Szociális alapon nyújtott étkeztetés

Kérdés: Önállóan gazdálkodó költségvetési intézmény vagyunk. Tevékenységi körünkbe tartozik tárgyi adómentes tevékenység, illetve adóköteles tevékenység is. 2006. március 1-jétől a városi önkormányzat feladatkörünkbe utalta a városban élő idős betegek szociális étkeztetését. A szociális gondozás, támogatói szolgálat feladatkörét továbbra is a városban működő szociális intézmény látja el. Konyhával nem rendelkezünk, ezért egy másik költségvetési intézménytől vásároljuk az ételt. Nyersanyagköltséget és rezsiköltséget számláznak felénk áfával, továbbá intézményi szinten is felmerülnek költségek. (Gázolaj, benzin, autó-karbantartás stb.) Mi az ellátottak felé állítunk ki 15%-os tartalmú számlát a szociális étkeztetésről. Természetesen az általunk beszedett étkeztetés bevétele nem fedezi a kiadásokat, ezért önkormányzati támogatás is kapcsolódik a feladatellátáshoz. A főkönyvben a tevékenység kiadásait és bevételeit teljes mértékben el tudjuk különíteni. Könyvelőprogramunk lehetőséget nyújt arra, hogy a szociális étkeztetés szakfeladatra csak az ezzel kapcsolatos kiadásokat és bevételeket könyveljük. Az adót milyen mértékben lesz jogunk levonni, kell-e arányosítani? (Ismereteim szerint 2006. január 1-jétől nem kötelező a költségvetési intézményeknek alkalmazni az áfaarányosítás szabályait.) Miután az étel kiszállításához üzemanyagként gázolajat és benzint is vásárolunk, ezek beszerzési áfáját levonhatjuk-e, vagy csak a gázolaj után, hiszen az Áfa-tv. 33. §-a alapján nem vonható le motorbenzin beszerzése utáni áfa?
Részlet a válaszából: […] Mindenekelőtt a szociális étkeztetés adómértékét szükségesvizsgálni a szóban forgó esetben. A szociális étkeztetést önmagában 15%-os adóterheli az Áfa-tv. 1. számú melléklet II. részének 69. sorában foglaltakszerint. Amennyiben azonban a szociális ellátás részeként...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. május 16.

Vissza nem térítendő támogatás elszámolása

Kérdés: Hová kell helyesen könyvelni a hivatalunk által belső jegyzőkönyv alapján kifizetett kátyúkár hivatalunkat terhelő részét? Hová kell helyesen könyvelni a fővárosi közgyűlés rendelete, valamint önkormányzati rendelet alapján szociális, jövedelmi, vagyoni viszonyok vizsgálata alapján kifizetett első lakáshoz jutási támogatás vissza nem térítendő összegét?
Részlet a válaszából: […] ...építmények. Az utak építménynek minősülnek. Amennyiben az építmény(út) meghibásodik, vagyis kátyú keletkezik, akkor annak kijavításakarbantartási tevékenységnek minősül. A felmerült költségeket a könyvekben az5522. Különféle szolgáltatási kiadások...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. február 21.

Lakóépületek felújításának elszámolása pályázaton nyert pénzeszközök felhasználásával

Kérdés: Hogyan kell könyvelni az iparosított technológiával készült lakóépületek pályázati felújítását, ha – a lakossági önrész és a központi támogatás az önkormányzatoknak az erre a célra megnyitott számlájára érkezik, – a kiviteli és a támogatási szerződést az önkormányzat köti, – a számla az önkormányzat nevére szól, – az épület vagy kizárólag magántulajdonú, vagy önkormányzati és magántulajdonú lakások vegyesen? Mi az irányadó abban az esetben, ha a pályázati kiírásnak megfelelően felújításnak elszámolandó műszaki tartalom a számviteli állásfoglalások szerint karbantartásnak minősül?
Részlet a válaszából: […] ...rész képez pénzeszközátadást. Az önkormányzati tulajdonaránynakmegfelelő összeg az önkormányzat könyveiben minősül felújítási (karbantartási)kiadásnak. Ezt az öszszeget az általános szabályok szerint állományba kellvenni (aktiválni).A felújítási...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2005. december 13.

50 000 forint alatti, szóban vállalt kötelezettségek nyilvántartása

Kérdés: A költségvetési intézmény 50 ezer forint alatti megrendeléseiről nem köteles írásban kötelezettséget vállalni. Új számítógépes programmal rendelkezünk, melyben szeretnénk az 50 ezer forint alatti kötelezettségvállalást is sorszámmal ellátni. Kötelező-e sorszámozni az 50 ezer forint alatti kötelezettségvállalásokat?
Részlet a válaszából: […] ...pénzügyi teljesítéselőtt, az ilyen típusú kifizetésekhez kiadott éves kereteket (pl. szervezetiegységek, vezetők reprezentációs kerete, karbantartási anyagokra kiadott keretstb.) vagy a pénzügyi teljesítéssel egyidejűleg rögzíti ezeket a tételeket...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2005. november 2.
Kapcsolódó címkék:  

Gépkocsi karbantartási munkáinak elszámolása

Kérdés: Éves karbantartási munkák során elektromos zárakat vásároltunk meglévő ajtókhoz (darabonként bruttó 53 000 forint értékben), illetve a gépjárművekhez téli gumit (darabonként bruttó 80000 forint értékben). A költségvetési szerv nem jogosult áfa-visszaigénylésre, tehát a bruttó összeg a beszerzés költsége. A beszerzett terméket az 54-es számlacsoportba, karbantartás anyag, alkatrészként el lehet-e számolni, vagy mint nagy értékű tárgyi eszközt, az 1-es számlaosztályban kell nyilvántartani?
Részlet a válaszából: […] ...megjelölt kritériumoknak nemfelelnek meg, így nem lehet ezeket a kiadásokat beruházásnak minősíteni, hanemaz 55-ös főkönyvi számlán karbantartási kiadásként kell...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2005. szeptember 20.
Kapcsolódó címkék:  

Közbeszerzési eljáráshoz kapcsolódó költségek elszámolása

Kérdés: A közbeszerzési eljárás lebonyolításával intézményünk egy erre szakosodott irodát bízott meg. Hol, melyik főkönyvi számon kell ennek költségeit kimutatni? A kötelező érintésvédelmi felülvizsgálat, valamint az abban foglalt javítások költségeit hol kell megtervezni (felújítás – dologi kiadás)?
Részlet a válaszából: […] ...költségeinek elszámolásánál az Szt. 3. §-a (4)bekezdésének 9. pontja szerint kell eljárni. A törvény a következőket rögzíti:"Karbantartás: a használatban lévő tárgyi eszköz folyamatos,zavartalan, biztonságos üzemelését szolgáló javítási...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2005. augusztus 9.
Kapcsolódó címkék:  

Más intézménynek történő fűtés továbbszámlázása

Kérdés: Intézményünk saját épületén kívül még másik két épületet is fűt gázkazánnal. A másik két épület intézményének a gázfogyasztást, karbantartási díjakat és a fűtők bérét (járulékokkal) számlázzuk tovább. Nincs külön mérőóra, hanem a fenntartó által meghatározott százalékban történik a továbbszámlázás. A továbbszámlázás áfásan vagy áfamentesen történjen? (Alaptevékenységünk tárgyi adómentes.)
Részlet a válaszából: […] A fűtési szolgáltatás számlázása során a szolgáltatástterhelő adó mértékét nem a nyújtó alaptevékenysége határozza meg, hanem aszóban forgó szolgáltatásra vonatkozó adómérték, kivéve, ha az adóalany alanyiadómentességet választott, akkor a tárgyi adómentes...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2005. július 19.
Kapcsolódó címkék:  

Közvetített szolgáltatás adókulcsa

Kérdés: Intézményünk saját épületén kívül még másik két épületet is fűt gázkazánnal. A másik két intézménynek a gázfogyasztást, karbantartási díjakat és a fűtők bérét (járulékokkal) számlázzuk tovább. Nincs külön mérőóra, hanem a fenntartó által meghatározott arányban történik a továbbszámlázás. A továbbszámlázás áfásan vagy áfamentesen történjen? (Alaptevékenységünk tárgyi mentes.)
Részlet a válaszából: […] A kérdésből arra lehet következtetni, hogy intézményük azÁfa-tv. 8. § (4) bekezdése szerint közvetített szolgáltatásként nyújtgázszolgáltatást, melynek ellenértékét azonban nem a konkrétan elfogyasztottgáz mennyisége alapján határozzák meg, hanem egy...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2005. június 7.
Kapcsolódó címkék:  

Helyiségek tartós és eseti bérbeadását terhelő befizetési kötelezettségek

Kérdés: Milyen befizetési kötelezettség terheli 2005. január 1-jétől a központi költségvetési szervek helyiségeinek tartós és eseti bérbeadását?
Részlet a válaszából: […] ...rögzített módon) pl. fenntartási, üzemeltetési kiadások (haezeket a bérleti díj tartalmazza) őrzés-védelem, portaszolgálat, karbantartás,takarítás, adminisztrációs kiadások stb. Bérbeadás eredménye= 50% a költségvetési szervnél marad= 50% a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2005. április 5.
Kapcsolódó címkék:  

Személygépkocsi-bérbeadás áfája

Kérdés: Költségvetési intézményünk alkalmanként kiadja a személyautóit magánszemélynek, saját dolgozónak, kft.-nek. Milyen áfakulcs terheli számlázáskor ezt a tevékenységet? Sofőrt nem adunk hozzá, részükre az üzemanyagköltséget APEH-árral és a 3 Ft-os karbantartási költséget számlázzuk ki. Mi a szolgáltatási jegyzék száma? Előfordul, hogy személyszállítást vállalunk sofőrrel együtt. Szintén a fentiek szerint számlázunk, ez esetben mi az áfakulcs, és az SZJ-számnak mit kell a számlán feltüntetni?
Részlet a válaszából: […] A kérdésből arra lehet következtetni, hogy intézményük a tulajdonában lévő személygépkocsiját bérbe adja. Az Áfa-tv. a kedvezményes adókulcsú (5 százalék, 15 százalék, tárgyi adómentesség) termékek, tevékenységek körét az 1. és 2. számú mellékletben sorolja fel. A...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2004. november 23.
1
…
13
14
15
16