Szociális Gondozási Központ tevékenysége

Kérdés: Segítségüket kérjük az Áfa-tv. 2006-ra vonatkozó előírásainak helyes alkalmazásához a Szociális Gondozási Központ tevékenységével kapcsolatban, az alábbiak szerint: Intézményük egyik alapfeladata szociális étkezés nyújtása, amely az Áfa-tv. alapján adóköteles tevékenység, 15%-os adókulcs alá esik. Az ellátottak étkeztetése úgy történik, hogy intézményünk megvásárolja az adott időszakra vonatkozó ebédadagot, majd a városi önkormányzat szociális ellátásokról szóló rendelete alapján az ellátottak jövedelmi viszonyaitól függő térítési díjat az igénybevevőknek kiszámlázza. Az étkezést igénybe vevők többsége a beszerzési árnál alacsonyabb térítési díjat fizet, a különbözet beépül az intézmény költségvetésébe, és ezt a fenntartó városi önkormányzattól támogatásként kapjuk meg. A vásárolt élelmezés áfájának összegét levonásba helyezzük. Intézményünk a szociális étkeztetésen kívül más áfaköteles tevékenységet nem végez. Kérjük szíves tájékoztatásukat arra vonatkozóan, hogy az étkezés beszerzési (áfát tartalmazó) ára és az ellátottak által fizetendő (áfás) térítési díj különbözete az Áfa-tv. 22. § (2) bekezdés szerinti szolgáltatásnyújtás ellenértékének minősül-e, adóalapot képező államháztartási támogatás-e, illetve az előzőekben leírt tevékenységgel kapcsolatban kapott finanszírozás árat közvetlenül befolyásoló támogatásnak minősül-e? Intézményünk havi áfabevalló.
Részlet a válaszából: […] A felvetett probléma tisztázása során mindenekelőttszükséges megjegyezni, hogy amennyiben az Áfa-tv. kivételt nem tesz, áfakötelesminden ellenérték ellenében végzett termékértékesítés vagy szolgáltatásnyújtás.Így tehát kétségtelenül adófizetési kötelezettség alá...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. február 21.

Munkabérelőleg visszafizetésének adókötelezettsége

Kérdés: A Költségvetési Levelek 56-os számában megjelent 1267-es válaszban a munkabérelőleggel kapcsolatos kérdésem lényegére nem kaptam választ. Nevezetesen arra, hogy mit kell tenni akkor, amikor pl. 200 000 Ft-os illetményelőleget vesz fel dolgozónk 4 havi visszafizetési kötelezettséggel októberben? A felvétel pillanatában adóköteles bevétele lesz a dolgozónak, vagy csak az év végén visszafizetetlen összeg adóköteles, vagy a 7. § (1) bek. c) pont szerint kell bevételnek tekinteni?
Részlet a válaszából: […] Az Szja-tv. 7. § (1) bekezdésének c) pontja alapján sem a munkabérelőlegcímén kifizetett összegből, sem az ilyen címen felvett összegből az adóév végénmég fennálló tartozás (visszafizetetlen összeg) nem számít bele az adóalapba,így nem is adóköteles.Előzőek...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. február 21.

Egyes, a vagyongazdálkodáshoz kapcsolódó fogalmak meghatározása

Kérdés: Az önkormányzati vagyongazdálkodás szempontjait figyelembe véve, és a számviteli törvény 23. § (2) bekezdésére tekintettel, kérem, definiálják a következő fogalmakat: kezelésbe vett, használatba vett, üzemeltetésre átadott vagyontárgyak.
Részlet a válaszából: […] ...szerződéskötéskor kellmeghatározni és pontosan rögzíteni a szerződésben, például mi tartozik ahasználat tárgyába.Amennyiben a költségvetési szervnél rendszeresen és gyakranfordulnak elő ezek a tevékenységek, az intézményi számviteli politikában...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. február 21.

Kedvezményes menetjegyek elszámolása

Kérdés: Gyakorta visszatérő probléma a hivatalos kiküldetések után az utazási költség elszámolása. A gondot főként az okozza, hogy az elszámolásnál elegendő-e a hivatalos menetjegy csatolása, vagy a menetjegy mellé még csatolni kell-e a MÁV vagy Volán által kiállított számlát is. Intézményünk áfamentes költségvetési szerv. Az elszámolásoknál mi is azt a legáltalánosabb gyakorlatot folytattuk, hogy vagy számlát, vagy menetjegyet követeltünk meg, tehát párhuzamosan mindkettőt nem. A tegnapi nap folyamán hivatalos kiküldetés céljából elővételben 50%-os vasúti jegyet akartunk vásárolni, számla kérése mellett. Meglepetésünkre tájékoztattak bennünket, hogy ez évtől hivatalos kiküldetés céljára 50%-os menetjegyet nem tudnak kiszolgálni, számlát intézmény nevére csak teljes árú menetjegy vásárlása esetén tudnak kiállítani. Szerettük volna megtudni, hogy mikor és hol jelent meg a jogszabály, de erre felvilágosítást nem tudtak adni, a pénztáros belső szabályzatra tudott csak hivatkozni. Telefonon megkerestük a MÁV Menetkedvezményi Ügyek Ügyfélszolgálatát is, ahol természetesen tudtak ezen intézkedésről, de a jogforrást ott sem tudták megjelölni. Korrekt, udvarias módon közölték, hogy közlönyt még ők sem láttak, de ez nem a MÁV intézkedése, hanem ezt valamelyik adózási jogszabály decemberi módosítása írta elő. Végül megkérdeztük, hogy jól értjük-e, hogy ezentúl hivatalos célra csak teljes árú menetjegyet kell vásárolnunk, a válasz igen volt. A közalkalmazottak és köztisztviselők az 50%-os kedvezményt csak magánjellegű utazásaikra használhatják fel. Problémánk az, hogy korábban volt még olyan belső szabályozás is, hogy hivatalos célra csak akkor volt elszámolható teljes árú menetjegy, ha a kiküldetést teljesítő nem volt jogosult még a közalkalmazotti igazolvány kiváltására. Szeretnénk tudni, hogy ténylegesen jogos-e, hogy hivatalos célra ténylegesen nem használható az 50%-os vasúti kedvezmény, illetve ezen rendelkezést hol találhatjuk meg?
Részlet a válaszából: […] ...nevére.Az adózás szempontjából nem jelent problémát az, ha amagánszemély a saját nevére szóló számlával igazolja a hivatalos utazásköltségét. Az Szja-tv. 7. § (1) bekezdésének g) pontja ugyanis nem támasztolyan feltételt, amely szerint a hivatali, üzleti...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. február 21.

Polgármesteri személygépkocsihoz kötődő költségtérítés

Kérdés: Polgármesterünk 2003-tól a tv. által biztosított havi költségtérítésben részesül. 2005. évben az önkormányzat személyautót vásárolt, melyet csak a polgármester használ, és részére az üzemanyagköltséget kifizetik. Kérdésem, hogy ebben az esetben a költségtérítés megilleti-e a polgármestert? Ha a képviselő-testület jóváhagyásával történik a költség és a költségtérítés kifizetése, akkor az szabályos, vagy csak egyik fajta megoldás választható?
Részlet a válaszából: […] ...tisztség ellátásának egyes kérdéseirőlés az önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról szóló törvény szerintmegállapított költségátalány összege. E rendelkezés alkalmazásához semmilyenkizáró okot nem említ a törvény. Így az adózás szempontjából,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. február 21.

Áfakulcsváltozás hatása a napilapok, újságok, folyóiratok előfizetése esetén

Kérdés: Intézményünk jelentős újság-, illetve folyóirat-előfizető, mind napilapokat, mind egyéb időszakos folyóiratokat is megrendeltünk 2006. évre. Ennek előfizetési díját 2005 decemberében kellett kifizetnünk. A számlában mindent 15 százalékkal szerepeltettek. Úgy hallottam, hogy előfizetésben már esetleg alkalmazható lenne az 5 százalék. Kell-e a számlát korrigáltatnunk, vagy helyes volt a 15 százalék felszámítása?
Részlet a válaszából: […] ...kérdés megítéléséhez azadókról, járulékokról és egyéb költségvetési befizetésekről szóló 2005. éviCXIX. törvénynek az Áfa-tv. módosításának hatálybaléptetésére vonatkozó 182.§-ának (11) bekezdéséből kell kiindulni. A kérdés eldöntésében...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. január 31.

2006-tól korlátozottan adómentes juttatásokról

Kérdés: Igaz-e az, hogy az adómentes juttatások után is kell 2006. évben adót fizetni?
Részlet a válaszából: […] ...az a rész, amelyet a jövedelemkiszámításánál nem kell figyelembe venni,– az iskolai rendszerű képzéscímén átvállalt, viselt költségből az a rész, amelyet a jövedelemkiszámításánál nem kell figyelembe venni (kivéve a 2006. január 1-je...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. január 31.

Tanulmányi szerződések adókötelezettségére vonatkozó 2006-os szabályok

Kérdés: 2004. évben tanulmányi szerződést kötöttünk az intézmény egyik munkatársával. A szerződést abban a tudatban kötöttük meg, hogy az intézmény által vállalt képzési költségek miatt nem lesz adó- és járulékfizetési kötelezettségünk. [A képzés minden tekintetben megfelel az Szja-tv. 7. § (1) bekezdés p) pontjában előírt feltételeknek.] A 2006. évi Szja-tv. új rendelkezése szerint az iskolai rendszerű képzés átvállalt költsége – más egyéb juttatásokkal együtt – csak a törvényben meghatározott összeghatárig mentes a közterhek alól. Intézményünk anyagi forrásai szűkösek, így további terheket már nem tudunk vállalni. Kérdésünk, hogy milyen következményekkel jár az intézményre nézve az, ha az előzőekben leírt okok miatt az intézmény felbontja a tanulmányi szerződést?
Részlet a válaszából: […] ...Igaz ugyan, hogy a 2006. január 1-jétől hatályos törvényirendelkezés szerint az iskolai rendszerű képzés címén átvállalt költség – ha azSzja-tv. 7. § (1) bekezdés p) pontjának hatálya alá tartozik – amunkavállalónak nyújtott más egyéb...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. január 31.

Munkába járással kapcsolatos utazási költségek megtérítésének 2006-os szabályai

Kérdés: Változtak-e 2006. évtől a munkába járással kapcsolatos utazási költségek megtérítésére vonatkozó szabályok?
Részlet a válaszából: […] ...munkába járáshoz – vásárolt bérlet, utazási jegy. A 2005. december31-én hatályos szabályok szerint csak az ilyen utazási költségeknek a bérlet,utazási jegy ellenében történő megtérítése mentesült az adókötelezettség alól.A módosított...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. január 31.

Reprezentáció

Kérdés: Mennyiben érinti a költségvetési intézményeket a reprezentációra vonatkozó ez évi módosítás?
Részlet a válaszából: […] ...reprezentációnak ameghatározott része mentesül az adókötelezettség alól. A mentesített összegtekintetében a költségvetési intézményekre is az általános szabály vonatkozik,így ezen intézményeket is érinti a módosítás. A módosító rendelkezés szerint...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2006. január 31.
1
283
284
285
353