Művelődési központ áfaelszámolása

Kérdés: Művelődési központ és könyvtár vagyunk, az önkormányzat önállóan gazdálkodó intézménye. Adószámmal rendelkezünk, vállalkozási tevékenységet nem folytatunk. Az intézmény alaptevékenységei: színházi előadás tartása, tanfolyamok, terem bérbeadása, könyvtári szolgáltatás, melyek áfaköteles tevékenységek. Tehát az intézmény bevételei az önkormányzati támogatás, illetve pályázaton nyert pénz kivételével mind áfát tartalmaznak, melyet be is vallunk. Kiadásaink áfájának azon részét, melyek ezen bevételeinkkel szemben merülnek fel, visszaigényeljük. Vannak olyan rendezvényeink, melyek nem bevételesek, pl. május 1-jei programok, vagy egy kiállítás rendezése. Ezeknek az áfáját nem igényeljük vissza. Tehát jól gondoljuk-e, hogy amennyiben bevételeink mind áfakötelesek, így a kiadásainknak az áfáját, melyek ezekkel kapcsolatosak, visszaigényelhetjük, és így az arányosítást nem kell alkalmaznunk?
Részlet a válaszából: […] ..."nem bevételes rendezvények" gazdaságitevékenységen kívüli tevékenységnek minősülnek, így az ezen rendezvényekérdekében történő beszerzések, igénybe vett szolgáltatások előzetesenfelszámított áfája nem levonható adónak minősül. Amennyiben az...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. október 16.

Áfa levonása

Kérdés: Önkormányzatként helyi televíziót üzemeltető kht.-t alapítottunk 2005-ben. Önkormányzati támogatásból finanszíroztuk a működését. A kht. reklámszolgáltatást is nyújtott, amelyből jövedelme származott. Kizárólagosan a reklámtevékenységgel kapcsolatos beszerzések, költségek áfája levonható-e, ha az ebből származó bevétel magasabb, mint a felszámított áfa?
Részlet a válaszából: […] ...Azállamháztartási támogatással kapcsolatos arányosítási kötelezettség kizárólagcsak a támogatott tevékenységhez kapcsolódó beszerzések áfájára terjedt ki, azegyéb – államháztartásból nem támogatott – adóköteles tevékenységekhez...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. szeptember 25.

Ingyenes termékátadás

Kérdés: Önkormányzatunk különböző berendezési tárgyakat vásárolt, amelyeket egy magániskola tulajdonába kíván adni ingyenesen. Az önkormányzat az Áfa-tv. 4/A. §-a alapján adóalanynak minősül. Kérdés, hogy a beruházás során felmerült áfát levonásba helyezhetjük-e?
Részlet a válaszából: […] ...érdekében használja fel,hasznosítja.Az Áfa-tv. hivatkozott rendelkezése alapján az ellenértéknélkül átadott beruházáshoz eszközölt beszerzések úgy minősülnek, mint amelyekaz adóalanyiságot eredményező gazdasági tevékenységi körön kívüli célratörténtek, így...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. szeptember 25.

Fel- vagy összeszerelés tárgyául szolgáló termék beszerzése

Kérdés: Önkormányzatunk légkondicionáló berendezést rendelt meg egy osztrák cégtől. A berendezést az osztrák eladó fogja felszerelni, és úgy tájékoztatott bennünket, hogy az áfát nem neki, hanem nekünk kell megfizetnünk a vásárlásunk után. Kérdés, hogyan kell ebben az ügyben eljárnunk?
Részlet a válaszából: […] ...az adófizetési kötelezettség keletkezésénekidőpontjával az Áfa-tv. 36. § (1) bekezdés bc) pontja alapján. Amennyibenazonban a beszerzés nem pusztán adóköteles tevékenységhez történt, akkor asaját nevében felszámított adót az önkormányzatnak az Áfa-tv. 38...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. szeptember 25.

Németországból vásárolt személygépkocsi áfájának elszámolása

Kérdés: Az önkormányzatunk használt személygépkocsit vásárolt Németországból, melyet a beszerzést követően behoztunk Magyarországra, és ennek érdekében kiváltottuk a közösségi adószámot. Ezt közöltük a német eladóval. A külföldi eladó a számláján feltüntette a saját uniós közösségi adószámát, de a miénket nem. A számlában felszámított 19 százalék áfát. Az önkormányzat a teljes számlaértéket kifizette (bankszámláról). Helyesen járunk el akkor, ha az áfabevallásban beállítjuk fizetendőként a gépkocsi nettó értékére számított 20 százalékot, és visszaigényelhetőként a német cégnek kifizetett 19 százalékot?
Részlet a válaszából: […] ...az önkormányzat a Németországban történtbeszerzését követően annak közvetlen következményeként Magyarországraszállította vagy szállítatta (illetve ha a szállítást a külföldi adóalany vagymegbízottja végezte) a szóban forgó gépkocsit, és az Áfa-tv. 7/A...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. szeptember 4.

Devizában kifizetett beruházások árfolyam-különbözetének elszámolása

Kérdés: A beruházási szállító euróban állítja ki a számláit önkormányzatunknak, és euróban is utaljuk a részteljesítések ellenértékét. Belső szabályzatainkban a számlán feltüntetett teljesítés napja szerinti MNB hivatalos devizaárfolyamával számított forintértéken vesszük nyilvántartásba a devizás kötelezettséget. (Ezzel megfelelünk mind a számviteli, mind az Áfa-tv.-nek is.) Devizaszámlával nem rendelkezünk, a választott pénzintézetünk az euró átutalásakor az adott napi eladási árfolyamával terheli meg a költségvetési elszámolási számlánkat, ezáltal folyamatosan árfolyam-különbözeteink keletkeznek a kötelezettség bekerülési értékéhez képest. Az ily módon (aktiválás előtt) keletkezett árfolyamnyereség vagy -veszteség a beruházás bekerülési értékét csökkenti, illetve növeli, vagy 9-esbe és 5-ösbe kell könyvelni az árfolyamnyereséget, illetve -veszteséget?
Részlet a válaszából: […] ...az Szt.60. §-a szerint választott árfolyamon kell végrehajtani. Ez lehet az MNB általközzétett hivatalos devizaárfolyam. Az importbeszerzés kiadásait a pénzügyi rendezéskor érvényesárfolyamon kell mind közgazdasági, mind funkcionális osztályozás szerintelszámolni...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. szeptember 4.
Kapcsolódó címkék:  

Fénymásoló gép beszerzésének elszámolása a régi gép értékének beszámításával

Kérdés: Intézményünk egy régi fénymásoló helyett újat vásárolt. A régi gépet leselejteztük. A kft. – akitől az újat vettük – elvitte a régit, és az új árába beszámított 60 000 forintot úgy, hogy ezt az összeget "lemínuszolta". Kérdésünk, hogy intézményünknek kellett volna-e számlát kiállítani a régi fénymásoló eladásáról? Adhat-e fenti kft. selejtezési javaslatot? Milyen értéken kerüljön az új fénymásoló bevételezésre?
Részlet a válaszából: […] ...Ennek megfelelően a régi gép"beszámítását" tárgyi eszköz értékesítéseként kell a költségvetési szervnekleszámláznia. Az új gép beszerzéséről kiállított számla alapjántárgyieszköz-beszerzést kell a tényleges bekerülési értéken (teljes vételár abeszámított...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. szeptember 4.
Kapcsolódó címkék:  

Közteherjegy-beszerzés számviteli elszámolása

Kérdés: Önkormányzatunk alkalmi munkavállalót kíván foglalkoztatni. A nyilvántartási és egyéb teendőket ismerjük. Kérem, ismertessék, hogy a megvásárolt közteherjegyet hol kell kimutatni mindaddig, amíg az nem kerül felhasználásra, illetve a felhasznált közteherjegy értékét hogyan és melyik főkönyvi számlán kell elszámolni!
Részlet a válaszából: […] ...alkalmi munkavállaló foglalkoztatásához szükségesközteherjegy beszerzésének és felhasználásának konkrét szabályait a jelenleghatályos számviteli jogszabályok nem tartalmazzák, így csak az általánosköltségvetési elszámolási szabályokból kiindulva lehet a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. szeptember 4.
Kapcsolódó címke:

Telefonhasználat továbbszámlázása

Kérdés: Önkormányzati költségvetési szervként a dolgozók magán-telefonbeszélgetéseinek egy részét közvetített szolgáltatásként továbbszámlázzuk részükre, de nem minden magánbeszélgetés kerül kiszámlázásra. (A magánbeszélgetések kóddal kerülnek elválasztásra a hivatali célú beszélgetésektől.) Önállóan gazdálkodó szervezetként működünk, amelyik mind adóköteles, mind adómentes tevékenységet egyaránt folytat. Van ezenkívül egyéb közvetített szolgáltatásként továbbszámlázásra kerülő telefondíj is, pl. a bérbe adott helyiséget bérlő telefonköltsége. Hogyan kell a telefondíj áfáját helyesen elszámolni? Pl. 1200 forint bruttó telefonszámla, 200 forint magánbeszélgetési díj, melyből 100 forint továbbszámlázásra kerül, 100 forint pedig nem, továbbá van még 100 forint egyéb közvetített szolgáltatás (a bérbe adott helyiségben lévő telefon díja).
Részlet a válaszából: […] ...az előzetesen felszámított áfa levonásának tilalma:1. kizárólag tárgyi adómentes tevékenységhez hasznosítotttermék, szolgáltatás beszerzésére jutó áfa,2. kizárólag az adóalanyiságot eredményező gazdaságitevékenységen kívüli célra történő felhasználás,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. augusztus 14.
Kapcsolódó címkék:    

Önkormányzat közösségi beszerzése

Kérdés: Önkormányzatunk a magyar-szlovák határ mellett fekszik, és egyik beruházásunkhoz szeretnénk onnan alapanyagot beszerezni. Kérdésünk az lenne, hogy a szlovák fél mint eladó által kiállított számlának milyen formai követelményeknek kell megfelelnie, ha külföldi fizetőeszközben állítják ki, illetve nálunk mint vevőnél az elszámolása hogyan történik, illetve milyen árfolyamon?
Részlet a válaszából: […] ...adómentes értékesítés keretébenszámlázza le, ugyanakkor az önkormányzat Magyarországon Közösségen belülrőltörténő termékbeszerzést hajt végre, amely után a termékre irányadó megfelelőmagyar általános forgalmi adót neki kell felszámítania és bevallania...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2007. augusztus 14.
1
…
82
83
84
…
114