolnic) a más által beszedett, de más...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2014. július 15.

Támogatás

Kérdés: Az új számviteli szabályok szerint 2014-ben hogyan kell elszámolni a szállítói finanszírozású számlákat és az előző évben kapott, idén elszámolt támogatási előleget?
Részlet a válaszából: […] ...költségvetésről szóló törvényben, az önkormányzatok részére biztosított előirányzatokból származó működési és felhalmozási bevételeket, valamint az Áht. 14. §-ának (3) bekezdése szerinti IX. fejezetből folyósított bevételeket, és az...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2014. május 20.

Mérlegrendezés

Kérdés: Mérlegrendezéssel és az új főkönyvi számok nyitásával kapcsolatos a kérdésünk. Elvégeztük a mérlegrendezést és az átvezetéseket, melyek után a 4111. főkönyvi számon követel egyenleg, a 4211. főkönyvi számon követel egyenleg, a 4121. főkönyvi számon tartozik egyenleg maradt. Ezek a főkönyvi számok 2014. évben melyik főkönyvi számokra fordulnak át? Továbbá a helyiadó-túlfizetés 4472. főkönyvi számlán lévő egyenlege, valamint a forgótőke 3911. főkönyvi számon lévő egyenlege, illetve a passzív átfutó 48211. főkönyvi számon lévő egyenlege milyen főkönyvi számra fordul át a 2014. évi nyitás során?
Részlet a válaszából: […] ...bevételeinek állománya a 367. számlára fordítódik át.4. A passzív pénzügyi elszámolások között, a 48211. Költségvetési átfutó bevételek állományának nem lehet egyenlege, onnan rendezni kellett a tételeket 2013. december 31-ig. A 48211. számlák összegét a megfelelő...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2014. május 20.

Készpénzben teljesített kifizetés

Kérdés: Milyen esetekben és feltételekkel teljesíthet készpénzkifizetést költségvetési intézmény?
Részlet a válaszából: […] ...Áht. 85. §-a előírja, hogy a bevételek beszedésekor, a kiadások teljesítésekor lehetőség szerint készpénzkímélő fizetési módokat kell alkalmazni. A kiadások készpénzben történő teljesítésére csak jogszabályban szabályozott esetekben kerülhet sor. A...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2014. május 20.

Teljesítési biztosíték

Kérdés: Kérdésünk a teljesítési biztosíték 2013. évi számviteli elszámolására vonatkozik. Mi először függő bevételként kezeltük, de a későbbiekben onnan visszavételre került, és a költségvetési bevételre tettük át. Véleményüket kérnénk a teljesítési biztosíték számviteli elszámolásával kapcsolatban, hogyan kell ezt helyesen értelmeznünk? Ez a teljesítési garancia két évre szól a megállapodás szerint.
Részlet a válaszából: […] ...bevétel része, de a függő bevételre történő könyvelés sem jó. Ezt jól is érezték, mert onnan vették le és tették rá a bevételekre, de ez sem a helyes megoldás. Mivel ezt a teljesítési biztosítékot mint garanciát, jótállást 24 hónap időtartamra...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2014. április 29.

Szakfeladat

Kérdés: Hogyan történt az oktatási és nevelési intézmények működtetési kiadásainak szakfeladaton történő elszámolása 2013. december 31-ig, és hogyan történik 2014-ben?
Részlet a válaszából: […] ...december 31-ig a kiadások és bevételek szakfeladaton történő elszámolást a szakfeladatrendről és az államháztartási szakágazati rendről szóló 56/2011. (XII. 31.) NGM rendelet szerint volt szükséges elszámolni. Ez a jogszabály 2014. január 1-jétől már hatályon...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2014. április 8.

Szállítói finanszírozás

Kérdés: Európai uniós pályázatot nyertünk el, ahol szállítói finanszírozási formában a számla támogatásra eső része közvetlenül kerül a szállítónak kifizetésre az önerő kifizetésének igazolása után, a benyújtást követő 30 napon belül, a hiánypótlás idejét nem beleértve. A szállító által kiállított számla intézményünk nevére szól. Hogyan történik a szállítói finanszírozás elszámolása 2013. évben? Ki kell mutatni a kötelezettségek között?
Részlet a válaszából: […] ...4/2011. (I. 28.) Korm. rendelet tartalmazza.A kedvezményezett elszámolása pénzforgalom nélkül, a 499. Pénzforgalom nélküli költségvetési bevételek és kiadások sajátos elszámolása főkönyvi számon valósul meg, a költség igazolása után. A finanszírozó...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2014. április 8.

Vagyonkezelés

Kérdés: Hogyan történik az önkormányzati vagyonkezelés számviteli elszámolása, illetve a vagyonkezelési szerződés megszűnését követően az eszközök visszavételének számviteli elszámolása a 2013. de­cember 31-ig hatályos jogszabályok szerint?
Részlet a válaszából: […] ...kell kimutatni, és innen kell átvezetni a 165. számlára.A vagyonkezelő köteles a vagyonkezelésbe vett vagyon után elszámolt és a bevételekben megtérülő értékcsökkenés összegének felhasználásáról évente elszámolni.A vagyonkezelő a vagyonkezelési...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2014. március 18.

Bérelt önkormányzati ingatlan felújítása

Kérdés: Önkormányzatunk közvetett támogatást nyújt azoknak a bérlőinek, akik az általuk bérelt önkormányzati tulajdonú helyiségeket felújítják. A felújításra kifizetett összeg a bérleti díjból kerül beszámításra. Ennek elszámolása nálunk a következőképpen történik:
Születik egy bizottsági határozat a közvetett támogatásról, amely alapján a bérleti díjról kiállított számla jóváírásra kerül. A könyvelésben sem a bérletidíj-bevétel, sem a felújítás kiadása nem kerül könyvelésre. Helyesen járunk el, amikor jóváíró számlát készítünk a bérleti díjról a felújításra fordított összeg erejéig, illetve nem könyveljük a közvetett támogatással kapcsolatos bevételeket és kiadásokat? Kell-e az önkormányzat nevére szóló számlát kérnünk a bérlő általi felújításról? Az áfabevallást ez hogyan érinti?
Részlet a válaszából: […] Az az eljárás, hogy a könyvelésben sem a bérletidíj-bevételt, sem a felújítás kiadását nem könyvelik, nem felel meg az Szt.-ben foglalt bruttó elszámolás elvének. A bruttó elszámolás alapján az ügyleteket a valós tartalmuk szerint kell nyilvántartásba venni, vagyis a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2014. március 18.
1
30
31
32
54