Köztulajdonban álló gazdasági társaságok

Kérdés: A köztulajdonban álló gazdasági társaságok működésének átláthatóbbá tételéről szóló 175/2009. (VIII. 29.) Korm. rendelet szerint a gazdasági társaságoknak közzé kellett tenniük honlapjukon a vezető tisztségviselőkre, a felügyelőbizottsági tagokra, a vezető állású munkavállalókra, az elkülönült szervezeti egységet vezető munkavállalókra és a tartósan egyes munkavállalók tevékenységét irányító munkavállalókra vonatkozó adatokat. A Korm. rendeletet a 337/2009. (XII. 29.) Korm. rendelet 23. § (6) bekezdése hatályon kívül helyezte 2010. 01. 01-től. Mi a javasolt eljárás, a korábbi adatok fennmaradjanak-e frissítés nélkül, vagy már ne is legyenek a honlapon?
Részlet a válaszából: […] ...megalapozó időtartamot, illetve a teljesítménybért megalapozóteljesítménykövetelményeket,cb) az Mt., kollektív szerződés, illetve a munkaszerződésalapján járó mértéket megjelölve a munkavállalóra irányadó végkielégítés,illetve felmondási idő időtartamát,cc)...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. augusztus 31.

Kiküldetés vagy munkába járás?

Kérdés: Többcélú kistérségi társulás munkaszervezete saját feladatként látja el a belső ellenőrzési tevékenységet saját maga és költségvetési szervei részére, valamint további 22 önkormányzatnak. Mint belső ellenőr az egyik érintett önkormányzat közigazgatási területén lakom. Mindennap autóval utazom a székhelyre, a székhelyről indítjuk a kiküldetést, azaz az ellenőrzés helyszínére utazunk. (Saját autóval járunk az ellenőrzésre, mert nincs hivatali gépjármű.) A székhely és lakóhely között 9 Ft/km költséget havonta útnyilvántartással alátámasztom (minden munkában töltött nap x oda-vissza km x 9 Ft/km). A székhelyről az önkormányzatokhoz történő utazást kiküldetésként számoljuk el. Jelenlegi kollégám a székhelyen lakik, logikus mindennap együtt a székhelyről indítani a munkát. A jövőben azonban új kollégával dolgozom, akivel egy településen élünk, s a település elhelyezkedése földrajzilag az ellátási terület középpontjában van, lényegesen több költséggel jár a székhelyről indítani a munkát, mint a lakóhelyről. Az Szja-tv. szerint a székhely és telephelyek közötti út hivatali útnak minősül, tehát kiküldetésként elszámolható. Jelenleg lakóhelyemhez 5 km távolságra lévő község eléréséhez oda-vissza 40 km munkába járást kell elszámolnom a székhelyig, majd onnan a kiküldetés céljából további 50 km oda-vissza kiküldetés címén, miközben lakóhelyemen átutazom. Logikus és lényegesen olcsóbb megoldás az lenne, ha lakóhelyem – mely egyben az egyik társult község mint telephely – és a többi település közötti utat kiküldetésként számolnám el, jelenlegi példával illusztrálva 5-5 km kiküldetés, s nem 50 km kiküldetés, plusz 40 km munkába járás. Sért valamely jogszabályt ez a megoldás? Van más lehetőség arra, hogy sem a munkahely, sem én, mint magánszemély ne járjak rosszul anyagilag?
Részlet a válaszából: […] ...különösen akiküldetés miatti utazást. A hivatkozott jogszabályi hely értelmébenkiküldetésnek minősül a munkáltató által elrendelt, a munkaszerződésben rögzítettmunkahelytől eltérő helyen történő munkavégzés. Az Szja-tv. a kiküldetési rendelvény fogalmát...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. augusztus 10.

Köztisztviselő jubileumi jutalma

Kérdés: Egy munkatársunk – az illető köztisztviselő – ebben az évben 35 éves jubileumi jutalomra lenne jogosult, amennyiben az 1979-ben született gyermekével GYES-en töltött idő beleszámít az éveibe. Tudni kell, hogy passzív jogú GYES-en volt, nem állt mögötte munkaszerződés. Amennyiben ez az időszak nem számít bele a jubileumi jutalomra jogosító időbe, nyilván ennyivel "kitolódik" a jutalomra való jogosultság. Várjuk szíves szakmai segítségüket!
Részlet a válaszából: […] ...azt az időtartamot nem lehet beszámítani. A feltett kérdésben köztisztviselő munkatársuk passzív jogúGYES-en volt, nem volt munkaszerződése, ezért ez az időszak nem számít bele ajubileumi jutalomra jogosító...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. június 28.

Munkába járás saját személygépkocsival

Kérdés: Néhány munkavállalónk munkaszerződés szerint 2 különböző városban végzi munkáját (egy héten 3 nap az egyik, 2 a másik városban), és egy harmadik helység a lakóhelye. Saját személygépkocsi használata esetén hogyan számolható el részükre a költségtérítés? Csak a kilométerenkénti 9 Ft, mindkét munkavégzési hely esetében? Van-e lehetőség nagyobb összeg megtérítésére? Kell-e a munkavállalónak a tényleges költségeiről nyilatkoznia? Milyen adó- és járuléklevonási kötelezettségünk van, ha nem csak a 9 Ft-ot térítjük meg nekik?
Részlet a válaszából: […] A Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. XXII. törvény (Mt.)153. § (2) bekezdése értelmében a munkába járással kapcsolatos költségeket amunkáltató külön jogszabály szerint köteles megtéríteni.A munkába járással kapcsolatos utazási költségtérítésrőlszóló 39/2010...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. június 28.

Munkába járás új szabályai

Kérdés: A 39/2010. (II. 26.) Korm. rendelet újraszabályozta a munkába járás költségtérítését. A szabályozás nem kezel a gyakorlatban tipikus helyzeteket. 1. A rendelet 4. § a)-c) pontjaiba nem tartozó esetekre van-e lehetőség helyi szabályozásra? Például mit lehet tenni akkor, ha a dolgozó nem mozgássérült, de egészségi állapotánál fogva nem bírja a tömegközlekedési eszközt igénybe venni? 2. Hogyan lehet kezelni azokat, akiknek gyakran vagy eseti jelleggel a munkavégzésükhöz saját gépkocsit kell használniuk (pl. körjegyzőséghez tartozó településeken ügyfélfogadás tartása érdekében)?
Részlet a válaszából: […] ...és a fenntartási költség elszámolását jelentené. Az Szja-tv. 3. § 11. pontja szerint kiküldetésnek minősül a munkaszerződésben rögzített munkahelytől eltérő helyen történő munkavégzés. Tekintettel arra, hogy a körjegyző munkaszerződésében...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. június 8.

Napközis foglalkozást is tartó gyógypedagógus kötelező óraszáma, pótléka

Kérdés: Iskolánkban gyógypedagógust is foglalkoztatunk. Módosítottuk az alapító okiratot, integrált iskola lettünk. A gyógypedagógust 18 órában a napköziben foglalkoztatjuk, nevelőtanári diplomája is van. A napköziben a gyermeklétszám 33 fő. A napközis tanár kötelező óraszáma 23, a gyógypedagógusé 21. Jelenleg 5 tanulóval foglalkozik a gyógypedagógus összesen heti 8 órában (egyéni foglalkozás). Így a túlórák száma heti 3 óra. A rehabilitációs órák száma viszont menet közben egyre több lesz, hiszen a rászorulók száma is nő. Kérdésem az, hogy mennyi így a tanár kötelező óraszáma, illetve kell-e, lehet-e átlagot számolni a kétféle óraszám alapján? Hogyan vegyük figyelembe a növekvő rehabilitációs óraszámokat? Jár-e a dolgozónak a gyógypedagógiai pótlék?
Részlet a válaszából: […] ...– pedagógus-munkakörben foglalkoztatják, vagy több -különböző kötelező óraszámú – vezetői megbízása van, a kinevezésében,munkaszerződésében kell meghatározni, hogy az egyes munkakörökben, vezetőimegbízásokban – a végzett tevékenységével arányosan...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. április 6.

Rehabilitációs hozzájárulás

Kérdés: Kik minősülnek megváltozott munkaképességűeknek a rehabilitációs hozzájárulás tekintetében?
Részlet a válaszából: […] ...kell érteni.E szerint:"e) megváltozott munkaképességű munkavállaló: az amunkaviszony keretében foglalkoztatott munkavállaló, akinek munkaszerződésszerinti napi munkaideje a napi négy órát eléri, haea) a munkaképesség-csökkenés – az Országos...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. február 23.

Munkaszerződés módosítása

Kérdés: A heti négy munkanapos foglalkoztatásra történő átállás esetében kell-e munkaszerződést módosítani?
Részlet a válaszából: […] ...foglalkoztatásra való átállással, vagyegyenlőtlen napi munkaidő-beosztásra való átállással a hét négy napjára kívánjabeosztani, munkaszerződés-módosításra nincs szükség.A Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény (Mt.)118. § (1)...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. február 2.

Polgármesteri hivatalban informatikus foglalkoztatása

Kérdés: Polgármesteri hivatalban dolgozó informatikust milyen jogviszonyban kell alkalmazni? Megfelelő-e a munka törvénykönyves munkaszerződés, vagy csak köztisztviselő lehet?
Részlet a válaszából: […] ...Ktv. 1. § (7) bekezdését és (8) bekezdés a), b) pontjaités (9) bekezdését figyelembe véve munkaviszonyt, Munka Törvénykönyve szerintimunkaszerződést csak a köztisztviselőnek, ügykezelőnek nem minősülőmunkavállaló munkaviszonyára lehet létesíteni. A...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2010. január 12.

Munka Törvénykönyve hatálya alá tartozó munkaviszony megszüntetése nyugdíjazás miatt

Kérdés: 1. Dolgozónk (férfi, 1949-es születésű) munkaviszonya határozott idejű. (Ő kérte, hogy a nyugdíjra jogosultsága megszerzését megelőző napig szóljon szerződése.) Véleményem szerint a határozott idő lejártakor minden kötelezettség nélkül (végkielégítés, felmondási idő) megszűnik a szerződése. Jól gondolom? Ha tovább kívánom foglalkoztatni 2010 tavaszáig, addig fizetése valószínűleg nem fogja meghaladni a minimálbér tizenkétszeresét, akkor semmiféle bejelentési kötelezettségem nincs? 2. Dolgozónk (nő, 1951-es születésű) határozatlan idejű munkaszerződéssel rendelkezik, jelenleg táppénzen van, szabadsága letöltése után, december 31-ével szeretné munkaviszonyát megszüntetni, hogy 2010. január 1-jétől csökkentett összegű előrehozott öregségi nyugdíjban részesülhessen. Közös megegyezéssel történő megszüntetésnél nincs sem felmondási idő, sem felmentés, sem végkielégítés. Ha azonban ő ebbe nem egyezik bele, de az ő érdeke a munkaviszony megszüntetése, akkor rendes femondással kell megszüntetnem, felmondási idő és felmentés alkalmazásával?
Részlet a válaszából: […] 1. A Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény(Mt.) 86. § c) pont alapján a munkaviszony megszűnik a határozott időlejártával. Ebben az esetben (ezen a jogcímen történő megszűnésnél) a törvénynem ír elő felmondási időt vagy végkielégítés-fizetési...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2009. december 22.
1
12
13
14
18