Pedagógusok illetményemelése

Kérdés: A pedagógusok 2024. január 1-jétől átlagosan 32,2%-os illetményemelést kaptak. Pedagógus I./12-es fizetési fokozattól a számítás alapját képező összeg meghaladja a 410 000 forintot. Ezen pedagógusok részére a 2023. novemberi illetményt kell alapként figyelembe venni, és ennek az összegnek a 31,2%-át szükséges a bérhez adni? Tehát a 14-es fokozatban lévő pedagógus 2023. novemberi illetménye 446 153 forint. Ennek a 31,2%-a 139 200 forint. Így a 2024. januári illetménye 585 353 Ft lesz?
Részlet a válaszából: […] ...elvet kellett betartania:– minden érintett foglalkoztatottnak legalább olyan illetményemelést kellett biztosítania, amely a rá irányadó besorolási fokozathoz tartozó illetménysáv alsó határát legalább elérte, és emellett– a 2024. január 1-jétől megállapított...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. július 16.

Köznevelési foglalkoztatotti jutalomra jogosító idő

Kérdés: Egy óvodapedagógus idén lenne jogosult a 25 éves jutalomra a besorolási időtartamok, közalkalmazotti jogviszonyok alapján. Azonban az egyik óvodában 1992. 09. 01. – 2000. 03. 05. volt közalkalmazotti (óvónő) jogviszonyban, viszont a megszűnés módja a bemutatott iratok alapján: „egyéb módon: elbocsátás a Kjt. 35. § értelmében” történt. Ez a jogviszony a megszűnési módra tekintettel beszámítható-e a köznevelési jutalomra jogosító időbe, a Púétv. a pedagógusok új életpályájáról szóló törvény szerint?
Részlet a válaszából: […] A köznevelési foglalkoztatotti jutalomra jogosító időket a Púétv. 105. §-ának (6) bekezdése, valamint a Púévhr. 42. és 93. §-a alapján kell számítani. E joghelyek felsorolják egyfelől a közszférában beszámítható jogviszonyokat, másfelől azokat az időket, amelyek...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. július 16.

Pedagógusok béremelése

Kérdés: A 662/2023. Korm. rendelet 1. §-ának (3) bekezdése alapján a pedagógusok részére 2024. január 1. napjával a munkáltató átlagos 32,2%-os béremelést biztosít. A béremelést a 2023. novemberi bérhez viszonyítva kellett megadni, illetve az átlagos béremelés az intézményben köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyban álló óvodapedagógusokra együttesen vonatkozik, vagy óvodapedagógusonként külön-külön kell nézni azt, hogy a 32,2%-os emelés megtörtént-e? A béremelés teljes összegét az alapbérbe kell beépíteni, vagy pótlékba is beépülhet?
Részlet a válaszából: […] ...alábbi szempontok mérlegelése alapján állapítja meg a havi illetményt:a) a szakmai gyakorlati idő mértéke,b) a munkakör ellátásához a besorolás alapjául szolgáló iskolai végzettség, szakképesítés, szakképzettség melletti, a kinevezésében feltüntetett további...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. június 25.

Bölcsődei dajka besorolása

Kérdés: Bölcsődei dajka munkakörben dolgozók besorolásához mely korábbi jogviszonyokat lehet beszámítani?
Részlet a válaszából: […] ...közalkalmazotti jogviszonyban álló bölcsődei dajka foglalkoztatására a Kjt. és a 257/2000. Korm. rendelet szabályait kell alkalmazni. A besoroláshoz a Kjt. 87/A. §-a szerinti időszakokat kell figyelembe venni [Kjt. 64. § (2) bekezdés]. Idetartozik:– a Kjt. hatálya...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. június 4.

Intézményi gyermekétkeztetés

Kérdés: A helyi önkormányzatokat kötött felhasználású támogatás illeti meg az általuk a bölcsődében, minibölcsődében, a fogyatékos személyek nappali intézményében elhelyezett gyermekek számára biztosított, továbbá az óvodai, iskolai, kollégiumi és externátusi gyermekétkeztetés (intézményi gyermekétkeztetés) egyes kiadásaihoz (100%/50%). Tehát a hatályos éves költségvetési törvény természetbeni ellátásként a gyermek életkorának megfelelő ingyenes és kedvezményes gyermekétkeztetést biztosít kérelemre intézményi étkeztetés, valamint szünidei gyermekétkeztetés keretében. Egy helyi önkormányzat a helyi szociális rendelete alapján saját költségvetési forrása terhére további támogatást kíván biztosítani azon gyermekek, tanulók – illetve szüleik – részére, akik a fentieken felül térítési díj fizetésére kötelezettek, ugyanis az Szja-tv. 1. számú mellékletének 1.3. pontja vagy a 8.1. pontja alapján egyéb adó- és járulékfizetési kötelezettsége az önkormányzatnak így nem merül fel. Az intézményi gyermekétkeztetést az önkormányzat intézményének konyhája biztosítja, és szedi be a térítési díjakat, az intézmény alapító okirata szerint vállalkozási tevékenységet nem végez, valamint az önkormányzat és intézménye is alanya az áfának.
1. Amennyiben az önkormányzat a térítési díjat fizető szülők részére szociális rendeletben foglaltak nélkül közvetlen támogatást (pénzbeli, természetbeni) nyújt, az adó- és járulékköteles juttatásnak minősül-e?
2. Amennyiben az önkormányzat a helyi szociális rendelete alapján biztosítja a támogatást a térítésidíj-fizetésre kötelezett gyermekek részére (szülői kérelem alapján, határozatban foglalt eljárásrenddel), helyes-e az az eljárás, hogy az intézmény havonta, a tárgyhót követően számlát (nettó térítési díj+27% áfa) állít ki a tényleges étkezésiadag-számokról a támogató önkormányzat részére (részletes gyermekenkénti étkezési nyilvántartással alátámasztva)?
3. Ebben az esetben az intézmény a teljes beszerzési áfát levonhatja-e, egyrészt azért, mert másik településen élő szülők részére áfásan számláz, másrészt azért, mert áfásan számlázza a támogatni kívánt szülők által meg nem fizetett részt az önkormányzatnak, azaz az élelmezés beszerzési kiadásainak áfája teljes egészében levonható-e az Áfa-tv. 120. §-a alapján?
4. Helyes-e, hogy az önkormányzat a kapott havi számla áfatartalmának levonására nem lesz jogosult (nincs e tekintetben adóköteles bevétele, és szociális támogatásként nyújtja az átvállalt térítési díjat), azaz szociális támogatásként a bruttó (nettó+27% áfa) térítési díj jelenik meg a könyveiben?
5. Helyes-e az, hogy az önkormányzatnál felmerült kiadásokat 107060 Egyéb szociális pénzbeli és természetbeni ellátások, támogatások kormányzati funkción és K355 Egyéb dologi kiadások K332. Vásárolt élelmezés és K351 Működési célú áfa rovaton számolják el, adómentes természetbeni juttatásként?
6. Helyes-e az, hogy az intézménynél a bevételt 096015 Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben, 049010 Máshova nem sorolt gazdasági ügyek kormányzati funkción és B405. Ellátási díjak, B406. Kiszámlázott általános forgalmi adó rovatokon számolják el?
7. Felmerül a kérdés, hogy a felvázolt támogatási eljárásrend az intézmény alaptevékenysége keretében végzett tevékenységnek minősül-e, tehát amennyiben az önkormányzat szociális rendeletében jóváhagyott térítési díjat számlázza csak tovább a szülő helyett az önkormányzatnak?
8. A felvázolt önkormányzati támogatási eljárásrendnek van-e hatása a költségvetési törvény alapján az intézményi gyermekétkeztetéshez igényelt normatív támogatás elszámolására?
Részlet a válaszából: […] ...italforgalom (TESZOR'15 56.10-ből) adómértéke az adó alapjának 5 százaléka.Az üzemi, munkahelyi és közétkeztetés statisztikai besorolása TESZOR'15 56.29.20, így nem tartozhat az 5 százalékos adómérték alá, az az általános 27 százalékos adókulccsal adózik....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. június 4.

Szociális munkatárs besorolása

Kérdés: Egyesület által fenntartott szociális bentlakásos intézménybe (az 1/2000. SzCsM rendelet hatálya alá tartozik) szeretnénk felvenni egy szociális munkatársat, akinek nincs meg a felsőfokú szakképesítése a munkakör betöltéséhez, ezért a felmentési szabályt alkalmaznánk. A munkavállaló 2018. 06. hónapban szociális asszisztensi OKJ-s képesítést szerzett, ezzel a végzettséggel alkalmaznánk erre a munkakörre. Besorolhatjuk-e "E" kategóriába, és a szolgálati időnél figyelembe kell-e venni a 2018. 06. hónap előtti jogviszonyait?
Részlet a válaszából: […] Az 1/2000. SzCsM rendelet 3. melléklete a szociális munkatárs munkakör betöltéséhez az okleveles szociális gazdasági szakember, az okleveles egészségügyi szociális munkás, a szociális munkás, diakónus, az okleveles szociálpolitikus, a szociálpedagógus, a szociális menedzser, a...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. június 4.

Bölcsődei kisgyermeknevelő besorolása

Kérdés:

Bölcsődei kisgyermeknevelő középfokú OKJ-s kisgyermeknevelő-gondozó oklevéllel rendelkezik, emellett egyetemi szintű teológus szakképzettséget is szerzett. Az oklevélben az szerepel, hogy "tanúsítja, hogy a Szent Pál Akadémia Teológia osztatlan képzési szakán tanulmányi kötelezettségeinek eleget tett, mesterfokozatot és okleveles teológus szakképzettséget szerzett. A képzés ideje 10 félév. (MKKR szintje: 7. szint, EKKR szintje: 7. szint)". A 15/1998. NM rendelet 2. melléklete szerint a teológus szakképzettség alapján besorolható-e a pedagógus-életpálya Pedagógus I. fokozatába? A teológus szakképzettség pedagógus-szakképzettségnek számít-e? A 401/2023. Korm. rendelet 95/A. § (1) bekezdése szerint havi illetményét 2%-kal magasabb mértékben kell-e meghatározni?

Részlet a válaszából: […] A bölcsődei kisgyermeknevelő munkakör betöltéséhez szükséges iskolai végzettségeket, szakképzettséget, szakképesítéseket a 15/1998. NM rendelet 2. melléklet II. Rész 2.1 pontja határozza meg. Felsőfokú szakképzettségként kizárólag a csecsemő- és kisgyermeknevelő (BA)...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. május 14.

Hivatali személygépjármű tankolási költségei

Kérdés: Alanyi adómentes központi költségvetési szerv vagyunk. Évekkel ezelőtt az a gyakorlat alakult ki, hogy a saját személyautóinkba tankolt üzemanyag árát bruttó összegben a K312 rovatra könyvelték. Az Áfa-tv. azon rendelkezésére hivatkozva, hogy a személygépjármű üzemanyagköltségének áfája nem igényelhető vissza. Valóságban alanyi adómentesként semminek az áfáját nem igényeljük vissza. Helyesen járnánk-e el, ha a jövőben a K312 rovatra kizárólag a vételár kerülne (vagyis az áfa nélküli összeg), és a K351-re könyvelnénk az áfa összegét, mint minden más áfát tartalmazó dologi kiadás esetében? (Természetesen a le nem vonható áfa összege hó végén átvezetésre kerül ráfordításra.) Ha az eddig követett gyakorlatunk mégis helyes, az egyéb személygépjárművekkel kapcsolatos kiadások (szerelés, alkatrész-, gumibeszerzés... stb.) szintén bruttó módon az adott rovatra kerüljenek könyvelésre? Mivel ez utóbbi kiadások esetében a nettó összeg került a megfelelő rovatra, az áfa összegét a K351 rovatra könyvelték.
Részlet a válaszából: […] ...ellenértéke. A le nem vonható áfa tehát nem része a vételárnak, függetlenül attól, hogy azért nem levonható, mert alanyi adómentes a besorolása a költségvetési szervnek, vagy mert egyéb tiltás alá esik a levonás. Az Áhsz. 15. melléklete alapján a K351. Működési...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. május 14.

Saját jogú nyugdíjban részesülő közalkalmazott

Kérdés: A saját jogú nyugdíjban részesülők szociális intézményben közalkalmazotti jogviszonyban történő foglalkoztatásának akadálya a tavalyi jogszabály-módosítással megszűnt. A saját jogú nyugdíjban részesülőnek közalkalmazotti jogviszonyban történő besorolására, az összevont szociális ágazati pótlékának összegére vonatkozóan van-e a nem nyugdíjasokhoz képest eltérő szabály?
Részlet a válaszából: […] ...tehát a munka ellenértékével összefüggésben sem alkalmazható velük szemben semmilyen diszkriminatív jellegű szabály. Ezért mind a besorolásra, mind a 257/2000. Korm. rendelet 15/A. §-a szerinti összevont szociális ágazati pótlékra való jogosultságukra az...[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. április 23.

Jubileumi jutalom

Kérdés:

Önkormányzatunk társulási formában tart fönn óvodát. 2023. október 12-én nyugdíjba ment az egyik pedagógus, 5 havi jubileumi jutalom járt neki, amit meg is kapott. Viszont a pedagógusok bérének rendezésénél láttuk, hogy az újonnan bevezetett esélyteremtési illetmény is részét képezi a jubileumi jutalomnak, amit nem kapott meg. Az új bér alapján kell kifizetni a jubileumi jutalmat? A kifizetés pillanatában még nem volt korrigálva a bére.

Részlet a válaszából: […] ...meghatározott garantált illetmény (pótlékok nélküli illetmény) és az ágazati szakmai pótlék együttes összegét fel kellett emelni (besorolástól függően) a törvényben meghatározott összegre. Másfelől, ha a pedagógus (óvodapedagógus)– a 402/2023. Korm....[…]
Tovább a válaszhoz Válaszadás: 2024. március 26.
1
2
3
54