Munkaviszony melletti ekhós jövedelem

Kérdés: A munkavállaló az Mt. hatálya alá tartozik. Két munkajogviszonya van. Az egyikben a „normál” adózási szabályok szerint vonják le tőle, illetve fizetik meg utána a közterheket (szja, tb-járulék, szocho). A másikban a tevékenysége FEOR-száma miatt teljes mértékben az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulás adózási formáját választotta. Az Ekho-tv. 1. §-ának (1) bekezdése alapján ez az adózási forma a tevékenység ellenértékeként fizetett bevételre alkalmazható. Ha a munkavállaló keresőképtelen lesz, a foglalkoztatási forma szerint betegszabadságra jogosult az Mt. 126. §-ának (1) bekezdése értelmében. A kérdés az lenne, hogy a betegszabadságra fizetett távolléti díj beleérthető-e a „tevékenység ellenértéke” kifejezésbe, vagy az csak a tényleges munkavégzés kapcsán kapott munkabér lehet, tehát ha a munkavállaló a munkáját keresőképtelensége okán ellátni nem tudja, akkor az ekhóra jogosító tevékenységet sem végzi?
Részlet a válaszából: […] ...betegszabadság, azaz az első 15 napra járó távolléti díj (70%) a munkáltató által fizetett munkabér jellegű jövedelem, nem társadalombiztosítási (tb-) ellátás. Mivel az eredeti ekhós munkaviszonyból származik, a törvényi feltételek megléte esetén adózhat az...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2026. szeptember 22.

Vállalkozási szerződés

Kérdés: Helyesen járna-e el a költségvetési intézmény, ha eredménykötelemre hivatkozva vállalkozási szerződést kötne magánszeméllyel (adóazonosító jellel rendelkezik) alkalomszerű tevékenység ellátására, például műtárgymásolat készítése fénykép, illetve gyűjteményi tárgy alapján, vagy műtárgy restaurálása, vagy demonstrációs tárgyak installálása esetén? Kifizetéskor a jogviszonyt megbízási jogviszonyként kezelné, a díjat a bérkeret terhére számolná el. A bruttó megbízási díjból adóelőleg és társadalombiztosítási járulék levonására kerülne sor.
Részlet a válaszából: […] A vállalkozási szerződés a polgári jog hatálya alá tartozik, és egyéni vállalkozóval köthető ilyen szerződés. Számviteli elszámolás szempontjából az egyéni vállalkozó számláját dologi kiadásként kell könyvelni, adózási szempontból pedig nem kell belőle adóelőleget...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2026. szeptember 1.

Nyugdíjas köztisztviselő foglalkoztatása

Kérdés: Három különböző válaszuk alapján bizonytalanodtam el teljesen a nyugdíjas köztisztviselő pénzügyi területen történő továbbfoglalkoztatásával kapcsolatban. A Költségvetési Levelek 369. számában a 6534. kérdésben megjelent válaszukban, amennyiben nem gyakorol közhatalmat, nem hoz az Ákr. hatálya alá tartozó közigazgatási határozatot, és nem rendelkezik vezetői megbízással, akkor véleményük szerint munkaviszonyban is foglalkoztatható. Vagyis köthető munkaszerződés, de a pénzügyi ellenjegyzési feladatokat ettől kezdve már nem láthat el, hiszen nem köztisztviselő. A Költségvetési Levelek 377. számában a 6758. és a Költségvetési Levelek 379. számában a 6826. sorszámú kérdésnél viszont az Önök megítélése szerint mind a nyugdíjszabályozás oldaláról, mind a köztisztviselői szabályozás oldaláról kizárt, hogy a nyugdíjba vonult volt köztisztviselőt az öregségi nyugdíja igénybevétele mellett a polgármesteri hivatal munkavállalóként foglalkoztassa tovább.
Részlet a válaszából: […] ...kötelezően, törvény erejénél fogva (tehát felmentés nélkül) megszűnik a közszolgálati jogviszony, mégpedig „ha a köztisztviselő a társadalombiztosítási szabályok alapján az öregségi nyugdíjkorhatárt betöltötte és az öregségi teljes nyugdíjhoz...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2026. június 23.

Gazdasági vezető végzettsége

Kérdés:

A községi önkormányzati hivatalban a gazdasági vezetőnek milyen végzettséggel kell rendelkeznie, és köztisztviselői jogviszonyban kell-e állnia, vagy szabályszerű-e a munka törvénykönyve szerint történő alkalmazás? Hogyan tudja szabályszerűen aláírni a beszámolót?

Részlet a válaszából: […] ...elkészítéséért az éves költségvetési beszámolót készítő – központi kezelésű előirányzat, fejezeti kezelésű előirányzat, társadalombiztosítás pénzügyi alapja, elkülönített állami pénzalap esetén a kezelő szerv, helyi önkormányzat,...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2026. május 12.
Kapcsolódó címkék:    

Köztisztviselő nyugdíjazása

Kérdés: Köztisztviselő kollégám 2026. április 7. napjával tölti be 65. életévét, és szeretne öregségi nyugdíjba menni. Kérte, hogy április 6. napjával szüntessük meg a köztisztviselői jogviszonyát. Véleményünk szerint ez esetben a Kttv. 63. §-a (1) bekezdésének d) pontja alapján felmentéssel kell megszüntetni a jogviszonyát, s így jár neki a felmentési idő is. Ugyanakkor a Kttv. 60. §-ának (10) bekezdése szerint, ha nem kívánjuk őt tovább foglalkoztatni, akkor jogviszonya annak a hónapnak az utolsó napján szűnik meg, amikor a rá irányadó öregségi nyugdíjkorhatárt betöltötte, és a szükséges szolgálati időt megszerezte. Ez április 30. Helyesen értelmezzük a jogszabályt, hogy kollégánk esetében április 30. napjával szüntethető meg felmentéssel a jogviszony, öregségi nyugdíjra való hivatkozással?
Részlet a válaszából: […] ...60. §-a (1) bekezdésének j) pontja alapján „a közszolgálati jogviszony megszűnik (törvény erejénél fogva), ha a köztisztviselő a társadalombiztosítási szabályok alapján az öregségi nyugdíjkorhatárt betöltötte és az öregségi teljes nyugdíjhoz...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2026. március 24.
Kapcsolódó címkék:    

Megelőlegezett táppénz

Kérdés: A december hónapban kifizetett táppénzt az önkormányzat intézményénél 3657-re könyveljük, vagy rá kell könyvelni egy rovatra? Ha igen, milyen rovatra?
Részlet a válaszából: […]

A december hónapban kifizetett táppénzt a 3657. Folyósított, megelőlegezett társadalombiztosítási és családtámogatási ellátások elszámolása főkönyvi számlán kell elszámolni.

(Kéziratzárás: 2026. 02. 23.)

[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2026. március 3.
Kapcsolódó címkék:  

Megelőlegezett táppénz elszámolása

Kérdés: 2025-ben elhunyt dolgozónk táppénzét nem tudtuk kinek kifizetni, mivel nem volt vele együtt élő hozzátartozó. A hagyatéki eljárás 2026-os évre áthúzódik. Milyen számlaszámon tudjuk ezt az összeget nyilvántartani mint kötelezettséget?
Részlet a válaszából: […] ...módjáról szóló 38/2013. (IX. 19.) NGM rendelet VIII. Személyi juttatásokkal kapcsolatos elszámolások fejezet C) Megelőlegezett társadalombiztosítási és családtámogatási ellátások elszámolása cím tartalmazza. Ha az ellátást megtérítették (T33-K3657), de...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2026. március 3.
Kapcsolódó címkék:  

Munkaügyi perben megítélt összegek adózása

Kérdés: Korábbi foglalkoztatottunk munkaügyi pert kezdeményezett hivatalunkkal szemben. A peresített tőkeösszeg jogcíme személyi juttatás. Milyen rovatkódon kell elszámolni a tőkeösszeget, a hivatal volt foglalkoztatottja miként adózik a juttatás után, milyen járulékfizetési kötelezettsége van hivatalunknak?
Részlet a válaszából: […] ...személyi juttatások rovatot javasoljuk alkalmazni.Ha a követelés jogcíme jövedelmet pótló kártérítés, akkor ez a jövedelem nem képezi társadalombiztosítási járulék alapját. Ha a követelés jogcíme elmaradt munkabér, akkor ez esetben az elmaradt munkabérből be kell...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2026. február 10.
Kapcsolódó címkék:  

Táppénz elszámolása

Kérdés: Az önkormányzatunk intézményénél decemberben kifizetett december havi táppénz bankkal szemben hova könyvelendő? Ha 3657, az hogyan fog az intézménynél kinullázódni, ha költségre könyveljük, mint az egyéb nettó hóközi kifizetéseket, akkor milyen rovatra?
Részlet a válaszából: […] ...táppénz elszámolása ugyanúgy történik, mint az év közben kifizetett megelőlegezett ellátásoké, a 3657. Folyósított, megelőlegezett társadalombiztosítási és családtámogatási ellátások elszámolása főkönyvi számlán kell elszámolni.(Kéziratzárás: 2026. 01....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2026. február 10.
Kapcsolódó címkék:  

Családi adókedvezmény

Kérdés:

Költségvetési szervünk munkavállalójának négy kiskorú gyermeke van, és úgy nyilatkozott, hogy igénybe veszi év közben a munkabéréből a családi adó- és járulékkedvezményt. Bruttó 600.000 forint a havibére. Az édesanya is felvételt nyert költségvetési szervünkhöz, havi 350.000 forintos bruttó munkabérért. Az anyuka nyilatkozott a négy gyermeket nevelő anyák kedvezményéről (a továbbiakban: NÉTAK), de ez járulékkedvezményre nem jogosítaná. Ebben az esetben szükséges-e az édesanyának nyilatkoznia a családi adó- és járulékkedvezmény igénybevételéről is? Az anyuka igénybe tud venni járulékkedvezményt, ha az apuka már igénybe vette?

Részlet a válaszából: […] ...házastársa, élettársa családi járulékkedvezményre jogosult.A családi járulékkedvezmény csökkenti a biztosított által fizetendő társadalombiztosítási járulék vagy nyugdíjjárulék összegét.A családi járulékkedvezmény összege a biztosítottat megillető, az...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2026. január 13.
Kapcsolódó címkék:      
1
2
3
…
27