Önkormányzati beszámolók elektronikus közzététele

Kérdés: Az önkormányzat egyszerűsített mérlege, pénzforgalmi jelentése, pénzmaradvány-kimutatása, könyvvizsgálói jelentése közzétételét csak elektronikusan tudja teljesíteni 2009. 05. 01-től? Ha igen, kérem tájékoztassanak ennek módjáról, lépéseiről!
Részlet a válaszából: […] ...államháztartás szervezetei beszámolási és könyvvezetésikötelezettségének sajátosságairól szóló többször módosított 249/2000. (XII.24.) Korm. rendelet szabályozza az önkormányzati alrendszer beszámolásikötelezettségét is. A 2009. évtől hatályos előírások...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. augusztus 18.

Vélelmezett magáncélú telefonköltség elszámolása

Kérdés: A havi telefonszámla 20%-át mint magáncélú használatot a főkönyvben személyi juttatásként kell-e könyvelni?
Részlet a válaszából: […] ...juttatásokra vonatkozó szabályokat alkalmazni.Mivel a költségvetési szerveknek az adó- és járulékterheketkötelező elkülöníteniük a könyvvezetésükben, emiatt– a telefonköltség 20%-át a személyi juttatásokon belül azegyéb költségtérítések között,– a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. augusztus 18.

Lakásépítési és -vásárlási számláról a bevételek átvezetése

Kérdés: A bankszámláról (355) átutaltunk a felhasználási keretszámlára (331) x forintot. Miképpen kell könyvelni, vagyis a könyvelési tételeket szeretném megkérdezni.
Részlet a válaszából: […] A 355. főkönyvi számla a központi költségvetési szervek lakásépítésiés -vásárlási támogatási számlája.A 355. főkönyvi számla idegen pénzeszközök körébe tartozik.A számláról a költségvetési körbe történő bevételátvezetés könyvelési tételei: 1. Idegen...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. augusztus 18.

Ingatlan vételárának könyvelése a vételár részletekben történő megfizetése esetén

Kérdés: Az önkormányzat jelentős összegű ingatlant vásárolt. A szerződésben rögzítettek szerint 3 év alatt egyenlő részletekben kell a vételárat megfizetni. Kérdésem, hogy a számla teljes összegét a szállítói kötelezettségek közé kell felvenni, vagy az éven belüli részt a szállítók között, a további évek részleteit pedig a hosszú lejáratú kötelezettségek között kell-e kimutatni?
Részlet a válaszából: […] A szerződés ismerete nélkül a kérdésre csak általánosválaszt lehet adni. Amennyiben a szerződés szerint az ingatlan a szerződésmegkötésekor az önkormányzat birtokába (használatába) is kerül, akkor azt azáltalános szabályok szerint az 1. számlaosztály és a tőkeváltások...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. június 30.

Értékcsökkenés elszámolása

Kérdés: A 249/2000. Korm. rendelet 30. §-a rendelkezik az értékcsökkenés elszámolásáról. A 30. § (5) bekezdése szerint alacsonyabb értékcsökkenés elszámolható, de ezt a pontot hatályon kívül helyezte a 118/2008. Korm. rendelet 886. pontja. A számviteli törvény szerint értékcsökkenést a használati idő alapján kell elszámolni. Arra szeretnénk választ kapni, hogy a központi költségvetési szervnél a számviteli törvény előírása alkalmazható-e? Vagyis a 249/2000. Korm. rendeletben meghatározott leírási kulcsnál magasabb leírási kulcsot alkalmazhatunk-e?
Részlet a válaszából: […] ...módosításairólszóló 118/2008. (V. 8.) Korm. rendelet nem helyezte hatályon kívül azállamháztartás szervezetei beszámolási és könyvvezetési kötelezettségéneksajátosságairól szóló 249/2000. (XII. 24.) Korm. rendelet (továbbiakban: Áhsz.)30. § (5)...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. február 24.

Térítés nélkül átvett forgóeszközök, működési szolgáltatások elszámolása

Kérdés: Az államháztartási szervezetek 2008. évi számlatükre tartalmazza a "98532. Térítés nélkül átvett forgóeszközök, illetve működési jellegű kapott szolgáltatások" főkönyvi számlát. Abban az esetben, ha a költségvetési szervnek térítésmentesen nyújtanak szolgáltatást (ez a számlán egyértelműen feltüntetésre kerül, és csak az áfát kell kifizetni), használni kell ezt a főkönyvi számlát? Ha igen, kérem, mutassák be a könyvelés tételeit!
Részlet a válaszából: […] ...többekközött az volt, hogy a költségvetési szervek számvitelére vonatkozó előírásokközelítsenek az Szt. rendelkezéseihez. Az Szt. a könyvvezetés szabályaiteredményszemléletben tartalmazza, ez vonatkozik a térítésmentes átadások,átvételek elszámolásaira is.Az Áhsz....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. december 23.

Behajthatatlan követelés

Kérdés: Intézményünk továbbszámlázott szolgáltatást nyújtott egyik vevőjének. A vevő 2005. november óta nem egyenlítette ki a követelésünket (4 db számla). A követelés összege: 9000 Ft. Év végén az egyenlegközlőket mindig átvette, a követelésünket elismerte. A fizetési felszólításokat is átveszi. Az egyenlegközlőket és a fizetési felszólításokat tértivevényes levélként adtuk fel. A vevőnk felszámolás alatt áll 2007. október óta. Mit tudunk tenni a követelés behajtása érdekében? Hogyan tudjuk szabályosan kivezetni a követelést a nyilvántartásunkból?
Részlet a válaszából: […] ...Minden esetben a behajthatatlanságtényét és mértékét bizonyítaniuk szükséges. Ha az államháztartás szervezeteibeszámolási és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló 249/2000.Korm. rendelet (továbbiakban: Áhsz.) 5. § 3. pontja...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. december 2.

Önkormányzat vállalkozása

Kérdés: Szeretnénk önkormányzati vállalkozási tevékenységet beindítani. Ehhez szeretnénk tájékoztatást kérni, hogy milyen jogszabályban található meg a vállalkozásra vonatkozó szabályozás, milyen ismérvek alapján kell elkülöníteni az alap-, kiegészítő, kisegítő tevékenységtől, hogyan kell eljárnunk a vállalkozási tevékenység eredménye tekintetében?
Részlet a válaszából: […] ...szóló többszörmódosított 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet (továbbiakban Ámr.),– az államháztartás szervezetei beszámolási és könyvvezetésikötelezettségének sajátosságairól szóló többször módosított 249/2000. (XII.24.) Korm. rendelet (továbbiakban Szt-vhr.)...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. október 21.

Önköltségszámítás jogszabályi előírásai

Kérdés: Önkormányzatunk a feladatellátás hatékonyságának javítása és jogszabályi követelmények maradéktalan érvényesítése érdekében testületi felhatalmazás alapján – tekintettel az államháztartás szervezetei beszámolási és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló 249/2000. (XII. 24.) Korm. rendelet 8. § (4) bekezdés e) pontjában, valamint ugyanezen jogszabály (15) bekezdésében foglaltakra – felülvizsgálja az intézményhálózat helyiség-bérbeadási tevékenységét, különös tekintettel az önköltségszámítás és az árképzés rendszerére. Az általunk figyelembe vett jogszabályok az alábbiak: Az államháztartás szervezetei beszámolási és könyvvezetési kötelezettségeinek sajátosságairól szóló 249/2000. (XII. 24.) Korm. rendelet 8. § (4) bekezdés szerint a számviteli politika keretében kell elkészíteni: c) a rendszeresen végzett termékértékesítés és szolgáltatásnyújtás tekintetében az önköltségszámítás rendjére vonatkozó belső szabályzatot, figyelembe véve az államháztartás működési rendjéről szóló kormányrendelet vonatkozó előírásait. A (15) bekezdés többek között kimondja, hogy amennyiben az államháztartás szervezete vállalkozási tevékenysége vagy az Ámr. 9. §-ának (5) bekezdése szerinti kiegészítő, kisegítő jellegű tevékenysége keretében rendszeresen saját előállítású terméket értékesít vagy szolgáltatást nyújt, a saját előállítású termék, a végzett szolgáltatás közvetlen önköltségét – a (7)–(8) bekezdésben foglaltak figyelembevételével – az önköltségszámítás rendjére vonatkozó belső szabályzat szerint köteles megállapítani. Az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendelet 9. § (1) bekezdése szerint a költségvetési szerv alaptevékenységének minősül az a tevékenység, amelyet a költségvetési szerv – nem haszonszerzés céljából – feladatvégzési és ellátási kötelezettséggel végez. Az (5) bekezdés szerint nem minősül vállalkozási tevékenységnek a költségvetési szervnek az alapító okiratában meghatározott alaptevékenységén belül az a kiegészítő, kisegítő jellegű tevékenysége, amelyet az alaptevékenysége feltételeként rendelkezésre álló, s e célra csak részben lekötött személyi és anyagi kapacitások fokozott kihasználásával, nem nyereségszerzés céljából végez. A (2) és az (5) bekezdésben meghatározott tevékenység keretében végzett szolgáltatás, termék-előállítás értékesítéséből származó bevételnek fedeznie kell a tevékenységet terhelő összes kiadást – beleértve az üzemeltetési, fenntartási kiadások tevékenységre jutó arányos hányadát is – a bevétel fel nem használható részének figyelembevétele mellett. A (7) bekezdésben a kiegészítő, kisegítő jellegű tevékenységgel kapcsolatos szerződéskötés rendjét és a felügyeleti szerv által meghatározott további szempontokat – beleértve a (6) bekezdésben foglaltak érvényesítését biztosító eljárás rendjét – a költségvetési szervnek szabályzatban kell rögzítenie. A költségvetési szervek tevékenységük során kötelesek a gazdaságosság, a hatékonyság és az eredményesség követelményeit is érvényesíteni. Az 57. § (12) bekezdés szerint a költségvetési szerv szellemi és anyagi infrastruktúráját magáncélra, meghatározott feladat elvégzésére igénybe vevő számára a költségvetési szerv köteles térítést előírni a felhasználás, illetve az igénybevétel alapján felmerült közvetlen és közvetett költségek figyelembevételével. A (13) bekezdés azt mondja, hogy amennyiben a költségvetési szerv meghatározott feladat ellátására eseti bevételhez jut vagy támogatásban részesül, az ezzel összefüggésben ténylegesen felmerült költségeket úgy kell meghatározni, hogy az a felmerült közvetlen költségek mellett fedezetet nyújtson az intézményüzemeltetési, fenntartási költségek arányos részére, kivéve az uniós támogatással megvalósuló programok esetében. A megosztás nem veszélyeztetheti a vállalt kötelezettségek teljesítését. A (14) bekezdésben a (12)–(13) bekezdés szerinti költségek és a térítés megállapításának rendjét és mértékét belső szabályzatban kell rögzíteni. Ezúton kérem segítő állásfoglalásukat abban a kérdésben, hogy az általunk figyelembe vett jogszabályok lehetőséget adnak-e a költségvetési intézmény számára arra, hogy a klasszikus közgazdasági metodikával kiszámított és könyvviteli bizonylatokkal, dokumentációkkal alátámasztott teljes önköltségen, és az árképzés időszakára vonatkozóan közzétett várható inflációs rátán felül, többletbevétel elérése érdekében árrést (haszon/nyereség) állapítson meg, a piaci árakhoz igazodóan! Az intézmények alapító okirataiban a bérbeadás mint alaptevékenységhez tartozó kiegészítő, kisegítő tevékenység szerepel, melyen a testület nem kíván változtatni. Az intézmények e tekintetben áfakörbe tartoznak.
Részlet a válaszából: […] A feltett kérdés előtt összegyűjtött és leírt törvényihivatkozások hordozzák magukban a választ. A szabályzat készítésének az alényege, hogy a szervezetüknél történő önköltség-számítási tevékenységetrészletesen szabályozza, és ezáltal információt szolgáltasson...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. augusztus 19.

Ajándékba kapott készletek elszámolási szabályai

Kérdés: Kiemelt költségvetési szerv vagyunk. Térítésmentesen kapunk-kaptunk készletet. A készletek között ezt piaci értéken kell kimutatnunk, gondolom, a könyvelése a tőkenövekedéssel szemben történik. Mi a helyes eljárás a készlet felhasználásánál? Milyen könyvelési tételek merülnek fel, illetve milyen értéken? (Szakfeladatra – gondolom – nem kerülhet piaci értéken könyvelt tétel?)
Részlet a válaszából: […] ...Szt.-nek ezt a szabályát a költségvetésiszerveknek is az Áht. szerint eltérés nélkül alkalmazniuk kell.A költségvetési szervek sajátos könyvvezetése (módosítottteljesítmény szemléletű kettős könyvvitel) miatt a készletek felhasználásátkiadásként nem szabad...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2008. július 29.
1
11
12
13
25