498 cikk rendezése:
141. cikk / 498 Kötelezettségvállalás, utalványozás
Kérdés: Központi költségvetési szerv vezetője írásban meghatalmazza szakmai helyettesét, hogy az Ávr. 52 és 59. §-aiban meghatározott, azaz a költségvetési szerv vezetője nevében kötelezettségvállalásra, illetve utalványozásra jogosultak kijelölését helyette jelölje ki úgy, hogy a helyettes is ki lett jelölve kötelezettségvállalónak és utalványozónak. A helyettes ezzel a felhatalmazással élve kötelezettségvállalást tesz, azonban ezenkívül még saját maga is a kapott felhatalmazás alapján meghatalmazásokat ad más személynek kötelezettségvállalásra. Helyes ez a gyakorlat? Megfelel-e az Ávr. 52. § (1) bekezdése előírásainak, hogy a költségvetési szerv vezetője által meghatalmazott és felhatalmazott kötelezettségvállaló ezen feladatot más személy részére továbbosztja?
142. cikk / 498 Utólag finanszírozott nemzetközi támogatások elszámolása
Kérdés: Költségvetési intézmény TÁMOP támogatási szerződést kötött 2013-ban, a támogatás utófinanszírozásos volt, 2015-ben elszámoláskor folyósították. A bér, járulék és egyéb dologi kiadások viszont nagyobbrészt 2014-ben, illetve 2013-ban merültek fel, a kiadások nem kerültek 2013-ban átfutó kiadásként elszámolásra, 2014-ben is dologi, illetve személyi jellegű kiadásként került elszámolásra. A támogatást 2015-ben számolták el működési bevételként. Helyes-e a fenti elszámolás? 2013-ban szerintem átfutó kiadásként kellett volna elszámolni a kiadásokat, 2014-évben adott előlegként. Az összemérés elve jelenleg nem érvényesül, hiszen a támogatással érintett költségek nem abban az évben kerültek elszámolásra, mint a támogatási bevétel.
143. cikk / 498 Negatív maradvány
Kérdés: 2014. évi beszámolóban a polgármesteri hivatal alaptevékenységének maradványa negatív lett. Kérem, legyenek szívesek segíteni, ebben az esetben miként kell a maradványt elszámolni a 2015. évi könyvelésben?
144. cikk / 498 Előirányzat-felhasználási terv és a likviditási terv
Kérdés: Az előirányzat-felhasználási terv (Áht. 24. §) és a likviditási terv (Áht. 78. §) alatt ugyanazt a dokumentumot kell érteni, vagy ez két külön dokumentum? Van olyan önkormányzat, ahol két külön melléklet a költségvetési rendeletben, de találkoztam olyan megoldással is, hogy "előirányzat-felhasználási és likviditási terv" címen egy darab táblázat. Ha két külön dokumentum, akkor a likviditási tervnek kell egyáltalán a költségvetési rendelet mellékletében szerepelnie? Havonta felülvizsgálandó, így elméletileg havonta változhat a tartalma.
145. cikk / 498 Könyvelési feladatok kiszervezése
Kérdés: A közös önkormányzati hivatalt alkotó önkormányzatok könyvelését csak kizárólag a közös hivatal végezheti, vagy kiadható külsős szervnek is (pl. könyvelőirodának)?
146. cikk / 498 Maradvány
Kérdés: A költségvetésben a maradvány meghatározása a költségvetési számvitelből történik az alaptevékenység és a vállalkozási tevékenység költségvetési és finanszírozási bevételeinek és kiadásainak különbözeteként. A korábbi években a nyitó és záró pénzkészlet, illetve függő tételek korrigálásával lehetett megállapítani a pénzmaradványt. A pénzügyi számvitelből megállapítható-e a maradvány összege? Van-e olyan összefüggés, képlet, amelyből ugyanazt az összeget kapnánk meg akkor is, ha a záró pénzkészletet a függő tételekkel (esetleg a vevőköveteléssel, szállítói tartozással) korrigálnánk?
147. cikk / 498 Rovatrend
Kérdés: Költségvetési intézmény a NAV által átutalt szja 1%-ot melyik rovatkódon könyvelje (B16 vagy B65)?
148. cikk / 498 Összeférhetetlenség
Kérdés: Ugyanazon gazdasági eseménynél lehet-e ugyanaz a személy a pénztárellenőr és a pénzügyi ellenjegyző?
149. cikk / 498 Nemzetiségi önkormányzat működési és feladatalapú támogatása
Kérdés: Mire költhető el a nemzetiségi önkormányzat működési és feladatalapú támogatása? Van olyan jogszabály, amely ezt tételesen taglalja?
150. cikk / 498 Közfoglalkoztatás keretében előállított élelmiszer-nyersanyag szétosztása
Kérdés: Szíveskedjenek segítséget nyújtani az alábbi gazdasági esemény pénzügyi és költségvetési számvitel szerinti könyvelésében. Önkormányzati közfoglalkoztatás keretében előállított élelmiszer-nyersanyagot az önkormányzat szociális rászorultság alapján kiosztja a rászorultak között. A rászorultság megállapítása települési támogatás jogcímén, a helyi szociális rendeletben foglaltaknak megfelelően történik. A döntésről határozat készül, amely tartalmazza, hogy milyen mennyiségben és értékben részesül a rászorult természetbeni támogatásra. Hogyan kell könyvelni a fenti gazdasági eseményt? Kérem, szíveskedjenek arra is kitérni, hogy meg kell-e jeleníteni a "K48 Egyéb nem intézményi ellátások" rovaton mint természetben nyújtott települési támogatást? Ha igen, mi a "bevételi oldal" párja? (Előirányzat-könyvelés szempontjából is, mivel ez lenne a fedezete a K48 rovatra könyvelt saját előállítású termény települési támogatás jogcímen történő kiosztásának.) Ha nem kell a kiadási, illetve bevételi rovaton könyvelni, akkor hogyan tudom azt bemutatni, hogy az önkormányzat milyen összegű települési támogatást nyújtott az adott időszakban? (A MÁK-hoz havonta küldendő PMINFO 01-es űrlap 105-ös sorában sem fog megjelenni mint települési támogatás.)