Főkönyvi számlák záró egyenlege

Kérdés: A kilencedik havi költségvetési jelentés és mérlegjelentés feladása után, a kincstártól azt a visszajelzést kaptuk, hogy: a mérlegben a 4211. Költségvetési évben esedékes kötelezettségek személyi juttatásokra sornak, valamint a 4212. Költségvetési évben esedékes kötelezettségek munkaadókat terhelő járulékokra és szociális hozzájárulási adóra sornak nem lehet záró egyenlege. Ez valamelyik jogszabályban, rendeletben van előírva? Esetleg változás volt ebben a közelmúltban? A könyvelésben ezeken a sorokon olyan bizonylatok vannak, melyek számfejtése a 9. hónapban, de kifizetésük a 10. hónapban történt.
Részlet a válaszából: […] Az Áhsz. nem tartalmaz olyan előírást mely szerint a 4211. Költségvetési évben esedékes kötelezettségek személyi juttatásokra és a 4212. Költségvetési évben esedékes kötelezettségek munkaadókat terhelő járulékokra és szociális hozzájárulási adóra főkönyvi...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. november 25.

Nagyszülői pótszabadság

Kérdés: A Púétv. a 2024. január 1-jei bevezetésével megváltoztatta a köznevelésben foglalkoztatottak jogviszonyát, közalkalmazottból köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyban állókká váltak a pedagógusok és a nevelést-oktatást közvetlenül segítő munkaköröket betöltő munkavállalók, akikre a fenti törvény vonatkozik. Köznevelési dolgozó lett a köznevelési foglalkoztatotti jogviszony hatálya alá nem tartozó, nevelést-oktatást, óvodában nevelést közvetlenül segítő munkakörben foglalkoztatott munkavállaló és a gazdasági, ügyviteli, műszaki, kisegítő munkakörben foglalkoztatott munkavállaló, akik az Mt. hatálya alá kerültek. Van-e kezdeményezés arra vonatkozóan, hogy a közoktatási szféra munkaviszonyban foglalkoztatott dolgozóit is megillethesse a nagyszülői pótszabadság joga a családbarát szemlélet alapján? Megilleti-e a nagyszülői pótszabadság a köznevelési dolgozót a fentiek alapján?
Részlet a válaszából: […] A feltett kérdésekre a hatályos jogszabályok alapján, jogértelmezési, jogalkalmazói választ tudunk adni. A levelükben leírtak helytállóak, vagyis a Púétv. 132. §-ának (7) bekezdése rendelkezik arról, hogy a köznevelési dolgozó részére járó végkielégítés...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. november 4.

Pedagógusnormatíva-számítás

Kérdés: Intézményünk esetében a pedagógusnormatíva 52,2 főre ad támogatást, ugyanakkor csak 46 fő pedagógusra tudjuk érvényesíteni. A szabad kapacitásból szeretnénk finanszírozni az óvodapedagógusok helyett alkalmazott pedagógiai asszisztensek bérét, akiket a szintén normatívából finanszírozott, nevelő-oktató munkát segítő pedagógiai asszisztenseken túl foglalkoztatunk. A felhasznált alapnormatíva összegének számításához a pedagógusok esetében a tárgyhavi alap-illetmény meghatározásánál a kinevezésben rögzített összeget, vagy a bérkartonon szereplő tárgyhavi alapilletmény és a szabadság idejére járó díjazás együttes összegét kell figyelembe venni? Nálunk ez mindig változó összeg a Púétv. 106. §-ának (6) bekezdése miatt, mert intézményünkben a pedagógusok nagy számban kapnak átfedési időre járó illetményt.
Részlet a válaszából: […] Nem írták meg, milyen fenntartású intézményről van szó. Ha önkormányzati, akkor a Kvtv. 2. melléklete szerint jár „az óvodában foglalkoztatott pedagógusok átlagbéralapú támogatása jogcím”, ha egyházi vagy magánfenntartásúak, akkor a Kvtv. 7. melléklete alapján illeti...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. november 4.

Egészségügyi szolgáltatóval kötött feladatellátási szerződés

Kérdés: Az önkormányzat feladatellátási szerződést kötött a praxisengedéllyel rendelkező háziorvossal mint egészségügyi szolgáltatóval. A jogszabályi előírások alapján az önkormányzat az önkormányzati tulajdonban álló ingatlanban található rendelőt ingyenes használatba adta az egészségügyi szolgáltatónak. A feladatellátási szerződés rögzíti, hogy az egészségügyi szolgáltató a részére térítésmentesen biztosított rendelőt saját költségén köteles rendszeresen karbantartani, takarításáról gondoskodni, továbbá viselni a rendelő működésével járó rezsiköltségeket. A rendelő felújítása azonban az önkormányzat kötelezettsége marad. Az egészségügyi szolgáltató 2021. szeptember 1. napjától fizetési kötelezettségének számla hiányában nem tett eleget. Az önkormányzat a rendezetlen helyzet megoldására különmegállapodást kívánt kötni, amelynek alapján átalánydíjas elszámolás került volna bevezetésre. Ez az átalánydíj kedvezőbb lett volna, mint a ténylegesen igénybe vett szolgáltatások díja. Az egészségházban működő hét egészségügyi szolgáltató közül kettő a megállapodást nem írta alá. Ennek hiányában az önkormányzat 2025. július 1-jétől a meglévő feladatellátási szerződés alapján kiszámlázta a közüzemi díjakat (víz- és szennyvízdíj, villamosenergia-, gáz-, vezetékes- és mobiltelefon-szolgáltatás, internet, hulladékszállítás), a tűzoltósági távfelügyeleti díjat, a takarítással kapcsolatos személyi juttatásokat, a tisztítószerek költségét, valamint a szőnyegtisztítás díját. Az egészségügyi szolgáltató a számlákat visszaküldte, arra hivatkozva, hogy azoknak nincs szerződéses jogalapja. Az önkormányzat vitatja ezt az indokolást, és követelését az egészségügyi szolgáltatóval szemben fenntartja. Mit tehet az önkormányzat annak érdekében, hogy a követelés könyvviteli elszámolása megfeleljen a vonatkozó szabályoknak? Továbbá milyen jogi lépésekkel érvényesítheti követelését az egészségügyi szolgáltatóval szemben?
Részlet a válaszából: […] A kapott információk szerint a feladatellátási szerződés alapvetően meghatározza a felek közötti jogviszony kereteit. A szerződésben rögzítették, hogy az egészségügyi szolgáltató viseli a rezsiköltségeket, amely magában foglalja a közüzemi díjakat, működési...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. október 14.

Egészségügyi betét juttatása

Kérdés: Intézményünk egészségügyibetét-automatát vásárolt, melyet időközönként feltölt betéttel, amihez a lakosság bármikor és ingyenesen hozzáfér. A betétvásárlás minek minősül, reprezentáció vagy üzemeltetési anyag?
Részlet a válaszából: […] Ha az automata használatát rászorulóknak biztosítják, önkormányzati szociális rendelet alapján, és a jogosultsági feltételeket a Szociális Szolgáltató és Gyermekjólét Központ ellenőrzi, pl. az általuk kiadott kóddal vehető igénybe az automata, akkor természetbeni...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. október 14.

Reprezentáció és üzleti ajándék könyvelése

Kérdés: Ha egy munkahelyi ülésre péksüteményeket rendelünk, akkor a számlán szereplő szállítás is K123 vagy K337? Ha a megbeszélés egy étteremben zajlik, akkor a kiszámlázott felszolgálói díjat (szervizdíj) is K123-ra vagy K337-re könyveljük?
Részlet a válaszából: […] Az Áhsz. 15. melléklete alapján a K123. Egyéb külső személyi juttatások rovaton kell kimutatni többek között a személyi jövedelemadóról szóló törvény szerinti reprezentáció és üzleti ajándék kiadásait. Tekintettel arra, hogy a szállítási költség és a szervizdíj...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. szeptember 23.

Dombormű képzőművészeti alkotás elszámolása

Kérdés: Egyházi fenntartásban lévő oktatási intézményünk bronz domborművet csináltatott egy képzőművésszel megbízási szerződés alapján. Ekho szerint adózik, tehát az intézmény mint kifizető vonja le és fizetjük be a járulékot helyette a NAV-hoz. Szocho nem keletkezik. A dombormű képzőművészeti alkotás lesz, tehát az 1-es számlaosztályban meg kell jelenjen. Viszont, mivel nem számlás, hanem megbízási díjat kellett részére számfejteni, ezért a bérfeladásban a személyi juttatások között megjelenik mint megbízási díj. Hogyan kell helyesen könyvelni? Először a személyi juttatások között kell lekönyvelni (55/471), majd vegyes naplón a személyi juttatással szemben vezetni át a beruházások közé (16/55)?
Részlet a válaszából: […] A személyi kiadások között elszámolt költségeket a saját előállítású eszközök elszámolásának szabályai szerint kell figyelembe venni. Elsődlegesen a költségek között el kell számolni, majd az Szt. 51. §-a szerint számított bekerülési értéket mint saját...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. szeptember 23.

Köztisztviselői bérek

Kérdés: Kérem adjanak tájékoztatást, mit kell tudni a köztisztviselői bérek összetételéről!
Részlet a válaszából: […] A köztisztviselők vonatkozásában a Kttv. 226. §-ának (1) bekezdése általános jelleggel kimondja, hogy „a közszolgálati jogviszonyban e törvény kormánytisztviselőkre vonatkozó rendelkezéseit az e fejezetben foglalt eltérésekkel, megfelelően kell alkalmazni”. Így a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. szeptember 2.

Köztisztviselői illetményemelés végrehajtása

Kérdés: Kérem szíves állásfoglalásunkat a helyi önkormányzatoknál foglalkoztatott köztisztviselők illetményemeléséhez szükséges forrás biztosításával kapcsolatos intézkedésekről szóló 1155/2025. Korm. határozat értelmezésével kapcsolatosan. A többlettámogatást 5 vagy 6 hónapra kell szétosztani 2025. II. félévében?
Részlet a válaszából: […] Az 1155/2025. Korm. hat. 2. pontjának a) alpontja szól a 2025. július 1-jével történő köztisztviselői illetményemelés végrehajtásához felhasználható fajlagos támogatás emeléséről. A 2. pont b) alpontja már a 2026. évre vonatkozik, tehát az a) alpont irányadó a 2025. évre...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. július 22.

Önkormányzati óvoda megszűnése beolvadással I.

Kérdés: 2025. 06. 30. fordulónappal önkormányzati költségvetési szerv (óvoda) jogutóddal, beolvadással szűnik meg. A munkavállalókat a jogutód szerv átveszi. A MÁK KGR-K11 rendszerébe a megszűnő intézmény beszámoló űrlapjai a fenntartó megszüntetéséről szóló határozatai alapján automatikusan kerülnek be a rendszerbe, vagy kérni kell azt? A 06. havi bért csak júliusban tudjuk könyvelni, tehát ebből következtetve a megszűnő beszámoló csak 08. 20-án kerülhet benyújtásra?
Részlet a válaszából: […] Az Áhsz. 49/B. §-ának (2) bekezdése kimondja, hogy beolvadás és jogutód nélküli megszűnés esetén a megszűnő költségvetési szerv záró beszámolójában kimutatott eszközöket és forrásokat a jogutód, a könyvviteli, nyilvántartási számlái és részletező...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2025. június 24.
1
2
3
19