Városüzemeltetési és város- gondnoksági feladatok ellátására nyújtott önkormányzati támogatás
Kérdés
Az önkormányzat 100%-os nonprofit gazdasági társaságának városüzemeltetési és városgondnoksági feladatok ellátására támogatást nyújt.
Kérdéseink:
1. Ha az önkormányzat konkrétan meghatározza, hogy a támogatást milyen feladatokra és mekkora összegben költheti el a társaság, akkor az így nyújtott támogatás ellenértéknek minősül-e, kell-e általános forgalmi adót fizetni utána?
2. Ha a támogatást az önkormányzat gazdasági társaságának általános jelleggel adja, hogyan tudja az önkormányzat a feladatok ellátására adott támogatás felhasználását előírni és azt ellenőrizni?
Megjelent a Költségvetési Levelekben 2015. augusztus 11-én (215. lapszám), a kérdés sorszáma ott: 4003
[…] cikkének (2) bekezdése értelmében a szerződést legfeljebb 10 évre lehet megkötni, tehát nem szükséges a szolgáltatót évente megbízni az adott feladattal;2. A vállalkozás megnevezése és adott esetben a támogatással érintett terület;3. A támogatást nyújtó hatóság által a vállalkozásnak adott kizárólagos vagy különleges jogok jellege;4. Az ellentételezési mechanizmus leírása és az ellentételezés kiszámításának, ellenőrzésének és felülvizsgálatának paraméterei. Tehát mindenképpen előzetesen, a megbízási időszak megkezdése előtt, előre meg kell határozni, hogy milyen feladatok esetében milyen költségtípusok részesülhetnek ellentételezésben, és milyen kalkulációk (pl. előző év eredményei) alapján kell azt kiszámítani.Az ellentételezés (támogatás) mértékét a 2012/21/EU bizottsági határozat 5. cikkének megfelelően kell megállapítani.A támogatás (kompenzáció) nem haladhatja meg a vállalkozásnál a szolgáltatás nyújtása kapcsán felmerült nettó költséget, beleértve az ésszerű nyereséget is. A kompenzációt úgy kell meghatározni, hogy a közszolgáltatásból származó bevételekkel szemben el kell számolni az összes felmerült közvetett és közvetlen költséget és az ésszerű (adott ágazatra jellemző) nyereséget. A fennmaradó, bevétellel nem fedezett rész lesz a kompenzáció.Amennyiben a támogatott nem csak közszolgáltatási feladatot lát el, a közszolgáltatás költségeit és bevételeit a többi szolgáltatásától elkülönítve kell kimutatnia belső számláiban, a költségek és bevételek elkülönítésének paramétereivel együtt. A közszolgáltatáson kívül eső tevékenységek költségeire nem adható ellentételezés. A túlkompenzációt vissza kell fizetni. Ezeket a feltételeket, továbbá 10 éves iratmegőrzési kötelezettséget is bele kell foglalni a közfeladat-ellátási szerződésbe.A közfeladat-ellátási támogatások esetében vizsgálni kell, hogy az Európai Unió működéséről szóló szerződés (EUMSZ) 107. cikke alapján állami támogatásnak minősül-e. Ahhoz, hogy a támogatás ne minősüljön az EUMSZ 107. cikk (1) bekezdése szerinti tiltott támogatásnak, a következő feltételeknek kell együttesen megfelelnie:1. A kedvezményezett vállalkozást szerződésben vagy jogszabályban kell feljogosítani a szolgáltatás végzésére.2. A kompenzáció alapját képező paramétereket előre, objektív és átlátható módon rögzíteni kell.3. A kompenzáció mértéke nem haladhatja meg a közszolgáltatási kötelezettségek végrehajtása során felmerült szükséges költségeket, figyelembe véve a bevételeket és az ésszerű nyereséget.4. Ha a kiválasztás nem közbeszerzés alapján történik, akkor egy átlagos, jól vezetett és a szükséges eszközökkel megfelelően felszerelt vállalkozásnál felmerülhető költségek alapján kell a kompenzáció mértékét meghatározni.A fentieken túl feltétel, hogy a közfeladatot az Nvt. 3. §-ában meghatározott átlátható szervezet lássa el. Az önkormányzatok által alapított társaságnak ilyennek kell lenni.Az önkormányzatok a kiszervezett feladatokat központi költségvetési és saját bevételi forrásokból láttathatják el. Ebből következően fokozottan ellenőrizni kell ezeknek a forrásoknak a cél szerinti felhasználását. A felhasználási célok ellenőrzése önmagában nem jelenti azt, hogy a támogatás szolgáltatás ellenértékének minősülne.A gyakorlatban találkozhatunk olyan esettel, hogy az önkormányzati társaság elszámolást nyújt be az önkormányzatnak arról, hogy mely utcákban hány folyóméter járdát kátyúztak, és az önkormányzat annak ellenértékét utalja át a társaságnak. Az ilyen finanszírozási mód a szolgáltatásvásárlásra jellemző.Ha a finanszírozás havi ütemezésben előre megállapított költségvetési rendeletben tervezett módon történik, valamint a vállalkozás és az önkormányzat között a fenti kritériumoknak megfelelő közszolgáltatási szerződés van, és a kompenzációt a 2012/21/EU bizottsági határozat kritériumainak megfelelően állapították meg, akkor beszélhetünk olyan általános […]
Jelentkezzen be!
Elküldjük a választ e-mailen*