Iskolai tanulmányi jutalom, ajándék adómentessége

Kérdés: Helyi nemzetiségi önkormányzat határozatban döntött, hogy a helyi nemzetiségi gimnázium ballagási ünnepségén 10 kiemelkedően tanuló nemzetiségi diáknak egy konkrét bevásárlóközpontban vett vásárlási utalványt – melyet a bevásárlóközpont üzleteiben lehet felhasználni – és 1-1 fotóalbumot ajándékoztak. A tanulókat és a kifizetőt terheli-e adófizetési kötelezettség?
Részlet a válaszából: […] Az Szja-tv. 1. számú mellékletének 8.22. pontja alapján adómentes az a juttatás, amelyet az államháztartás – a juttatás forrása alapján akár közvetetten is – valamely alrendszeréből a köznevelésben vagy hasonló képzésben részt vevő gyermek, tanuló a tanulmányi...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2016. július 12.

"Nők 40 éves öregségi nyugdíjának" igénybevételével kapcsolatos kérdések köztisztviselők esetében

Kérdés: Köztisztviselő kolléganőnk tervezi a 40 éves munkaviszony utáni nyugdíjba vonulást. Tudomásunk szerint erre márciusban megszerezte a jogosultságot. Van arra lehetősége, hogy most nem kéri a nyugdíjazását, csak jövőre? Júniusban 40 éves jubileumi jutalmat kapna. Hivatalunk nyugdíjast nem kíván alkalmazni, így nem biztosított a továbbfoglalkoztatása. Ez a helyzet több kérdést vet fel. Nem kötelező a felmentés sem? Mire jogosult, ha közös megegyezéssel szűnik meg a jogviszony, és mire, ha felmentéssel? Cafeteria jár a felmentési idő alatt is? Ha mégis alkalmaznánk a nyugdíj megállapítása után, akkor meg kell szüntetni a jogviszonyt, és ismét kinevezni, ebben az esetben a nyugdíjáról le kell mondania? Ekkor milyen juttatás illeti meg?
Részlet a válaszából: […] ...kérelmezi.A feltétel fennállásának megállapításához szükséges jogosultsági időt a nyugdíjbiztosítási igazgatási szerv határozatával kell igazolni. Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a jogosultsági idő nem egyezik meg a szolgálati idővel.A Kttv. 68....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2016. május 3.

Közalkalmazott nyugdíjba vonulása – az őt megillető juttatások

Kérdés: 1979. június 01.-1991. május 31-ig a Nagyközségi Közös Tanács VB Közületi Szolgáltató Üzemnél, később Városgazdálkodási Vállalatnál dolgoztam műszaki ügyintézőként, összesen 12 évet. Tanácsi és költségvetési cég volt, a nagyközségi és a vp.-i tanács alapította. Sajnos az üzemet felszámolták, és a dolgozóknak felmondtak. Most értem el a 25 éves közalkalmazotti jogviszonyt, amire, úgy tudom, 2 havi munkabér illeti meg a dolgozót + 3 és fél havi felmentési idő, amiből a felét le kell dolgozni a munkavállalónak, a másik fe­lére megkapja a munkabérét, de nem kell dolgoznia. Végkielégítés, úgy tudom, nem illeti meg a dolgozót. A munkáltatóm, a városi önkormányzat a 12 évemet nem akarja elismerni közalkalmazotti jogviszonynak. 2016. február 11-én töltöttem be a 63. évemet, és öregségi nyugdíjba mehetek.
Részlet a válaszából: […] ...az Önre irány­adó öregségi nyugdíjkorhatárt, és meg kell szereznie a szükséges szolgálati időt (utóbbit a nyugdíjbiztosítási szerv határozatával kell igazolnia a munkáltató részére). Ez tehát azt jelenti, hogy a felmentési időt nem lehet "előre kiadni"....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2016. április 12.

Kötelezettségvállalás összeférhetetlensége

Kérdés: A településünk Roma Nemzetiségi Önkormányzata három megválasztott tisztségviselője egy család tagja; apa, lánya, veje. A kötelezettségvállaló és utalványozó a nemzetiségi önkormányzat elnöke. A belső ellenőr jelentésében kifogásolta az összeférhetetlenségi szabály be nem tartását, konkrétan azt, hogy "Kötelezettségvállalási, utalványozási feladatot nem végezhet az a személy, aki ezt közeli hozzátartozója vagy a maga javára látná el" [Ptk. 1959. évi IV. Tv. 685. §. b) pont]. Milyen megoldással lehet ezt az ellentmondást feloldani? Hogy lehet ellátni a kötelezettségvállalási, utalványozási feladatokat ilyen összetételű képviselő-testülettel?
Részlet a válaszából: […] ...feladata ellátásában akadályoztatva van, akkor települési, területi nemzetiségi önkormányzat esetében a képviselő-testület egyedi határozatában, az Áht. 6/C. §-a (2) bekezdésének b) pontja szerinti önkormányzati hivatal alkalmazásában álló személyt jelölhet...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2016. április 12.

Önkormányzati adóhatóságnál fennálló adóhátralék behajthatatlansága, elévülése és törlése

Kérdés: Milyen eljárásrendet kell követnie az adóirodának abban az esetben, ha a 2009. adóévig felmerülő adóhátralék, továbbá a tartozást terhelő késedelmi pótlék összegének az elévülés jogcímén történő törlését szeretnénk elrendelni gépjárműadó, helyi iparűzési adó tekintetében? Elévülés jogcímen mikor lehet törlést elrendelni adójogi szempontból? Az ONKADÓ az elévült tételeket le tudja válogatni. Egy darab végzésben el lehet-e rendelni az elévült tételek törlését, vagy minden adózóra tételesen kell végzést hozni? Az Áht. 97. §-ára és a behajthatatlan követelést szabályozó Áhsz. szabályaira figyelemmel kell-e lenni elévült adótartozás törlésekor? Ha a követelés az Áhsz. 1. §-a (1) bekezdésének 1. pontjában foglaltak szerint behajthatatlan, akkor a behajthatatlanság tényét és mértékét (adózónként) bizonyítani kell? Külön kell-e kezelni a 100 000 forint alatti tételeket?
Részlet a válaszából: […] ...az adópolitikáért felelős miniszter vagy a NAV-ot irányító miniszter felügyeleti intézkedés keretében, illetve az adóhatósági határozat bírósági felülvizsgálata során a bíróság új eljárás lefolytatását rendeli el.Az adóbevallás késedelmes...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2016. március 22.

Önkormányzatiilleték-bevételi számla

Kérdés: Önkormányzatunk évtizedek óta tart fenn illetékbevételi számlát. A jelenleg hatályos rendeletek alapján milyen bevételek fogadására használhatjuk ezt a bankszámlát?
Részlet a válaszából: […] ...tárgyának értéke pénzben nem állapítható meg, a fellebbezés illetéke 15 000 forint.Az eljárás illetékét, valamint az adóhatóság határozata ellen benyújtott fellebbezés illetékét az önkormányzat államigazgatási eljárásiilleték-beszedési számlájára...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2016. március 22.

Negyvenéves jubileumi jutalomra való jogosultság

Kérdés: Egészségügyben dolgozó közalkalmazotti besorolású dolgozónk
– 1976. október 1-jétől 1977. február 28-ig a Tejipari Vállalatnál dolgozott, munkaviszonya megszűnt;
– 1977. március 14-től 1977. augusztus 18-ig a Finomposztó Vállalat dolgozója volt, majd itt is megszűnt a munkaviszonya;
– 1977. augusztus 23-tól 1983. március 31-ig egy városi kórház dolgozója volt, felmondás a dolgozó részéről, így itt is megszűnt a munkaviszonya;
– 1983. április 1-jétől dolgozik nálunk közalkalmazottként.
2016-ban igénybe kívánja venni a nők negyvenéves öregségi nyugdíját. Mikor jogosult jubileumi jutalomra? A 25, illetve a 30 évest megkapta, 35 éves nincs. 2016-ban megkaphatja-e a 40 évest, vagy csak 2017-ben?
Részlet a válaszából: […] ...idő megszerzésének napjától. Azt, hogy az érintett mennyi jogosultsági idővel rendelkezik, a nyugdíjbiztosítási igazgatási szerv határozatával (hatósági bizonyítvánnyal) kell igazolni.A Kjt. 78. §-nak (4) bekezdése alapján, ha az érintett...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2016. február 23.

Nyugdíjasházi lakások bekerülési díjának áfarendszerbeli megítélése

Kérdés: A nyugdíjasházi lakás bérlője és a bérbe adó önkormányzat határozatlan időre lakásbérleti szerződést köt, melynek egyik pontja rendelkezik a szerződés megkötését megelőzően fizetendő bekerülési térítési díjról/bérleti jogdíjról. A szerződésben a nyugdíjasházi lakás bérlője által fizetendő ellenértéket két részre bontva határozták meg, és mindkét jogcímen (a nyugdíjasházi lakásba való bekerülésért térítésként/bérleti jogként, illetve a lakáshasználati jog gyakorlásáért) fizetendő díjat a bérlő ugyanazon szereplő, a bérbe adó önkormányzat részére teljesíti. A bérbevevő tehát pusztán azért köteles megfizetni a bekerülési térítési díjat/bérleti jog díját, hogy egyáltalán megkezdhesse a jog gyakorlását, a továbbiakban pedig, a használat folyamán a használat ellenértékét, a bérleti díjat kell folyamatosan fizetnie. A folyamatos használat ellenértékét, vagyis a bérleti díjakat a használathoz igazodóan, a szerződés indulásakor kifizetett bekerülési térítési díjon/bérleti jog díján felül kell megfizetni. A bérlő a nyugdíjasházban levő önkormányzati lakást albérletbe nem adhatja, csak lakás céljára használhatja, a bérleti jog gyakorlása személyhez kötött, és amennyiben a bérleti szerződést a bérlő felmondja, másik lakás bérletére vagy pénzbeli térítésre jogosult, amely a bekerülés térítéseként fizetett összeg meghatározott része. Mindezek alapján a nyugdíjasház bérleti joga nem forgalomképes. Álláspontunk szerint, amennyiben gazdasági értelemben egy jog átengedésére kerül sor, vagy bármely jogosultságot megszereznek, és az ellenérték fejében történik, az szolgáltatásnyújtásként áfaköteles tranzakciónak minősül az Áfa-tv. 13. §-a (2) bekezdésének a) pontja értelmében. [Az Áfa-tv. 13. §-a (2) bekezdésének a) pontja értelmében szolgáltatásnyújtásnak minősül a vagyoni értékű jogok időleges vagy végleges átengedése.]
Az önkormányzat két különálló szolgáltatásként kezeli a vagyoni értékű jog átruházását (melynek ellenértéke a bekerülési térítési díj), vagyis azt, hogy a bérlő megszerzi a bérbeadótól a bérlői státuszt, valamint azt, hogy a bérbeadó vele bérleti jogviszonyt létesít. Az önkormányzat ennek megfelelően a bekerülési térítési díjról áfa felszámításával állítja ki a számlát, míg a lakóingatlanok bérleti díját, figyelemmel arra, hogy a bérbeadásra az Áfa-tv. 88. §-a (1) bekezdésének b) pontja alapján nem választott adókötelezettséget, adómentesen számlázza. Helyes-e ez az álláspont, azaz valóban két különálló szolgáltatásról van szó?
Részlet a válaszából: […] Annak eldöntése érdekében, hogy a kérdéses esetben két olyan, egymástól elkülöníthető szolgáltatásról van-e szó, amelyeknek áfabeli megítélése eltérő, azt kell megvizsgálni, hogy a bekerülési térítési díjat/bérleti jogdíjat milyen szolgáltatásért fizeti a bérlő,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2016. január 12.

2013. szeptember 1-je előtt kinevezett pedagógus besorolása, gyakornoki ideje

Kérdés: 2013. augusztus 15-től határozott idejű közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatott pályakezdő pedagógus hogyan sorolható Pedagógus I. kategóriába? 2015. augusztus 1-jétől határozatlan idejűvé változott a kinevezése, ugyanazon intézményben. Határozott idejű foglalkoztatása során megszerezte a kétéves szakmai gyakorlatot. Minősítés nélkül, a gyakornok kérésére sorolható-e 2015. szeptember 1-jétől Pedagógus I.-be?
Részlet a válaszából: […] A 326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet hatálybalépé­sekor hatályos előírásai alapján a 2013. szeptember 1-je előtt kinevezett pedagógusoknak, akik Gyakornok fokozatba kerültek besorolásra, ki kellett tölteniük a 3 év gyakornoki időt, mert rájuk még a korábbi Kjt-Vhr....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2016. január 12.

Besorolás ügyviteli és érdemi ügyintézői feladatok egy munkakörben történő ellátása esetén

Kérdés: A helyi önkormányzat képviselő-testülete hivatalában dolgozó ügykezelő fő munkaköre szerint jegyzőkönyvvezetői feladatokat lát el a képviselő-testület ülésein, bizottsági üléseken, illetve elkészíti a jegyzőkönyveket, határozatkivonatokat. Részben a feladatai közé tartozik az anyakönyvvezetői feladatok ellátása is. Végzettsége gimnáziumi érettségi, gyors- és gépíró szakiskola, számítógép-kezelő (használó) OKJ 33 4641 01 szakképesítés, valamint anyakönyvi szakvizsga. Besorolható-e II. besorolási osztályba az előbb említett munkakörrel és végzettséggel rendelkező köztisztviselő?
Részlet a válaszából: […] A Kttv. alapján a közszolgálati tisztviselők az ellátott munkaköri feladatok jellege alapján lehetnek – többek között – köztisztviselők és közszolgálati ügykezelők. A besorolás és előmenetel szempontjából is eltérő szabályok vonatkoznak a két személyi körre....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2015. december 15.
1
22
23
24
52